Darbo partijos pergalė rodo mūsų visuomenės provincialumą
|
Prof. Tomas Venclova
Vladimiro Gulevičiaus
(ELTA) nuotrauka
|
Lietuvos visuomenei nestinga provincialumo ir
politinio naivumo, kuriuos liudija Darbo partijos pergalė per Europos
Parlamento rinkimus ir visuomenės nuotaikos, lemiančios antrojo
Prezidento rinkimų rato baigties neaiškumą. Šitai pareiškęs publicistas,
poetas, Jungtinių Amerikos Valstijų Jeilio (Yale) universiteto profesorius
literatūrologas Tomas Venclova pripažino, kad tradicinės Lietuvos
partijos ir kairieji, ir dešinieji priskaldė malkų. Tačiau
ir socialdemokratams, ir konservatoriams teikčiau tam tikrą pasitikėjimo
kreditą, pažymėjo rašytojas, pridurdamas, jog nėra šių dviejų
partijų šalininkas.
Pernai, lankydamasis Lietuvoje, viename interviu
jūs minėjote, kad Lietuva, jūsų požiūriu, darosi provincialesnė.
Ką turėjote galvoje, tai sakydamas? Kokie reiškiniai vertė šitai
teigti?
Gink Dieve, nesu sovietinės imperijos šalininkas.
Nejaučiu jai jokios nostalgijos. Net šiek tiek dirbau, kad ji išnyktų
nuo žemės paviršiaus. Tą laikotarpį laikau įdomiausiu ir reikšmingiausiu
savo gyvenime.
Tačiau sovietų imperija teikė tam tikrą pojūtį,
kad susiduri su tikrai didele ir rimta jėga, pavojinga ir žalinga,
jos atžvilgiu turi sukaupti jėgas, mobilizuotis, kad atsilaikytum.
Lietuva sovietiniais laikais norom nenorom projektavo save į visą
sovietinę ir komunistinę imperiją, kurioje, žinoma, geriau būtų
buvę nebūti, ir dėl to provincialumo joje buvo mažiau.
Po to, kai Lietuva tapo nepriklausoma, atsitvėrė
sienomis ir pradėjo gilintis tik į savo problemas, to provincialėjimo
atsirado nemažai ir kultūriniame, ir politiniame gyvenime. Lietuva
ėmė gyventi kaip maža valstybė, kuri rūpinasi tik savimi.
Dabar, Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą (ES),
tikiuosi, vėl atsiras tas iššūkis, kuris mums padės įveikti provincialumą.
Šiuo atžvilgiu vertinu ES labai gerai savo laiku už ją balsavau,
šiek tiek ir agitavau. Džiaugiuosi, kad mūsų euroskeptikai nelaimėjo,
nors laimėti jie turbūt neturėjo daug galimybių.
Ar stojimas į ES bus teigiamas veiksnys Lietuvos
socialinių, humanitarinių mokslų raidai? Ar nebus taip, kad visi
puls spausdintis užsienio leidiniuose užsienio kalbomis, skurdindami
šiuo atžvilgiu Lietuvos kultūrą?
Publikavimasis tarptautinėje spaudoje tikrai nėra
žalingas Lietuvai. Dėl humanitarinių studijų spausdinimo lietuvių
kalba, manau, jei jose tikrai nagrinėjami Lietuvai svarbūs klausimai,
visada atsiranda, kur jas publikuoti.
Žinote, humanitarams apskritai šiais laikais sunku.
Pastebiu tai savo srityje slavistikoje, dėstydamas JAV. Mano aspirantai,
baigę Jeilio universitetą, kartais negauna darbo. Tačiau Vakaruose
į tai žiūrima labai pragmatiškai. Žinoma, tai nepatogumas, bet
ne tragedija. Visada galima persikvalifikuoti, ir humanitaras nejaučia
jokio pažeminimo, rinkdamasis visai kitokį darbą. Tokių atvejų
nemažai.
Taip atsitinka ir mano buvusiems aspirantams,
kurie kartais patenka į painią padėtį, nors ir ne tokią sunkią,
kaip Lietuvoje. Vienas mano buvęs studentas, vedęs kitą mano studentę,
kuri dabar yra katedros vedėja, devynerius metus dirbęs prarado
kontraktą, o jo amžiuje tai reiškia, kad jis jau nedirbs pagal specialybę.
Jie turi mažą vaiką, yra nusipirkę gražų namą, ir vien jos algos
tam namui išlaikyti neužtenka. Manau, jis tiesiog keis profesiją.
