Jis buvo dovana kitiems
Stanislovas Poniškaitis
|
Vincas Natkevičius
|
Žodis didis ne visada reiškia tą patį, ką išgarsėjęs
ar įžymus. Didieji žmonės yra savitos asmenybės. Įžymybės aureolė
anaiptol nėra vienintelis tikrasis asmens veiklos rodiklis. Taip
Lietuvių išeivijos instituto direktorius prof. Egidijus Aleksandravičius
apibūdino lietuvių išeivijos kultūros ir visuomenės veikėją Vincą
Natkevičių (1918-1999), kurio penktųjų mirties metinių proga birželio
22 dieną buvo surengtas atminimo vakaras minėtame institute. Kreipdamasis
į Pasaulio lietuvių bendruomenės menę susirinkusius V. Natkevičiaus
artimuosius, pažįstamus ir bendraminčius, direktorius pasidžiaugė,
kad Lietuvių išeivijos institute formuojasi savotiška bendruomenė,
į kurią susitelkę žmonės puoselėja lietuvių egzodo asmenybių atminimą
ir išties gerai suvokia, ką per ilgus dešimtmečius lietuvių kultūros
labui yra nuveikę svetur atsidūrę mūsų tautiečiai. Minėjimo dalyviams
prof. E. Aleksandravičius pristatė literatūrologijos, filosofijos
ir istorijos žinovus, pakviestus pasidalyti savo mintimis ir žiniomis
apie V. Natkevičių, jo kultūrinę bei visuomeninę veiklą. Pranešimus
skaitė dr. D. Kuizinienė, M. Drunga, dr. L. Saldukas ir dr. M. Bloznelis.
Savo prisiminimais dalijosi V. Natkevičiaus žmona Irena.
Viena šio atminimo vakaro rengėjų literatūrologė
dr. Dalia Kuizinienė pažymėjo, jog 2002 metais ,,Aidų leidykloje
išleistas V. Natkevičiaus straipsnių filosofiniais, literatūrologiniais,
visuomenės bei politikos klausimais rinkinys, pavadintas ,,Plyksniai
ateitin, tai bene pirmoji galimybė skaitytojams Lietuvoje deramai
susipažinti su šia šviesia asmenybe. Kaip ir kitų išeivijos atstovų,
V. Natkevičiaus gyvenimas ir veikla yra padalyti į du tarpsnius
tėvynėje ir svetur. Jaunystė, studijų metai prabėgo Lietuvoje:
mokėsi Vilkaviškio gimnazijoje, vėliau Kauno Vytauto Didžiojo universitete
studijavo lietuvių kalbą ir literatūrą bei filosofiją. Antrojo pasaulinio
karo metais mokytojavo Alytaus ir Kauno gimnazijose. 1944-aisiais
pasitraukė iš Lietuvos ir apsistojo Vokietijoje. Filosofijos studijas
tęsė Tiubingeno universitete, mokytojavo Vasario 16-osios gimnazijoje
Hiutenfelde, ilgus metus (1967-1980) buvo šios gimnazijos direktoriumi.
Be to, nuo 1972 metų dar dėstė lietuvių kalbą bei literatūrą Frankfurto
universitete. Šie biografiniai faktai tarsi įrėmina V. Natkevičiaus
visuomeninius užmojus. Jis aktyviai dalyvavo ateitininkų veikloje,
buvo ateitininkų organizacijų vadovu. Tai, kad nuo 1954-ųjų Europoje
buvo pradėtos rengti Lietuviškųjų studijų savaitės, buvo didžiulis
V. Natkevičiaus nuopelnas jis buvo vienas aktyviausių rengėjų,
paskaitininkų. Atkūrus nepriklausomybę, V. Natkevičius su žmona
Irena nuolat lankydavosi Lietuvoje. Mielai ir aktyviai dalyvaudavo
mokslinėse konferencijose, įvairiuose literatūriniuose renginiuose,
skaitė paskaitas Vilniaus universitete. Bičiuliavosi su daugeliu
įžymių kultūrininkų (Vaidotu Dauniu, Viktorija Daujotyte), su kuriais
susipažino Europos lietuviškųjų studijų savaičių metu ir kitomis
progomis tiek Lietuvoje, tiek ir Europoje.
Kaip kultūros ir literatūros tyrinėtojas V. Natkevičius
subrendo išeivijoje, kur ir buvo parašyti pagrindiniai straipsniai,
skirti literatūros, filosofijos, visuomenės ir politikos temoms.
