Senųjų mitų nelaisvėje
Petras KATINAS
Rusijos užsienio reikalų ministerija nenustoja
piktintis dėl Lietuvos Seimo rezoliucijos, atmetančios Maskvos reikalavimus,
tiksliau pasakius, ultimatumus, dėl laisvo tranzito koridoriaus
į Kaliningradą ir iš jo. Lietuva netgi kaltinama pažeidinėjanti
dabar galiojančią sutartį dėl Kaliningrado tranzito. Taip pat Kremliaus
emisarai Europos Sąjungos valstybių sostinėse Berlyne, Paryžiuje,
Londone ir Romoje zuja po aukščiausių pareigūnų kabinetus, be paliovos
ragindami priversti Lietuvą, kaip ES narę, įvykdyti Rusijos reikalavimus.
Juos įvykdžiusi, Lietuva faktiškai prarastų didelę savo suvereniteto
dalį, nes traukiniai iš Rusijos galėtų be jokios kontrolės važinėti
bet kada ir gabenti bet ką. Mat Maskvos reikalavimuose ypač akcentuojama,
kad tame koridoriuje ir traukiniuose galiotų tiktai Rusijos įstatymai.
Tokių akiplėšiškų reikalavimų Rusija pastaruoju metu nebuvo pateikusi
nė vienai valstybei. Nebent Gruzijai, iš paskutiniųjų jėgų besistengiančiai
ištrūkti iš Rusijos glėbio. Tai reiškia spaudimą ne tik Lietuvai,
bet ir Europos Sąjungos institucijoms bei vyriausybėms. Rusijos
URM pareiškimuose Lietuva kaltinama neva nevykdanti ES ir Rusijos
susitarimų dėl laisvo tranzito. Maskva teigia, kad Lietuva torpeduoja
Rusijos ir ES susitarimą dėl tranzito į Kaliningradą. Paskutinysis
Rusijos URM pareiškimas pilnas net neužslėptų grasinimų. Jame teigiama,
jog Lietuva pažeidžia Rusijos nacionalinius interesus, kuriuos esą
pripažįsta ir gerbia ES. Todėl tarsi daroma išvada, jog viena Lietuva
tokia nesukalbama, kaišo pagalius į Maskvos ratus kaip išmanydama.
Tiesa, užsimenama, kad skubėti imtis radikalių veiksmų prieš Vilnių
dar nereikia, nes po Seimo rinkimų viskas pakryps į gerąją pusę.
Tai yra, nebebus užsienio reikalų ministro A.Valionio ir kitų, vis
dar drįstančių priminti, kad Lietuva yra nepriklausoma valstybė.
Kaip žinoma, pagal Lietuvos, Rusijos ir ES 2003
m. liepos 1 d. susitarimą Rusijos piliečiai, vykstantys į Kaliningrado
sritį ir iš jos traukiniais, privalo gauti supaprastintus kelionės
dokumentus, kuriuos išduoda Lietuvos konsulinės įstaigos. Tuos supaprastintus
dokumentus Rusija vertina kaip vizas. Dabar Rusijos URM tokį susitarimą
ėmė vertinti kaip laikiną ir pabrėžė, kad Rusijos piliečiai turi
teisę važinėti iš vienos savo teritorijos dalies į kitą, nesiklausiant
jokių leidimų iš tranzitinės šalies. Aišku, Lietuvos Seimas pareiškė,
kad Lietuva netaptų pereinamuoju kiemu milijonams didžiulės Rusijos
gyventojų. Kad ir kaip į tai žiūrėtų Rusija ir jos užtarėjai pačioje
ES, Lietuvos požiūris visiškai sutampa su ES interesais ir politika,
siekiančia užtikrinti savo išorinių sienų saugumą ir kontrolę.
