NAUJOJI LIETUVOS
UŽSIENIO POLITIKA
Laikinojo prezidento Artūro Paulausko
kalba Vilniaus universitete gegužės 24 d.
Šiame universitete beveik prieš dešimtmetį Prezidentas
Algirdas Brazauskas suformulavo tris svarbiausius mūsų užsienio
politikos tikslus: narystė Europos Sąjungoje, narystė NATO ir geri
santykiai su kaimynais. Dabar šie tikslai iš esmės pasiekti. Esame
Europos Sąjungos ir NATO valstybė. Mūsų ramybę saugo NATO lėktuvai,
mūsų ministrė - Europos komisarė. Netrukus pirmą kartą rinksime
savo atstovus į Europos parlamentą.
Narystę Europos Sąjungoje ir NATO pasiekėme tik
ėmęsi drąsių, dažnai skausmingų reformų, mūsų valstybėje iš esmės
pakeitusių ekonominius santykius, socialinę mūsų visuomenės sanklodą.
Šitiek pasiekėme tik dėl to, kad visuomenė ir politikai dirbo petys
į petį. Tai - pamokanti patirtis.
Šiandien socialinius ir ekonominius valstybės
uždavinius galime spręsti žymiai palankesnėmis aplinkybėmis. Deja,
reformų vaisius skina dar ne visi mūsų valstybės piliečiai. Tai
kelia socialinę įtampą, verčia ieškoti ypatingų, netradicinių sprendimų.
Reformų naudą turi pajusti kiekvienas Lietuvos pilietis.
Nuo šio atspirties taško ir norėčiau pradėti diskusiją
dėl mūsų valstybės naujų užsienio politikos gairių. Apie tai, kad
jų reikia, kalbame jau daugiau kaip metus. Ir, matyt, daugeliu klausimų
iš esmės sutariame. Visi sutinka, jog Lietuva turi būti aktyvi,
matoma ir įtakinga Europos Sąjungos ir NATO valstybė. Visi pripažįsta,
kad Lietuvos žmonės turi didžiuotis savo valstybe ir remti jos vykdomą
užsienio politiką.
Tačiau kur sudėti svarbiausius akcentus?
Saugumas ir piliečių gerovė - šie du principiniai
valstybės tikslai šiandien taip glaudžiai susipynę, kad neįmanoma
atskirti, kur prasideda ir kur baigiasi valstybės vidaus ir užsienio
politika. Kartais girdime, kad įstojusi į NATO Lietuva jau išsprendė
svarbiausius saugumo klausimus, todėl daugiau dėmesio galėtų skirti
savo piliečių gerovei. Tačiau įžengę į XXI amžių susiduriame su
kitomis, šiuolaikinėmis saugumo problemomis. Jos dažnai pamatomos
ne iš karto, jos skverbiasi iš vidaus - per ekonomiką, finansų sistemą,
komunikacijas, per pažeidžiamą visuomenės ir valstybės institucijų
struktūrą.
Šias problemas taip pat reikia spręsti, kad ilgai
statytas valstybės gerovės rūmas vieną dieną imtų ir nesugriūtų.
Šiandien kalbame apie tai, kokią Lietuvą norėtume
matyti po 15 ar 30 metų. Manau, maždaug tiek mums reikės, kad pasivytume
Europos Sąjungos senbuves. Ir šiai - pasivijimo politikai, matyt,
skirsime daugiausia dėmesio. Turime kuo greičiau įsilieti į Europos
Sąjungos transporto ir energetikos tinklus, modernizuoti energetikos
ūkį. Turime siekti, kad atsigautų kaimas, stiprėtų žemės ūkis, kad
Europos struktūrinė parama stiprintų ir mūsų kultūrą. Turime prisijungti
prie euro ir prie Šengeno, kad Lietuva visaverčiai dalyvautų Europos
Sąjungos ūkiniame ir socialiniame gyvenime.
Turime siekti, kad Lietuva sustiprėtų iš vidaus,
kad būtume pasirengę atremti XXI amžiaus grėsmes.
Tačiau ar to pakanka, kad Lietuva taptų matoma
ir įtakinga Europos Sąjungos ir NATO valstybe? Ar mūsų svarbiausias
tikslas - pavyti ir aplenkti kitas elitinio klubo nares ir tapti
tokia, kokiomis šiandien yra mažiausiai 15 Europos Sąjungos valstybių?
Ekonominė motyvacija, gerovės siekimas vienodai
svarbūs ir vidaus, ir užsienio politikai. Turtinga valstybė lengviau
skinasi kelią globalioje konkurencinėje erdvėje, turtingai valstybei
paprasčiau ginti savo piliečius ir jų teisėtus interesus.
