Grėsmės žengiant per ES slenkstį
Česlovas IŠKAUSKAS,
politikos apžvalgininkas
Lietuva ir dar devynios Rytų ir Vidurio Europos
šalys artėja prie kitos istorinės ribos - įstojimo į Europos Sąjungą.
Jeigu būsime tikslūs, padavę paraišką narystei 1995-ųjų gruodžio
8 d. turėjome laukti beveik 101 mėnesį, bet nuo stojimo sutarties
pasirašymo pernai Atėnuose - vos visus metus.
Jeigu žvelgsime istoriko akimis, tai šį stojimo
terminą galime pakeisti kitu: Lietuva sugrįžta į Europos šeimą.
Visateise jos nare Lietuva buvo iki sovietinės okupacijos 1940 metais.
Bet štai čia ir pastebime tą tragišką istorijos grimasą: ir tuomet,
prieš 64 metus, ir dabar, vėl žengiant per tą patį Europos slenkstį,
nedidelei Baltijos šaliai koją kiša didžioji Rytų kaimynė.
Nors nesu apsėstas rusofobijos šmėklų, tačiau
ir neįžvelgti iš Rytų kylančių grėsmių tiek integruojantis į NATO,
tiek į ES, reikštų politinį aklumą. Stabtelėkime prie šio ypatingo
pavasario politinių tendencijų.
NATO alsavimas prie Rusijos sienų
Štai balandžio 2-ąją, kai Briuselis šventė Aljanso
55-ąsias metines, čia įvyko Rusijos ir NATO tarybos posėdis. Apie
nuolaidas Rusijai kol kas niekas nekalba, tačiau, pasibaigus šiam
posėdžiui, Rusijos gynybos ministras Sergejus Ivanovas pareiškė,
kad dar šiemet Rusija ir NATO pasirašys susitarimą, pavadintą Dėl
jėgų statuso, pagal kurį šalys viena kitos teritorijoje galės dislokuoti
karinius dalinius bei karinę techniką. Šis dokumentas rengiamas
pagal bendrą kovos su terorizmu koncepciją.
Naujienų agentūra RIA Novosti pranešė, kad nauja
NATO plėtra privertė Maskvą keisti Rusijos karinės statybos planus.
Apie tai gynybos ministras papasakojo žurnalistams, trumpam stabtelėjęs
Osle, pakeliui į JAV. Rusijos Dūma įpareigojo V.Putino vadovaujamą
Rusijos saugumo tarybą apsvarstyti klausimą dėl papildomos gynybinės
ginkluotės dislokavimo prie vakarinės Rusijos sienos. Ką tai reiškia,
Dūmos svarstyme išdėstė parlamento gynybos komiteto vadovas. Jo
nuomone, pirmiausia, žinoma, reikia plėsti dialogą su NATO ir įtraukti
Baltijos šalis į Rusijos ir NATO tarybos veiklą. Be to, būtina išsaugoti
Rusijos karinio kontingento dalyvavimą vadinamoje Padniestrės respublikoje
Moldovoje, kuo greičiau ratifikuoti Įprastinių ginkluotųjų pajėgų
Europoje sutartį, įpareigoti jos laikytis ir Baltijos šalis, sumažinti
Rusijos priklausomybę nuo karinio tranzito per Lietuvos teritoriją
ir t.t.
Nuo seno Rusija kovojo dėl priėjimo prie Baltijos
jūros. Dabar, kai išsiplėtė NATO ir dešimčia naujų narių papilnės
ES, Maskva dar labiau susirūpino šiomis prieigomis. Tuo tarpu Tarptautinė
jūrų laivybos organizacija priėmė sprendimą paskelbti Baltijos jūrą
ypatingai jautriu regionu. Rusija su tuo nesutiko, nes ji praras
dalį naftos eksporto per šią jūrą. Per Baltijos naftos vamzdyno
sistemą kasmet Rusija į Primorsko uostą Leningrado srityje transportuoja
42 mln. tonų naftos, tai yra beveik 30 proc. visos šalies naftos.
Ateinančiais metais numatoma perpumpuoti iki 62 mln. tonų naftos.
Jeigu Baltijos šalys pritars tokiam laivybos organizacijos sprendimui,
išaugs reikalavimai vamzdynams ir tanklaiviams, teks keisti naftos
pervežimo maršrutus, kad būtų išsaugota unikali Baltijos gamta ir
gyvūnija.
Tai bus smūgis Rusijos ekonomikai, kuri iš esmės
laikosi ant naftos gavybos ir eksporto. Štai kodėl Europos organizacijų
plėtra į Rytus taip priešiškai sutinkama Kremliuje.