V. Natkevičius tęsė savo kolegos, netgi mokytojo Jono Griniaus puoselėtą
vertinimo tradiciją. Aptardamas literatūros kūrinius, vadovavosi
vertybiniais matais, moralės ir tautiškumo nuostatomis. Tiesai,
gėriui ir grožiui, kaip pamatinėms vertybėms ir būtiniems kūrybos
principams, skyrė straipsnį ,,Didžiųjų vertybių problema.
V. Natkevičių, kaip literatūros tyrinėtoją, bene
labiausiai domino lietuvių literatūros klasika (K. Donelaitis, Maironis,
J. Aistis, J. Baltrušaitis, V. Mykolaitis - Putinas, M. Pečkauskaitė
- Šatrijos Ragana ir kt.) ir lietuvių išeivių kūryba (V. Ramono
ir A. Vaičiulaičio beletristika, P. Orintaitės romanai, A. Jasmanto
(Maceinos) lyrika ir kt.). Savo straipsnius jis daugiausia skelbė
,,Aidų kultūros žurnale, ,,Draugo kultūriniame priede ir ,,Europos
lietuvyje. Be to, V. Natkevičius rašė ir apie Lietuvos šiuolaikinių
autorių kūrybą. Visiškai kitu neideologizuotu žvilgsniu gilinosi
į sovietmečiu kurtą prozą. Didžiausias darbas tai monografija
apie Joną Grinių Neatsitiktinai V. Natkevičius atstovauja ,,griniškajai
kūrybos vertinimo linkmei, vadovaudamasis filosofijos ir literatūros
sandūros perspektyva. Jaučiama J. Griniaus išplėtotos grožio sampratos
ir meno estetikos atraminių taškų įtaka. V. Natkevičius, kaip ir
J. Grinius, atstovauja krikščioniškojo humanizmo idealams. Jiems
būdinga ir panaši literatūros kritikos samprata. Tai estetinės intuicijos
ir objektyvizmo dermė. J. Griniaus ir V. Natkevičiaus dėmesio centre
neretai atsidurdavo tie patys autoriai, kurių kūryboje puoselėjamas
krikščioniškasis humanizmas.
V. Natkevičius buvo gerai išstudijavęs fenomenologinę
Makso Šelerio filosofiją, ieškojo šio filosofo minties atspindžių
ir poveikio lietuvių filosofų veikaluose. Daugelyje straipsnių nuolat
ieškojo paralelių tarp Vakarų ir lietuvių filosofinės minties. Viename
filosofinių straipsnių palygino A. Maceinos ir H. G. Gadamerio kalbos
filosofijas. Filosofiniu žvilgsniu V. Natkevičius atsigręžė ir į
lietuvių rašytojų kūrybą (Jasmanto (A. Maceinos), V. Mykolaičio
- Putino, J. Baltrušaičio, V. Mačernio poeziją). Kūryboje visų pirma
reikia ieškoti religinių, dorinių ir tautinių vertybių tai V.
Natkevičiaus žmogaus ir literatūros tyrinėtojo nuostata bei
išeities taškas.
V. Natkevičius buvo visumos ieškotojas. Žmogus
ir jo kūryba tai tarsi vienas nedalomas pasaulis. Rašydamas apie
Maironį, K. Donelaitį, Vaižgantą, jis nuolat ieško sąsajų tarp jų
charakterių, asmeninio gyvenimo vingių ir jų kūrybos. Be to, tyrinėdamas
autorius, patyrusius įvairias įtakas, V. Natkevičius ne tik siekė
atpažinti vakarietiškų ir rytietiškų tradicijų atspindžius, bet
ir bandė įžvelgti tai, kas yra esmingiausia. Štai straipsnyje apie
J. Baltrušaitį jis rašo: ,,Apskritai vakarietiškoji dvasia laimi
Baltrušaičio lyrikoj, nes joje dominuoja valingasis, kūrybingasis
žmogus, kuris stato Dievo nebaigtą šventyklą, nepalaužtas skausmo
ir nevilties, kelia rankas aukštyn, jungdamas Žemę su Dangumi.
Pasak dr. D. Kuizinienės, V. Natkevičių kaip asmenybę
bene taikliausiai apibūdina V.Daujotytė, asmeniškai pažinojusi šį
išeivijos lietuvį ir parašiusi įvadą Lietuvoje išleistam jo straipsnių
rinkiniui ,,Plyksniai ateitin: ,,Religingumas, pasaulėžiūros tvirtumas,
nuoseklumas, pareigingumas, patriotizmas, įsipareigojimai tautai
ir jos kultūrai - visa tai būdinga Natkevičiui. Bet tai viršutinis,
principų sluoksnis. Viduje jautrus, užsidegantis, emociniu reagavimu
išduodantis su menu, kūryba susijusią prigimtį. Palankus žmonėms,
žvelgęs į naujai sutiktą su simpatija, bandydamas suprasti, bet
neskubėdamas atsiverti. (...) palankus talentingiems, intelektualiai
pajėgiems žmonėms; kaip mokytojas ypač jauniems.
