Užuot mažinęs korupciją, Lobizmo įstatymas baudžia
nevyriausybines organizacijas
Valstybinio reguliavimo griežtinimas negali
išspręsti korupcijos problemos, nes šią problemą sukuria būtent
perdėtas valstybės reguliavimas, tvirtina Lietuvos laisvosios rinkos
instituto prezidentas Ugnius Trumpa.
Pas mus žodis lobizmas" yra vos ne keiksmažodis.
Kaip ir kodėl jis įgavo tokią neigiamą prasmę?
Lietuva ir kitos šalys, kurios perėjo iš nedemokratinės
valdymo sistemos į demokratinę, susidūrė su tam tikromis ydomis.
Natūraliai kilo klausimas, kaip vertinti tokius faktus, kai akivaizdžiai
arba neakivaizdžiai papirkinėjami pareigūnai arba politikai. Šie
reiškiniai pavadinti užsienyje paplitusiu žodžiu lobizmas", neatsižvelgiant
į tai, ką šis terminas reiškia. Taip automatiškai žodis įgavo blogą"
prasmę.
Populiariausias lobizmo apibūdinimas yra įtakos
teisės aktų leidybai darymas už pinigus bet kuriame leidybos etape
- rengimo, svarstymo ar priėmimo. Įtaka gali būti daroma ir vykdomajai,
ir atstovaujamajai valdžiai.
Gera įtaka gali būti daroma už pinigus ir siekiant
savanaudiškų tikslų. Jeigu įmonės vadovas bando įtikinti Seimo narį,
frakciją, partiją, kad padarytų jam, jo verslui reikalingus sprendimus,
tai, be abejo, yra lobizmas vakarietiška prasme. Bet kuris žmogus
gali turėti įvairiausių interesų, norų ir neturėtų būti už tai kaltinamas,
net jeigu savo norus deklaruoja.
Įsivaizduokite, aš paprašau jus nueiti pas Seimo
narį ir paprašyti per valstybės biudžetą paskirti man milijoną.
Tai yra visiškai teisėtas noras. Aš turiu teisę kreiptis į jus ir
net sumokėti jums atlyginimą. Daugelis žmonių mane palaikys kvailiu,
bet jeigu jūs sėkmingai pramušite" tą milijoną, tai bus lobizmas.
Skelbti savo interesą nėra nusikaltimas, nusikaltimas
prasideda, kai politikas padaro tą interesą tenkinantį sprendimą
ir paima už tai pinigus.
Vadinasi, blogas lobizmas skiriasi nuo gero
tuo, kad vienu atveju jūs siekiate patenkinti savo interesus perduodami
politikui pinigus, o kitu - politikas jų negauna?
Jeigu aš įsigudrinu gauti milijoną už dyką, politikui
nieko neduodamas arba, blogiausiu atveju, sumokėdamas privačiam
profesionaliam lobistui, tai viskas tvarkoje - tai geras lobizmas.
Praktiškai visada nusikalsta valdžia, kuri iš nesupratimo ar kvailumo
paskyrė jums milijoną, nors negalėjo to daryti pagal įstatymus.
Korupcijos skandalas Seime parodė, kad blogas
lobizmas, paprastai vadinamas korupcija, įsišaknijęs Lietuvoje.
Verslininkams lengviau tiesiai prieiti prie politiko, išdėstyti
jam savo reikalą, atsilyginti ir gauti naudą. Kas juos įtikins,
kad jiems naudingas gerasis lobizmas, o ne blogasis?
Manyčiau, kad iš šių dalykų pateikimo spaudoje
visi pasidarė skirtingas išvadas. Kai kas nusprendė, jog lobizmas
reglamentuotas nepakankamai griežtai ir siūlė sugriežtinti tiek,
kad būtų užregistruoti oficialiais lobistais vos ne visi, kurie
kalba apie įstatymus. Jiems atrodo, kad problema bus išspręsta.
Aišku, tai savęs apgaudinėjimas. Tie, kurie esą
papirkinėjo politikus, nusižengė ne Lobizmo įstatymui. Jų nusižengimą
reglamentuoja kiti įstatymai. Yra Korupcijos prevencijos įstatymas,
yra Baudžiamojo proceso kodeksas, kurie skirti gaudyti korumpuotus
pareigūnus, politikus ir tuos, kurie duoda kyšius.
Dabar, užuot sprendę problemą ten, kur ji iš tikrųjų
yra, kitaip sakant, užuot sprendę korupcijos problemą - staiga pradedame
reglamentuoti visus, kurie turi pilietinę teisę reikšti savo nuomonę
apie teisės aktus, visus, kurie turi teisę atstovauti visuomeniniams
interesams ir yra tą viešai deklaravę.