Sakote, kad narystė ES gali padėti Lietuvai
įveikti kultūrinį provincialumą. Tačiau palyginti neseniai Leonidas
Donskis, grįžęs iš Europos kultūros parlamento pirmosios sesijos,
rašė apie joje kritikuotą technokratinį ir biurokratinį humanitarinių
mokslų nuvertinimą ES mastu. Tad gal narystės ES įtaka vertintina
prieštaringai?
Kaip jau sakiau, yra bendra pasaulinė tendencija,
nepalanki humanitarams. Tačiau su šia tendencija yra ir kovojama.
Būna kultūrinių tendencijų, kurios lemia gyvenimą net šimtmečiams.
Gali būti, kad mes XXI amžiuje išgyvensime humanitarinių mokslų
krizę.
Esama tam tikrų sričių, kaip literatūrologija,
išsigimimo požymių. Naujausios dekonstruktyvinės, feministinės
ir panašios tendencijos man asmeniškai gana svetimos. Atvirai kalbant,
jei būčiau jaunas mokslininkas o man dabar jau beveik 70 metų,
gerai pagalvočiau, ar užsiimti humanitariniais mokslais, ar kuo
nors kitu.
Vis dėlto tokie dalykai, kaip menas, filosofija
ir kalbėjimas apie meną, niekada neišnyks. Jie paprasčiausiai išgyvena
tam tikrus krizių periodus. Lyginčiau juos su lėktuvu, įveikiančiu
garso barjerą. Nemalonūs pojūčiai, krato, triukšmas, o paskui, kai
pereini tą barjerą, viskas susitvarko, skrendi toliau.
Nenorėčiau ko nors prognozuoti, bet manau, jog
viskas nėra taip blogai, kaip kartais atrodo. Kiekviena karta galvoja,
kad jos laikai patys blogiausi. Aš mačiau skirtingas epochas ir
tikrai žinau, kad yra buvę blogesnių laikų. Taip pat ir humanitariniams
mokslams.
Tačiau pripažįstate, kad dabar šie mokslai išgyvena
tam tikrą krizę?
Taip, jos esama, ir greičiausiai humanitarų pasaulyje
kiek sumažės.
Kokios yra Lietuvos provincialumo politinės
apraiškos, labiausiai krintančios į akis?
Manau, Lietuvos užsienio politika yra gana protinga.
Lietuvai ji beveik optimali. Provincialumo joje nematyti. Jo esama
visuomenės nuomonėse ir nuotaikose, kurios kartais turi politinių
pasekmių. Antai vis dar neaišku, kas Lietuvoje užims Prezidento
postą. Nesu linkęs užsiimti rinkimų agitacija, bet vis dėlto pasakysiu,
kad per šiuos Prezidento rinkimus turiu savo favoritą, ir tas favoritas
nėra Kazimira Prunskienė.
Kodėl vertinu Valdą Adamkų, už jį balsavau ir
balsuosiu antrajame rinkimų rate? Didele dalimi kaip tik dėl to,
kad jis nėra provincialas. Tokių žmonių Lietuvoje nedaug. Jis laisvai
jaučiasi Vakaruose, laisvai bendrauja su bet kuriuo Vakarų ir Rytų
politinės valdžios žmogumi. Neblogai perpranta net Vladimirą Putiną,
tarp šių žmonių egzistuoja tam tikra šalta tarpusavio pagarba.
V. Adamkus žmogus, kuris moka kelias kalbas, kuriam anglų kalba,
kaip ir lietuvių, yra beveik gimtoji. Jis moka ir rusų kalbą, kas
taip pat svarbu mūsų geopolitinėmis aplinkybėmis. V. Adamkui būdinga
vakarietiška politinė kultūra, vakarietiškas politinės etikos supratimas.
Savo ruožtu nušalintasis prezidentas Rolandas Paksas darė blogą
įspūdį, nes jam pritrūko politinės kultūros laiku atsistatydinti.
Jei būtų laiku atsistatydinęs, tai ir Lietuvai, ir jam pačiam viskas
būtų geriau baigęsi. Dabar jo reikalai tikrai gana prasti.
Lietuvai, laimei, ta istorija didelės žalos nepadarė.
Atvirkščiai: neskubus, orus, griežtai laikantis įstatymų vykdytas
apkaltos procesas buvo gerai įvertintas ir kaimynų, ir Vakarų valstybių.