Pasak filosofo, žurnalisto ir visuomenės analitiko
Mykolo Drungos, V. Natkevičius pašaukimo požiūriu buvo visų pirma
mokytojas. Tai liudija ir jo mokslinė bei visuomeninė veikla, ir
tiesioginis pedagoginis darbas. M. Drunga atkreipė dėmesį į glaudžias
V. Natkevičiaus sąsajas su unikaliu lietuvių išeivių bendruomenės
Vokietijoje indėliu į lietuvybės puoselėjimo užmojį. V. Natkevičius
trylika metų buvo vienintelės išeivijoje lietuviškos mokymo įstaigos
- Vasario 16-osios gimnazijos direktoriumi. Antras svarbus dalykas,
kuriam šiemet sukanka penkiasdešimt metų, - tai Europos lietuviškųjų
studijų savaitės. Tarp šių savaičių sumanytojų ir uoliausių dalyvių
buvo V. Natkevičius ir jo bendraminčiai Kajetonas Čeginskas ir Alina
Grinienė. Nors katalikai intelektualai lietuvių bendruomenėje Vokietijoje
dažnai skyrėsi ne tik charakteriu, bet ir idėjomis, vis dėlto sugebėdavo
susitelkti bendram tikslui toje pačioje katalikiškoje šeimoje. V.
Natkevičius tarsi įkūnijo tą tolerancijos, atvirumo kritikai ir
bendruomeniškumo dvasią. Jis buvo taikintojas - mokėjo įžvelgti
gėrį net ir smerktiname dalyke. Antra vertus, nevengdavo pareikšti
ir kritinių pastabų, jei turėdavo kitokią nuomonę. Tai tikro mokytojo
nuostata skatinti mokinius tikrovę vertinti visapusiškai. M. Drunga
pažymėjo, kad V. Natkevičius išdrįso pakritikuoti ir savo mokytoją
J. Grinių, nors šiaip jį gerbė ir daug ko iš jo mokėsi. Monografijos
apie J. Grinių ,,Žydrojo romantizmo besiilgint pratarmėje V. Natkevičius
rašė: ,,Šis darbas galėtų būti pavadintas monografija. Lietuviškos
literatūrinės monografijos dažnai rašomos taip, kad aprašomasis
autorius esti iškeliamas į padanges, nedrįstant apie jį pasakyti
kritiškesnio žodžio. Ši monografija tokia nėra. Ji gal kiek labiau
iškelia dr. J. Griniaus asmenį, bet apie jo kūrybinius darbus joje
ne kartą pareiškiama kritinių minčių, nes autorius daugeliu atvejų
yra kitokios nuomonės nei J. Grinius. Tas kitokias nuomones stengiamasi
pagrįsti ir tuo paliesti kai kurias estetines problemas. Bet ir
kitokių nuomonių sraute J. Grinius man lieka įžymiu lietuvių literatūros
kritiku ir reikšmingu literatūros mokslo specialistu. Čia atsiskleidžia
idealus mokinio požiūris į savo mokytoją toje pačioje krikščioniškąsias
vertybes išpažįstančioje bendruomenėje. V. Natkevičius visada mokėjo
suderinti kritiką ir toleranciją.
Istorikas dr. Linas Saldukas apžvelgė V. Natkevičiaus
veiklą rengiant Europos lietuviškąsias studijų savaites. Tai unikalus
reiškinys tiek savo trukme, tiek ir pobūdžiu. Šiemet Vokietijoje
įvyks jau 50-oji studijų savaitė. Vargu ar kas 1954 metais tikėjosi,
kad Vokietijoje pradėtos rengti minėtos studijų savaitės bus kasmetė
tikrovė ir galiausiai pasieks pačią Lietuvą. Šis lūkesčius pranokęs
lietuviškosios kultūros reiškinys yra ir V. Natkevičiaus atkalumo
bei išradingumo vaisius. Visiems laisvojo pasaulio lietuviams, bent
kiek prisidėjusiems prie šio renginio, žinojusiems, skaičiusiems
apie jį, ir kai kuriems studijų savaičių dalyviams iš laisvėjančios
ar jau išsilaisvinusios Lietuvos buvo sunku įsivaizduoti, kad V.
