Amžinoji ugnis teliepsnoja
meile savo tautai
Prieš mėnesį žiniasklaida paskelbė Lietuvos
visuomenės nuomonių apie tautybes tyrimo duomenis. Tyrimas parodė,
kad Lietuvos gyventojai palankiausiai 44,5 proc. vertina rusų
tautybės žmones, o lietuvius tik 7,7 proc. Vadinasi, lietuviai
rusą daugiau myli už lietuvį beveik šešis kartus.
Taip pat praėjusią savaitę viename internetiniame
laikraštyje pasirodė gerai žinomo pranciškono straipsnis, kodėl
jis myli (tiksliau, reikia mylėti) Rusiją. Tai ir kažkada, vaikystėje,
kelionės su tėvais į Baltarusiją, Ukrainą, Rusiją iki pat Karelijos,
Kaukazo ar Krymo, ir vienos tokios kelionės metu patirta nedidelė
avarija, kai į pagalbą subėgo daug geraširdžių čiabuvių, ir prisiminimas,
kad į Sibirą rusai vežė ne tik lietuvius, bet ir rusus, ir žmonės
ten, Rusijoje, nepraradę žmoniškumo, nors jo pavidalai - girtuoklystėje,
varganoje buityje, užstalėse, domino žaidimuose, bet užtat geriau
pažįstami, geriau atpažįstami nei išpuoselėtoje (? - red.) Šveicarijoje
ar Austrijoje, kur gyvenantys žmonės taip lengvai neatidaromi,
kaip rusai, ir suprantama rusų kalba (autorius džiaugiasi, kad
originalo kalba yra perskaitęs Achmatovą, Mandelštamą, Achmaduliną,
Dostojevskį, Tolstojų, Akuniną, Peleviną), ir daugybė kitų artimų
širdžiai ir sielai dalykų, kurių galima surasti Rusijoje. Tiesa,
Rusija turi savo (egoistinius) interesus, bet kas jų neturi! Tiesa,
Rusija (tiksliau, Rusijos kariškiai), neleistinais, nežmoniškais
metodais gina savo šalies teritorinį vientisumą (!), bet kas gi
taip nedaro - ir Ispanija Baskų krašte, ir Didžioji Britanija -
Šiaurės Airijoje! Todėl visa, kas blogai kalbama apie Rusiją (pavyzdžiui,
kai politologų ji vis labiau matoma tik kaip grėsmė, o paprastiems
Lietuvos žmonėms (kabutės - autoriaus) laikas nuo laiko pradeda
atrodyti, jog sovietiniai laikai - tai tik pigių dešrų rojus),
tėra nekrikščioniškumo apraiškos, ir autorius, kaip krikščionis,
sako: negaliu išduoti mano pamiltosios Rusijos.
Gal tie visuomenės nuomonių tyrimai su klausimais
apie tautų (rusų, lietuvių) vertinimą, kaip ir straipsnis, teoriškai
pagrindžiantis meilę Rusijai pasirodė tik atsitiktinai prieš didžiosios
Spalio revoliucijos sukaktį lapkričio 7-ąją, bet tas saviplakos
faktas,kartu menkinant savąją tautą ir jos kūrybines jėgas, netaurina
mūsų.
Didis lietuvių poetas (rašęs prancūziškai),
mąstytojas ir mistikas Oskaras Milašius 1919 m. kovo 29 d. Paryžiuje,
Geografijos draugijos salėje, apie Lietuvą skaitė paskaitą, kurią,
kiek sutrumpintą, pateikiame ne tik tautinę savimonę prarandantiems
tautiečiams (kalba netaisyta). O. Milašius mirė prieš 65 metus,
tačiau jo žodžiai, minima lietuviška Amžinoji Ugnis tepadeda šiandien
žadinti tautinę savimonę, susigrąžinti tautinį orumą, meilę savo,
o ne okupanto tautai. Tebūnie tai ir atsakas vis labiau mūsų tautoje
pasireiškiančiam kosmopolitizmui.
