Ar JAV kaltos?
Didžiosios Europos valstybės kaltina Jungtines
Valstijas, kad jos pradėjo Irako karą. Svarbiausias kaltinimas
jog JAV pradėjo karą neva ieškodama paslėptų masinio naikinimo ginklų
ir norėdama prieinamomis sąlygomis eksploatuoti Irako naftą.
Tenka sutikti su kaltintojais, kad JAV tikriausiai
žinojo, jog Irakas nebuvo tiek pažengęs, kad turėtų daug masinio
naikinimo ginklų, bet taip pat reikia manyti, jog jos turėjo svarbesnių
motyvų tą karą pradėti. Nors tie motyvai nėra tinkami skelbti, bet,
vykstant pasauliniam karui prieš terorizmą, jie gali būti visiškai
pateisinami.
Kad Irako nafta negalėjo būti rimta priežastimi
pradėti karą, tai kiekvienam Jungtinių Valstijų kritikui turėtų
būti aišku, jog JAV juk nesiekia nusavinti Irako naftos. Kiek jos
gaus iš Irako naftos, už ją mokės rinkos kaina. JAV skiriami milijardai
Irakui atstatyti yra žymiai didesni, nei jos galėtų turėti iš jo
materialinės naudos. Juk visiems yra žinoma, kad Irakas Europos
valstybėms skolingas apie 120 milijardų dolerių. Kada jis tą skolą
galėtų grąžinti? Europos valstybės nesiskubina tos skolos dovanoti.
Svarstant apie motyvus, kodėl JAV pradėjo karą
prieš Iraką, reikia prisiminti, kad Sadamui Huseinui Jungtinės Valstijos
buvo didžiausias priešas ir jis galėjo imtis visokiausių priemonių
joms pakenkti. Jis galėjo slaptai remti teroristus, jiems perduoti
slaptus ginklus, kokius jis turėjo ar galėjo pasigaminti. Vykstant
tokiam žiauriam karui prevencinės priemonės visiškai pateisinamos.
Pirmajame ir Antrajame pasauliniuose karuose neutralioms valstybėms
buvo sunku išlikti. Jos turėjo pritarti vienai ar kitai pusei. Jei
S.Huseinas būtų pritaręs JAV kare prieš teroristus ir įsileidęs
tarptautinius inspektorius, Valstijos karo nebūtų pradėjusios.
JAV ir viso pasaulio labui masinio naikinimo ginklų
pagal tarptautines sutartis naujoms valstybėms įsigyti yra uždrausta,
ir kiekviena valstybė turi leisti Jungtinių Tautų inspektoriams
tai patikrinti. Tai lietė ir Iraką, Iraną bei Šiaurės Korėją.
Kadangi Artimuosiuose Rytuose yra didžiausi pasaulio
naftos ištekliai, tą sritį turi sekti Jungtinės Tautos ir prižiūrėti
NATO kariuomenė. Juk kas gali garantuoti, kad Pietų Arabijoje neįvyks
perversmo, ir visi milijardiniai turtai nepateks į teroristų rankas.
Toks pat pavojus gali būti ir Irane, kuris nekontroliuojamas gali
lengvai pasigaminti atominių, cheminių ir biologinių ginklų. Prezidentas
Dž.Bušas ir jo administracija puikiai numatė tuos pavojus ir, norėdami
to išvengti, okupavo Iraką.
Aš esu tikras, kad JAV, padedant sąjungininkams,
sugebės suorganizuoti Irake tokią valdžią, kuri sieks įsitraukti
į NATO. Šiaurės aljansas Artimuosiuose Rytuose yra būtinybė.
Jei Artimuosiuose Rytuose nuolatos stovėtų NATO
karinės pajėgos, jos apsaugotų tą sritį nuo teroristų išpuolių ir
perversmų. Juk mes žinome, kiek laiko užima permesti didelę kariuomenę.
