Tarptautinių teismų įtaka
valstybėms toliau didės
 |
Europos Bendrijų
Teisingumo Teismo teisėjas
akademikas prof. Pranas Kūris
Valdo Kopūsto (ELTA) nuotrauka
|
Didelę tarptautinių teismų įtaką Europos valstybių
teisei Europos Bendrijų Teisingumo Teismo teisėjas akademikas prof.
Pranas Kūris vadina nauju ir labai reikšmingu fenomenu. Gegužę prof.
P. Kūris paliko Strasbūre įsikūrusį Europos žmogaus teisių teismą,
kurio teisėju buvo nuo 1994 metų, ir persikėlė į Liuksemburgą. Čia
jau trejetą mėnesių jis dirba vienu iš 25 Europos Bendrijų Teisingumo
Teismo teisėjų. Prof. P. Kūris atsakė į Eltos klausimus Vilniuje,
atvykęs čia pailsėti ir sutvarkyti administracinių reikalų.
Per trejetą mėnesių daugelis jau spėjome pajusti,
ką reiškia būti naujaisiais europiečiais. Dėl to, kad tapome ir
potencialiais Europos Teisingumo Teismo procesų dalyviais, kol kas
tarsi niekas nepasikeitė. Tad ką tai reiškia Lietuvai ir jos teisinei
sistemai?
Šiam teismui gali tekti aiškintis, ar Lietuvos
įstatymai atitinka ES teisės aktus, ar valstybė tinkamai suvokia
savo, kaip ES narės, teises ir pareigas. Nuo gegužės 1 dienos ES
teisės normos tapo sudedamąja mūsų valstybės teisinės sistemos dalimi.
Bendrijos teisė turi viršenybę valstybių narių nacionalinės teisės
atžvilgiu, ji tiesiogiai veikia ir tiesiogiai taikoma kiekvienoje
valstybėje narėje.
Nors šiandiena Europos teisės aktų visuma - acquis
communautaire - jau inkorporuota į nacionalinę teisinę sistemą,
kyla įvairių klausimų dėl efektyvaus šių normų įgyvendinimo ir tinkamo
interpretavimo. Dėl to daug diskutuojama.
Net nustebau, kaip išsamiai šia tema pasisakė
Vilniaus universiteto Teisės fakulteto prodekanas Tomas Davulis.
Kalbėdamas apie Europos Bendrijos (EB) teisės įtaką Lietuvos darbo
teisei, kaip vieną opiausių problemų, jis išskyrė EB darbo teisės
perėmimą - svarbu tai padaryti nepažeidžiant veikiančios nacionalinės
darbo teisės sistemos. Jis mato neigiamų tendencijų, kai, keičiant
teisės normas, ES teisės aktai klaidingai interpretuojami. O šito
būtina išvengti. Labai svarbu įsigilinti ir perprasti ES teisės
aktus.
Europos Bendrijų statistikos tarnybos duomenimis,
80 proc. visų ekonominės teisės normų ir apie 50 proc. visų likusių
vidaus teisės normų valstybėse narėse susijusios su ES teise. Nacionaliniams
teismams gali kilti klausimų, ar įstatymai tinkamai pakeisti.
Jau dabar Lietuvos teismai turi taikyti Bendrijos
teisę nagrinėdami vidaus bylas. Jie privalo vadovautis Europos Bendrijų
teisminių institucijų sprendimais, o iškilus ES teisės aktų aiškinimo
ar galiojimo klausimui - turi teisę kreiptis į kompetentingą Europos
Bendrijų teisminę instituciją dėl prejudicinio sprendimo.
Be to, bet kurios valstybės nacionaliniam teismui
kreipusis dėl prejudicinio sprendimo, kita valstybė taip pat gali
prisijungti ir tapti teisminio nagrinėjimo dalyve. Prejudicinė procedūra
- tai bendradarbiavimo tarp nacionalinių teismų ir Europos Bendrijų
Teisingumo Teismo forma.
