ES Konstitucija: su kuo valgyta druska?
Česlovas Iškauskas
politikos apžvalgininkas
Gerai dirbančiai įstaigai ar firmai turėti savo
nuostatus, valstybei ar valstybių sąjungai - savo konstituciją yra
suprantamas ir ne tik garbės reikalas. Pagal šį pagrindinį įstatymą,
kuris yra visų teisės aktų kondensuotas sąvadas, gyvena ir šalis,
ir tarptautinė organizacija, ir jos pilietis ar narys.
Europos Sąjunga, prieš porą mėnesių išsiplėtusi
iki 25 narių (tai kone pusė visų senojo žemyno valstybių), viltį
turėti savo pagrindinį įstatymą puoselėjo daugiau kaip pusšimtį
metų - nuo savo egzistavimo pradžios 1950-aisiais. Per 54 metus
sukurtas ne vienas tūkstantis teisės aktų, bet jų visuma tapo paini,
suprantama gal tik teisės specialistams ir dažnai prieštaraujanti
vienas kitam.
Lietuvos užsienio reikalų ministerijos sekretorius
Rytis Martikonis šią visumą vaizdingai palygino su išsikerojusiu
koralu, tarp kurio paklysta ir į visokias pinkles patenka net smulkiausios
žuvytės. Tad šį koralą reikėjo nušlifuoti ir suteikti jam XXI amžiaus
formą bei šiuolaikinį blizgesį.
Intensyvusis ES konstitucinės sutarties rengimo
etapas tęsėsi pastaruosius trejus su puse metų. Jis sutapo su periodu,
kai Lietuva ir dar devynios Rytų ir Vidurio Europos šalys rengėsi
tapti besiplečiančios ES dalimi. Taigi joms sureguliuoti tris dešimtis
pasirengimo integracijai į ES skyrius, be to, dar tuo pačiu metu
išnagrinėti ir pateikti pasiūlymus dėl ES Konstitucijos - titaniškas
darbas. Bet Lietuva šią almančią darbų srovę įveikė sėkmingai.
Žingsnis žengtas naktį
Užsienio reikalų ministerijos interneto svetainėje
skaitau sausas kanceliarine kalba parašytas informacijos eilutes:
birželio 18 dieną Briuselyje susitikusi Europos Vadovų Taryba patvirtino
Sutarties dėl Konstitucijos Europai tekstą. Ši Sutartis simbolizuoja
kokybiškai naujo Europos Sąjungos raidos etapo pradžią. Kad įsigaliotų,
Sutartį dėl Konstitucijos Europai dabar turi ratifikuoti visos Europos
Sąjungos narės.
Priminsiu, kad susitarimas buvo pasiektas naktį.
Tai rodo ne tik vykusių diskusijų intensyvumą, bet ir dokumento
svarbą: taip jau išeina, kad visi naktiniai sprendimai yra istoriškai
reikšmingi, ar jie vyktų vienos šalies, ar šalių sąjungose.
Kas, kur ir kodėl?
Dar pažvelkime į sausas, bet iškalbingas ir tikslias
formalaus pranešimo eilutes.
Sutartis dėl Konstitucijos Europai (trumpiau
- ES Konstitucija) kas tai?
Sutartis dėl Konstitucijos Europai tai tarptautinė
sutartis, kuri konsoliduoja, tačiau nekeičia Europos Sąjungos politinės
ir teisinės prigimties. Sutartis dėl Konstitucijos Europai išlaiko
dvigubą ES prigimtį, kuri reiškia, kad ES yra valstybių ir piliečių
sąjunga. Šią Sutartį turi ratifikuoti visos Europos Sąjungos narės.
Ratifikacija konstitucinei sutarčiai suteikia stabilumo bei legitimumo
garantą. Europos Sąjungos teisės aktams, kaip ir kiekvienai ratifikuotai
sutarčiai, nacionalinė teisė paklūsta, tačiau nacionalinės konstitucijos
yra svarbiausias įstatymas atskiroms Sąjungos narėms. Joje nėra
nieko, kas prieštarautų Sąjungos narių konstitucijoms. Sutartyje
atsižvelgiama į tai, kad kiekviena valstybė narė yra nepriklausoma,
unikali ir skirtinga. Pripažindama, kad Europos Sąjungos galios
ir kompetencijos yra išvestinės iš jos valstybių narių galių bei
grindžiamos valstybių tarpusavio sutarimu, konstitucinė sutartis
įtvirtina valstybių narių didelių ir mažų lygybę bei ES institucinę
pusiausvyrą.
