Juodojo aukso milijardai
Petras KATINAS
Pasaulio rinkoje naftos, arba vadinamojo juodojo
aukso, kaina pasiekusi neregėtą mastą daugiau kaip 40 JAV dolerių
už barelį. Bet dar ne pabaiga naftos kainoms kilti. Kaip rašo amerikiečių
spauda, Niujorko biržoje jau pasirengę liepos-spalio mėnesiais mokėti
už barelį 50 dolerių.
Tuo tarpu ekonomikos ekspertai labai skirtingai
vertina tokio naftos kainų šuolio pasekmes pasaulio ir, konkrečiai,
Rusijos, kaip vienos didžiausių naftos eksportuotojų, ekonomikai.
Kai kurie Rusijos politikai džiūgauja, jog dabar doleriai už naftą
plaukte plaukia į Rusijos biudžetą ir todėl ekonominis šalies augimas
garantuotas. Tuo labiau kad Rusijoje naftos gavyba sparčiai didėja.
Rusijos valstybinis statistikos komitetas pateikė duomenis apie
naftos gavybą. Jeigu 1970 metais buvo išgauta 282 mln. tonų naftos,
tai 1980-aisiais jau 541 mln. tonų. Vėliau 1990 metais sumažėjo
iki 506 mln. tonų, o 1995-aisiais nukrito net iki 298 mln. tonų.
Pastaraisiais metais pastebimas ryškus naftos gavybos didėjimas:
2000 metais 313 mln. tonų, 2003-iaisiais 412 mln. tonų, o šiemet
planuojama išgauti 440 mln. tonų. Nepaisant to, kad ekonomikos augimas
pernai buvo 7 proc., o šiemet planuojamas 8 proc., įžvalgesni Rusijos
ekonomistai ir ekspertai pataria valdžiai pernelyg nesidžiaugti.
Ekspertas Aleksejus Uljanovas teigia, kad Rusijos ekonomika vystosi
labai neracionaliai ir pirmiausia orientuojasi į žaliavų gavybą.
Pasak A.Uljanovo, tokį reiškinį galima pavadinti olandiška liga.
Juk, nepaisant rekordinių augimo tempų ir investicijų didėjimo,
pastaraisiais metais Rusijoje nebuvo pastatytas nė vienas stambus
pramonės objektas. O naftos gavyba auga tik eksploatuojant dar sovietmečiu
įrengtus naftos telkinius. Kalbant apie valstybės finansus, didžiausią
naudą dėl aukštų naftos kainų gavo vadinamasis stabilizavimo fondas.
Vietoje planuotų 120 milijardų rublių metų gale į fondą įplauks
mažiausiai 500 milijardų rublių. Taigi, kai arabų naftos monarchai
ir šeichai 1970 metų naftos krizės metu dykumose kūrė sodus, tai
Rusija tegali pasiūlyti tiktai gana abejotinos vertės vertybinius
popierius.
Tuo tarpu Vakaruose irgi skaičiuojami nuostoliai
ir silpnėja ekonominio augimo tempai. Būgštaujama, jog, užsitęsus
tokiam naftos kainų augimui, industrinių valstybių laukia pavojingas
sąstingis. Prieš trisdešimt metų, kai įvyko panašus kainų šuolis,
Vakarų valstybių rinkos ekonomikos reagavo dideliu techniniu ekonomikos
perginklavimu. Neabejojama, kad ir dabar Vakarų valstybės padidins
investicijas į naujų technologijų kūrimą ir alternatyvaus kuro bei
energetinių šaltinių paieškas. Galimas dalykas, kad netrukus gali
atsirasti visiškai naujos technologijos, apie kurias dabar net sunku
įsivaizduoti. Juk septintajame dešimtmetyje daugelis net negalėjo
įsivaizduoti tokio masiško interneto ar mobiliojo ryšio paplitimo.
Todėl A.Uljanovas teigia: Galima net prognozuoti,
kad naftos barelio kaina pasieks 50 ar net 60 dolerių, ir į Rusijos
bei į naftos kompanijų biudžetus įplauks daugybė milijardų. Tačiau
visa bėda, jog niekas nežinos, kaip tuos milijardus panaudoti. Ir
Rusijos atsilikimas, tiek kokybinis, tiek technologinis, dar labiau
išaugs.
Tuo tarpu Kremlius ir toliau naikina Jukos naftos
kompaniją. Vakarų spaudoje tam pasitelkiami netgi užsakomieji straipsniai,
nukreipti prieš Jukos. Solidus Didžiosios Britanijos laikraštis
Financial Times paskelbė straipsnį esą dabar sėdintis kalėjime
Jukos kompanijos vadovas Michailas Chodorkovskis, siekęs sujungti
Jukos su kita naftos kompanija Sibneft, turėjo vieną tikslą
perduoti šių susijungusių naftos kompanijų kontrolinį akcijų paketą
stambiausiems JAV naftos koncernams. Tokiu būdu, anot minėto straipsnio
autorių, Rusija būtų visiškai praradusi naftos verslovių, perdirbimo
įmonių ir transportavimo bei realizacijos kontrolę tiek užsienio,
tiek vidaus rinkoje.
Tikriausiai šios aplinkybės ir perpildė Kremliaus
kantrybės taurę ir sukėlė Jukos kompanijos bei jos vadovų persekiojimą,
- rašo Financial Times.
Na, o kol M.Chodorkovskis sėdi už grotų, kitas
oligarchas, vis dar Čiukotkos gubernatorius Romanas Abramovičius,
toliau stebina Rusiją ir pasaulį savo karališkais pirkiniais. Jau
turėdamas savo nuosavą laivyną tris jachtas, kurių deniuose gali
nusileisti net nedideli lėktuvai, povandenį laivą, R.Abramovičius
užsimanė įsigyti ir savo oro laivyną. Populiaraus Anglijos futbolo
klubo Čelsi savininkas jau paklojo 560 mln. svarų sterlingų (beveik
milijardą JAV dolerių) už visiškai naują personalinį lėktuvą Boeing
767. Dabar šis lėktuvas rengiamas pagal R.Abramovičiaus skonį
garsiojoje Šveicarijos firmoje Jet Aviation, kurios specializacija
prabangių interjerų įrengimas privatiems oro laineriams. Šis naujas
R.Abramovičiaus pirkinys bus jo skraidantysis asmeninis štabas.
Po pertvarkymo lėktuve bus prabangios vonios, televizoriai su didžiuliais
plazminiais ekranais ir daugybė kitų dalykų, kokių jokiame kitame
lėktuve nepamatysi.
Kaip rašo britų spauda, R.Abramovičiaus skraidantieji
rūmai savo įranga ir puošnumu pralenks garsųjį JAV prezidento lainerį
Air Force One. Londono laikraščiai pažymi, kad Čiukotkos gubernatorius
jau turi vieną didžiulį lėktuvą Boeing 737, kuriuo skraido
po Rusiją. Taigi, jeigu reikalai eis ta pačia linkme ir tokiais
pat tempais, tai R.Abramovičius netrukus gali pasiskelbti ne tik
admirolu, bet ir aviacijos maršalu. O juk dar yra ir kosmosas,
- ironizuoja vienas britų laikraštis.
© 2004 "XXI amžius"
|