Prejudiciniai sprendimai yra privalomi ir įpareigoja
visų valstybių narių nacionalinius teismus. Pastaraisiais metais
tokie kreipimaisi sudaro apie pusę visų Teisingumo Teismo nagrinėjamų
bylų.
Kai sakome Europos Bendrijų teisminės institucijos,
kalbame apie Teisingumo Teismą ir Pirmosios instancijos teismą,
kuris ėmė funkcionuoti prieš keliolika metų ir palengvino Teisingumo
Teismo darbą. Kadangi Pirmosios instancijos teisme nagrinėjamų bylų
vis daugėja, Nicos sutartimi dar buvo numatyta steigti ir teisėjų
kolegijas. Tai nauji, vadinamieji specialūs teismai, kurių sprendimus
būtų galima apskųsti Pirmosios instancijos teismui. Įsigaliojus
Europos Konstitucijai, Pirmosios instancijos teismas bus vadinamas
Bendruoju teismu.
Ateityje Europos Bendrijų teisminėms institucijoms
teks spręsti vis daugiau bylų, susijusių su atskirų valstybių narių
ekonominiu vystymusi. Kaip žinome, Pirmosios instancijos teismas
šiuo metu nagrinėja JAV programinės įrangos milžinės Microsoft
bylą. Panašiose bylose teks dalyvauti ir teisėjams nuo Lietuvos.
Naujas ir labai reikšmingas fenomenas, kad tarptautiniai
teismai dabar kuria tam tikrą jurisprudenciją ir daro didžiulę įtaką
valstybių teisei: ir procesinei, ir materialinei. Europai vienijantis,
tarptautinių teismų sistema labai išsiplėtė. Prisiminkime, kad prieškariu
Europoje iš viso veikė tik vienas tarptautinis teismas - Nuolatinis
tarptautinio teisingumo teismas Hagoje. Jis sprendė ir trejetą Lietuvos
bylų: pateikė konsultacines išvadas dėl Kaišiadorių geležinkelio
atkarpos, dėl Panevėžio-Saldutiškio geležinkelio atkarpos nuosavybės
ir dėl Klaipėdos konvencijos interpretavimo. Bet nuolatinio teisėjo
šiame teisme Lietuva neturėjo.
Dabar Pirmosios instancijos teisme dirba Lietuvos
teisėjas Vilenas Vadapalas, Europos žmogaus teisių teisme nuo lapkričio
1 dienos dirbs teisėja Danutė Jočienė. Taigi Lietuvos teisininkai
dalyvauja tarptautinių teismų darbe ir mato, kaip veikia Europos
teisės normos iš vidaus, per konkrečias bylas.
Vis dėlto ar Teisingumo Teisme nepasikartos
šaltas dušas, panašus į Lietuvos pralaimėtų bylų seriją Europos
žmogaus teisių teisme, kai 1994 metais ratifikavus vienuoliktąjį
Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos
protokolą plačiai išgarsėjusių kaltinamųjų ir nuteistųjų advokatai
suskubo rašyti skundus į Strasbūro teismą greičiau negu mūsų įstatymų
leidėjai - pataisyti konvenciją pažeidžiančius teisės aktus. Konstatavęs
žmogaus teisių pažeidimus, tarptautinis teismas iš Lietuvos mokėtojų
kišenės po kelerių metų priteisė solidžias kompensacijas.
Šalto dušo neprognozuočiau. Vis dėlto ES teisės
normoms taikyti pastaraisiais metais skiriamas didelis dėmesys.
Šių normų inkorporavimas į Lietuvos teisinę sistemą įnešė naujovių,
tačiau Lietuvos teisėjai jau kelerius metus rengiami taikyti šias
normas. Organizuojamos konferencijos, darbo vizitai. Ir šį rudenį
Europos Bendrijų Teisingumo Teisme planuojama priimti dvi grupes
Lietuvos teisėjų, kuriems teks nagrinėti su ES teise susijusias
bylas.
