Demokratija ir laisvė
Demokratija -gaikiškai tautos valdžia. Ji gimė
Atėnuose, kur gyventojai, susirinkę miesto aikštėje, spręsdavo miesto
valstybės reikalus. Vėliau, valstybėms išsiplėtus, gyventojų sukviesti
nebuvo galima, o priimti įstatymus valdovai, bent be dalies gyventojų
pritarimo, taip pat negalėjo. Romoje iš patricijų buvo sudaroma
senių taryba Senatas, Vokietijoje Reichstagas, Lenkijoje Seimas.
Jie atstovavo aukštuomenei. Renkami parlamentai atsirado tik XIX
a. antroje pusėje, tačiau ir juose nebuvo visų gyventojų sluoksnių
atstovų nebuvo demokratiški. Labiausiai iškreipta buvo vadinamoji
socialistinė demokratija, kai deputatus į Aukščiausiąją Tarybą parinkdavo
kompartija, o gyventojai tik verčiami balsavo. Panašiai yra ir dabartinėje
Lietuvoje. Skirtumas tas, kad kandidatus parenka ne viena partija,
bet kelios. Mes balsuojame tik įvairiai skatinami lankstukais,
alaus taurėmis, nerealiais pažadais. Demokratinėje santvarkoje gyventojams
turėtų atstovauti visų gausesnių gyventojų sluoksnių asmenys proporcingai
jų skaičiui, pavyzdžiui, partijoje yra 2-3 proc. gyventojų, todėl
partijos atstovų Seime turėtų būti 2-3 proc. Jei šalyje žemdirbių
yra apie 30 proc., tiek procentų Seimo narių turėtų būti žemdirbiai.
Analogiškai Seimo narių skaičių reikėtų nustatyti ir kitoms gyventojų
grupėms. Išvada: mūsų santvarka ne demokratinė, o partokratinė
valdo partijos (pars lotyniškai dalis). Jos demokratines reformas
laikytų žmogaus teisių ir laisvių pažeidimu. Žmogaus teisės nusakomos
įstatymais, kuriuos valdantieji sukurpia saviems interesams apginti.
Kas gi yra laisvė? G.Hegelis laisvę apibūdino
kaip įsisavintą būtinumą. Šį teiginį ypač mėgo marksistai jeigu
žinosi, kas būtina ir neišvengiama, - esi laisvas. Anot G.Hegelio,
laisvi visi prievartaujami piliečiai, laisvi ir kaliniai, jei jie
supranta, kad sėdėti už grotų neišvengiama. Laisvės problemą nagrinėjo
ir Imanuelis Kantas. Jis į žmogų žiūrėjo dualistiškai ir teigė,
jog egzistuoja tezė (laisvė yra) ir antitezė (laisvės nėra). Tezė
yra teisinga galimame mąstyme pasaulyje, moralinėje plotmėje. Antitezė
teisinga jutimais suvokiamame pasaulyje, nes žmogus, kaip juslinė
būtybė, yra pasaulio dalis ir jį valdo gamtinis būtinumas, priežastingumas,
pagrįstas tuo, kas yra. Yra ir liaudiškas laisvės apibrėžimas: ką
tu nori, tą ir darai, kaip aš noriu, taip aš darau. Teiginys universalus,
jei, jį taikant, nebus pažeidžiami kitų interesai. Jis galimas tik
idealios moralės visuomenėje. Tokios pas mus nėra. Išvada laisvę
būtina riboti, neleidžiant ja naudotis blogiui. Ypač svarbu, kad
žmogus būtų moralus. I.Kantas Grynojo proto kritikoje kėlė mintį,
kad žmogaus moralinis gyvenimas tegalimas pripažinus tris sąlygas:
valios laisvę, sielos nemirtingumą ir Dievą.
Algirdas MERKEVIČIUS
© 2004 "XXI amžius"
|