Per rinkimų kampaniją vėl reklama,
o ne turiningi ginčai
|
Vilniaus universiteto
Tarptautinių santykių
ir politikos mokslų instituto
dėstytojas Alvidas Lukošaitis
|
Seimas nesugebėjo išspręsti problemos, atvėrusios
kelią korupcinei verslo įtakai tautos išrinktiems politikams - neuždraudė
politinės reklamos žiniasklaidoje. Tai Eltai tvirtinęs Vilniaus
universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto
dėstytojas Alvidas Lukošaitis teigė esąs įsitikinęs, jog Seimas
turėjo priimti konservatoriaus Andriaus Kubiliaus siūlytą politinę
reklamą žiniasklaidoje draudžiantį įstatymą. Anot A. Lukošaičio,
dėl Seimo neryžtingumo rinkimų kampanijos sąlygos bus palankios
kvailiems ir gudriems politikams, turintiems galimybių žiniasklaidoje
reklamuotis, bet nesugebantiems argumentuotai ginčytis. Dar neprasidėjus
rinkimų kampanijai, gudrūs, tačiau per kvaili, kad įrodytų savo
pasirengimą valdyti valstybę, politikai šiandien vengia viešų diskusijų,
nesugeba įrodyti, kad susigaudo valstybės valdyme. Rinkimų kampanijoje
vėl vyraus reklama, o ne turiningos diskusijos, - nuogąstavo politologas.
Kaltinantieji Darbo partiją populizmu dėl pažado
smarkiai didinti pensijas patys žada daryti tą patį. Antai Viktoras
Uspaskich kalba apie 480 Lt 2006 metais, o Algirdas Brazauskas -
apie 650 Lt iki 2008 metų. Kurie čia populistai ir kurie - realistai?
A. Brazausko ir Artūro Paulausko koalicijos Už
darbą Lietuvai atstovų argumentai, kai jie kalba apie pensijų didinimą,
yra pakankamai kvalifikuoti. Norisi tikėti, kad jie grindžia savo
pažadus konkrečiais skaičiavimais. Juk jų rinkimų programa laikoma
būsimos Vyriausybės veiklos programa. Prie jos rengimo prisidėjo
geriausi specialistai. Joje net, sakyčiau, per mažai žadama - juk
2008 metai atrodo taip toli, o žadama pensija - tokia maža.
Manau, socialdemokratų ir socialliberalų programos
pobūdį lėmė griežta Premjero ranka ir principas geriau mažiau negu
niekad. Tokia pažadų dalijimo maniera, neįprasta. Mūsų žmonėms
labiau patinka netikroviški, išpūsti politikų pažadai. Savo ruožtu
vienoje televizijos laidoje apie pensijas prabilę V. Uspaskich šešėlinės
vyriausybės specialistai šiuo klausimu nieko konkretaus nepasakė.
Jie tik pilstė iš tuščio į kiaurą. Kai sakoma, jog kažkas bus padaryta
- pavyzdžiui, padidintos pensijos - tik esant tam tikroms sąlygoms,
susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, nieko gera tikėtis neverta.
Žmonėms reikia konkretumo, o ne pažadų kažką spręsti po vienuolikos
ar šimto vienuolikos dienų.
Beje, iškart matyti viešų debatų nauda: per tokias
diskusijas, kaip A. Brazausko su V. Uspaskich, aiškėja, kas yra
kas. Manau, per rinkimų kampaniją V. Uspaskich nepavyks vienam pridengti
visų savo užnugario spragų. Minėtoje laidoje kalbėję V. Uspaskich
pakviesti šešėliniai pensijų ir kitų dalykų specialistai, deja,
sugebėjo tik nerišliai kažką murmėti. Apsaugok, Viešpatie, nuo tokių
socialinės apsaugos ar kitų sričių ministrų. Buvo matyti, kad, išskyrus
lyderį, žavumo ir kompetencijos toje stovykloje mažoka.
