Teroro bacilos geografija:
prievarta mumyse ir teroras pasaulyje
Pastarųjų mėnesių įvykiai verčia iš esmės peržiūrėti
savo nuomonę teroro ir teroristų atžvilgiu. Prievartos plitimas
reiškiasi tiek vertikaliame, tiek horizontaliame matmenyse. Plinta
ne vien jos pasireiškimo geografija įprastine šio žodžio prasme,
bet keičiasi pati prievartos sąvoka ir jos supratimas kasdienybėje.
Tad pabandykime aptarti šių dviejų aspektų sąsajas ir iš to kilusias
pasekmes.
Prieš kokius penkerius metus pasaulio žiniasklaidoje
ir su žiburiu nebuvo galima rasti minint vietovių, kurios anksčiau
priklausė Sovietų Sąjungai. Jos jeigu ir pasirodydavo, tai dažniausiai
visai kitokiame, su terorizmu nesusijusiame kontekste (demokratijos
problemos, tarpvalstybinių santykių peripetijos, Rusijos įtakos
aptarinėjimai ir t.t.).
Tuo tarpu tradiciniais pasaulio taškais, kur
pastoviai kažkas vyksta, buvo laikomi Afganistanas, Izraelis, gal
dar slenkančiu grafiku vykdomi perversmai Afrikos šalyse bei revoliuciniai
kairiųjų radikalų išpuoliai Lotynų Amerikoje. Tai daugmaž viskas.
Tuo tarpu dabar pasaulio vietų, infekuotų terorizmo
bacila, skaičius sparčiai išaugo ir toliau auga. Neverta jų pradėti
vardyti, nes bandymas tai padaryti be pasitikrinimo žiniasklaidoje
yra pasmerktas nesėkmei. (Gali atsitikti net taip, kad per tą laiką,
kuris yra reikalingas šio straipsnio pasirodymui laikraštyje, įvyks
koks nors įvykis, realiai praplėsiantis teroro žemėlapį kas
prieš tris mėnesius žinojo, kad pasaulyje yra Beslano miestelis?).
Tačiau įdomiausia tai, kad anksčiau terorizmo
geografija taip ir likdavo geografija su egzotiškais pavadinimais
ir tomis pasaulio šalimis, kurios yra kažkur ten.
Dabar situacija radikaliai pasikeitė. Kuo toliau,
tuo vis daugiau randasi pavadinimų, kurie šį bei tą sako dabartiniams
trisdešimtmečiams keturiasdešimtmečiams. Tai Adžarija, Pietų Osetija,
Čečėnija, Abchazija, Dagestanas. Net tokia stabili valstybė kaip
Uzbekija su Islamu Karimovu priešakyje kentėjo nuo sprogdintojų.
O kur dar maskvietiškas Nord-Ostas, gyvenamųjų namų sprogdinimai
Buinakske?
Tendencijos, manau, aiškios.
Lengviausia visa tai būtų nurašyti civilizacijų
sandūros teorijai. Ekstremistiškasis islamas vis dažniau susiduria
su judėjišku-krikščionišku pasauliu ir dėl to taip neramu dabartiniame
pasaulyje. Iš dalies tai tiesa, bet egzistuoja ir kita tiesa: pasaulinis
terorizmas peraugo į tam tikrą judėjimą, kuris nebegali būti apibrėžtas
islamo rėmais.
Dabartinio pasaulio situacija kažkuo primena 1936
metus, tai yra nacizmo priešaušrį, kada prievartos ideologija vis
labiau plito, kol pagaliau tapo oficialiuoju Tūkstantmečio Reicho
pagrindu.
Bene paskutinis bandymas suturėti teroro ideologijos
išplitimą viešojoje erdvėje buvo Persijos įlankos karas. Pasaulio
žiniasklaidoje jis buvo pateiktas kaip tam tikras kompiuterinio
žaidimo atitikmuo, kuriame realaus kariavimo taip ir nevyko. Tiesiog
iš palydovų nutaikytos ir sumaniai valdomos bombos krito į mažutėlius
kvadratėlius, reiškiančius priešo karines bazes ir rodėsi, jog
karo lyg ir nėra. Tai veikiau buvo panašu į kažkieno žaidžiamą strateginį
kompiuterinį žaidimą, o ne į veiksmus, kurių metu žūva žmonės.
Prievartos ekrane nematėme, geriečiai laimėjo
sėdėdami saugiose bazėse prie kompiuterių ekranų (bent taip viskas
buvo pateikta žiniasklaidoje).