Tuo tarpu Vakarai neatsisako padėti Rusijai. Jų
taktiką puikiai iliustruoja buvusio Vokietijos užsienio reikalų
ministro Hanso Ditricho Genšerio straipsnis laikraštyje Der Tagesspiegel,
pavadintas labai agituojančiai: Nepalikime Rusijos vienos. Jis
teigia, kad negalima atverti prarajos tarp rytinės ES sienos ir
Rusijos. Politikas mano, kad tarp Rusijos ir ES reikia sukurti sąlygas
laisvos prekybos zonai, ypač telekomunikacijų, transporto ir energetikos
srityse. Štai kodėl, sako eksministras, gegužės 21-ąją įvyksiantis
Rusijos ir ES viršūnių susitikimas toks svarbus. Straipsnio pabaigoje
jis daro išvadą: mums reikalinga nauja Rytų politika su nauju turiniu
ir intensyvesniu bendradarbiavimu.
Žinoma, dėl to niekas nesiginčija. Stabilumas
ir pasitikėjimas Europoje stiprinamas visų šalių, visų ekonominių
ir gynybinių sąjungų pastangomis. Bet taip pat negalima neįsiklausyti
į radikalių Rusijos politikų grasinimus bei reikalavimus, pavyzdžiui,
numušti NATO naikintuvus, jeigu jie pažeistų Rusijos oro erdvę.
Kai kurie Dūmos politikai parlamento posėdyje šūkavo: Laikykitės
atokiau nuo mūsų sienų
Rusijos akibrokštas naujai ES narei
Rusija aktyvina savo diplomatiją ir naujo ES plėtros
etapo išvakarėse. Vyksta skubotos Maskvos ir Briuselio derybos dėl
krovinių tranzito į Kaliningrado sritį per Lietuvos teritoriją.
Balandžio 20 dieną pasirašytas protokolas dėl ES plėtros. Rusijos
Valstybės Dūma rengia specialią rezoliuciją šiuo klausimu. Ji bus
svarstoma balandžio 29 dieną.
Tačiau Maskva žengė dar vieną žingsnį, kuris pademonstravo
Rusijos diplomatijos nenuspėjamumą. Pirmą kartą per pastaruosius
dešimt metų Jungtinių Tautų Saugumo Taryboje ji vetavo rezoliuciją
dėl Kipro suvienijimo.
Rusijos atstovas balsavo prieš Didžiosios Britanijos
ir JAV pateiktą dokumentą, kuriuo neva trukdoma referendumui dėl
salos suvienijimo, įvykusiam balandžio 24 dieną.
Tiesa, Kipro graikai, kurių saloje yra 755 tūkstančiai,
tai yra beveik šešiskart daugiau negu turkų, šeštadienį įvykusiame
referendume nepritarė salos suvienijimui Jungtinių Tautų siūlomomis
sąlygomis. Prieš pasisakė 75,8 procento graikiškosios salos dalies
gyventojų.
Tai reiškia, kad gegužės 1 dieną į Europos Sąjungą
įstos tik graikų Kipro Respublika. Šiaurinė salos dalis - Šiaurės
Kipro Turkų Respublika, kurią pripažįsta tik Turkija, liks už ES
ribų, nors jos gyventojai per analogišką referendumą pritarė Jungtinių
Tautų generalinio sekretoriaus Kofio Anano pateiktam planui. Kipro
susivienijimui pritarė 64,9 procento Kipro turkų. Abu referendumai
buvo surengti tą pačią dieną.
Europos Komisija pareiškė labai apgailestaujanti
dėl to, kad Kipro graikai atmetė Jungtinių Tautų siūlomą salos suvienijimo
planą.
Neišnaudota unikali galimybė išspręsti Kipro
problemą, - konstatavo Europos Komisija, kartu deramai įvertindama
Kipro turkų poziciją. Anot jos, referendumo rezultatai turkų gyvenamoje
Kirpo dalyje yra akivaizdus signalas, kad ši bendruomenė nori sureguliuoti
salos problemą.
Pirmadienį per ES užsienio reikalų ministrų susitikimą
Liuksemburge Europos Komisija išdėstė savo poziciją Kipro klausimu
ir pareiškė, kad ji yra pasirengusi ieškoti būdų turkų gyvenamos
šiaurinės salos dalies ekonomikai skatinti. Didesnioji salos dalis
- graikiškoji - kol kas liko už ES ribų.
Rusija davė ženklą ir Lietuvai
Tačiau grįžkime prie Rusijos elgesio šios naujos
ES narės atžvilgiu.