O kaip vertinate Naujosios sąjungos politinę
orientaciją? Ši partija trejus metus valdė kartu su socialdemokratais,
dabar kartu su jais dalyvauja rinkimuose ir žada įgyvendinti bendrą
programą. Tačiau ji yra Liberalų internacionalo narė. Ką liudija
šis ideologinis susidvejinimas?
Tai gana aštri problema, kuri, manau, veikė ir
koalicijos partnerių santykius - jų bandymus susitarti, patvirtinti
koalicinį sąrašą.
Ši problema sudėtinga dar ir todėl, kad jaunoje
demokratijoje, kur nėra nusistovėjusios partinės sistemos, nepakankamai
brandžios partijos vis dar ieško savo tapatumo ir tikrųjų vertybių
bei raginamos paklūsta tarptautinėms institucijoms - per anksti
tampa kurio nors internacionalo narėmis. Manau, į tai žiūrima per
daug lengvabūdiškai. Dėl narių skaičiaus dažnai nepaisoma tikrosios
politinės padėties.
Kita vertus, patirtis liudija, jog, nepaisant
visų tarptautinių narysčių, įvairių deklaracijų, šios dvi partijos
- Socialdemokratų ir Naujoji sąjunga - sugebėjo dirbti kartu. Tai
nėra skirtingų stovyklų partijos. Jų bendradarbiavimas nėra netikėtas.
Beje, nenustebsiu, jei būsimą koalicinę Vyriausybę po rinkimų sudarys
net skirtingų stovyklų partijos.
Lietuvoje tolydžio ryškėja aštriausios mūsų kasdienio
gyvenimo problemos - socialinės. Dabar girdėti kalbant, jog makroekonominiai
rodikliai turi būti verčiami žmogaus kasdieniame gyvenime apčiuopiama
nauda. Abstrakčios frazės apie socialines problemas turi konkrečias
išraiškas: tai pensijos, socialinės išmokos, nedarbas, atlyginimai,
mokesčiai, jaunų šeimų rūpesčiai. Dabartinė valdančioji koalicija,
daugiausia dėmesio skirianti šioms problemoms, išsilaikė gana ilgai
nesubyrėjusi. Turint galvoje mūsų karčią patirtį, galime sakyti,
kad ji dirbo stulbinamai ilgai ir stabiliai. Matyt, tai drąsina
šias dvi partijas toliau dirbti kartu - kartu eiti į rinkimus ir
dirbti po jų.
Nenustebčiau, jei šios dvi partijos dar labiau
suartėtų po Seimo rinkimų. Mūsų partinei sistemai tai būtų geresnis
rodiklis nei narystė Liberalų ar Socialistų internacionaluose ir
iš to kylančios problemos. Narystė internacionaluose - tai formalumai,
tarptautinio pripažinimo dalykai. Skaitytis pirmiausia reikia su
politinio gyvenimo tikrove, o ne iškėlinėti visokias vėliavas.
Jei socialinės problemos, kaip sakote, yra didžiausios,
tai jas pabrėžiantys kairieji socialdemokratai ir socialliberalai
per rinkimus turėtų pasirodyti daug geriau nei dešinieji - konservatoriai
ir liberalcentristai?
Artėjantys rinkimai neišvengiamai bus paženklinti
koalicinės politikos ženklu. Dabar galima sakyti, jog formuojasi
du aiškūs koaliciniai židiniai. Pirmasis - tai socialdemokratai
ir socialliberalai. Antrasis - liberalcentristai ir konservatoriai.
Distancijos jų atžvilgiu kol kas laikosi populiarioji Darbo partija.
Manau, šis susiklostymas nulems būsimos valdžios formavimą.
Daug priklausys nuo to, kaip savo koalicinį patrauklumą
sugebės išnaudoti Valstiečių ir Naujosios demokratijos partijų sąjunga.
Manau, ši partija būtų koaliciškai patraukli ir Darbo partijai,
ir A. Brazausko ir A. Paulausko koalicijai. Iš pagrindinių partijų
pačios nepatraukliausios, ieškant koalicijos partnerių, manau, būtų
Tėvynės sąjunga ir Rolando Pakso koalicija Už tvarką ir teisingumą.