Tad kokie reikalai Lietuvą gali greičiausiai
atvesti į Teisingumo Teismą?
Matau dvi galimybes. Pirmieji turėtų būti prejudiciniai
prašymai iš nacionalinių teismų, nes tikrai atsiras ne visai suprantamų
dalykų, ar atitinka tam tikras Lietuvos įstatymas kokią nors ES
direktyvą.
Antra galimybė - Lietuva nesilaikys kokios nors
direktyvos ir Europos Komisija už tai nubaus. Tada Lietuva galės
kreiptis į Teisingumo Teismą, skųsdama Komisijos sprendimą.
Tiesa, yra dar viena galimybė Lietuvai anksčiau
įsijungti į šio teismo teiseną - nelaukiant, kada bus koks nors
procesas dėl pačios šalies veiksmų. Kadangi ES direktyvos yra bendros
ir privalomos visoms šalims, Lietuva gali įstoti į procesą tada,
kai kita valstybė kreipiasi dėl kokios nors direktyvos prejudicinio
išaiškinimo.
Kaip tik šį rudenį, rugsėjo ar spalio mėnesiais,
bus nagrinėjama byla dėl vienos tarptautinės konvencijos. Bendrajame
teisėjų susirinkime jau nusprendėme šią bylą išsiųsti visoms valstybėms.
Taigi gali dalyvauti ir Lietuva, ir kitos šalys: galima atsiųsti
savo atstovus, galima raštu pateikti pastabas. Tai būtų gera mankšta,
geras apšilimas Lietuvos Vyriausybės atstovams. Juk ateis laikas,
kai ir Lietuva nori nenori su šiais klausimais susidurs.
Tam, kad žmonės turėtų galimybę susipažinti su
Teisingumo Teismo sprendimais lietuvių kalba ir geriau suvokti,
ką jis sprendžia, kaip aiškina konkrečias direktyvas, Lietuva, kaip
ir kitos šalys, turės paskelbti šio teismo sprendimų rinkinį iš
viso 50 metų gyvavimo laikotarpio. Vertėjų grupė Liuksemburge atrinktus
sprendimus jau verčia ir kokių 20 sprendimų vertimų tekstus aš jau
peržiūrėjau.
Norėčiau pasakyti, kad Teisingumo Teismo jurisprudencija
yra labai gausi. Per 40 metų sukauptą šio teismo sprendimų rinkinį
- daugiau kaip 600 tomų - esu padovanojęs Lietuvos teisės universiteto
bibliotekai, kad studentai, doktorantai, dėstytojai ir praktikuojantys
teisininkai galėtų tiesiogiai susipažinti su šio teismo sprendimais.
Ar sudėtinga kreipimosi į Europos Teisingumo
Teismą procedūra?
Kreipimosi į Europos Bendrijų Teisingumo Teismą
procedūra panaši į tą, kuri taikoma kreipiantis į nacionalinius
teismus. Tačiau ji turi ir savo specifiką. Pirma, keliuose ES teisės
aktuose nustatytos išsamios taisyklės, reglamentuojančios šią procedūrą.
Antra, išlaikoma pagarba oficialioms ES valstybių narių kalboms
(nuo 2004 m. gegužės 1 d. tokių kalbų yra dvidešimt). Trečia, kreipimosi
procedūra priklauso ir nuo to, kokiu klausimu kreipiamasi į Europos
Bendrijų Teisingumo Teismą.
Neseniai teismas pakeitė savo darbo reglamentą,
kad kai kurios proceso dalys būtų trumpesnės ir paprastesnės. Bylos
nagrinėjimą sudaro dvi procedūros: rašytinė ir žodinė. Pateikiant
teismo sekretoriatui ieškinį, skundą arba prašymą dėl prejudicinio
sprendimo, prasideda rašytinė procedūra. Teismas, esant tam tikroms
aplinkybėms, turi galimybę taikyti pagreitintą ar supaprastiną nagrinėjimo
procedūrą.