Maskva turi savo motyvų sutrukdyti tarptautines
pastangas sujungti graikų ir turkų puses. Italijos laikraštis Corriere
della Sera pastebi, kad Kipras yra ir viena iš dešimties šalių,
kurios gegužės 1-ąją taps naujomis ES narėmis. Kartu, primena apžvalgininkas,
negalima nuginčyti, kad šitaip Maskva duoda ženklą ir kitoms naujokėms,
taip pat ir Lietuvai, kad jų stojimas į bendriją gali susidurti
su kliūtimis. Be to, tokiomis dirbtinėmis kliūtimis Rusija komplikuoja
spartėjantį bendradarbiavimą tarp naujų ES narių.
Štai keletas skaičių, kurie rodo, kaip sparčiai
augo prekyba tarp vienų mažiausių ES naujokių. 2002 metais Lietuvos
eksportas į Kiprą sudarė 254 mln. Lt ir, palyginti su 2001-aisiais,
išaugo net 28 kartus! Lietuvos importas iš šios Viduržemio jūros
šalies užpernai siekė 262 mln. Lt ir net 108 kartus viršijo 2001
metų apimtis.Tokia prekybos dinamika su net milijono gyventojų neturinčia
ES naujoke nejuokais, matyt, kelia pavydą Maskvai.
Beje, Kipras vienas pirmųjų 1991-ųjų rugsėjo 12-ąją
pripažino Lietuvos nepriklausomybę, o 1992-ųjų pabaigoje tarp šalių
buvo užmegzti diplomatiniai santykiai. Paskutinįkart, 2001-ųjų vasarį,
šioje šalyje lankėsi prezidentas Valdas Adamkus, kuris jau tada
Kipro sostinėje Nikozijoje akcentavo stiprinti ryšius tarp būsimų
ES narių, kad ir kokio dydžio ir kokių vidinių problemų jos turėtų.
Rusų klausimas kelia nerimą Vakarams
Prancūzų Le Figaro klausia: ką daryti su Rusija,
kai Europa visiškai priartėja prie jos sienų? Kaip ES turi konstruoti
savo santykius su šia didžiule valstybe, kuri, nors ir išsivadavusi
iš komunistinės praeities, dar tebesikankina dėl savo politinio
įvaizdžio? Vadinamasis rusų klausimas iškilo ne šiandien. Dar
XIX amžiuje virė ginčai, kuris Rusijos veidas tikrasis azijietiškasis
ar europinis. Dabar, kai ES papildo dešimt valstybių, iš kurių penkios
buvo Sovietų Sąjungos įtakoje, o trys įėjo į jos sistemą, Maskvos
ir Briuselio santykiai tampa ne tik teorinių svarstymų objektu,
rašo Le Figaro.
Jeigu prieš metus šie santykiai vystėsi dideliu
tempu, tai dabar Vakarus apnikusios abejonės, ar teisingai V.Putinas
elgiasi su opozicija, kodėl ėmėsi parlamento ir prezidento rinkimų
kontrolės, koks Jukos lyderio Michailo Chodorkovskio likimas ir,
žinoma, kas dedasi Čečėnijoje. Visa tai verčia daryti išvadą, kad
Rusija suka autoritarinio valdymo kryptimi.
Pastaraisiais mėnesiais Rusija griebėsi priemonių,
kuriomis norima sušvelninti ES plėtros padarinius. Ji suformulavo
keturiolika punktų, kurie reiškia tam tikras sąlygas. Briuselis
jas atmetė. 25 užsienio reikalų ministrai dar vasarį tiesiai pareiškė,
kad dešimties šalių stojimas į ES nėra derybų objektas. Tiesa,
į kai kuriuos reikalavimus, dėl prekybos, galima atsižvelgti. Tačiau
Maskva juos pririša, pavyzdžiui, prie tariamo rusakalbių teisių
ignoravimo Estijoje ir Latvijoje. Lietuvą Maskva tiesiog reketuoja
dėl tranzito į Kaliningrado sritį. Pastaruoju metu narystė ES siejama
su NATO plėtra į Rytus. Rusija pareiškė stiprinsianti savo sienas
su trimis Baltijos šalimis, o tai, savaime suprantama, didina įtampą
regione ir mažina laisvos prekybos bei bendradarbiavimo galimybes
tarp Rytų ir Vakarų.
Vakarų apžvalgininkai tvirtina, kad Rusija puikiai
išnaudoja nesutarimus pačioje ES. Pagrindiniai santykių su Rusija
skeptikai Šiaurės Europos šalys, kurios kartu su Vašingtonu ragina
sugriežtinti santykius su Rusija, nes jos ir ES vertybių skirtumai
pernelyg ryškūs. Vadinamieji romantikai, rašo Le Figaro, mano,
kad reikia Maskvą skatinti modernizuoti šalį ir negalima apsistoti
prie problemų. Švelniosios diplomatijos šalininkės ragina nežeminti
Rusijos ir pritraukti ją prie Vakarų demokratijos, nes, kaip argumentuoja
jos, iš Rusijos importuojama du trečdaliai energijos resursų, o
pusė prekybos apyvartos tenka išsiplėtusiai Europai. Tos bendrijos
narės, kurios laikosi šio trečiojo požiūrio, Le Figaro nuomone,
linkusios sumažinti Rusijos spaudimą Baltijos šalims, o, pavyzdžiui,
latvių poziciją Maskvos atžvilgiu jos vadina paranoja.
