Tibeto paslapčių pėdsakais Rerichai GPU ir NKVD
tarnyboje
Petras KATINAS
|
Nikolajaus Rericho portretas,
kurį 1928 metais nutapė
jo sūnus S.Rerichas
|
Praeituose Horizontuose rašėme apie Trečiojo
Reicho vadovų Hitlerio, Himlerio ir kitų organizuotą ekspediciją
į Tibetą ieškoti tariamos pasaulio ašies, esančios paslaptingojoje
Šambaloje. Tačiau nei Dievą, nei velnią netikėję bolševikai kur
kas anksčiau už vokiečių nacius susidomėjo paslaptinga šalimi
Tibetu. Tam buvo pasitelkti žinomiausi čekistai, užverbavę garsųjį
dailininką ir mokslininką Nikolajų Rerichą. Tiesa, mokslininku jį
galima vadinti gana sąlyginai, nes mistikos ir fantastiškų pranašysčių
mokslo sričiai nepriskirsi. Iki bolševikų revoliucijos N.Rerichas
turėjo tikrojo valstybės patarėjo (statskij sovetnik) laipsnį,
kuris prilygo armijos generolo majoro ir karo laivyno kontradmirolo
laipsniui. 1899 metais N.Rerichas baigė Peterburgo universiteto
Juridinį fakultetą. Kartu su juo mokėsi ir būsimasis bolševikų vyriausybės
užsienio reikalų ministras (tada vadintas komisaru) Georgijus Čičerinas.
N.Rerichas susidomėjo Tibetu jau jaunystėje, o Rusijos caras Aleksandras
III ir labai įtakingas ministras J.Vittė labai gerai įvertino N.Rericho
bičiulio užsienio reikalų ministerijos pareigūno gydytojo tibetologo
P.Badmajevo išsamų filosofinį-istorinį traktatą, pateiktą carui.
Šį traktatą A.Badmajevas parašė po ekspedicijos į Kiniją, Mongoliją
ir Tibetą. Savo pranešime carui jis išdėstė Kinijos, Mongolijos
ir Tibeto taikaus prijungimo prie Rusijos imperijos projektą.
A.Badmajevas tuo klausimu ne kartą kalbėjosi ir su paskutiniuoju
Rusijos caru Nikolajumi II. 1898 metais į Peterburgą atvyko neformalus
Tibeto pasiutinys Agvanas Doržijevas (Chambo Agvan Doržijev, kas
tibetiečių kalba reiškia Griaustinio aidas). Vėliau, po bolševikų
revoliucijos, buriatas A.Doržijevas buvo oficialiu Tibeto Dalai
Lamos pasiuntiniu Rusijoje. A.Doržijevas dirbo Rusijos, vėliau bolševikų
žvalgybai ir nuolat įtikinėjo Dalai Lamą prijungti Tibetą prie Rusijos,
kuri esą apginsianti jį nuo anglų. N.Rerichas susipažino su A.Doržijevu
1909 metais. Jau tada, tuoj po vedybų su ekscentriška mistike Jelena
Šapošnikova, kuri 1907-aisiais paskelbė turėjusi stebuklingą regėjimą
ir jai pasirodęs Mokytojas ugnies angelo pavidalu, o tas Mokytojas
buvęs jos vyras, N.Rerichas įstojo į vieną martinistų masonų ložę.
Jau būdamas akademikas, jis tapo aktyviu tos masonų ložės veikėju.
Tuo metu šioje ložėje atsirado aktyvus bolševikų pogrindininkas
būsimasis VČK-OGPU specialaus skyriaus viršininkas Glebas Bokija.
Šios masonų ložės nariai labiausiai domėjosi Rytų religinėmis filosofinėmis
srovėmis, o N.Rerichas tuo domėjosi ypatingai. Už tai jam net buvo
suteiktas okultinis vardas Fujama. 1910-1912 metais N.Rerichas
daug prisidėjo prie budistų šventyklos statybos Peterburge, išpuošė
ją savo freskomis.
1918-aisiais bolševikai konfiskavo Rerichų šeimos
turtą. Jis pats tuo metu su šeima buvo Suomijoje. 1918 m. lapkričio
8 d. Stokholme buvo atidaryta personalinė N.Rericho kūrinių paroda.
Tada, kaip teigia rusų rašytojas ir publicistas Antonas Pervušinas
savo neseniai išleistoje knygoje Okultiniai NKVD ir SS karai,
N.Rerichą ir užverbavo VČK užsienio žvalgybos skyrius. Čekistų šnipai,
įteikę N.Rerichui didelę pinigų sumą, įkalbėjo jį vykti į Vokietiją
mat tuo metu Maskvos bolševikai rengė joje komunistinį perversmą.