Moderniam XXI amžiaus žmogui daug kas šiame
tekste pasirodys nepriimtina, primityvu, emocinga. Išties kai
kurios tuometės hipotezės apie lietuvių tautos kilmę ir didžiulę
jos įtaką indoeuropiečių kultūrai bei istorijai ne visai buvo patvirtintos
vėlesnio mokslo. Tačiau šio tik lenkiškai ir prancūziškai kalbėjusio,
bet save lietuviu laikiusio garbaus asmens paskaitos tekstas rodo,
kaip jis didžiuojasi maža tauta, prisiglaudusia prie Baltijos jūros,
kaip jis myli jos žmones, istoriją, kalbą. Jis iškelia mums visai
jau pamirštą, gal kitas tautas garbinantiems mūsų tautiečiams visai
niekada nežinotą istorinį faktą apie Marnos mūšį, jo pavadintą stebuklu,
kai kovą faktiškai laimėjo rusų karinius pulkus sudarę lietuviai.
Garbindami okupantų tautą, mes iškart smogiame į nugarą savajai
tautai. Ta saviplaka pasiekė tokį lygį, kad jau spėjome pasmerkti,
apšmeižti, sutrypti mūsų atkurtosios nepriklausomybės kūrėjus. Vietoje
to bet kokia proga iškeliame kitataučių genijus. Aišku, ir svetimos
tautos turi savo genijus, turi savo didvyrius - juk kiekvienai tautai
Dievas suteikia jėgų ir talentų save išreikšti. Bet tai visai nereiškia,
kad mes turime savo tautą pamiršti, vaikytis pasaulyje kitas nuoširdžias
ar genialias tautas, jas idealizuoti. Argi mes, kiekvienas sąmoningas
lietuvis, kiekvienas inteligentas, kiekvienas kunigas ar vienuolis
neturime jausti pareigos savo tautai, kuri nuo 6,5 mln. O.Milašiaus
laikais sumažėjo jau iki 3,5 mln.? Mes turime gerbti ir mylėti savo
tautą, nepamiršdami, kad ji yra irgi nuostabiausias Dievo kūrinys
viso pasaulio tautų mozaikoje.
Aš ilgai ieškojau, iš kur kyla tas gilus jausmas,
kuris apima mane prisiminus šią šalį, tokią tolimą ir taip nepažįstamą
Vakarams, - Lietuvą.
Mano prisipažinimas, žinoma, kai ką nustebins,
tačiau aš nė akimirkos nesvyravau prieš atskleisdamas Jums savo
godas. Nors ir kupinas švelnumo tai melancholiškai ir dosniai žemei,
suteikusiai man gyvybę ir galią ją dainuoti, aš, aišku, niekada
nebūčiau sutikęs kalbėti apie meilę jai, jei mane su ta žeme tevienytų
vien kraujo ir asmeninių prisiminimų ryšys. Tėvynė kaip ir žmogus:
reikia mylėti ją tokią, kad ir kokia ji būtų, tačiau ne visada ji
pajėgi įkvėpti meilę. Tad aš išsižadu kilnios vienatvės, kad kalbėčiau
apie Lietuvą todėl, kad stebuklingoji šalis, suteikusi man savo
sielą, yra ne tik mano, bet ir Jūsų tėvynė.
Taip, Vakarų moterys ir vyrai, aš kalbu apie senąją
Jūsų tėvynę. Taip, indoeuropiečių rasės dukros ir sūnūs, aš kalbu
apie Jūsų lopšį. Nes Lietuva tokia miglota Jūsų vaizduotėje
yra seniausia ir gryniausia liekana tos paslaptingos rasės, kur
praeities tamsoje nusileidusi iš šventos vietos, vardu Pamyras,
pasklido šaltos ir laukinės Europos giriose ir lygumose.
Šioje Baltijos šalyje, kurioje aš esu gimęs, prieš
daugelį tūkstantmečių lankėsi arijų rasė, ugnies ir sniego rasė,
prieš pasklisdama į visas keturias Europos žemyno puses ir prieš
padėdama įspūdingus socialinės struktūros pamatus, kurie laikui
bėgant turėjo apvainikuoti trimis svaigiais bokštais, nuo kurių
dvasiniu žvilgsniu galima aprėpti visatą ir kurie vadinasi: Elada,
Roma, Prancūzija.
Kaip Roma, kaip Elada ir ypač Prancūzija, Lietuva
yra daugiau negu tėvynė; tai idėja, liepsnojantis žmoniškosios evoliucijos
židinys.