Sprendžiant iš Maskvos oficialių asmenų kalbų
ir pareiškimų, Rusija, Lietuvai tapus ES nare, visais klausimais,
susijusiais santykiuose su Lietuva, siekia veikti per Briuselį,
kur turi nemažai bičiulių. Pirmiausia iš Vokietijos, Prancūzijos
ir Italijos. Maskva tikisi ir tvirtina, kad Lietuva, kaip ES narė,
privalo paklusti bet kokiems Briuselio sprendimams. Tačiau Kremliaus
strategai nesupranta ar nenori suprasti, jog netgi Rusijos bičiuliai
Briuselyje vargu ar galėtų ryžtis tokiam žingsniui, kaip ignoruoti
beveik vienbalsiai priimtą Lietuvos Seimo rezoliuciją. Taigi Maskva
aiškiai pervertina savo galimybes paveikti ES, ir jos diplomatinė
taktika, kaip pažymėjo vienas Rusijos laikraščio politikos apžvalgininkas,
dar kartą patirs fiasko, nes net Lietuvos ir Rusijos santykius komentuojanti
informacinė agentūra Regnum atkreipia dėmesį, kad Lietuvos diplomatija
jau ne kartą įrodė savo profesionalumą. Todėl, teigia Regnum,
nuo šio Rusijos kurstomo konflikto baigties priklausys, kaip vystysis
reikalai ES viduje.
Užtat Dūmos Rodina frakcijos lyderis, buvęs
specialus prezidento V.Putino įgaliotinis Kaliningrado reikalams
D.Rogozinas akimirksniu reagavo į Lietuvos Seimo rezoliuciją. Jis
pareiškė, kad ši rezoliucija yra akivaizdi provokacija ir nieko
neduos Lietuvai, nes jeigu Lietuva nori priimti vienpusį sprendimą,
tai ji privalo išstoti iš ES. Apie tai D.Rogozinas pareiškė rugsėjo
10 dieną. Šiame pareiškime aiškiai atsispindi Maskvos išskaičiavimas
į centralizuotus ES sprendimus. Bet Rusijos valdžios mąstymas nė
kiek nepakito ir yra analogiškas sovietinių laikų įpročiams, kai
visi turėjo besąlygiškai vykdyti centro nurodymus. Nenorint suprasti,
kad ES neturi nieko bendra su buvusia SSRS, o Briuselis įdėmiai
įsiklauso į kiekvienos ES narės nuomonę. Apie tai aiškiai priminė
Europos Komisijos komisaras Krisas Patenas, atsakingas už ES užsienio
reikalus. Jis pareiškė, jog nėra jokio reikalo keisti 2003 m. liepos
1 d. susitarimą dėl Kaliningrado tranzito. Tai geras susitarimas,
ir Rusija privalo jo laikytis, - pareiškė K.Patenas.
Negalima sakyti, kad Lietuva nereaguoja į tokius
Rusijos URM akibrokštus. Užsienio reikalų ministras A.Valionis kalbėjo
per Lietuvos žiniasklaidos priemones ir siūlė Maskvai derėtis, jeigu
jau ji įžiūri kažkokius tranzito susitarimų pažeidimus. Bet oficialaus
protesto ar notos Maskvai nebuvo.
Kažkodėl tik kai kurie politikos apžvalgininkai
reagavo į kur kas pavojingesnį Rusijos generalinio štabo viršininko
pareiškimą, jog po Beslano tragedijos Maskva smogs teroristams ir
jų bazėms bei kitiems objektams visame pasaulyje. Tačiau kas gi
yra tie teroristų objektai? O svarbiausia, kad apie jų buvimą ar
smūgį jiems spręs pati Maskva. Tuo labiau kad apie tokius smūgius
kalbėjo ne tik Generalinio štabo generolas, bet paskubėjo patvirtinti
ir Rusijos užsienio reikalų ministerija, patikslinusi, jog, prieš
suduodama tuos smūgius, Maskva nesirengia nieko iš anksto įspėti.
Tokie pareiškimai yra akivaizdus tarptautinės bendruomenės šantažas.
Netgi JAV prezidentas Džordžas Bušas, sužinojęs apie Rusijos prezidento
V.Putino vadinamąjį valdžios reformavimo planą ir kitus pastarojo
meto karingus pareiškimus, išreiškė susirūpinimą. To, deja, nesigirdėjo
nei iš Paryžiaus, nei iš Berlyno. Todėl dabar visos diplomatinės
mūsų valstybės pastangos turi būti sutelktos į tai, kad nebūtume
pasyvia stebėtoja Europos Sąjungos viduje ir siektume, jog didžioji
politika nepaliktų Lietuvos be savo stipraus balso ES viduje. Nėra
jokios abejonės, kad didžiosios ES šalys suinteresuotos stabiliu
Rusijos naftos ir dujų tiekimu, tačiau dažnai pamirštama, jog ir
Maskva ne ką mažiau suinteresuota, kad į Rusiją ateitų Vakarų investicijos
bei naujosios technologijos. Aišku, ES ir Rusijos santykiai turi
ir turės didelės įtakos ne tik Lietuvos užsienio, bet ir vidaus
politikai. Todėl visų Lietuvos vadovų ir ne tik užsienio reikalų
ministro svarbiausias uždavinys - dėti visas įmanomas pastangas
ginant valstybinius Lietuvos interesus. O tai, kad atbundančio
lokio spaudimas Lietuvai didės, gali nematyti nebent aklas ar piktavalis.