Teisingumo Teismo procesuose šalims turi būti
privalomai atstovaujama. Valstybėms bei ES institucijoms Teisingumo
Teisme turi atstovauti atstovas, kurį jos paskiria kiekvienai bylai.
Visoms kitoms bylos šalims (fiziniams ar juridiniams asmenims) turi
atstovauti advokatas.
Kreipusis su tiesioginiu ieškiniu ar apeliaciniu
skundu (tokie skundai gali būti pateikiami dėl Pirmosios instancijos
teismo sprendimo) pirmiausia ieškinys ar skundas registruojamas
teismo sekretoriate, o vėliau per sekretoriatą pateikiamas atsakovui.
Nacionalinis teismas, nusprendęs kreiptis į Teisingumo Teismą dėl
prejudicinio sprendimo, sustabdo bylos nagrinėjimą iki tokio sprendimo
gavimo momento. Nacionalinio teismo prašymas dėl prejudicinio sprendimo
taip pat adresuojamas šio teismo sekretoriatui, kur išverčiamas
į visas oficialias ES kalbas ir perduodamas valstybėms narėms bei
Europos Bendrijų institucijoms.
Ypač svarbu tai, kad visus dokumentus Teisingumo
Teismui pareiškėjas gali pateikti savo nuožiūra pasirinkta ES oficialia
kalba. Tokia kalba gali vykti ir visas teisminis nagrinėjimas. Taigi
ir Lietuvos fiziniai ar juridiniai asmenys savo ieškinius, o nacionaliniai
teismai - prašymus dėl prejudicinio sprendimo - galės pateikti lietuvių
kalba.
Proceso metu advokatai ir šalys taip pat gali
kalbėti savo valstybės kalba.
Teisme vertėjų labai daug. Pagal projektus kiekvienai
valstybei turėtų dirbti 24 vertėjai, tiek pat ir Lietuvai. Jau dabar
turime dešimt vertėjų. Teismo posėdžiai dėl vertimo užsitęsia, procesas
kiek sudėtingesnis. Bet vėliau, posėdžiaudami pasitarimų kambaryje,
teisėjai jau kalba tik prancūziškai. Iš nacionalinių kalbų į prancūzų
verčiami visi svarbiausi bylos dokumentai.
Ar įmanoma, kad į šį teismą kreiptųsi ne tik
valstybės, tarptautinės institucijos, bet ir atskiri piliečiai?
Piliečio teisė kreiptis į Europos Bendrijų teismines
institucijas su tiesioginiu ieškiniu įtvirtinta EB Steigimo sutarties
230 str. Čia numatyta fizinių (ir juridinių) asmenų galimybė pateikti
ieškinius dėl ES institucijų priimtų teisės aktų panaikinimo Pirmosios
instancijos teismui, su sąlyga, kad toks aktas yra jam skirtas arba,
nors ir skirtas kitam asmeniui, yra tiesiogiai ar konkrečiai su
juo susijęs. Į Teisingumo Teismą atskiras pilietis gali kreiptis
su apeliaciniu skundu dėl Pirmosios instancijos teismo sprendimo,
kai jis yra Pirmosios instancijos teismo bylos šalimi ir jį tiesiogiai
liečia šio teismo priimtas sprendimas. Tačiau apeliacinis skundas
gali būti paduodamas tik dėl teisės klausimų.
Be to, paprasti piliečiai gali kreiptis į Teisingumo
Teismą netiesiogiai. Tokia galimybė atsiranda, kai bylą nagrinėjantis
nacionalinis teismas nutaria kreiptis dėl prejudicinio sprendimo
į Teisingumo Teismą. Tai gali būti traktuojama kaip tarpininkavimo
procedūra atskiro piliečio atžvilgiu.
Ar bylinėjimasis Teisingumo Teisme yra brangus?