Man atrodo, kad po korupcijos skandalo galima
padaryti kitokią išvadą - šalyje nėra įgyvendinami Lietuvos teisėje
jau egzistuojantys korupcijos prevencijos, kontrolės ir priežiūros
elementai. Šiandien valdžia taip blogai kontroliuojama, kad yra
daug veiksmingiau bandyti papirkinėti negu imtis viešų veiksmų,
nesvarbu kokių - lobistinių, nelobistinių ar bandyti paviešinti
savo interesus. Kita vertus, esama sistema galbūt ir skatina įmones
ar verslininkus siekti nedoros naudos sau - valstybės lengvatų,
įvairių išimčių, monopolinių teisių, galų gale pinigų iš biudžeto
- ir siekti to blogiausiu būdu. Būtų geriau, jeigu politikai būtų
papirkinėjami atvirai, tada bent žinotume.
Baiminatės, jog einama griežtinimo keliu, kad
sugriežtinimas gali paveikti organizacijas, kurios siekia nesavanaudiškų
tikslų. Ar tokiam institutui kaip jūsų gali prireikti pirkti lobisto
licenciją?
Ne tik mums, beveik visoms panašioms organizacijoms
reikėtų tai daryti. Seimo teisės departamento išvadoje apie siūlomas
griežtinančias lobizmo įstatymo pataisas kalbama, kad toks reguliavimas
yra perdėtas ir nebūtinas dėl kelių priežasčių.
Priežiūra griežtinama ne ten, kur reikia, t.y.
labiau prižiūrimi ne Seimo nariai, kuriuos lengviau kontroliuoti,
nes jų yra mažiau, o bandoma aprėpti kur kas gausesnes nevyriausybines
organizacijas. Jos ir taip veikia viešai, jos teikia deklaracijas,
skelbia ataskaitas, jos registruotos po kelis kartus, viešai reiškia
savo interesus, idėjas ir tikslus. Šiandien nevyriausybinių organizacijų
atskaitomybė yra kur kas didesnė negu registruotų lobistų.
Problema yra ne tik nereikalingas registravimas
ir įsivaizdavimas, kad jeigu visi bus surašyti, korupcija ir juodasis
lobizmas bus išgyvendinti. Blogiau, kad sumaišomos sąvokos. Organizacijos,
kurios yra deklaravusios savo visuomeninę misiją, negali būti laikomos
lobistais vien dėl to, kad jos neveikia pagal klasikinį lobizmo
modelį, kai užsakovas turi kažkokių idėjų ar interesų, todėl siekia
jam reikalingų teisės aktų ir sumoka už tai pinigus profesionaliam
lobistui. Tuo tarpu visuomeninės organizacijos turi ir skelbia savas
idėjas, formuluoja misiją, o jas išlaiko misijai pritariantys finansiniai
rėmėjai. Tai yra visiškai atvirkštinė schema, ji niekaip negali
būti įkišta į įprastą lobizmo sampratą.
Vadinasi, jei pensininkai reikalauja didesnių
pensijų, jie turės registruotis kaip lobistai?
Jeigu kokia nors Lietuvos pensininkų organizacija
reikalauja didesnių pensijų, tai, be abejo, susiję su teisės aktų
pakeitimais ir, pagal siūlomas pataisas, jie turi arba registruotis
lobistais arba samdyti registruotą lobistą, kuris jų organizacijos
interesus bandys prastumti" Seime.
Ar Lobizmo įstatymo griežtinimo neišprovokavo
bendrovės Rubikon" atvejis? Jos vadovas Andrius Janukonis, kuris
esą papirkinėjo Seimo narius, aiškina, jog yra visuomeninės organizacijos
- Šilumos tiekėjų asociacijos - vadovas ir turi teisę užsiimti lobizmu.
Ar Lobizmo įstatymo sugriežtinimo šalininkai nesiekia sutrukdyti
piktnaudžiauti visuomenininko statusu?
Šiuo atžvilgiu šilumos tiekėjų ar pensininkų asociacija
yra vienodos: jos ne blogesnės viena už kitą, nes viena reikalauja
išimtinių sąlygų, t.y. neleisti žmonėms atsijungti nuo centrinio
šildymo, kita reikalauja pinigų iš biudžeto. Jos abi nori naudos
sau. Tačiau reikia žiūrėti ne į deklaruojamus interesus, ne į šauksmus
spaudoje arba gatvėje, ne į plakatus demonstracijose, o į sprendimus.