Toks tokį pažino
Praėjusios savaitės viduryje nutikęs vienas, atrodytų,
formalus įvykis dar kliūstelėjo žibalo į šį laužą. Trečiadienį su
Rusijos prezidentu V. Putinu susitiko į Maskvą atskridęs Italijos
premjeras S. Berluskonis. Seniai žinomos Italijos lyderių simpatijos
buvusiai SSRS ir dabartinei Rusijai.
Kontroversiškasis italų ministras pirmininkas,
sukėlęs ne vieną audrą pirmininkaudamas ES, ir dabar padarė keletą
akibrokštų. Štai jis vienareikšmiai palaikė Maskvą jos kare Čečėnijoje.
Roma pasirengusi advokatauti Maskvai ratifikuojant Kioto protokolą,
kurį Rusija pasirašė dar 1997 metais.
S.Berluskonis pritaria V. Putino taktikai daryti
spaudimą ES, kuri netrukus priims dešimt naujų narių, kad gautų
kažkokių kompensacijų už būsimus nuostolius, patirtus per bendrijos
plėtrą. Savotiška šių lyderių įkaite tampa ir viena iš ES naujokių
Lietuva.
Maskva protestuoja prieš naujų narių priėmimą,
jei negaus nuolaidų, pavyzdžiui, jei nebus be jokių sąlygų priimta
į Pasaulinę prekybos organizaciją. Tebesitęsia Lietuvos šantažas
ir dėl susisiekimo su Kaliningrado sritimi, ir dėl Šengeno sutarties
vykdymo.
Panašiai Maskva ignoruoja Kioto protokolą, o V.
Putino patarėjas ekonomikos klausimais A. Ilarionovas šį dokumentą
pavadino tarpvalstybiniu gulagu ir Osvencimu. Atrodo, S. Berluskonis
už tai tik tapšnoja V. Putinui per petį.
Savo vizito į Maskvą išvakarėse šis Italijos politikas
karštai pasisakė už Rusijos stojimą į ES. Jis esą rengia didelės
Europos projektą ir net regi Rusiją NATO nare. Atrodo, rimtai to
nevertina ir pats V. Putinas. Rusijos prezidentas svečią paskubėjo
išvežti į Lipecką, nutolusį nuo Maskvos už 350 kilometrų. Ten S.
Berluskonis apžiūrėjo pradedančią veikti italų skalbyklių gamyklą.
Žinoma, objektyviai žvelgiant, Rusijos integracija
į Europos struktūras laiko klausimas. Bet kol kas Maskva priešiškai
sutinka Baltijos šalių įstojimą į Aljansą, ir šis priešiškumas plinta
į tarpvalstybinius santykius. Kokia forma jis pasireiškia Lietuvos
atžvilgiu, vaizdžiai paliudijo visai neseniai įvykusios prezidento
R. Pakso apkaltos atmosfera.
Grįžtant prie S. Berluskonio vizito Maskvoje,
tai, kaip rašo italų La Stampa, Italijos ministras pirmininkas
mano galįs sustiprinti savo, kaip D. Bušo sąjungininko Irake, poziciją,
traukiantis iš šios šalies ispanams, atšaukiant kitų šalių karius.
Balandžio 27 dieną jis lankėsi pas Didžiosios Britanijos premjerą
T. Bleirą, o gegužės pradžioje vyks pas JAV prezidentą D. Bušą.
Kitaip sakant, pavasarinis Italijos premjero suaktyvėjimas - tai
mėginimas pirmiausia reabilituoti save, bet apmaudu, kad šie bandymai
atliekami su Kremliumi grubiai žaidžiant eurointegracijos korta.
* * *
Tokie štai Rusijos diplomatijos gudravimai, iki
didžiausio ES plėtros etapo likus keletui dienų. Naujos bendrijos
narės, ypač geografiniu požiūriu prigludusios prie motulės Rusijos,
Maskvoje nėra mėgstamos. Kremliaus valdininkų antipatiją jos pelnė
dar nuo Sąjūdžio laikų. Tačiau jie turėtų pastebėti ir kita: Vakarų
apžvalgininkai tikina, kad būtent Baltijos šalys gali tapti savotišku
tiltu tarp jos ir Vakarų, netgi advokatauti, suartėjant Rytams ir
Vakarams, įtraukiant Rusiją į demokratinę pasaulio visuomenę.
© 2004 "XXI amžius"
|