Apie 1200 metus prieš Kristų lietuviškosios rasės
atžala per Balkanus nusileido į Graikiją ir, įskiepijusi arijų tradiciją
jau smunkančiai Kretos-Mikėnų kultūrai, parengė nuostabiausią helėnų
civilizaciją, dviejų pasaulių romėniškojo ir prancūziškojo šaltinį.
Lygiai taip šiandien jau nustatyta, jog galinga ir paslaptinga etruskų
tauta kalbėjo savotiška sanskrito atmaina, panašia į baltų kraštų
kalbas. Nes mistiškoji rasė, nusileidusi iš spindinčio plokščiakalnio,
kalbėjo sanskritu. Šiandien jos šakos, išsisklaidžiusios ir, pasaulio
nelaimei, susvetimėjusios viena kitai, kalba prancūziškai, angliškai,
vokiškai, graikiškai, lenkiškai, rusiškai, tačiau motininė rasė
išsaugojo savo kalbą gryną nuo pat brahmanų apreiškimo skaisčiųjų
laikų (temps Innocent); dėl to mūsų valstiečiai, gal dvidešimt tūkstančių
metų prabėgus nuo išėjimo, tebešneka kalba, kuri taip artima sanskritui,
kad lengvai suprantama kitiems lemtingosios rasės ainiams šiuolaikinės
Indijos gyventojams. Taip, prabėgus dešimtims tūkstantmečių po atsiskyrimo,
lietuvių kilmės jūrininkai bendrauja su XX amžiaus tauta šventąja
brahmanų kalba!
Aš nenoriu ilgiau sustoti ties istorine praeitimi
šios kone pasakiškos šalies, kuri yra mano motina ir Jūsų tolima
pramotė. Tie keli žodžiai galbūt pažadino labai senus prisiminimus,
snūduriavusius Jūsų sąmonėje aš nenoriu versti Jus virpėti. Kaip
kad didžiosios ir kilniosios Šventraščio moterys, Lietuva yra motina
su sopančia širdimi. Paskleidusi savo įtakos šviesą barbariškume
skendinčiose kaimyninėse tautose, vyravusi tarp šiaurės tautų, davusi
Lenkijai didžiausius karalius Jogailaičius, Lietuva šimtą dvidešimt
metų, nuo 1795-ųjų iki 1915-ųjų, išbuvo svetimšalių tironų, Rusijos
carų, valdžioje. Ir, nepaisydama nesuvokiamo lemties žiaurumo, būdama
įkinkyta į barbarų jungą, Lietuva ištikima vaidilutė pagarbiai
saugojo šventą ugnį, tą dvasinę liepsną, kurios žemiškasis pavidalas,
Amžinoji Ugnis, iki XIV amžiaus liepsnojo šventyklos aukure Vilniuje,
mūsų sostinėje.
Kankinama ir išjuokiama, ji davė Europai ir žemei
filosofus Imanuelį Kantą ir Tovjanskį, poetus Adomą Mickevičių ir
Norvidą, tautos didvyrį Kosciušką aš čia išskaičiuoju tik garsius
vardus, artimus visoms žemės tautoms, nes laikas neleidžia, o žymių
lietuvių sąrašas, dievaži, ilgas. Ne, aš nenoriu ilgiau sustoti
ties istorine Lietuvos praeitimi. Vietoje to aš apsakysiu jos skausmą
ir pažeminimą, suteiktą ketverių vokiečių okupacijos metų, bei kančias,
suteiktas bado ir bolševikinių armijų įsiveržimo. Nes aš atėjau
kalbėtis su Jumis ne apie vakarykščią, kančios išaukštintą Lietuvą.
Aš myliu skausmą jis yra puikus ir vaisingas;
tačiau tik džiaugsmas yra šventas. Ir džiaugsmas, prancūziškai vadinamas
liberte (et justice) bunda pasaulyje. Taigi aš kalbėsiu apie naująją
Lietuvą, šiandieninę Lietuvą; apie tautą, kurios nepriklausomybę
Taikos Konferencijos nariai įvertino kaip vieną skubiausių uždavinių,
kaip svarbiausią Rytų problemos mazgą. Taip, aš atėjau kalbėti apie
gyvąją Lietuvą, apie Jūsų išlaisvintą, Jūsų didvyrių auka išgelbėtą
Lietuvą!