Turtas padeda siekti garbės, pripažinimo ir įtakos,
bet jos nesukuria automatiškai. Pasaulis - turtingas ir neturtingas
- remiasi ne tik interesais, bet ir vertybėmis. Ir kuo stipresnis
valstybės vertybinis pamatas, tuo sėkmingesnė jos vidaus ir užsienio
politika.
Todėl prakutusi Lietuva turėtų siekti ne tik gerovės.
Įsitvirtinti Europos Sąjungoje ir NATO - be galo svarbus mūsų valstybės
tikslas, tačiau turime deklaruoti ir savo vertybines nuostatas,
ir joms apginti privalome panaudoti savo žinias ir patirtį, savo
narystę Europos Sąjungoje ir NATO.
Manau, kad turime svarbią moralinę pareigą kartu
su partneriais kurti ir skleisti tokias tarptautinio sambūvio formas,
kokiomis patys galėtume didžiuotis ir naudotis. Turime stiprinti
tarptautines institucijas ir patys jose aktyviai dalyvauti. Turime
tęsti tai, ką pradėjome - plėtoti solidarumo ir geros kaimynystės
principus, skatinti kultūrų ir civilizacijų dialogą.
Per dešimtį metų pasikeitė ne tik Lietuva, bet
ir Europos Sąjunga bei NATO. Šiandien NATO - ne tik gynybos, ir
vertybių aljansas, saugantis tai, kuo remiasi Vakarų civilizacija:
laisvę, demokratiją, žmogaus teises, kitas vertybes. Siūloma eiti
dar toliau ir įteisinti NATO kaip prevencijos įrankį ir juo naudotis
kovojant su terorizmu ir agresyviais, tarptautinių normų nesilaikančiais
režimais.
Europos Sąjunga irgi sparčiai formuoja savo naująją
tapatybę. Prieš dešimtį metų nebuvo nei euro, nei bendros saugumo
politikos, nei kalbų apie Europos Sąjungos Konstituciją, bendrą
užsienio reikalų ministrą, bendras gynybos pajėgas. Europos Sąjunga
šiandien iš naujo peržiūri savo politinį, kultūrinį ir net geografinį
identitetą, ieško ne tik ekonominės, bet ir politinės galios išraiškų.
Šiuose procesuose dalyvauja ir Lietuva. Mūsų kariai
vykdo misijas Balkanų valstybėse, Afganistane, Irake. Mūsų atstovai
Europos Sąjungos institucijose pasisako Europos saugumo, konstitucinės
sąrangos, užsienio ir ekonominės politikos klausimais.
Mūsų vizija - didesnė, stipresnė ir atviresnė
Europa, susaistyta transatlantiniais ryšiais, kurianti taiką, stabilumą
ir gerovę.
Greičiau turėtume klausti, ar mes patys esame
pasirengę šiems europinės integracijos procesams? Ar deleguosime
daugiau galių Europos Sąjungai ir NATO, kai tam pribręs laikas?
Ir ar pakaks mūsų valstybei kūrybinių galių, kad išliktume Lietuva
sudėtingame, daugialypiame bendrųjų institucijų ir kolektyvinių
sprendimų pasaulyje?
Mūsų tikslas - išlikti tauta ne tik pagal XIX,
bet ir pagal XXI amžiaus apibrėžimą. Turime sukurti tokį identitetą
ir tokias pilietinio bendradarbiavimo formas, kad išliktume stiprūs
iš esmės pasikeitus mūsų valstybės kokybei. Šiam tikslui turi tarnauti
ir mūsų valstybės užsienio politika, pirmiausia - mūsų santykiai
su Europos Sąjungos ir NATO šalimis.
Jei mus gerbs šiose organizacijose, jei girdės
mūsų balsą, Lietuvos piliečiai labiau didžiuosis ir labiau pasitikės
savo valstybe. Ir atvirkščiai: jei mūsų užsienio politika bus sutelkta,
jei nuolat jausime visuomenės paramą, lengviau seksis Europoje ir
pasaulyje ginti tautos interesus.
Lietuvos užsienio politika negali būti pasyvi,
reaguojanti. Nes tada Lietuva, ir taip sunkiai matoma pasaulio žemėlapyje,
gali likti nepastebėta netgi tada, kai svarstomi mūsų ateičiai gyvybiškai
svarbūs klausimai.