Sutartis dėl Konstitucijos Europai ir Lietuva
Sutartis dėl Konstitucijos Europai neriboja
Lietuvos suvereniteto laisvių ir teisių, nes Sutartis nereguliuoja
politinių reiškinių Valstybėse narėse. Tačiau Sąjungos konstitucinė
sutartis svarbi Lietuvos politiniame gyvenime diegiant europines
vertybes, gerinant šalies politinę kultūrą. Sutartyje įrašytos vertybės
moralės normos, pagarba žmogiškajam orumui, laisvė, demokratija
atspindi per daugelį šimtmečių patikrintą Europos demokratijos
patirtį. Sutartis dėl Konstitucijos Europai neriboja Lietuvos piliečių
valios išreiškimo, už ką ir kodėl jiems balsuoti. Yra ir naujų teisių,
kurių anksčiau nebuvo teisė į gerą administravimą. Lietuvos Respublikos
piliečiai, realizuodami šią teisę, galės kreiptis į Europos ombudsmeną
(kontrolierių) dėl Sąjungos institucijų veiksmų: uždelsto arba nekokybiško
atsakymo, dėl to, kad išvis nebuvo išklausyti ir kt. Ši Sutartis
bus taikoma ir valstybių viduje, vadinasi, ir mūsų nacionalinės
institucijos turės lygiuotis į šį svarbų gero administravimo principą.
Kaip atsirado Sutartis dėl Konstitucijos Europai?
Sutartį dėl Konstitucijos Europai inicijavo
2000 m. gruodžio 7-9 d. Nicoje (Prancūzija) vykusi Europos Vadovų
Taryba, kuomet ES valstybių ir vyriausybių vadovai sutarė dėl teisinių
bei institucinių reformų. Siekiant įgyvendinti šį uždavinį, 2001
m. gruodžio 14-15 d. Lakene (Belgija) Europos Vadovų Taryba priėmė
sprendimą sušaukti Konventą dėl Europos ateities. Konventas darbą
pradėjo 2002 m. vasario 28 d. ir baigė 2003 m. liepos 10 d. Konvento
baigiamasis dokumentas Sutarties dėl Konstitucijos Europai projektas,
2003 m. birželio 20 d. pateiktas Salonikų Europos Vadovų Tarybai,
tapo atspirties tašku diskusijoms Tarpvyriausybinėje konferencijoje.
Šios konferencijos uždavinys buvo peržiūrėti, esant reikalui pakoreguoti
bei galutinai patvirtinti Sutartį. Tarpvyriausybinė konferencija
prasidėjo 2003 m. spalio 4 d. Romoje ir baigėsi 2004 m. birželio
18 d. Briuselyje, kur ir buvo galutinai patvirtintas Sutarties dėl
Konstitucijos Europai tekstas. Ši Sutartis dar turės susilaukti
visų ES valstybių patvirtinimo pagal kiekvienoje jų galiojančias
nacionalines ratifikavimo procedūras.
Pridursime, kad Konstitucijos projektą parengė
105 narių Konventas, kuriam vadovavo buvęs Prancūzijos prezidentas
Valeri Žiskaras dEstenas. Į galutinį 333 puslapių apimties dokumentą
sutilpo 80 tūkst. puslapių ES įstatymų, kurie anksčiau buvo išdėstyti
keturiose sutartyse.
Šalims vienbalsiai pavadinus Konstituciją istorine,
dabar ES lyderiams teks imti į rankas mikrofonus ir pradėti užvis
sunkiausią kovą - įtikinti savo valstybes šią sutartį ratifikuoti.
Tiesa gimė rietenose
Mes manome, kad viskas klojosi sklandžiai. Apžvalgininkai
taip vertina vykusių diskusijų dėl Konstitucijos projekto amplitudę:
blogiausiu atveju ji koneveikiama, geriausiu - laikoma užglaistytų
kompromisų rinkiniu. Europos Sąjungos Konstitucija niekada visiems
nepatiko, taigi, ją priėmus, šis teiginys tebuvo akivaizdžiai įrodytas.