Jei Lietuvos praeitis menkai težinoma, tai dar
mažiau žinomas tas vaidmuo, kurį ši šalis suvaidino visuotiniame
konflikte. Ir vis dėlto mūsų tautinio herbo raitelis sidabro šarvais
ir baltasis žirgas, pagimdytas tos pat neatmenamos tradicijos kaip
ir Apokalipsės riteris bei baltasis žirgas, toli gražu nebuvo pašalietis
Marnos stebukle.
Prisimenama, kad 1914 metų rugsėjį, kai vokiečių
armijos stovėjo prie Paryžiaus durų, Rusija tučtuojau, kaip ir bet
kuria kita proga, įsiveržė į Rytų Prūsiją, padėdama atitolinti nuo
pasaulio sostinės jai grėsusį pavojų. Tačiau nepakankamai žinoma,
kad šiame antpuolyje dalyvavusios rusų armijos pulkus sudarė beveik
vien lietuviai. Bet mūsų šalies pastangos neapsiribojo tuo.
Rytų fronte nebuvo mūšio lauko, kuriame lietuviai
nebūtų palikę šlovingo atminimo savaisiais žirgais. Penki šimtai
tūkstančių lietuvių tarnavo rusų armijoje. Trys šimtai tūkstančių
Amerikos lietuvių kareivių, kartu su broliais prancūzais dalyvavo
svarbiausiuose antrosios konflikto fazės mūšiuose.
Kam žinomi šios naujos Lietuvos, kurios atkūrimas
yra tikras pagrindas būsimajai Rytų Europos santvarkai, reikalavimai?
Jie tokie paprasti, tokie natūralūs, tokie artimi šiandieninei teisingumo
ir žmogiškumo idėjai, kad patvirtina vien prabėgomis pažvelgus į
vienos iš seniausių Europos civilizacijų kilmę. Štai jie keliais
žodžiais.
Savo kilme, kalba, kultūra ir ypač charakteriu
visai svetima triukšmingiems slavams, taip ilgai ją engusiems, Lietuva
skelbia visišką pilietinę nepriklausomybę teritorijos, apgyventos
šešių su puse milijonų lietuvių ir susidedančios iš Vilniaus, Gardino,
Kauno, Suvalkų gubernijų ir dalies Minsko gubernijos bei Rytų Prūsijos,
arba Mažosios Lietuvos. Valstybės sostinė, senasis Vilnius, arba
Vilna, tam tikra prasme yra Lietuvos širdis ir šventasis miestas.
Būtent čia kadaise buvo visuotinės Dievybės šventykla, būtent čia
liepsnojo arijų Amžinoji Ugnis. Nereikia liesti Vilniaus, mūsų sostinės.
Tiems mūsų kaimynams, kurie pernelyg užsispyrę šiuo atžvilgiu, aš
patariu saugotis šventosios ugnies, amžinai liepsnojančios mūsų
sieloje, galybės!
Lietuviai, esantys šioje salėje, aš kreipiuosi
į Jus. Ar yra pasaulyje toks lietuvis valstietis, miestietis ar
didikas kuris nebūtų pasiryžęs atiduoti savo gyvybę už Vilnių,
mistinės ugnies tabernakulį? Nes mes pasiėmėme ant savo pečių dieviškąją
kryžiaus naštą, ir krikščioniškas tikėjimas gyvas mūsų širdyse:
tačiau mes neištrėmėme iš sielos Amžinosios Ugnies šviesos ir karščio.
Ir ši meilės ir gyvenimo liepsna, ta tobuloji Apraiškos forma, spindi
meilėje mūsų tėvų šaliai bei mūsų poezijoje ir dainose. Praėjus
šešiems katalikybės amžiams, ji tebešviečia valstiečių pirkelėse.
Šeimos galva nakčia ją pridengia pelenais, ištardamas sakralinę
formulę: Šventa Gabija, būk rami ir sveika. Ilsėkis, Amžinoji
Ugnie, ilsėkis per ilgą naktį ir ramybę suteiki mums. Ne. Amžinoji
Ugnis liepsnoja ne tik mūsų sielose, bet ir mūsų namuose... ir kai,
nelaimei, ji užgęsta, visa šeimyna gedi, nes Amžinoji Ugnis yra
Gyvenimas ir Meilė, o jai užgesus išsilaisvina Tamsybių galybės,
tuštybės, valdingumo ir mirties dvasios.