Lietuvos užsienio politika privalo būti aktyvi,
formuojanti. Turime viešai deklaruoti savo tikslus ir interesus
ir juos ginti. Turime išnaudoti savo privalumus. Turime kurti bendraminčių
sąjungas, kad mūsų balsas skambėtų plačiai, per visą pasaulį.
Tokia buvo mūsų politika siekiant nepriklausomybės
ir vėliau - siekiant narystės Europos Sąjungoje ir NATO. Tokia turėtų
būti mūsų politika ginant Lietuvą kaip europinės ir tarptautinės
politikos subjektą.
Pažiūrėkime, kokie yra Lietuvos - jau Europos
Sąjungos ir NATO valstybės - privalumai. Pirmiausia - geografinė
padėtis, gyvenimas regionų ir civilizacijų kryžkelėje. Tai leidžia
- galbūt pirmą kartą istorijoje - sujungti Rytus ir Vakarus, Šiaurę
ir Pietus, tapti traukos centru geografiškai ir kultūriškai nevieningame
regione.
Apie regiono problemas turėtume kalbėti garsiau
ir atviriau. Kur besi pirštu - visur akį verianti fragmentacija.
Gaminame ir prekiaujame kaip kam patogiau, be aiškesnės ekonominio
sąlyčio vizijos. Skiriasi ekonominio ir socialinio išsivystymo lygis,
demokratijos ir pilietinių laisvių standartai. Neturime netgi greitkelių
nuo sienos iki sienos, nuo sostinės iki sostinės - vis atkarpomis,
po savo lopinėlį.
Ar neišsprendę šių klausimų neliksime periferija
- savotišku užkampiu, į kurį užsukama tik tada, kai spaudžia reikalas
arba tarptautinis protokolas?
Europos Sąjunga šiandien atranda savo naujuosius,
o mums gerai pažįstamus kaimynus, siekia su jais glaudžiau bendradarbiauti.
Ypač dinamiškai vystosi Europos Sąjungos ir Rusijos partnerystė:
šiandien - energetinis dialogas, rytoj - bendra prekybos erdvė,
poryt - galbūt bevizis režimas. Tai - natūralus procesas. Turime
būti šių procesų priešakyje, kad apgintume savo nacionalinius interesus,
kad netaptume mainų objektu, kad mūsų sąskaita nebūtų įgyvendinami
kitų šalių interesai.
Tik ar rimti mūsų ketinimai Europos Sąjungos Rytų
politikoje, jei visuose šalies universitetuose šiemet rašomas vos
vienas kitas diplominis darbas Rytų tematika? Ar apskritai galime
kalbėti apie nacionalinę Rytų politiką, jei neturime autoritetingo,
Europoje pripažinto strateginių tyrimų centro, skirto šios krypties
studijoms?
Europos Sąjungos vidinė dinamika mus pačius verčia
peržiūrėti santykius su tradiciniais partneriais, įvertinti nusistovėjusius
bendradarbiavimo formatus. Daugelį iš jų norėtume išsaugoti, kai
kuriuos iš jų - įskaitant santykius su JAV - norėtume dar labiau
sustiprinti. To turime siekti nepamindami Europos Sąjungos interesų,
nestabdydami jos pažangos ir neskaldydami valstybių narių vienybės.
Esame Lietuvoje, tačiau esame ir europiečiai -
tad pažvelkime į pasaulį Europos Sąjungos akimis. Pagalvokime apie
tuos, kurie gyvena didžiuliame skurde, už dolerį per dieną. Pagalvokime
apie teršiamą aplinką, paminamas žmogaus teises, netolygią pasaulio
regionų plėtrą.
Plėtros ir pagalbos politikai - solidarumo, kurio
taip tikimės iš kitų, politikai - Lietuva šiandien skiria kelis
šimtus tūkstančių litų, Europos Sąjungos senbuvės tam skiria milijonus.
Apie tai be emocijų kalbėti sunku, nes ir pas mus pačius dar neįveiktos
skurdo problemos. Tačiau būtina. Būtina imtis didesnės atsakomybės.
Mūsų politikai, Vyriausybė turi įveikti šį galvosūkį, nepažeisdama
pusiausvyros tarp nacionalinių poreikių ir tarptautinių priedermių?
Štai kokie klausimai keliami atnaujintai Lietuvos užsienio politikai.
Šiame universitete prieš dešimtmetį nubrėžtos
trys pagrindinės Lietuvos užsienio politikos kryptys - narystė Europos
Sąjungoje, narystė NATO, geri kaimyniniai santykiai - tapo savotiška
doktrina, pagal kurią buvo formuojama visa valstybės politika.