Audringame ES lyderių viršūnių susitikime birželio
18-ąją priimtai konstitucinei sutarčiai būdingi visi kompromisinio
teksto, kuriuo, verčiantis per galvą, siekta patenkinti itin skirtingus
25 šalių interesus, požymiai.
Vis dėlto ES pirmininkaujanti Airija gerokai pasistengė,
kad po praėjusių metų gruodį nesėkme pasibaigusio viršūnių susitikimo
sutartis galiausiai išvystų dienos šviesą.
Daugumą Europos žiniasklaidos suerzino Didžiosios
Britanijos ministro pirmininko Tonio Bleiro siekis prastumti, pasak
jos, vandeniu skiestą sutartį. T.Bleiras apgynė savo griežtas
nuostatas ir iškovojo, kad balsuojant daugeliu ES politikos klausimų,
pavyzdžiui, dėl mokesčių, gynybos ir užsienio reikalų, Didžioji
Britanija neprarastų veto teisės.
Kodėl jūs stojote į Sąjungą, jeigu jai vien kenkiate?
primygtinai klausė Briuselyje leidžiamas laikraštis La Libre
Belgique, piktinęsis ir tuo, kad T.Bleiras nesutiko paremti į ES
Komisijos vadovus siūlomos Belgijos ministro pirmininko Guy Verhofstadto
kandidatūros.
Euroskeptiškoji britų spauda savo ruožtu pakartojo
kaltinimus, esą Konstitucija prilygsta Briuselio tironijos projektui,
ir spėjo, kad T.Bleiras niekada nelaimėtų britams žadėto surengti
referendumo.
Lyderiai sutarė apriboti Europos Komisijos dydį
iki aštuoniolikos narių, bet tik nuo 2014 metų ir tik tuo atveju,
jei tuo metu šalys narės vienbalsiai nenuspręs apsigalvoti.
Nedidelėms šalims narėms, pavyzdžiui, Maltai ir
Liuksemburgui, Europos Parlamente garantuojama mažiausiai po šešias
vietas, o tai reiškia, kad kartu su kitomis ES valstybėmis priimant
įstatymus, jų įtaka išaugs dvigubai.
Daugiausia ginčų kėlusiais balsavimo klausimais
Konstitucija įtvirtino naują dvigubos daugumos arba kvalifikuotos
daugumos sistemą, kuri bus taikoma priimant ES įstatymus. Siūlomam
įstatymui turės pritarti mažiausiai penkiolika bloko šalių, kurioms
atstovautų bent 65 proc. visų bloko gyventojų.
Svarbiausia, kad Konstitucijoje nustatyta ir įstatymus
galinti blokuoti mažuma, kurią turi sudaryti daugiau kaip keturios
šalys. Taip veiksmingai užtikrinama, kad įtakingosios ES valstybės
Didžioji Britanija, Prancūzija ir Vokietija vienos pačios negalės
atmesti jokio įstatymo.
Teigiama ir tai, kad Konstitucija įteisina šalių
narių renkamo ES prezidento, kuris vadovaus bloko veiklai, instituciją.
Pakeitus dabartinę šešių mėnesių pirmininkavimo blokui rotacinę
sistemą, politiniai procesai turėtų įgauti daugiau tęstinumo. Tačiau
ministrų tarybas tarpusavyje dalysis trys šalys, vadovausiančios
joms po pusantrų metų taip visoms valstybėms bus užtikrinta gera
proga parodyti savo sugebėjimus.
Dvylikai euro zonos šalių oficialiai suteikta
daugiau teisių sprendžiant su Europos bendrąja valiuta susijusius
klausimus. Daugumos, o ne vienbalsiškumo principo bus laikomasi
balsuojant dar trisdešimtyje naujų sričių: pavyzdžiui, svarstant
politinio prieglobsčio, imigracijos ir baudžiamosios teisės aspektus.
Tačiau Didžioji Britanija pasirūpino avariniais
stabdžiais, kurie užtikrins, kad, šaliai pareikalavus, privalės
būti peržiūrėtas balsavimas dėl itin keblių įstatymų, kuriuos priimant
nereikalaujama vienbalsiškumo.