Aš pats ilgai nešiojaus šią ugnį savyje iki
pat tos dienos, brolau Briujė, kai broliai man parodė ją gyvą
ir materialią po šiaudiniu Lietuvos valstiečio stogu. Mano broliai,
čia esantys, aš atiduodu Jums pagarbą, nes būtent Jūs Jūs, prancūzai,
- parodėte man kelią. Tą dieną supratau, kiek galios, kiek paguodos
turi savyje šie žodžiai: jauna lietuvių demokratija. Neatmetęs visų
asmeninių rūpesčių, tėvynės labui aš atidaviau visą galią dvasinės
liepsnos, tos Amžinosios Ugnies, kuri apšviečia mus jus ir mane.
Nauja era atsiveria mums visiems! Senasis pasaulis
sudrebėjo iš pat pamatų;atėjo metas, kuris yra tarsi malonės smūgis
senosioms vertybėms, išsekusioms doktrinoms, bevaisiams režimams.
Tačiau griovimo darbas dar nėra pasibaigęs, o jau viena šalis, amžinojo
prisikėlimo teigėja, seniausioji iš Europos šalių, arijų pramotė,
pakilo iš griuvėsių, visiškai pasirengusi atstatomajam darbui.
Šioji šalis, kurios vardas užvaldė mano protą
ir jausmus, tai Lietuva. Aš noriu Jums atskleisti ją. Ateikit.
Mintimis nuvesiu Jus į svečią kraštą, ūkanotą glūdų, šnarantį ...
Štai ir pasienis lenkų žemių: kaip žinoma, jau šiauresnių, tačiau
vis dar spalvingų. Dar mostelkim sparnais aure, jau skrendame
per šalį, kur kiekvienas daiktas turi blausią atminimų spalvą. Apgaubia
mus vandens lelijų kvapas, plėkstančių miškų garai ... Tai Lietuva,
Lituanie, tai Gedimino ir Jogailos žemė. Atsiveria mums susimąsčiusi
šalis, kurios vėsi, dulksna padangė turi visą pirmapradės giminės
gaivumą. Ji nepažįsta prabangos liūdnos subręsti. Po septynių
žiemos letargo mėnesių nubudus, ji šokteli pavasario staigioj grožybėj,
o rugsėjo vidury nauji atolai, tik nebe nuo vasaros pabudę, juodvarnių
kranksmais jau skelbia ilgą žiemą. Tada lietuviškų vasarų kvapsnis
užleidžia vietą rudeniniam dvelksmui, kuris yra lyg siela Lietuvos.
Saldrūgštis kvapas, nelyginant išvirtusio karšinčiaus medžio, samana
užkloto, ar lyg po niokojančios liūties, kai vasara jau baigias.
Balzgana šviesa dūluoja klony, o gelsva migla nugulus ant miškų,
ir tylų saulės veidą niaukia įkyrių minčių nykumas. Nors dar nesnigo,
paplukusius kelius pakeičia rogės. Nuo upės smelkias per laukus
linų markų tvaikas. Galop iškrinta lapkričio sniegai, o vakarais
sarginiai šunys užtraukia savo begalinę šneką su vilkais iš seno
miško, skendinčio rūkuos.
Į šią tat aplinką, deja, per daug greit brūkšteltą,
prašysiu Jus nukelti eilėraščius ir dainas, kurios geriau nei visa,
ką pridurt galėčiau prie savo pasakojimo, Jums atidengs mano tėvynės
sielą. Daugelis dainų, kurias išgirsit, kilusios iš pat gilios senovės,
tačiau eilėraščiai, kuriuos man bus Jums skaityti malonu, yra šiuolaikinių
poetų kūryba. Nes Lietuva kupina meno ir minties atgimimo. Nutraukdami
ryšius su romantikų tradicija, mūsų poetai nusimeta svetimšalių
rūbus, kuriais apvilkę savo mūzas buvo jų tėvai. Jie teisėtai išvijo
lenkų kalbą iš savo knygų ir, visiškai sugrįždami prie tautinių
minties ir jausmo šaltinių, grąžino įstabiai lietuvių kalbai, seniausiajai
iš europietiškų kalbų, tą garbingą vietą, kuri ir buvo jai skirta.
© 2004 "XXI amžius"
|