Šiandien siūlau naują, platesnę doktriną. Aš regiu
Lietuvą - regiono lyderę per narystės Europos Sąjungoje ir NATO
kokybę, per aktyviai plėtojamus kaimyninius santykius. Matau Lietuvą,
kaip savotišką regiono centrą, o Vilnių - regiono sostine.
- Vilniumi, kuriame tęsiamos ir gimsta naujos
politinės iniciatyvos.
- Vilniumi, kuris sujungtas su Varšuva strateginiais
partnerystės ryšiais.
- Vilniumi, siūlančiu Europos Sąjungai konkrečius
sprendimus, kaip žengti tolyn į Rytus.
- Vilniumi, į kurį subėga keliai iš Baltijos valstybių
ir Šiaurės Europos.
- Vilniumi, skatinančiu Kaliningrado srities,
o per ją - ir visos Rusijos atsivėrimą Europai.
Iš šio Vilniaus ateityje dar arčiau būtų ir Minskas,
sugrįžęs į regiono ir Europos vieškelį.
Siekdami šio tikslo, turime sutelkti valstybės
išteklius, naudotis Europos Sąjungos ir NATO instrumentais, plėtoti
gerų kaimyninių santykių patirtį.
Pirmiausia reikėtų peržiūrėti nacionalinio saugumo
politiką ir ją pritaikyti prie XXI amžiaus reikalavimų. Tai padėtų
suprasti, kuriose srityse esame labiausiai pažeidžiami, kur nedelsiant
reikėtų imtis atitinkamų priemonių. Svarbiausios sritys jau aiškios:
- stiprinti pilietinę visuomenę;
- konsoliduoti nacionalinį elitą;
- stiprinti nacionalinio saugumo institucijų analitinius
ir prognostinius gebėjimus;
- siekti subalansuotos ekonominės plėtros;
- stiprinti socialinę darną.
Būtent tai formuoja pamatinius valstybės interesus,
lemsiančius Lietuvos užsienio politikos kryptis:
Pirma - visaverčiai integruotis į Europos Sąjungos
struktūras, dalyvauti visuose politinio, finansinio, ekonominio
ir institucinio bendradarbiavimo formatuose. Būtina kuo sparčiau
sujungti Lietuvos ir Europos Sąjungos infrastruktūrą, energetikos
sistemas, sienų apsaugą, pasinaudoti visais bendrosios rinkos privalumais.
Narystė Europos Sąjungoje turi skatinti Lietuvos ekonominę ir socialinę
raidą, prisidėti prie kultūrinės ir intelektualinės plėtros.
Antra - stiprinti euroatlantinį aljansą, didinti
Europos Sąjungos ir NATO sąveiką. Lietuvai ypač svarbu, kad NATO
išliktų veiksminga saugumo ir gynybos organizacija. Saugumo politikos
srityje NATO ir Europos Sąjunga turi kuo glaudžiau bendradarbiauti,
viena kitos nedubliuodamos. Lietuva sieks, kad Jungtinių Valstijų
vaidmuo Europos saugumo sistemoje ir toliau būtų vienas svarbiausių.
Trečia - aktyviai dalyvauti Europos Sąjungos ir
Rusijos politiniame ir ekonominiame bendradarbiavime, puoselėjant
nacionalinius interesus, mažinant Lietuvos ekonomikos ir visuomenės
pažeidžiamumą, išvengiant nepageidaujamos įtakos; tęsti pragmatišką
ir atsargią kaimynystės politiką.
Ketvirta - bendradarbiauti su Lenkija, plėtojant
santykius su Europos Sąjungos rytiniais kaimynais. Lietuvos ir Lenkijos
bendradarbiavimas šioje srityje atvertų naujų galimybių, padėtų
užimti platesnę nišą Europos Sąjungos ir JAV santykiuose su Rytų
Europos valstybėmis. Ateityje Lietuvos ir Lenkijos strateginė partnerystė
galėtų dar labiau sutvirtėti ir virsti branduoliu, jungiančiu Šiaurės,
Vidurio ir Rytų Europą.
Penkta - stiprinti Baltijos ir Šiaurės valstybių
solidarumą ir juo aktyviai remtis, kuriant dar labiau integruotą,
dar platesnį Baltijos jūros regioną.
Šešta - skatinti Kaliningrado srities suartėjimą
su Europa, siekti jų simbiozės, kad būtų užtikrinta šio regiono
ekonominė ir socialinė pažanga, Lietuvai siekiant pagrindinio vaidmens.
Septinta - aktyviai remti pastangas Baltarusijai
tapti nuspėjama, demokratine, savarankiška Europos valstybe, skatinti
Baltarusijos suartėjimą su Europos Sąjunga ir NATO, kad saugumas,
stabilumas ir demokratija skleistųsi tolyn į Rytus.