NATO pajėgos ten turi būti visą laiką. Reikia manyti, kad tai buvo
rimčiausias motyvas Jungtinėms Valstijoms pradėti karą Irake. NATO
turėtų siekti priimti į Aljansą Iraką, Iraną, Saudo Arabiją, Egiptą
ir kitas arabų valstybes. Europos Sąjunga tikriausiai vengs įsileisti
arabų valstybes dėl jų teroristinių tendencijų.
Izraelio santykiai su palestiniečiais yra pasaulinės
svarbos, bet juos išspręsti abiem pusėms prieinama forma negalėtų
ir Saliamonas. Prieš dešimt metų palestiniečiai turėjo neblogas
sąlygas ginčus išspręsti taikiai. J.Arafatas pasirinko kelią gauti
viską arba nieko. Visus jo reikalavimus patenkinti, pavyzdžiui,
visiems pabėgėliams leisti grįžti į Izraelį, aišku, Izraelis negalėjo,
tad ir liko karo stovis. Palestiniečiai mano, kad jie gali laimėti
vykdydami teroro veiksmus. Bet teroristams nė viena laisva tauta
nenori paklusti. Izraeliui liko tik vienas kelias gintis nuo teroristų.
Gintis, nes jokia religija ir jokia tarptautinė teisė to nedraudžia.
Iš to galima daryti išvadas: gali būti pateisinami Izraelio apsaugos
sienos statymas ir Gazos srities sienos su Egiptu bei pajūrio zonos
kontroliavimas.
Visos per 1967 metų karą užimtos teritorijos grąžinimo
palestiniečiams klausimas turėtų būti sprendžiamas tarptautinėje
plotmėje. Jei, pavyzdžiui, NATO galėtų garantuoti Izraelio ir Palestinos
sienų saugumą ir apsaugoti žydus Vakarų Krante, Izraelis turėtų
daryti nuolaidų. Kol tas klausimas bus išspręstas tarptautinėje
plotmėje, Izraelis turi teisę daugumą teritorijų pasilikti. Jeigu
izraeliečiai, įsikūrę užimtose teritorijose, išgyveno daugiau nei
dešimt metų, jie turi teisę ten pasilikti. Juk nei Estija, nei Latvija,
nei Lietuva iš savo valstybių rusų neveja. Teigiama, kad žydai Vakarų
Krante gyvena legaliai. Jeigu palestiniečių valdžia ar NATO galėtų
juos apginti, jie galėtų gyventi sukurtoje palestiniečių valstybėje.
Tačiau tokia apsauga sunku patikėti, tad Izraeliui nieko kito nelieka
kaip tik apjuosti kolonistus apsaugos siena.
Kaltinti prezidentą Dž.Bušą už tai, kad jis pareiškė,
jog grąžinti palestiniečių pabėgėlius į Izraelį yra nerealu, netikslu.
Tai faktas, kurio niekas negali užginčyti. Tai būtų žydų valstybės
galas. Juk matome, koks palestiniečių gyventojų prieaugis. Jei arabai
savo gyventojų prieaugio nekontroliuos, jų laukia didelė katastrofa.
Ką arabų milijonai darys savo smėlėtose dykumose, kai išseks naftos
atsargos? Kaip ilgai Jungtinės Tautos galės maitinti palestiniečius
pabėgėlių stovyklose, kai jų skaičius taip sparčiai auga? Jei palestiniečiai
susitaikytų su savo likimu, imtų kontroliuoti savo prieaugį ir siektų
gerų santykių su Izraeliu, Izraelis galėtų daugumą jų priimti darbams
į savo augančią pramonę. Juk atstumai ten nėra tokie dideli, ir
arabai galėtų gyventi Vakarų Krante ir dirbti Izraelyje.
Būkime realistai ir ieškokime išeities per tarptautines
organizacijas.
Dr. Petras JOKUBKA
© 2004 "XXI amžius"
|