Dabar situacija radikaliai pakito. Kovojančios
pusės modernias technologijas naudoja ne ką mažiau, tačiau viešumoje
pasirodantys šių kovų rezultatai kiek kitokie. Palestiniečių teroristinės
organizacijos Hamas lyderio šeicho Ahmedo Jasino likvidacija
daug ką pasakantis pavyzdys. Iš esmės tai gryna priešprieša vaizdui,
matytam per Persijos įlankos karą. Rodomas ne tik sudarkytas automobilis,
bet ir žmonių veidai, nešamas į audeklą suvyniotas kūnas. Prievarta
į mūsų gyvenimą įsiveržia visa jėga.
Turime atvejį, kai teroro apraiškos realiai pasireiškia
visose įmanomose plotmėse. Izraelis, ignoruodamas bet kokias tarptautinės
teisės normas, paleido porą valdomų raketų iš sraigtasparnio, ir
šeicho kaip nebūta. Taigi prievarta buvo panaudota prieš konkretų
asmenį, nė kiek jos nemaskuojant ir ją tapatinant su oficialiąja
valstybine politika. Kitaip tariant, teroras tapo oficialia valstybiniu
mastu naudojama veiklos forma.
Pasaulio reakcija buvo adekvati kam tai buvo
nelabai kenksminga, pasmerkė Izraelį už tokį netinkamą elgesį.
Pasaulio žiniasklaidoje šis įvykis buvo gana skurdžiai nušviečiamas
ir greitai užmirštas. Netiesiogiai pasaulio visuomenė sutiko su
tokiomis poveikio formomis. Tačiau juk realiai buvo įvykdytas pats
tikriausias oficialiai aprobuotas susidorojimas su žmogumi be jokio
teismo ar net bandymo jį imituoti.
Taigi teroro naudojimas po truputį įgyja oficialų
statusą (Abu Graibo vaizdeliai dar vienas pavyzdys). Atitinkamai
didėja ir jo kiekis pasaulio žiniasklaidoje. Pasirodantys vaizdai
neretai yra peržengiantys visas įmanomas ribas. Ypač jei tai lokalinės
televizijos stotys (CNN, BBC, FOX News) daugiau dėmesio skiria ne
tam kaip rodoma, bet kas ir kada rodoma.
Taigi kai teroras pasaulyje taip sparčiai plinta
visose įmanomose srityse ir net įgauna oficialų statusą, nenuostabu,
kad savotiškus lokalius teroristinės veiklos atitikmenis jau senokai
galima rasti ir realiame gyvenime (žiniasklaida noriai juos tiražuoja,
teisindamasi teise žinoti visiems): apiplėšimo tikslais nužudymai,
buitiniai nusikaltimai.
Teroro geografija plinta ne tik išoriškai, bet
ir mūsų pačių viduje. Kasdienis prievartos dozės suvartojimas jau
senokai tapo įprastas. Informacija apie konkretų žmogų supančią
aplinką matuojama užmuštų/sudegusių/išprievartautų žmonių kiekiu.
Šis konvejeris taip smarkiai įsisukęs, kad bandymas įsivaizduoti,
kas atsitiktų vieną dieną negavus jokios negatyvios informacijos,
tiesiog atrodo absurdiškas. Kam reikalinga žiniasklaida, jeigu jinai
nekalba apie prievartą? Į šį klausimą kol kas neatsakoma.
Beje, bandymai viską suversti būtent žiniasklaidai
nėra protingi. Žurnalistai yra tie patys žmonės, kurie gyvena realioje
bendruomenėje. Tai tik atspindys tų procesų, kurie vyksta aplink
ir kurių kol kas dorai paaiškinti dar neįmanoma.
Teroro geografijos išplitimas daro korekcijas
aplinkos suvokime. Tai jau nebėra anomalija, nukrypimas ar kažkas
panašaus. Tai tapo žmonių bendravimo norma, todėl derėtų pradėti
mokytis tų tarpusavio buvimo būdų, kurie yra būtini gyvenant šiame
laike (pavyzdžiui, nesinervinti, kai, einant į bažnyčią, jus patikrins
panašiai kaip kad tikrinama prieš skrendant lėktuvu).
Realus suvokimas, jog kitaip jau nebus, įgalintų
sukurti tam tikrą psichologinę sistemą, leisiančią pasijusti šiek
tiek geriau ir tame išprotėjusiame laike, kuris vadinasi XXI amžiumi.
Valdas KILPYS
© 2004 "XXI amžius"
|