Aišku, joks su interesais susijęs sprendimas nedaromas,
jeigu nėra tam tikrų ryšių. Ryšiams ieškoti turime Specialiųjų tyrimų
tarnybos (STT) agentus ir tam skiriami dideli pinigai. Sugriežtinti
ir efektyvinti veiklą reikia ten, kur daromi sprendimai.
Be to, yra dar kitų priemonių, pavyzdžiui, griežtesnis
Seimo veiklos reglamentavimas. Po komiteto posėdžio turi būti aišku,
kas dalyvavo posėdyje, kokie pasiūlymai teikti, koks Seimo narys
kurią pusę palaikė. Žmonės internete turi matyti ryšius tarp sprendimo
komiteto ar Seimo plenariniame posėdyje ir to Seimo nario oficialių
rėmėjų. Tada rinkėjai galėtų spręsti, ar tas Seimo narys iš tiesų
veikia visų žmonių labui, ar jis yra susijęs su savanaudiškais interesais.
Jūs, kaip Laisvosios rinkos instituto prezidentas,
tikite, kad laisvosios rinkos santykiai patys savaime normaliomis
sąlygomis išspręstų lobizmo problemą?
Be jokios abejonės. Fridrichas fon Hajekas nebuvo
liberalizmo radikalas, antraip nebūtų gavęs Nobelio premijos. Tačiau
jis teigė, kad įmanoma sukurti tokią valdžios sistemą, kada visuomenės
nariams būtų nenaudinga papirkinėti valdžią. Jeigu valdžia priiminėtų
labai bendro pobūdžio sprendimus, kurie neturėtų ypatingos įtakos
atskiroms grupėms, tada nebūtų jokio reikalo papirkinėti tą valdžią.
Šiandien valdžia elgiasi priešingai. Ji yra įsivėlusi į dalyvavimą
rinkos, pilietiniuose santykiuose, valdžia iki smulkmenų sprendžia,
kas yra gerai, kas yra blogai, užuot palikusi teisę spręsti patiems
žmonėms.
Natūralu, kad kuo daugiau valdžia kišasi, tuo
daugiau prieštaravimų ji sukelia visuomenėje. Juk duodama vieniems
kitų sąskaita ji supriešina tam tikras visuomenės grupes. Kiekvienas
supriešinimas sukuria priešingus interesus, nes kiekviena iš tų
supriešintų grupių stengiasi paveikti valdžią.
F. fon Hajekas buvo visiškai teisus sakydamas,
kad kuo mažiau valdžia dalyvaus visuomeniniame gyvenime ir ekonomikoje,
tuo mažiau interesų konfliktų kils ir tuo mažiau bus noro papirkinėti
ar kitais būdais daryti įtaką valdžiai. Yra nuomonių, jog lobizmas
Lietuvoje neapsišvarins tol, kol to nepradės reikalauti patys verslininkai?
Šiuo metu populiarus šūkis, kad verslininkas jokiu
būdu nepapirkinės politikų ir jis turi prisiimti atsakomybę ir prisiekti,
kad verslas bus švarus, skaidrus. Šis šūkis yra perdėtas idealizmas
dėl labai paprastos priežasties: problema slypi ne versle, problema
slypi valdžioje. Jeigu mes nebūsime tikri, kad valdžia šiandien
yra kontroliuojama ir maksimaliai apribota, tai bet kuris sąžiningas
verslininkas nebus tikras, kad jo konkurentas tuo pat metu nepapirkinėja.
Vadinasi, vienintelis veiksnys, galintis išspręsti
lobizmo problemą, yra politikai, valdžia?
Pradinį postūmį turi duoti valdžia. Lobizmo reglamentavimas,
verslininkų sąžiningumas čia yra nesvarbūs veiksniai, kurie gali
skaidrėjimo procesą pagreitinti. Bet inicijuoti pradžią ir nustatyti
reformų kryptį turi valdžia.
Visuomenės nariai pradeda suprasti, kad daugelis
politikų politikoje mato tik ėdžias. Pirmasis nepriklausomybės dešimtmetis
neišvalė politinės sistemos, tikiuosi, kad antrasis išvalys. Atsiras
politinių jėgų, norinčių laimėti rinkėjų paramą ne vien papildomomis
dotacijomis sauskelnėms, bet ir skaidria veikla. Tada žmonės pradės
vertinti politikų veiklos skaidrumą ir politikų įtakos mažinimą
daug labiau negu papildomą litą iš biudžeto.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi
Virgis Valentinavičius
© 2004 "XXI amžius"
|