Be to, ES turės užsienio reikalų ministrą
juo beveik neabejotinai taps ES aukščiausias užsienio politikos
įgaliotinis Chavjeras Solana. Jam teks atstovauti blokui pasaulinėje
arenoje ir vadovauti neprityrusiai ES diplomatinei tarnybai.
Konstitucijos projekto rengėjai vylėsi, kad tekste
bus girdimi ir skambiausi JAV nepriklausomybės deklaracijos akordai,
tačiau iki jų dar toli gražu.
Dokumentas nėra lengvai skaitomas, o viršūnių
susitikimas jį dar pablogino, bet jis vis tiek geresnis nei ankstesnės
sutartys, sakė Londono ekonomikos universiteto atstovė Kristi
Hjūz. Viskas sumesta į vieną krūvą ir uoliai mėginama paaiškinti,
kas yra ta ES. Apskritai žengta teisinga demokratijos ir efektyvumo
kryptimi.
Krikščionybė Konstitucijoje pamiršta
Lemtingai priėmimo dienai baigiantis vienu metu
projektas iš tiesų vos nesužlugo: Lenkija, Ispanija ir kitos katalikiškos
šalys (tarp jų minima ir Lietuva) bergždžiai kovojo, kad Konstitucijos
preambulėje būtų paminėtos krikščioniškosios Europos ištakos.
Tačiau Airijos lyderis Bertis Ahernas sugebėjo
mitriai išlaviruoti tarp užsispyrimo labirintų ir neleisti įrašyti
gudriai susuktų ir sunkiai suprantamų straipsnių, kad visi lyderiai
galėtų išvykti namo, jausdamiesi priėmę visoms pusėms naudingą sprendimą.
Dabar preambulėje minimas ES kultūros ir dvasinis paveldas, bet
Dievas ir krikščionybė vyraujantis tikėjimas Europoje neminimi.
Popiežius Jonas Paulius II, nusivylęs tuo, kad
Europos Sąjunga savo naujojoje Konstitucijoje nepaminėjo krikščionybės,
pareiškė, kad Europos krikščioniškųjų šaknų pamiršti negalima. Lenkų
kalba kreipdamasis į piligrimus, susirinkusius Šv. Petro aikštėje
Vatikane, Popiežius dėkojo savo gimtajai šaliai už tai, kad ji kovojo,
jog Konstitucijos tekste būtų paminėta krikščionybė. Dėkoju Lenkijai
už jos siekius Europos institucijose lojaliai ginti mūsų žemyno
krikščioniškąsias šaknis, davusias pradžią mūsų laikų kultūrai ir
pažangai. Mūsų krikščioniškosios šaknys negali būti pamirštos
sakė Šventasis Tėvas.
Bet oficialus Vatikano atstovas atvirai teigė,
kad Popiežius nusivylė, jog dėl kai kurių šalių prieštaravimo Konstitucijoje
nebuvo paminėta krikščionybė. Tai rodo, kad nepaisoma istorinio
pagrindo ir krikščioniškosios Europos gyventojų tapatybės, pabrėžė
pareiškime Džoakinas Navaras Valsas.
Šventasis Tėvas neliko vienišas šiame kritikos
chore. Pagrindinės Vokietijos Bažnyčios taip pat sukritikavo naująją
Europos Sąjungos Konstituciją. Eucharistiniame suvažiavime Ulme
vyskupai bendrai priimtame pareiškime pažymėjo esą nepatenkinti
dvasinio paveldo paminėjimu preambulėje, nes ten nekalbama apie
krikščionybę.
Liuteronų vyskupas Volfgangas Huberis ir Katalikų
vyskupų konferencijos pirmininkas vyskupas Karlas Lemanas tvirtina,
kad svarbiausiame ES dokumente reikėjo paminėti Europos krikščioniškąjį
paveldą.
Italija, Lenkija ir Lietuva reikalavo, kad konstitucinėje
sutartyje būtų paminėtas Dievas ir krikščioniškasis Europos paveldas.