R. Pakso užsispyrimas ir nenoras pasiduoti, kurį
daugelis Lietuvoje laiko vyriškumo ir proto požymiu, iš tikro nėra
nei vyriškumo, nei proto požymis. Vyriškumo ir proto požymis gebėjimas
laiku pripažinti pralaimėjimą ir laiku pasitraukti. Šios savybės
mūsų politikai apskritai stokoja. Iki šiol neišsiugdėme normalios
politinės klasės. Ir mums, ir latviams tenka arba teko vaduotis
emigrantais, nes tik Vakaruose esama pakankamai aukšto lygio neprovincialių
politikų.
Kaip vertinate Lietuvos perspektyvą, jei per
antrąjį Prezidento rinkimų ratą laimėtų Kazimira Prunskienė?
Nesu linkęs panikuoti ir skelbti katastrofų. Mano
nuomone, K. Prunskienei laimėjus, katastrofos nebūtų. Tačiau man
asmeniškai ir, manau, daugeliui žmonių Lietuvoje būtų mielesnė kitokia
rinkimų baigtis.
Per rinkimus į Europos Parlamentą įtikimą pergalę
pasiekė Viktoro Uspaskich vadovaujama Darbo partija neseniai įsteigtas,
ideologiškai savęs neapibūdinantis, prieštaringai vertinamas politinis
darinys. Ar šios partijos pergalė atspindi Lietuvos politinio gyvenimo
tendencijas?
Darbo partijos pergalė rodo mūsų visuomenės provincialumą
ir tam tikrą naivumą. Vis atsiranda koks nors naujas gelbėtojas
ar išganytojas, ir masės puola jam į kojas. Kelis kartus Lietuva,
rinkdama vis naujus išganytojus, jau nusvilo. Matyt, po tam
tikro laiko, juk ir karštu pienu keliskart nusideginęs vaikas
šio to išmoksta ta tendencija sužlugs. Tačiau kol ji žlugs, dar
galime sulaukti nemalonių politinių siurprizų.
Jums leidus, atpasakosiu lenkų karikatūristo Andžejaus
Mlečko (Andrzej Mleczko) piešinį. Vyras atidaro miegamojo duris,
mato savo žmoną su meilužiu ir sako: Nepateisino mano vilčių kairieji,
nepateisino dešinieji, o dabar ir tu nepateisinai. Mūsų tautos
vilčių aiškiai nepateisino nei kairieji, nei dešinieji, ir žmonės
vis ieško, kas tas viltis pateisintų. Tačiau politika toks dalykas,
kur per didelės viltys, deja, negali būti pateisintos. Padėtis Lietuvoje
gerėja, bet gerėja pamažu, o tikėtis stebuklingo išganytojo yra
mažų mažiausia naivu.
Sakote, kad padėtis gerėja. Tačiau vadinamosios
tradicinės partijos tolydžio praranda įtaką. Jų krizė, atrodo,
gilėja. Kaip vertinate tradicinių partijų padėtį ir jų atsakomybę
dėl šios padėties?
Anksčiau pasisakydavau už trečiąją jėgą, kurios
tuomet dar nebuvo, bet dabar manau, kad tradicinės partijos išliks
ir po kurio laiko vėl sustiprės. Abi tradicinės kryptys ir kairioji,
ir dešinioji priskaldė malkų. Tačiau ir socialdemokratams, ir
konservatoriams teikčiau tam tikrą pasitikėjimo kreditą. Jiems
rūpi Lietuvos reikalai, jie yra už Lietuvos valstybingumą, kuris
ir pačioms tradicinėms partijoms yra jų egzistavimo pagrindas. (Beje,
nesu nei Socialdemokratų partijos, nei Tėvynės sąjungos narys ar
šalininkas.)
O kaip vertinate liberalcentristus?
Nelabai susigaudau, kas yra kas tarp tų naujų
partijų. Tiesą sakant, man tai net nelabai įdomu. Aišku, kad jos
yra gana efemeriški reiškiniai. Tai sakytina ir apie Darbo partiją.
Manau, kad Lietuvos visuomenė, kaip ir dauguma
visuomenių, iš esmės skyla į dvi grupes. Tačiau gana beprasmiška
nuolat aiškintis, kaip kas elgėsi sovietinės okupacijos laikais.
Tai šiek tiek primena kai kurias Lotynų Amerikos šalis, kuriose
svarbiausias politinio skirstymo klausimas, kaip XIX a. pradžioje,
kai tos šalys vadovavosi iš ispanų valdžios, minėtų politinių grupių
tolimi pirmtakai elgėsi Madrido valdžios atžvilgiu. Jei Lietuvoje
toks skirstymas dar ilgai užtruks, o jis jau ilgokai trunka,
tai paprasčiausiai bus juokinga.