Procesas Teisingumo Teisme ir Pirmosios instancijos
teisme yra nemokamas, nėra jokių mokesčių ar rinkliavų. Tačiau teismas
paprastai nepadengia bylinėjimosi išlaidų. Dažniausiai teismas pateikia
išvadą dėl tokių išlaidų paskirstymo arba šalys tokį paskirstymą
nustato bendru sutarimu. Nesant teismo išvados dėl bylinėjimosi
išlaidų paskirstymo, kiekviena iš šalių padengia dėl jos susidariusias
išlaidas. Be to, šalis, kuri nėra pajėgi padengti bylinėjimosi išlaidų,
gali prašyti nemokamos teisinės pagalbos.
Europos Sąjungos institucijas ir organizacijas
pristatančiame Lietuvos interneto tinklapyje skelbiama, kad Europos
Teisingumo Teismui tenka spręsti tūkstančius bylų. Kokiu principu
darbas paskirstomas teisėjams?
Bylų, kurias per metus išsprendžia Europos Bendrijų
Teisingumo Teismas, skaičius nėra toks didelis. 2003 metais Teismas
išsprendė 455 bylas, dešimtimi mažiau negu 2002 metais. Praėjusiais
metais Teismą pasiekė 561 naujos bylos. Panaši ir ankstesnių metų
statistika. Suprantama, kad dėl ES plėtros bylų daugės.
Bylas paskirsto teismo pirmininkas. Teismo darbas
organizuojamas teisėjus suskirstant į trijų ir penkių teisėjų kolegijas,
o iš trylikos teisėjų sudaroma Didžioji kolegija. Galimi atvejai,
kai posėdžiauja ir visos sudėties teismas. Teismo statute išsamiai
nurodyta, kokiais atvejais tai privaloma. Kitais atvejais teismui
paliekama diskrecijos teisė - atsižvelgdamas į bylos sudėtingumą,
teismas gali nuspręsti perduoti nagrinėti bylą trijų ir penkių teisėjų
kolegijoms, Didžiajai kolegijai ar visos sudėties teismui.
Ar turite šiame teisme savo kuruojamą sritį?
Ar jau gavote pirmąsias bylas? Kiek žmonių dirba jūsų kabinete?
Dabar esu paskirtas teisėju pranešėju vienuolikoje
bylų. Jų nagrinėjimas prasidės rugsėjo mėnesį. Teisingumo Teisme
teisėjų specializacijos pagal atskiras sritis nėra - laikomasi universalumo
principo, kad visi teisėjai turi nagrinėti įvairiausių sričių bylas.
Teisėją aptarnaujantis personalas nėra didelis.
Mano kabinete dirba trys referentai, du asistentai ir sekretorė.
Ar labai skiriasi Europos žmogaus teisių teismo
ir Teisingumo Teismo darbo specifika?
Visų pirma - kitokia bylų apimtis. Strasbūro teismas,
kuris nagrinėja žmogaus teisių ir apskritai demokratijos klausimus,
dabar turi apie 70 tūkstančių neišnagrinėtų bylų. Liuksemburgo teisme
yra šiek tiek daugiau negu 500 bylų.
Turėdamas tiek bylų, Strasbūro teismas nepajėgia
daug jų išnagrinėti viešuose posėdžiuose - vos 2-3 proc. Liuksemburgo
teismas, priešingai, gal tik 2-3 proc. bylų nenagrinėja viešuose
posėdžiuose. Išskyrus pirmadienius, praktiškai visomis darbo dieniomis
vyksta vieši posėdžiai. Po to dar būna uždari posėdžiai, kada teisėjai,
jau atskirai užsidarę, nagrinėja sprendimų variantus. Visą laiką
tu dirbi ne tik su dokumentais, bet ir su žmonėmis. O tau padeda
tavo kabinetas. Strasbūro teisme nėra kabineto - teisėjas turi tik
vieną sekretorę, o teisininkai-referentai dirba bendrame sekretoriate
susiskirstę pagal valstybes. Ir jeigu nagrinėjama Lietuvos byla,
tai Lietuvai paskirtas referentas eina ir bendrauja su teisėju,
su teisėju pranešėju ir t. t.
