Juodasis auksas ir pasaulis.
Mintys degalinėje
Degalų kainos žymiai šoktelėjo ir jų kritimas
artimiausiu metu nenumatomas visada malonu klausyti naftos versle
besisukinėjančiųjų komentarų televizijoje. Ne dėl to, kad jie daug
gera žadantys, bet tiesiog taip supranti esąs įsivėlęs į pasaulio
reikalus.
Degalų kainos bene labiausiai pastebimas rodiklis,
įrodantis Lietuvos buvimą pasaulio rinkoje. Juk niekada visiems
nebus iki galo aišku, kaip gaunami kiti skelbiami koeficientai,
rinkos rodikliai ir panašūs skaičiavimai. Tai specialistų reikalas.
Tuo tarpu skaičiai pakelės degalinėje vis primena esi pasaulio
pilietis.
Niekas kitas tavęs taip nevienija su Europa ir
pasauliu kaip šitas specifinį kvapą turintis skystis, benzinu ar
dyzelinu vadinamas. Tad anksčiau nieko nereiškusi naftos barelio
kaina dabar tiesiogiai veikia išgertų kavos puodelių skaičių.
Tai kas gi vyksta ir ko galima tikėtis?
Paskutinis kainų šuolis pasiekė net 40 dolerių
už barelį. Galima būtų tai laikyti rekordu, tačiau dėl dolerio infliacijos
ši kaina tik didės. Irano revoliucijos metais juodojo aukso kaina
buvo bene dvigubai didesnė. Sumaišties būta ir tada, tačiau anuometis
naftos poreikis buvo gerokai mažesnis negu dabar.
Esminė naftos kainos kilimo priežastis sietina
su besivystančiomis šalimis. Be JAV, Europos, Japonijos ir kitų
daug naftos suvartojančių šalių, atsirado nauji karštieji taškai
Kinija, Indija, Brazilija ir Pietryčių Azijos regionas. Ten degalų
reikia ne ką mažiau negu JAV. Tik skirtumas tas, kad Jungtinės Valstijos
gali mokėti po 36-38 dolerius už barelį, o, tarkim, Indijai tai
jau skaudi problema. Šių šalių ekonomika patenka į gana specifinę
situaciją, kada naftos tiesiog fiziškai nepakanka. Viskas tiesiogiai
atsispindi kainoje jinai nenumaldomai kyla.
Besivystančių šalių padėtis aiški: jos mokės,
kiek reikia, nes kitos išeities paprasčiausiai nėra. Kad ir drebančiomis
rankomis, bet sumokės.
Kiek kitokia situacija JAV. Didžiuliai automobiliai
amerikietiškoje kultūroje yra vienas esminių atributų. Bet koks
bandymas išlaipinti statistinį amerikietį iš jo 3,5 litro darbinio
tūrio variklį turinčio automobilio gali grėsti rimtomis permainomis
politiniame gyvenime. Keliasdešimties centų pabrangimas už galoną
(ne litrą) degalų JAV suprantamas beveik kaip nacionalinė tragedija.
Dėl to dabartinei Dž.Bušo vyriausybei tai yra ypatingai nenaudinga.
Juk rinkimai ne už kalnų.
Naftos kainų padidėjimas yra akivaizdus pavyzdys,
kad lazda turi du galus. Išsivysčiusios šalys, pirmiausia JAV, dabar
pačios yra priverstos brangiau mokėti už naftą vien dėl to, kad
keliasdešimt metų ignoravo du trečdalius žmonijos paisydamos tik
savo ekonominių interesų.
Anksčiau ar vėliau vidutinis amerikietis persės
į ekonomiškesnį automobilį. Galimas dalykas prieš tai balsavęs
už demokratus.
Tai puikiai supranta pastaruoju metu tarptautinėje
arenoje vis dažniau išnyrantys blogiukai teroristai. Saudo Arabijos,
vienos didžiausių pasaulio naftos eksportuotojų, laukia tikrai nelengvas
gyvenimas. Tai viena lojaliausių JAV vykdomai politikai arabų šalių,
tačiau nuo teroristų ji pirmiausia nukentės ne dėl to, kad yra proamerikietiška,
bet dėl to, kad eksportuoja daug juodojo aukso. Kuo didesnė sumaištis
naftos rinkoje tuo didesnė jos kaina. Tuo būdu tarptautiniai piktavaliai,
pastaruoju metu įgavę apibendrintą Al Qaeda pavadinimą, dar sykį
smogia žemiau juostos pasaulio galingiesiems. Jungtinėms Valstijoms
pirmiausia.
Naftos kainų šokinėjimas, o tiksliau, jos kilimas
pirmiausia naudingas eksportuotojams. Rusija yra tarp laimėtojų,
nes jos ištekliai milžiniški. Tuo pagrindu vėl intensyviai mezgamos
draugystės su JAV, kurios yra linkusios daug atleisti ir nepastebėti
mainais į gerą naftos kainą (Čečėnijos konfliktas, laisvos žiniasklaidos
užgniaužimas, demokratinės valdymo sistemos numarinimas).
Tačiau pačiai Rusijai didelės naftos kainos gali
būti pragaištingos, nes jos ekonomika vis labiau remiasi energetinių
išteklių parceliavimu. Gauti pinigai neinvestuojami į gamybos sektorių,
o paprasčiausiai pravalgomi arba atsiduria užsienyje. Ekonomika
skyla į dvi visiškai atskiras dalis: į tą, kuri susijusi su iš eksporto
gautomis lėšomis, ir į tą, kurioje lieka visa kita. (Yra dar karinė
pramonė, kuriai blogi laikai taip pat negresia.)
Taigi Rusijos ekonominis augimas yra pakankamai
savotiškas. Nepaisant gerų ekonominių rodiklių, vis labiau didėja
skirtumas tarp tų, kurie sietini su gamtos išteklių eksportu, ir
tų, kurie lieka už borto. Valdžios dėka formuojamas labai neaiškus
darinys iš valstybinės ir privačios nuosavybės. Energetinių bendrovių
suvalstybinimas po privatizavimo pagimdo visiškai naują ir tik
Rusijai būdingą konglomeratą, kuriame visiškai nebeaišku, kur baigiasi
valstybinis turtas ir prasideda privati nuosavybė.
Daryti rimtas prognozes naftos kainų atžvilgiu
yra šiek tiek paprasčiau negu kalbėti apie pieno supirkimo kainas
Lietuvoje. Jos neabejotinai nusistovės. Kitą pavasarį barelis naftos
kainuos 24-26 dolerius, nes bus išgręžti nauji gręžiniai, Rusija
dar daugiau juodojo aukso šliūkštelės į rinką. Arabams taip pat
gyventi reikia, tad ir jie nesnaus.
Tuo tarpu žvelgiant į tolimesnę ateitį yra visiškai
aišku, kad teks sugalvoti kažką nauja energetinių resursų srityje.
Pirmiausia, manau, ateis gamtinių dujų eilė. Jos ne ką prastesnės
negu naftos produktai. Tai kardinaliai pakeistų pasaulinę rinką.
Bet prieš tai pamatysime amerikiečius su mažalitražiais
automobiliais bevažinėjančius.
Valdas KILPYS
© 2004 "XXI amžius"
|