Lietuvoje daug kalbama apie tai, kuris kandidatas
yra mažesnė blogybė, kuris didesnė. O koks apskritai turi būti
politikas Seimo narys, Prezidentas?
Norėtųsi tokių savybių, kaip civilizuotumas, išsilavinimas,
moralinis skaidrumas. Deja, atrodo, kad daugumai Seimo narių šių
bruožų trūksta. Mūsų politikai, jei padorūs, tai šiek tiek anachroniški,
o jei ne anachroniški, tai nepadorūs.
Kokia to anachronizmo išraiška?
Gyvenimas ne XXI a., o XX a. kategorijomis. Vytautas
Landsbergis kartais vadovaujasi net XX a. pirmosios pusės kategorijomis.
Tai anachronizmas, nors daugelis tų žmonių galbūt padoresni už savo
politinius priešininkus.
Gal galėtumėte išplėtoti mintį kokio pobūdžio
yra civilizuotumas ir išprusimas, kurio stokoja mūsų politikai?
Tai kaip anglų žalioji veja reikia 300 metų
kirpti, kol ji tampa tokia, kokia šiuo metu yra žavinti turistus.
Be abejonės, čia egzistuoja ir tam tikra moralinė dimensija. Kai
bolševikai 1917 metais paėmė valdžią Rusijoje, atrodo, Herbertas
Velsas, kuris tikrai nebuvo bolševikų šalininkas, pasakė, kad sovietų
Rusijos Vyriausybė labiausiai išsilavinusi to meto pasaulyje.
Ir tikrai Levas Trockis arba Nikolajus Bucharinas nusimanė apie
daugelį dalykų. Žinoma, siaurai, vienpusiškai, bet jie buvo išprusę
tam tikroje srityje žmonės. Josifas Stalinas jau nebuvo išprusęs,
jis juos ir sunaikino.
Nepaisant minėtų politikų išprusimo, jie sukūrė
visiškai nepriimtiną ir nepateisinamą sistemą. Gali mokėti daug
kalbų, būti apsitrynęs Europos kabinetuose, bet to neužtenka,
jei neprisideda tam tikro moralinio skaidrumo dimensija. Gink Dieve,
nenoriu nieko sakyti apie konkrečius žmones, bet tie dalykai tikrai
yra pageidautini, ir vien išprusimo negana. Tai būtina, bet nepakankama
sąlyga.
Manau, išprususių žmonių Lietuvoje atsiras, nes
daugelis studijuoja Vakaruose, susipažįsta su globaliomis problemomis
ten, kur su jomis reikia susipažinti, pramoksta kalbų ir t. t. Tarp
jų, manau, atsiras gerų ir padorių žmonių, nors, kaip visada, truputį
mažiau nei norėtųsi.
Politika yra gana purvina sritis, bet net politikoje,
summa summarum, laimi padoresni žmonės prieš mažiau padorius. Tik
kartais tai užtrunka labai ilgai. Josifas Brodskis yra sakęs, kad
istorinis teisingumas visada triumfuoja, bet visada vėluoja 25 metais.
Taigi ir padorumas laimi, bet ne iš karto. Jei būčiau politikas,
laikyčiausi politikoje tokios nuostatos: jei nežinai, kaip pasielgti,
pasielk padoriai.
Grįžkime prie intelektinio ir kultūrinio mūsų
politikų akiračio. Kaip taisytinos jų išprusimo spragos?
Nemanau, kad jei visus versi skaityti Georgą Hėgelį,
Martiną Haidegerį ar Arvydą Šliogerį, tai jie iškart taps protingesni.
Reikalas kitas: mano nuomone, reikia vaduotis iš daugelio XX a.
stereotipų iš kovingo, bet dažniausiai nekonstruktyvaus nusiteikimo
daugelio klausimų atžvilgiu. Reikia stengtis įsisavinti dabartines
globalinio žaidimo taisykles, kurios turi savo ydų, bet yra daug
geresnės nei XX amžiaus žaidimo taisyklės.
Taip pat labai svarbu toli matyti ir atgal,
ir į priekį. Svarbu numatyti, kurie ilgalaikiai scenarijai Lietuvai
geresni, kurie blogesni, ir mokėti atsisakyti sustabarėjusių nuomonių.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vladimiras Laučius (ELTA)
© 2004 "XXI amžius"
|