Todėl manoma, kad čekistai, užverbuodami visame pasaulyje žinomą
dailininką ir mistiką, per jį perdavinėdavo vokiečių komunistams
instrukcijas ir pinigus. 1920 metais laiške savo bičiulei Teniševai
N.Rerichas pats prisipažino, jog čekistai siūlo jam didelius pinigus,
kad jis pradėtų leisti Kominterno žurnalą. Kolčako armija, kurioje
tarnavo ir N.Rericho brolis, sumušta, - rašė savo atsiminimuose
Teniševa, - ir N.Rerichas peržiūrėjo savo santykius su sovietais
bei pasidavė OGPU agentų įkalbinėjimams. 1920 metų vasarą N.Rerichas
su žmona ir sūnumi siunčiamas į JAV, kad savo autoritetu ragintų
Vašingtoną pripažinti bolševikų valdžią. Ten jis susitiko su vienu
iš galimų kandidatų į JAV prezidentus ir įkalbinėjo jį kuo greičiau
pripažinti sovietų režimą, užmegzti glaudžius ekonominius santykius.
1924 metų gruodį N.Rerichas apsilankė sovietų ambasadoje Berlyne
ir jam buvo pažadėta visokeriopa parama jo organizuojamai Transhimalajų
ekspedicijai, kurią kartu su amerikiečių bendraminčiais organizavo
N.Rerichas. Ekspedicijos tikslas ne vien tik mokslinis, bet Maskvos
plano dalis prijungti prie SSRS Afganistaną ir Tibetą. Tuo pat
metu, 1925 metų vasarą, OGPU asmeniniu vyriausiojo čekistų vado
F.Dzeržinskio įsakymu, organizavo čekistų ekspediciją į Afganistaną,
Indiją ir Tibetą. Tam reikalui buvo skirta 100 tūkst. aukso rublių
(600 tūkst. dolerių pagal tuometinį kursą). Ekspedicijos viršininku
buvo paskirtas aukštas OGPU pareigūnas A.Barčenko, o komisaru
kitas garsus čekistas J.Bliumkinas. Ši ekspedicija įteikė komunistų
partijos VKP (b) politbiurui dokumentą, kuriame buvo sakoma, kad
Tibete užmegzti glaudūs ryšiai su Dalai Lamos atstovais ir prie
to daug prisidėjo N.Rerichas. 1925 metų rugsėjį Indijos kunigaikštystėje
Ladakche, apsimetęs mongolų lama, prie N.Rericho ekspedicijos prisijungė
OGPU užsienio skyriaus atsakingasis sekretorius čekistų antrojo
rango komisaras Jakovas Bliumkinas.
1926 m. liepos 9 d. N.Rerichas kartu su J.Bliumkinu
buvo labai nuoširdžiai priimti vyriausiojoje čekistų būstinėje.
Dar daugiau, N.Rerichui buvo išduotas leidimas keliauti po visą
SSRS teritoriją, Šiaurės Kiniją ir Mongoliją. Mokytoją priėmė
tokie aukšto rango čekistai kaip Bokija, Triliseris, užsienio reikalų
komisaras Čičerinas ir švietimo komisaras Lunačiarskis.
Tikriausiai šių susitikimų metu ir buvo numatyta
konkreti ir slapta naujos N.Rericho ekspedicijos į Tibetą ir Kiniją
užduotis. Štai ką rašė savo dienoraštyje buvęs SSRS generalinis
konsulas Kinijoje A.Bystrovas-Zapolskis: Šiandien ilgai kalbėjausi
su Rerichu. Jis papasakojo daug ką įdomaus. Rerichas sakė vežąs
nuo budistų mahatmų laiškus Stalinui ir Čičerinui, kuriuose jie
teigia, kad dėsią visas pastangas komunizmo ir budizmo sąjungai
ir Raudonajai Šiaurės Šambalai įkurti. N.Rerichas sakė, jog Tibeto
lamos išpranašavo, kad Tibetas išsilaisvins iš užsieniečių jungo
tik Rusijos padedamas. Rerichai taip pat įsitikinę, jog būtina pakeisti
nesukalbamą Dalai Lamą ir į jo vietą pasodinti savo žmogų. Taip
ir buvo rengiamasi padaryti. Mat čekistų įkalbėtas iš Tibeto į Mongoliją
pabėgo tuomečio Tibeto Dalai Lamos pavaduotojas ir patarėjas dvasiniais
klausimais Taši lama, kurio pagalba bolševikai ir N.Rerichas planavo
pradėti Tibeto išlaisvinimo žygį. Apie tai savo knygoje Altajus-Himalajai
rašė pats N.Rerichas: Tibeto dvasinis vadovas yra visai ne Dalai
Lama, o Taši lama, kurį pripažįsta visi tibetiečiai. Jie laukia
jo ir mano pranašysčių išsipildymo.
