Pavijo amerikiečius...
Vienas rusų humoristinis žurnalas dėl benzino
kainų kilimo Rusijoje ironizavo, kad metų pabaigoje benzinas bus
matuojamas stiklinėmis po dolerį už stiklinę. Iš tiesų nuo vasaros
pradžios benzino kaina padidėjo keturiais rubliais už litrą ir faktiškai
susilygino su benzino kaina Jungtinėse Valstijose. O kai kuriose
JAV valstijose ta kaina netgi mažesnė nei Rusijoje. Be to, nuo metų
pradžios benzino kaina išaugo 8-12 proc., tuo metu Rusijoje net
40 proc. Anot Rusijos dienraščio Rossijskaja gazeta, jeigu tokiais
tempais kainos augs ir toliau, tai dauguma rusų, išskyrus oligarchus
ir valdžios žmones, vaikščios pėsčiomis.
Kas gi atsitiko? Iš tiesų degalų kainas kelia
visi, kas tik turi kokių nors reikalų su nafta. Naftos gavėjai ir
jos perdirbėjai dėl to kaltina labai svarbios naftininkams produkcijos
vamzdžių gamintojus. Esą vamzdžių gamintojai pakėlė kainas vamzdžiams
33 procentais. Tačiau jie dėl tokio kainų pakėlimo irgi turi savo
pasiteisinimą. Nuo metų pradžios elektros energijos kaina išaugo
10 proc., šildymas pabrango 5 proc., o geležinkelio pervežimai
13 proc. Tačiau visi šie pabrangimai tiesiogiai susiję su naftos
kainų kilimu. Rusijos rinkos problemų instituto direktorius Nikolajus
Petrakovas paaiškino paprastai, kodėl Rusijoje kyla naftos kainos.
Pasak jo, pernai dauguma naftos kompanijų išmokėjo savo akcininkams
nuo 600 mln.litų iki pusantro milijardo dolerių. Todėl aš absoliučiai
netikiu jokiais monopolininkų aiškinimais, pabrėžė N.Petrakovas.
Ne tik jis, bet ir kiti Rusijos ekonomistai tvirtina, kad naftos
monopolininkai jau seniai siekė suvienodinti naftos kainą vidaus
rinkoje su pasaulinėmis. Aišku, nesnaudžia ir degalinių tinklo savininkai,
suderinę benzino kainas visuose Rusijos regionuose, nors juose labai
skirtingos elektros, kitų komunalinių paslaugų kainos bei nevienodi
mokesčiai. Tai tikras suokalbis, piktinosi Federalinės antimonopolinės
tarnybos atstovas V.Rochmistrovas. Bet svarbiausia tai, kad Rusijos
naftos kompanijoms labiausiai naudinga kuo daugiau naftos pumpuoti
į Vakarus. Juk pasaulio rinkoje naftos kaina kur kas didesnė nei
vidaus rinkoje. Todėl nėra jokio intereso parduoti ją pigiau saviems.
Iki šiol Rusijos vidaus rinkoje likdavo apie 40 proc. gaunamos naftos,
ko pakakdavo vidaus poreikiams. Tačiau nuo metų pradžios kylant
kainoms susidarė gana įtempta padėtis vidaus rinkoje. Rusijos kuro
gavėjų ir gamintojų sąjungos direktorius G.Sergijenko dėl degalų
kainų kilimo kaltina ne tik naftos gavėjų monopolijas, bet, svarbiausia,
vyriausybę, kuri ir nustato žaidimo taisykles. Pagrindinis vyriausybės
rūpestis surinkti kuo daugiau pinigų į valstybės biudžetą. O pats
geriausias būdas parduoti kuo daugiau naftos užsienyje, kol kainos
kyla vos ne geometrine progresija. Tiesa, nuo rugpjūčio 1-osios
vyriausybė padidino naftos eksporto muitus nuo 46 dolerių už toną
iki 69,9 dolerių. Tačiau šie pinigai tik padidins biudžeto įplaukas,
bet naftos monopolininkai per daug nuostolių nepatirs, nes dar labiau
padidins degalų kainas vidaus rinkoje. Jau kalbama, kad metų pabaigoje
benzinas kainuos 18 rublių, o kitą vasarą susilygins su europietiškomis
apie 36 rublius už litrą. Savaime suprantama, jog atitinkamai
išaugs ir visų kitų prekių, taip pat ir maisto produktų kainos.
Daugelis rusų ekonomistų ragina prezidentą V.Putiną
ir vyriausybę pagaliau ryžtis ir priimti antimonopolitinius įstatymus.
Kaip teigė ekonomikos apžvalgininkė Tatjana Netreba savaitraštyje
Argumenty i fakty, vargu ar galima laikyti normaliu reiškiniu,
kai didžiulį Rusijos turtą naftą užgrobė grupė nepasotinamų
gobšuolių. Apie jokią konkurenciją negali būti nė kalbos. Primenama,
jog panaši padėtis praeito amžiaus pradžioje buvo susiklosčiusi
ir JAV, kai visagalė Standard oil faktiškai papirkinėjo visus
senatorius, kongresmenus, prezidentus. Bet JAV užteko ryžto suskaldyti
visagalę Standard oil į septynias firmas, ir jos visagalybė bemat
žlugo.
Net ir valdžios kontroliuojami Maskvos laikraščiai
kone kasdien skelbia aliarmuojančius straipsnius, kad benzino kainų
nuolatinis kilimas vidaus rinkoje yra anomalija. Juk iš tiesų viena
didžiausių naftos eksportuotojų Rusija kelia kainas savo vartotojams
ne dėl kokių nors objektyvių priežasčių, o dėl oligarchų, kurie
nenori prarasti vidaus rinkoje nė kapeikos, gobšumo. Jeigu degalų
kainos Rusijoje augs kaip prognozuojama ir susilygins su europietiškomis,
tai benzinas daugeliui rusų taps prabangos dalyku. Paskaičiuota,
jog, esant dabartinėms kainoms (15 rub. už litrą), už vidutinę šešių
tūkstančių rublių atlyginimą rusas gali nusipirkti 500 litrų benzino.
Žinoma, jeigu nieko daugiau nepirktų. Palyginti: prancūzas už vidutinį
atlyginimą gali nusipirkti benzino šešis kartus daugiau, italas
aštuonis, o amerikietis dešimt kartų daugiau.
Pagaliau išsipildė garsioji buvusio SSKP CK genseko
Nikitos Chrusščiovo svajonė: pavyti ir pralenkti JAV. Benzino kainos
Rusijoje pasivijo amerikietiškas.
Petras KATINAS
© 2004 "XXI amžius"
|