Tačiau persistumdymai tarp mano minėtų trijų židinių gali vykti
be didesnių problemų.
Greičiausiai problema atsiras, jei teks formuoti
Vyriausybę daugiau nei iš dviejų politinių partnerių. Tokiu atveju
turėtume politinio stabilumo problemų. Geriausia koalicija - dvipartinė,
galinti užtikrinti balsų daugumą parlamente.
Vargu ar socialdemokratų ir socialliberalų koalicija
gali turėti daugumą būsimame Seime. Tačiau jų šansai Seimo rinkimuose
geresni nei konservatorių ir liberalcentristų. Konservatoriams neturėtų
kilti problemų dėl patekimo į Seimą. Liberalcentristai - vertinant
dabartinį jų elgesį, sprendimus gali sulaukti gana apgailėtinų
rezultatų. Nesakyčiau, kad tai bus visiškas fiasko, kad jie neįveiks
5 proc. barjero, bet tie rezultatai tikrai labai skirsis nuo 2000
metų rinkimų.
Kaip vertinate Tėvynės sąjungos pastaruoju metu
naudojamą šūkį - Būk labiau lietuvis?
Suprasčiau, jei tokio pobūdžio šūkiais naudotųsi
nacionalistinio tipo partijos - pavyzdžiui, tautininkai. Tikriausiai
konservatoriai bandė sugalvoti šūkį, primenantį nacionalistų retoriką.
Jį per rinkimų kampanijas, matyt, tikimasi sustiprinti viešųjų ryšių
instrumentais. Laukiamas rezultatas - lietuviškumo puoselėjimas
ir skatinimas. Tam jie skiria nemažai dėmesio, ir tie dalykai iš
tiesų yra svarbūs.
Tačiau konservatoriams, manau, svarbesni turėtų
būti moralės dalykai, kurie pastaruoju metu mūsų politiniame gyvenime
yra gerokai nuvertinti. Krikščionys demokratai, kurių politinės
veiklos bei retorikos pamatas buvo moralinės vertybės, žlunga kaip
partija. Konservatoriai lyg ir bando perimti krikščionims demokratams
būdingą vertybinį požiūrį, tačiau rezultatas, kurį matome, yra gana
keistas.
Politikas, einantis aukštas pareigas socialdemokratų
ir socialliberalų Vyriausybėje, dalyvauja Prezidento rinkimuose,
remiamas Darbo partijos ir Tėvynės sąjungos. Prieš Seimo rinkimus
jis vėl derasi su šiomis dviem partijomis, bet galiausiai tampa
liberalcentristų sąrašo lyderiu. Kaip vertinate šį reiškinį?
Sakyčiau - baisu. Šiurpinantis pavyzdys. Šis atvejis
šiurpina pirmiausia todėl, kad žmogus, įtikėjęs vien savo patrauklumu,
galimybėmis, prisiima atsakomybę pirmauti rinkimų sąraše. Žinoma,
tai pakurstė ir liberalcentristai, sprendžiantys nuosavas problemas.
Jų lyderis lyg ir nori būti pirmas, bet negali. Daugiau lygiaverčių
politikų, galinčių būti liberalcentristų sąrašo garvežiais, lyg
ir nėra. Maža to, pirmajame liberalcentristų sąrašo dešimtuke esama
korupcijos skandalų kontekste nevienareikšmiškai vertintinų žmonių.
Politikai apskritai turėtų liautis kalbėję vien
apie savo nuodėmių teisinį įrodymą. Prisiminkime prezidento Rolando
Pakso apkaltą. Jo šalininkai lygiai taip pat reikalavo teisinio
pagrindimo. Tuometiniai kaltintojai, dalis kurių visuomenės akyse
dabar tapo įtariamaisiais, kalbėdavo apie politinę ir moralinę atsakomybę.
Noriu pasakyti, kad politikui užtenka rimto įtarimo - be jokių teisinių
sankcijų, - ir jo politinės perspektyvos gali žlugti.