Natkevičius gali jose nedalyvauti. Kita aktyvi studijų savaičių
rengėja A. Grinienė viename laiške jam rašė: ,,Neįsivaizduoju, kad
Tu nedalyvautum 40-oje Europos lietuviškųjų studijų savaitėje. Nors
tu sakei, kad tuo metu ketini būti Lietuvoje, tiek širdies ir triūso
įdėjęs beveik visose savaitėse, logiškai turėtum dalyvauti ir jubiliejinės,
gal paskutinės mūsų savaitės rengime ir galbūt uždaryme.
V. Natkevičius suvokė tam tikrą Europos lietuviškųjų
studijų savaičių novatoriškumą - tai buvo visai naujas intelektualų
darbo ir bendravimo būdas, ko nebuvo nepriklausomoje Lietuvoje ir
netgi didžiausioje lietuvių išeivių bendrijoje JAV. Studijų savaitės
nebuvo vien tik malonus intelektualinis bendravimas ar intelektualinis
,,turizmas. Jų rengimas buvo ir yra gana sunkus darbas, juolab
prieš kelis dešimtmečius, kai ryšio priemonės buvo daug menkesnės.
V. Natkevičius dešimt kartų yra buvęs studijų savaičių vadovu, ir
gerai žinojo šio darbo naštą. Daug kartų Lietuviškosios studijų
savaitės buvo rengiamos įvairiose įspūdingose Europos vietose ir
tik paskutiniajame dešimtyje - beveik vien Hiutenfelde, prie Vasario
16-osios gimnazijos. I. Natkevičienės dovanotas ir Lietuvių išeivijos
institute saugomas V. Natkevičiaus archyvas parodo, kiek teko parašyti
laiškų kviečiant į studijų savaites pranešėjus, derinant jų atvykimo
aplinkybes, ieškant renginiui tinkamos vietos. Nėra abejonės, jog
buvo susirašinėjama laisvalaikio, o gal ir nakties poilsio sąskaita.
Pasirengimo studijų savaitėms reikalus V. Natkevičius tvarkė net
ir tada, kai 1967-1980 metais ėjo Vasario 16-osios gimnazijos direktoriaus
pareigas ir rūpinosi jos išlikimu bei išplėtimu. Tai puikus pavyzdys,
ne vieną kartą patikrintas išeivijoje, jog visi svarbiausi bendruomeniniai
darbai buvo atliekami aukojant savo laisvalaikį. Be to, rengiant
studijų savaites, pasitaikydavo ir nenumatytų problemų: buvo keli
atvejai, jog studijų savaitė galėjo neįvykti dėl pasikeitusios renginio
vietos, jei nebūtų buvusi surasta alternatyva. Didelėmis V. Natkevičiaus
ir kitų rengėjų pastangomis, 1975-aisiais alternatyvi vieta buvo
surasta, kai, likus apie trims mėnesiams iki planuotos studijų savaitės,
Stasys Lozoraitis (vyresnysis) pranešė negalėsiąs jos surengti numatytoje
vietoje - Romoje. Net po tokio savotiško akibrokšto V.Natkevičius
sugebėjo išlikti tikrai bendruomeniškas ir, siekdamas studijų savaitės
sėkmės, pakvietė skaityti pranešimą ir S.Lozoraitį. V.Natkevičių
dažnai vargino finansiniai studijų savaičių rengimo reikalai, nepaisant,
kad ir kur renginys būdavo planuojamas. Kelionių paskaitininkams
finansavimo požiūriu nelengva buvo 1977 metais Londone rengta savaitė,
kai reikėjo padengti ne vieno prelegento iš JAV kelionės išlaidas,
o ,,angliškoji organizacinio komiteto dalis finansines problemas
iš dalies perkėlė V. Natkevičiui ir Vokietijos lietuvių bendruomenei.
Tebuvo skirta vos 120 Didžiosios Britanijos svarų... Renginiai dažniausiai
būdavo finansuojami Vokietijos ir kitų kraštų, kuriuose vykdavo
studijų savaitės, lietuvių aukomis ir dalyvių mokesčiais. Finansinės
problemos ir nulėmė, kad paskutinį dešimtmetį studijų savaitės vyko
Hiutenfelde, siekiant maksimaliai sumažinti išlaidas. Iškilusius
sunkumus šiek tiek atsverdavo daugelio kviestųjų prelegentų sutikimas
atvykti arba jų nuoširdus apgailestavimas, jeigu to padaryti negalėdavo.