Aštunta - Matome Ukrainą kaip regiono, Europos,
Europos Sąjungos ir NATO neatsiejamą dalį. Ir toliau remsime Ukrainos
žingsnius šia linkme, sieksime kuo didesnės europinės ir transatlantinės
paramos Ukrainos politinėms, ekonominėms, socialinėms ir institucinėms
reformoms.
Devinta - kelti ir įgyvendinti ambicingus tikslus
Lietuvai dalyvaujant Jungtinių Tautų, ESBO ir kituose daugiašaliuose
forumuose.
Dešimta - rasti efektyvius būdus Lietuvai veikti
kartu su naująja ir senąja emigracija.
Tokia yra ilgalaikė Lietuvos užsienio politikos
vizija. O pradėti turėtume nuo labai konkrečių žingsnių. Kitaip
tariant, į vėžes įstatyti peržiūrėtą ir atnaujintą užsienio politiką.
Pirmiausia turime rasti būdų ir priemonių daryti
kuo didesnę įtaką Europos Sąjungos ir NATO sprendimams. Būtina kuo
greičiau ir kuo plačiau įsilieti į kolektyvinių sprendimų institucijas,
perprasti žaidimo taisykles. Mūsų tikslas - ne tik balsuoti dėl
vieno ar kito sprendimo, bet ir dalyvauti jį rengiant, ypač tais
klausimais, kurie svarbūs Lietuvai. Turime generuoti idėjas, turime
siekti atstovavimo ten, kur aktyviausiai verda Europos Sąjungos
ir NATO gyvenimas.
Antra - reikėtų aktyviau naudotis kaimyninio bendradarbiavimo
mechanizmais, juos pritaikyti prie atnaujintos užsienio politikos.
Esamos dvišalės institucijos galėtų virsti trišalėmis - pavyzdžiui,
Lietuvos, Lenkijos ir Ukrainos. Svarbūs kontaktai ne tik tarp valstybės
vadovų, bet ir tarp verslininkų, mokslininkų, studentijos. Todėl
pabrėžiu, kaip kritiškai yra svarbu Vilnių sujungti greitkeliu su
Varšuva, o tuo pačiu su Berlynu ir visa likusia Europa.
Trečia - reikėtų stiprinti tas Lietuvos institucijas,
kurios planuoja, formuoja ir įgyvendina valstybės politiką kaimyninių
valstybių atžvilgiu.
Ir ketvirta - privalome stiprinti valstybės analitinius
pajėgumus, inicijuoti įvairius projektus ir tyrimus svarbiausiomis
užsienio politikos kryptimis. Valstybei reikia nors vieno stipraus
ir tarptautinį autoritetą turinčio strateginės analizės centro,
kuris stebėtų įvykius kaimyninėse šalyse, kuris jaustų europinį
ir transatlantinį pulsą, kuris geras idėjas paverstų strateginiais
ir taktiniais instrumentais.
Mes turime aiškią savo naujos užsienio politikos
viziją, konkrečiais darbais įgytą didelę patirtį vykdant savo politiką
tomis kryptimis, kurios, tapus ES ir NATO nare, Lietuvai turėtų
tapti prioritetinėmis. Turime ir žmogiškąjį potencialą - ne tik
čia Lietuvoje, bet ir Vakaruose, kur driekėsi pastarojo dešimtmečio
naujosios emigracijos keliai, kur dar aktyviai veikia senoji emigracija.
Mes visi žinome, kad be sutelktų Lietuvos išeivijos pastangų visame
pasaulyje tų užsienio politikos tikslų, apie kuriuos šiandien išdidžiai
kalbame, kaip apie įvykusį faktą, taip greitai nebūtume pasiekę.
Mano išvardinti naujosios užsienio politikos prioritetai ir tikslai
- gali būti įgyvendinti tik toliau aktyviai dirbant mums visiems
kartu.
Taigi, žinome kokioje valstybėje, kokiame pasaulyje
norime gyventi. Ir, atrodo, reikia tiek nedaug - aiškiai suvokus
vykdomos užsienio politikos tikslus ir uždavinius - ir toliau dirbti.
Dirbti nuosekliai, dirbti iš širdies, kad dar kartą išsipildytų
Gedimino sapnas apie Vilnių, apie Lietuvą - matomą, girdimą, pripažįstamą
ir gerbiamą mūsų pačių ir pasaulyje.
Spausdinama sutrumpintai
© 2004 "XXI amžius"
|