Manau, politikai turėtų prisiimti atsakomybę dėl
mūsų politinės kultūros ir pritaikyti sau moralinius reikalavimus,
nesinaudodami naudingomis išlygomis. Civilizuotame pasaulyje vien
įtarimas dėl korupcijos iš esmės politiką pasmerkia, o tai, kas
dabar vyksta Lietuvoje, būtų tiesiog neįsivaizduojama.
Šią vasarą netilo skandalas dėl politikų, įtartų
korupciniais ryšiais. Kilus skandalui, kadenciją baigiantis Seimas
ėmė skubiai ieškoti problemų sprendimo būdų. Vienas jų - partijų
finansavimo ir finansavimo kontrolės taisyklių sugriežtinimas. Ar
tikslas pasiektas, problemos išspręstos?
Nemanau, kad problemos išspręstos. Labiausiai
mane glumina politikų mušimasis į didvyriškai išpūstas krūtines,
nors viso to rezultatas - kone nulinis. Norėčiau pabrėžti, kad politikai,
priimdami partijų finansavimą reglamentuojantį įstatymą, turėjo
tikslą sugriežtinti šios srities taisykles, ir jiems būtų pasisekę,
jei jie nebūtų apsiriboję vien pinigų skaičiavimu ir to skaičiavimo
taisyklėmis. Jiems reikėjo stengtis pažvelgti plačiau ir nenutraukti
gijų, kurios sieja šias pinigines taisykles su viešųjų ryšių, propagandos
ir reklamos pasauliu.
Pritarčiau Andriaus Kubiliaus idėjai dėl politinės
reklamos žiniasklaidoje uždraudimo. Jei tai būtų buvę padaryta,
šiandien galėtume sakyti, jog turime griežtą Politinių partijų finansavimo
ir finansavimo kontrolės įstatymą. Deja, Seimas sprendė tik techninius
dalykus, ir padėtis iš esmės nepasikeitė.
Ką šiandien matome? Dar neprasidėjus rinkimų kampanijai,
gudrūs, tačiau per kvaili, kad įrodytų savo pasirengimą valdyti
valstybę, politikai šiandien vengia viešų diskusijų, nesugeba įrodyti,
kad susigaudo valstybės valdyme. Rinkimų kampanijoje vėl vyraus
reklama, o ne turiningos diskusijos.
Ginčai dėl to, kiek partijoms atseikėti iš valstybės
biudžeto arba ką daryti su anoniminiais rėmėjais, yra antraeiliai.
Į problemą nepažiūrėta šiek tiek plačiau. Teigiamas korupcijos skandalų
padarinys - tai, kad valstybė pagaliau ryžosi skirti iš valstybės
biudžeto politinėms partijoms šiek tiek daugiau pinigų, nei buvo
skiriama anksčiau. Dabar svarbiausia, kad šitie pinigai būtų protingai
panaudoti.
Vadinasi, manote, jog pagrindinė problema nebuvo
išspręsta neuždraudus politinės reklamos žiniasklaidoje?
Taip. Pasaulyje esama įvairių politinės reklamos
ribojimo būdų, tačiau, žinant padėtį mūsų šalyje, kai politinės
partijos yra menkai pasirengusios argumentuotai pateikti rinkėjams
savo požiūrį, įtikinti racionaliais teiginiais, kai viską užgožia
viešieji ryšiai, problemą reikėjo spręsti taip, kaip siūlė A. Kubilius.
Kokio sulauksime 2004-2008 metų kadencijos Seimo?
Manau, perrinktų dabartinių parlamentarų jame
nebus daug, ir tai - blogai. Ko gero, bus daugiau įtakingų partijų
nei dabartiniame Seime. Neaišku, kokia bus opozicija. Tikėtina,
kad ji vėl bus dvejopa - kairioji ir dešinioji. Naujame Seime pasigesime
įprastų veidų: nebus Vytauto Landsbergio, Algirdo Saudargo, ko gero,
nebus ir Vytenio Andriukaičio, ir Petro Papovo, kuris sąraše - labai
žemai. Tai žmonės, kurie Seime išbuvo visas ankstesnes kadencijas.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Vladimiras Laučius
© 2004 "XXI amžius"
|