Beje, vadinamajame mahatmų laiške Stalinui ir
SSRS vyriausybei, kurį į Maskvą nuvežė N. Rerichas, rašoma: Himalajuose
mes žinome jūsų darbus.
Jūs panaikinote cerkvę kaip melo ir tamsos skleidėją.
Jūs sunaikinote tą klasę, buvusią prietarų skleidėją. Jūs panaikinote
šeimos instituciją buvusią veidmainystės mokyklą. Jūs sutraiškėte
turto kaupėjų stuburą. Uždarėte naktines lindynes. Jūs įrodėte privačios
nuosavybės žalą ir pripažinote, kad religija yra liaudies opiumas.
(
) Mes siunčiame jums visą mūsų paramą ir žinome, kad Azijos susijungimas
įvyks 1928-1931-1936 metais. Sveikinimai jums, einantiems Visuotinės
Gerovės keliu.
Pats N.Rerichas 1927 metais Mongolijoje paskelbtoje
knygoje Bendruomenė rašo apie savo pokalbius su didžiaisiais mahatmomis.
Štai kelios šios mokslinės knygos citatos: Galima paklausti,
kokius Mokytojo bruožus privalu labiausiai vertinti? Reikia gerbti
ir mylėti tą Mokytoją, kuris eina naujais keliais. Šiame kelyje
Šiaurės šalies (Rusijos) žmonės puikiai suprato, paskui kokį Mokytoją
eiti: jų Mokytojas Leninas žinojo naujų kelių privalumus. Monolitinis
mąstymas, bebaimiškumas suteikė Leninui šlovės aureolę. Jo paskutiniosios
valandos buvo puikios. Matydami Rusijos netobulumą, vien dėl Lenino
turime ją mylėti ir gerbti. Mes matėme Leniną Šveicarijoje. Mūsų
žmogus ne kartą su juo kalbėjosi. Mes žinome Markso ir Engelso knygas,
o mūsų atstovai irgi ne kartą kalbėjosi su Marksu. Mūsų žmonės aplankė
Marksą Londone, o Leniną - Šveicarijoje. Abu jie aiškiai ištarė
žodį Šambala ir klausė, kaip atpažinti Šambalos požymius. Taip
rašė Stalinui Tibeto mahatmos ir jiems visiškai pritarė Mokytojas
N.Rerichas.
1933 metais Rygoje buvo paskelbta N.Rericho žmonos
Jelenos Rerich knygelė Nurodymai Vadui. Joje ši egzaltuota mistikė
nupiešė idealaus valdovo portretą. Būdamas valdžios viršūnėje,
turi būti neprieinamas valdiniams, bet tuo pačiu griežtai kontroliuoti
visas jų mintis ir darbus. Valdovas privalo žinoti, kad kiekvienas
jo pasirodymas turi būti šventė pavaldiniams. Jo paties mintys turi
būti neprieinamos visiems žemiau esantiems.
1934-1935 metais su prancūziškais pasais N.Rerichas
surengė dar vieną ekspediciją į Himalajus. Ją įdėmiai sekė Anglijos
žvalgyba, jau tada vadinusi N.Rerichą ne nepriklausomu Taikos Pasiuntiniu,
kaip jis pats ir aplinkiniai titulavo mokytoją, o labai pavojingu
Kominterno agentu.
Nepaisant to, kad NKVD-KGB archyvuose neva nėra
jokių dokumentų apie N.Rericho bendradarbiavimą su čekistais, tai,
jog jis buvo NKVD agentas, pripažįsta net sovietinio saugumo žygdarbių
istorijas aprašantis rusų publicistas Viktoras Bylinkinas. Jis pažymi,
kad N.Rericho nė verbuoti nereikėjo, nes dirbo NKVD savanoriškai.
Beje, iki 1938 metų NKVD ir OGPU vertingiausių agentų bylos nebuvo
vedamos. Todėl V.Bylinkinas apgailestauja, kad, vėliau, KGB registravo
visus savo agentus, šnipus netgi smulkius skundikus ir tai padarė
didžiulę žalą sovietų šnipams. Užpildydavo anketas, rašė charakteristikas,
vertino pateiktus šnipinėjimo duomenis. Todėl, anot V.Bylinkino,
KGB darbuotojai, pabėgę į užsienį, padarė didžiulę žalą sovietinei
žvalgybai, nes jie išveždavo su savimi tų dokumentų kopijos.
Praėjus septyniasdešimt metų, KGB šlovinantis
savaitraštis Žvalgybos ir kontražvalgybos naujienos apgailestavo,
kad Rusija nepakankamai įvertino N.Rericho veiklą, o Rusijos Stačiatikių
Bažnyčios Visuotinis Susirinkimas 2001 metais prakeikė N.Rerichą
už krikščionybės mokslo paniekinimą ir antikrikščioniškos mistikos
propagandą.
© 2004 "XXI amžius"
|