Strasbūro teismo nagrinėjamose bylose būtinai
turi dalyvauti nacionalinis teisėjas. Ir jeigu jis dėl kokių nors
aplinkybių turi nusišalinti - pavyzdžiui, jeigu anksčiau, dar nedirbdamas
teisme, buvo pasisakęs dėl tos bylos,- tai vietoj jo paskiriamas
kitos valstybės teisėjas. Tokios nacionalinių teisėjų sistemos nėra
Liuksemburgo teisme. Lietuviškoje byloje aš galėsiu ir nedalyvauti,
jeigu ta byla bus atiduota ne mano kolegijai.
Be to, Strasbūro teisme, jeigu bylą nagrinėja
septynių teisėjų kolegija ir vienas ar keli teisėjai su kitų nuomone
nesutinka, jie gali parašyti atskirą nuomonę, kuri viešai skelbiama
kartu su teismo sprendimu. Liuksemburgo teisme nėra jokių atskirųjų
nuomonių - galutinė išvada turi būti kaip monolitas. Nors diskusijos
darbo metu, pasakyčiau, būna net sunkesnės, nes reikia pasiekti
bendrą sutarimą, suformuluoti kažkokią daugumos nuomonę ir taip
išspręsti bylą.
Be kita ko, Teisingumo Teisme galioja labai griežtos
konfidencialumo taisyklės: viešai kalbėti apie kokią nors bylą teisėjas
gali tik gavęs viso teismo leidimą. Jau turėjau progos įsitikinti,
kad šių taisyklių laikomasi. Jokia užuomina apie teismo sprendimą
toliau taikyti Vokietijai ir Prancūzijai griežtesnes drausmines
procedūras už ES Stabilumo ir plėtros pakto pažeidimus neprasiskverbė
į žiniasklaidą anksčiau negu sprendimas buvo oficialiai paskelbtas
- liepos 14 dieną. Tuo tarpu teisėjai bylos baigtį jau žinojo prieš
mėnesį.
Europos Bendrijų Teisingumo Teisme dirba ne
tik 25 teisėjai, bet ir aštuoni generaliniai advokatai. Kokia jų
paskirtis?
Tokia generalinių advokatų sistema veikia ir kai
kurių valstybių teismuose, kaip jurisprudencijos stabilumo ir tęstinumo
garantija.
Generaliniai advokatai paprastai iš pat pradžių
susipažįsta su bylomis ir, jeigu mano esant reikalinga, teismo posėdžiuose
pateikia savo motyvuotas nuomones. Jų išklausę, teisėjai sprendžia,
kokią išvadą priimti. Generalinių advokatų sistema užtikrina, kad,
keičiantis teisėjams ir advokatams, jurisprudencija išliks tokia
pati. Kita vertus, teisė, kaip sudėtingas procesas, irgi vystosi,
veikiama įvairių aplinkybių.
Beje, dabartiniai teisės aktai šiek tiek lankstesni,
leidžia generaliniam advokatui kai kuriose bylose ir nedalyvauti,
o anksčiau tai buvo privaloma visose bylose.
Rudenį sukaks šešeri metai, kai nuolat dirbate
ir gyvenate užsienyje. Šįkart grįžote atostogų į Vilnių per patį
Seimo korupcijos skandalo įkarštį. Ar turite savo žvilgsnį iš šalies?
Dešimt metų dirbant tarptautinėse teismų institucijose
teko girdėti ne apie vieną politinį skandalą bei politinės korupcijos
atvejį. Nestebina ir pastarojo meto įvykiai Lietuvoje. Kaip teisėjas
turiu išlikti nešališkas, todėl negaliu komentuoti bei vertinti
lietuviškųjų įvykių, nes vienas ar kitas jų aspektas gali kada
nors tapti ir tarptautinio teisminio nagrinėjimo objektu.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Dora Petkauskaitė
© 2004 "XXI amžius"
|