M. Laras: paverskime
visą Europą naująja
Europos Sąjungos plėtros proga įtakingas tarptautinis
verslo žurnalas Wall Street Journal išspausdino buvusio Estijos
ministro pirmininko Marto Laro komentarą Paverskime visą Europą
naująja, kuriame analizuojami naujųjų valstybių priėmimo padariniai.
Gegužės 1-ąją išsipildė daug ilgai puoselėtų svajonių.
Aštuonios Vidurio ir Rytų Europos valstybės kartu su Malta ir Kipru
po ilgos ir permainingos kelionės sugrįžo namo, po 50 padalijimo
metų suvienydamos žemyną. Kai kas ES plėtrą vadina istorijos pabaiga.
Bet nors šis istorinis įvykis suteikia gerą progą prisiminti abipus
geležinės uždangos vykusios kovos už laisvę didvyrius, Europos istorija
tikrai nesibaigia. Tiesą sakant, ji tik prasideda.
ES plėtros padariniai, anot M. Laro, bus žymesni
negu daugeliui atrodo ir neatpažįstamai pakeis Europą. Pradedant
pagrindine Europos Sąjungos biurokratine struktūra ir baigiant fiskaline
politika ar ideologiniu tapatumu - jokioje srityje Sąjunga nebegalės
funkcionuoti taip, kaip funkcionavo iki šiol. Dabartinė struktūra
yra netinkama 25 narių blokui ir turės būti radikaliai pakeista.
Reikės reformuoti Bendrąją žemės ūkio politiką, nes paprasčiausiai
nėra tiek pinigų, kad ją dabartine forma būtų galima taikyti naujosioms
narėms.
Išsiplėtusiai ES teks spręsti uždavinį, kaip suderinti
naujųjų valstybių narių mažai reguliuojamas ekonomikas ir mažus
mokesčius su stipriai reguliuojama ekonomika ir dideliais mokesčiais
didžiojoje likusios Sąjungos dalyje. Tai, buvusio Estijos premjero
nuomone, ateinantį dešimtmetį bus vienas didžiausių įtampos šaltinių.
Beveik visos naujosios valstybės narės - net tos,
kurios labiau krypsta į kairę, - ėmėsi radikalių ir būtinų ekonomikos
reformų. Jos įvykdė pačias radikaliausias fiskalines reformas ir
panaikino daugelį dotacijų, be to, privatizavo savo ekonomikas ir
atvėrė jas užsienio investicijoms. Taip pertvarkyti socialinės apsaugos
tinklai ir pensijų sistemos. Labai sumažėjo žemės ūkio dalis bendrajame
vidaus produkte. Verslo klimatas naujosiose narėse yra atviras,
darbo rinkos ne per daug reguliuotos, o mokesčių našta maža.
Bet jeigu senoji Europa nori veiksmingai konkuruoti
su naująja Europa, ji turės mažinti mokesčius ir peržiūrėti savo
dideliais mokesčiais finansuojamas socialinės apsaugos ir rūpybos
sistemas. Prieš dešimt metų Estija, anot M. Laro, tapo pirmąja Europos
valstybe, įvedusia vienodą proporcinį fizinių asmenų pajamų mokesčio
tarifą - šiuo žingsniu siekta skatinti žmones ekonominei veiklai
ir stimuliuoti augimą. Šį žingsnį vainikavo didžiulė sėkmė. Estijos
pavyzdžiu pasekė Lietuva ir Latvija, vėliau Rusija, Ukraina ir dabar
Slovakija. Visai tikėtina, kad per penkerius metus visa Vidurio
ir Rytų Europa pereis prie vienodų pajamų mokesčio tarifų.
Tokia įvykių raida vers senąją Europą imtis atsakomųjų
veiksmų - naujųjų valstybių narių kaimynėse jau mažėja mokesčiai,
atsiranda daugiau erdvės investicijoms ir plėtrai. Bet tuo pat metu
tai kelia nerimą Europai. Socialinės gerovės entuziastai laiko plėtrą
rimta grėsme Europos civilizacijai, prilygstančiai barbarų invazijai
į Romos imperiją.
Valstybės socialinio aprūpinimo sistema, nepaisant
jos neigiamo poveikio Europos šalių konkurencingumui ir per didelio
brangumo ilgalaikėje perspektyvoje, laikoma vienu svarbiausių europinio
identiteto elementų. Švedijos ministras pirmininkas Joranas Personas
ir Vokietijos federalinis kancleris Gerhardas Šrioderis skundžiasi,
kad naujosiose narėse turtingi žmonės nėra pakankamai apmokestinami,
ir bando įtraukti mokesčius į ES reguliavimo kompetencijos sritį
bei panaikinti nacionalinio veto teisę kai kuriose kitose srityse.
Abiem šiais atvejais nukentėtų atviros naujųjų valstybių narių ekonomikos.
Čia kyla pavojus, rašo M. Laras, kad tokiais ėjimais
bus iškristalizuotos ir į ES lygmenį pakeltos senųjų narių ekonomikoms
būdingos problemos, ir tai neigiamai atsilieps toms ekonomikoms,
kurios padidino savo konkurencingumą, vykdydamos radikalias reformas
- tas pačias reformas, kurias dešimt metų rekomendavo visos ES komisijos
ir ekspertų grupės, bet kurias ES lyderiai dėl vidaus politikos
sumetimų nuosekliai atmesdavo.
Plėtros procesas turėtų tapti katalizatoriumi,
kuris bent jau priverstų imtis veiksmų. Europa privalo šalinti savo
ekonomines problemas, jeigu nori konkuruoti su kitais globaliniais
konkurentais. Žemynui reikia aiškios XXI amžiaus vizijos ir naujos
darbotvarkės. Plėtra turėtų suteikti impulsą tokiai darbotvarkei
rengti ir vėl įsiūbuoti reformas. Naujosios valstybės narės tebėra
neturtingos ir slegiamos komunistinio palikimo naštos, bet jeigu
jos nepraras ryžto, išsaugos liberalų požiūrį ir savo ekonomikų
atvirumą, tai galbūt jos ne tik pagerins savo pačių gyvenimą ir
ekonomikas, bet ir įneš į visą Europą naujo dinamiškumo bei suteiks
impulsą reformoms.
Gyvybiškai svarbu, kad naujosios valstybės narės
kartu su Didžiąja Britanija atsispirtų mėginimams derinti mokesčius
ir reguliavimą išsiplėtusioje ES, tai įsiurbtų energija trykštančias
naująsias nares į senąją sąstingio kamuojamą Europą Europą, kuri
lėtai, bet nesulaikomai praranda savo įtaką pasaulyje ir ekonomiškai
vis labiau atsilieka nuo savo globalinių konkurentų, rašo Estijos
ekspremjeras. Atėjo laikas, kai Europa gali pasukti nauju keliu.
Jeigu visi, svajojantys apie naująją Europą, dirbs išvien, jie gali
kalnus nuversti atnaujinti visą Europą, baigia savo straipsnį
M. Laras.
ELTA
© 2004 "XXI amžius"
|