Tačiau Prancūzijos, Belgijos ir kitų nesutikusiųjų to daryti balsai
buvo stipresni. Nepritarė tokiam krikščionybės paminėjimui ir Turkijos
priėmimo į Europos Sąjungą šalininkai.
Lietuvos dvasininkai mano, kad derybose ir diskusijose
dėl Konstitucijos projekto mažokas šalies Bažnyčios atstovų vaidmuo.
Ruklos kapelionas kun. Arnoldas Valkauskas įsitikinęs, kad buvo
galima padaryti daugiau, bet Lietuvai, neseniai įstojus į ES, turbūt
nedera plėšyti akių
Ratifikuoti ar įšaldyti?
Lietuvos vadovai nieko nelaukę pasveikino Europos
Sąjungos Konstitucijos priėmimą ir padėkojo už gerą darbą derybose
dalyvavusiam užsienio reikalų ministrui Antanui Valioniu. Savo ruožtu
A.Valionis paragino kuo greičiau Seime ratifikuoti priimtą Konstituciją.
Jis pakartojo asmeniškai manąs, jog tam nebūtina rengti referendumo.
Ministras prognozavo, jog ES viršūnių susitikime
suderintas Konstitucijos projektas gali būti pasirašytas spalį.
A.Valionis pažymėjo, jog galutiniame Konstitucijos variante Lietuvos
įtaka nežymiai išauga, palyginti su pradiniu Konvento dėl Europos
ateities parengtu projektu, bet nežymiai sumažėja arba praktiškai
lieka tokia pat kaip ir Nicos sutartyje.
ES valstybių vadovai sutarė, jog sprendimams priimti
reikės ne mažiau kaip 55 proc. visų valstybių, turinčių ne mažiau
kaip 65 proc. visų ES gyventojų, balsų. Konvento parengtame pradiniame
projekte šios proporcijos buvo atitinkamai 50 proc. ir 60 proc.
Konstitucija taip pat įsteigia ES prezidento bei
užsienio reikalų ministro pareigybes, nustato, jog iki 2014 metų
visos narės šalys turės po vieną komisarą Europos Komisijoje, padidina
sričių, kuriose sprendimai bus priimami ne konsensuso, bet kvalifikuota
balsų dauguma, skaičių, įtvirtina bendrą ES pilietybę, pirmą kartą
ES istorijoje nustato galimybę išstoti jos narėms.
Praėjusį savaitgalį Prahoje šešių Vidurio Europos
šalių Austrijos, Vengrijos, Čekijos, Slovakijos, Slovėnijos ir
Lenkijos parlamentų vadovai, be kitų europinių klausimų, svarstė,
kaip elgtis priimant Europos Konstituciją.
Briuselyje Europos Sąjungos vadovai susitarė dėl
Konstitucijos, dabar šalys turi dvejus metus Konstitucijai patvirtinti.
Dauguma šalių planuoja surengti referendumus, Austrija pateikė netikėtą
pasiūlymą surengti referendumą kartu visoms bendrijos narėms. Taip
būtų išvengta rinkėjų pasyvumo.
Baltijos šalys kol kas nėra apsisprendusios, ar
rengs referendumus dėl Europos Konstitucijos. Lietuvos užsienio
reikalų ministras ir Latvijos prezidentė linkę manyti, kad Europos
Konstituciją užtektų patvirtinti Seime. Jei nė viena narė nepasipriešins,
Konstitucija įsigalios 2009 metais, antraip gresia jos įšaldymas.
* * *
Paprastam Lietuvos piliečiui, įsuktam į svaiginantį
įvairių rinkimų verpetą, sunku perprasti naujojo ES pagrindinio
įstatymo vingrybes, o svarbiausia ką ji duos jam, paprastam vartotojui.
Štai čia mūsų tėvynainis ir atsiskleidžia: naujomis sąlygomis jis
neturi būti vien idėjų ar ES fondų vartotojas, bet ir aktyvus bendrijos
narys. Trylika rinkėjų įgaliotinių Europos Parlamente per išrinktąjį
rezidentą, per savo patikėtinius valdžios institucijose štai tas
kelias valdyti ir daryti įtaką 25-ių senojo žemyno valstybių sąjungai.
Galiausiai, tai garbės reikalas ir valstybinis pašaukimas.
© 2004 "XXI amžius"
|