Neatsitiktinai politikos apžvalgininkas Rytas Staselis dėl Maskvos
planų smogti teroristams bet kur ir bet kada rašė: Ar šiandien
tylinti Lietuvos URM turi kokių nors Rusijos garantijų, kad Putino
gvardija neįžiūrės teroristų lizdų užsieniečių registravimo centruose
Rukloje ir Pabradėje, sostinės Saulėtekio studentų miestelyje, kuriame
gyvena pabėgėliai iš Čečėnijos ir tos Kaukazo tautos studentai.
Taip pat interneto kompanijoje, kuri prižiūri svetainės Kavkazcenter
tarnybinę stotį ar pagaliau visuomeniniais pagrindais nuo pat Dudajevo
laikų veikiančioje Čečėnijos atstovybėje Vilniuje. Įžiūrės-neįžiūrės?
Atras-neatras? (Lietuvos žinios, 2004 09 14).
Po Valstybės gynimo tarybos posėdžio premjeras
A.Brazauskas bemat pareiškė, kad Kavkazcenter (kurio dėka pasaulis
sužinodavo apie prieš čečėnų tautą vykdomą nuolatinę agresiją),
kaip propaguojanti tautinę ir religinę nesantaiką, turi būti nedelsiant
uždaryta.
Uždaryta be jokių teismų, be ekspertų išvadų,
be žurnalistų įvertinimo. Tik taip, nes taip pasakė V.Putinas.
Nežinia, kur A.Brazauskas įžiūrėjo tą kurstymą.
Greičiau atvirkščiai oficialioji Maskva ir pats Rusijos prezidentas
kasdien kursto tą nesantaiką nė kiek nesidrovėdami. VSD paskubėjo
bemat įvykdyti Premjero pageidavimą. Tačiau tai yra neteisėtas veiksmas.
Juk dar kovo 29 dieną Vilniaus 2-osios apylinkės teismas sustabdė
sprendimą uždaryti interneto svetainę Kavkazcenter ir kreipėsi
į Konstitucinį Teismą tuo klausimu. Tai yra, ar sprendimas uždaryti
Kavkazcenter neprieštarauja Konstitucijai. VSD, uždaręs Kavkazcenter,
remiasi Vyriausybės sprendimu. Tačiau, pagal Konstituciją, nuomonių
reiškimo laisvę galima apriboti tiktai remiantis ne kokiu nors Vyriausybės,
konkrečiai, jos vadovo sprendimu, o tiktai įstatymu. O A.Brazausko
sprendimas nėra įstatymas.
Iš tos pačios spaudimo Lietuvai skrynelės ištrauktas
ir griežtas Maskvos reikalavimas nedelsiant uždaryti minėtą interneto
svetainę. Į Rusijos URM buvo iškviestas Lietuvos ambasadorius Maskvoje
Rimantas Šidlauskas, kuriam labai griežtai buvo pareikalauta uždrausti
čečėnų teroristų Kavkazcenter. Jos neuždarymas Maskvoje bus
vertinamas kaip ypač nedraugiškas Lietuvos valdžios žingsnis, kuris
labai negatyviai paveiks abipusius santykius.
Išvis pataikavimas Maskvai prieš Seimo rinkimus
įgauna groteskiškas formas. Kad ir humanitarinės pagalbos rinkimas
ir pasiuntimas Beslano tragedijos aukoms bei nukentėjusiesiems.