V. Natkevičiaus archyve esantys jo gauti laiškai liudija didelį
Europos lietuviškųjų studijų savaičių populiarumą ir išeivijos lietuvių
didžiai vertintą V. Natkevičiaus įnašą į lietuvybės puoselėjimą
ir lietuvių bendruomenės išeivijoje stiprinimą.
Dr. Mindaugas Bloznelis pratęsė M.Drungos mintį,
kad V. Natkevičius siekė tikrovę suvokti visapusiškai ir įžvelgti
gėrio daigus ten, kur iš pirmo žvilgsnio jų nematyti. Nesižavėdamas
postmodernistine literatūra, kurioje neretai pasireiškia nihilistinės
pasaulėžiūros atspindžiai, vaizduojami moraliniai išsigimėliai,
nedorėlių gyvenimas, V. Natkevičius yra pažymėjęs, jog tokie šiurpūs
vaizdai gali sukelti ir kitokio doro krikščioniško gyvenimo ilgesį.
Tokiu būdu nūdienis rašytojas netiesiogiai tarnauja tradiciškai
suprastam gėriui ir grožiui, net jei ir nekelia sau tokio tikslo.
M. Bloznelis atkreipė dėmesį į krikščioniška tolerancija
persmelktą V. Natkevičiaus požiūrį į ateizmą. ,,Naujojoje Romuvoje
komentuodamas J. Girniaus knygoje ,,Žmogus be Dievo išreikštas
mintis, V. Natkevičius ateizmo plėtrą siejo ne tik su komunizmu,
bet ir liberalizmu.
Be to, jis yra pažymėjęs, jog žodis ateistas šiandien
pernelyg greitai ,,prisegamas nepatikusiam žmogui: juo neretai
tiesiog plūstamasi, pamirštant, jog net ir tikrasis ateistas yra
toks pat žmogus, kaip ir tikintysis, tik tikėjimu neatsiliepęs į
Dievo malonę. Cituodamas J. Griniaus teiginį, kad savuoju prasmės
ieškojimu žmogus liudija Dievą tikėdamas, abejodamas ir neigdamas,
V. Natkevičius manė, jog tarp tikinčiojo ir ateisto nėra tokios
bedugnės, kuri tarp jų atsivėrė maždaug XIX a. viduryje.
V. Natkevičiaus žmona Irena Natkevičienė, padėkojusi
vakaro rengėjams, pranešėjams ir visiems dalyviams už tokį šiltą
vyro atminimo pagerbimą, papasakojo apie paskutiniuosius jo gyvenimo
metus, sunkią ligą, kuri vis dėlto nepajėgė pakirsti susidomėjimo
viskuo, kas vyko Lietuvoje.
Lietuvių išeivijos instituto direktorius prof.
E. Aleksandravičius, apibendrindamas atminimo vakarą, pažymėjo,
jog V. Natkevičius priklausė tai lietuvių kartai, kuri vadovavosi
S. Šalkauskio puoselėtu intelektualinės veiklos ir visuomeninio
įsipareigojimo neatskiriamumo principu. Atsiejus šiuos du dalykus,
nukenčia ne tik visuomenė, bet skursta ir pats intelektas. Antras
to paties imperatyvo bruožas žmogaus gyvenimas turi būti ir dovana
kitiems. V. Natkevičiaus gyvenimas iš tiesų buvo dovana kitiems.
Prof. E. Aleksandravičius prisiminė V. Kavolio įžvalgą, jog tas,
kuris gauna tą dovaną, turi jausti moralinį įsipareigojimą ne tiek
atsilyginti dovanotojui, kiek pačiam tapti dovanotoju kitiems. Tiktai
tada atmintis nedingsta ir žmogaus, aukojusio savo gyvenimą kaip
dovaną kitiems, principai išlieka gyvi ir atminimas iš tikrųjų yra
tikras. Šiomis mintimis Lietuvių išeivijos instituto direktorius
pristatė ir pakvietė atlikti muzikinę programą Vaidoto Daunio dukteris:
tarptautinio konkurso Paryžiuje laureatę Joaną Daunytę (arfa), Vitą
Mariją Daunytę (fleita), tarptautinio vaikų konkurso laureatę Latvijoje
Eleną Daunytę (violančelė) ir Kotryną Daunytę (smuikas). Su V. Daunio
šeima V. Natkevičius artimai bendravo, todėl, pasak E. Aleksandravičiaus,
jaunosios atlikėjos, kurias V. Natkevičius yra supęs ant kelių,
gerai žino, kas yra V. Natkevičiaus gyvenimo dovana.
© 2004 "XXI amžius"
|