Nepaisant kito didelio Maskvos draugo sveikatos apsaugos ministro
J.Oleko deklaracijų apie Lietuvos pastangas padėti, Rusija niekaip
nereaguoja į tokius gestus. Rusijos ambasados trečiaeilis pareigūnas,
dalyvavęs pakraunant Sveikatos apsaugos ministerijos parengtą kraujo
preparato siuntą Beslano vaikams, rėžė kalbą, kaltindamas Lietuvą
teroristų palaikymu, o Kavkazcenter prilygino banditų kulkoms
Ministras J.Olekas nuolankiai išklausė tokias oracijas ir net pats
nešė dėžes su medikamentais.
Jeigu A.Brazauską, žodis žodin kartojantį Maskvos
kaltinimus Lietuvai dėl Kavkazcenter, dar galima suprasti dėl
senų įpročių ir praeities inercijos, tai palyginti jaunas sveikatos
apsaugos ministras savo uolumu Maskvai stengiasi pralenkti net Premjerą.
Tuo labiau kad Maskva visiškai nevertina tokio uolumo ir net nesiteikia
atsakyti į Lietuvos valdžios siūlomą pagalbą.
Kelia nerimą, kad tuoj po įvykių Šiaurės Osetijoje
Rusijos prezidentas V.Putinas skubiai sukvietė visus NVS šalių vadovus
į Kazachstano sostinę. Tai irgi iš tos pačios naujosios V.Putino
politikos elementų. Siekiama prispausti nepaklusniuosius NVS viduje
besąlygiškai paklusti Maskvai. Pirmiausia padaryti taip, kad NVS
šalių jėgos struktūros visiškai paklustų centrui. Po tragedijos
Beslane vienas geriausiai Šiaurės Kaukazo reikalus išmanantis Rusijos
etnologijos ir antropologijos profesorius Sergejus Arutunianas pareiškė,
jog pirmiausia jėgos struktūrų atstovai ir specialiosios tarnybos
reikalaus dar labiau sustiprinti kontrolę visoje Rusijoje jie
sieks karinės padėties, taip pat ir informacijos kontrolės.
Ir tą pradėjo ne tik nuo Rusijos, bet ir nuo Lietuvos.
Visa tai kelia didžiulį pavojų Rusijos kaimynams. Tuo labiau kad
vėl atkuto prorusiškos jėgos pačioje Lietuvoje. Štai nušalintasis
Konstitucijos pažeidėjas R.Paksas dienraščiuose spausdina mokamas
paklodes, pavadindamas jas Laiškai Lietuvai. Vėl traukiamos
nuvalkiotos insinuacijos apie Mažeikių naftos atidavimą Williams,
netgi prof. V.Landsbergio neteisėtą tapimą Sąjūdžio lyderiu. O
dėl Mažeikių naftos, tai šie R.Pakso laiškai aiškiai suderinti
su jo senais draugais iš Lukoil ir su tais, kurie stovi kur kas
aukščiau. Neatsitiktinai Lukoil vadas V.Alekperovas jau pareiškė,
kad įsigytų Mažeikių naftą, žinoma, jo pasiūlytomis sąlygomis.
Ir kodėl gi nesiūlyti, jeigu pats Lietuvos Premjeras tokiems Luikoil
planams neprieštarauja. O dėl R.Pakso, tai vertėtų dar kartą priminti
apie tai, ką dar gegužės mėnesį kalbėjo dabar Prancūzijoje gyvenantis
gerai informuotas rusų politologas Jevgenijus Limanovas, pareiškęs,
kad Rusijos specialiųjų tarnybų įtaka R.Paksui per Luikoil atstovus,
Almax, pagaliau laikinai paliktą Lietuvoje Rusijos pilietį J.
Borisovą yra ne išsigalvojimas, o realybė.
Pagaliau negalima pamiršti rugpjūčio pabaigoje
Rusijos prezidento V.Putino surengto iškilmingo Baltarusijos prezidento
A.Lukašenkos priėmimo Sočio rezidencijoje. Po šio susitikimo abu
švytintys iš pasitenkinimo tėtušiai pareiškė, jog nuo šiol Rusija
ir Baltarusija turės bendrus pinigus, bendras naftą ir dujas, o
svarbiausia bendrus priešus.
Na, o kol kas rusų oligarchas apskundė Šventajam
Sostui Lietuvos vyskupus, kurie savo laiške tikintiesiems paragino
vertinti kandidatus ne pagal jų dalijamus rinkimų pažadus, o pagal
kasdienius darbus ir elgesį. Tokių dalykų Lietuvoje dar nėra buvę!
Ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje.
© 2004 "XXI amžius"
|