Šuolis į Pietus
Petras KATINAS
Pasaulio politikos apžvalgininkai atkreipė dėmesį
į pernelyg nereklamuotą Rusijos prezidento Vladimiro Putino vizitą
į Kiniją ir į Tadžikistaną. Nors kai kurie Rusijos imperininkai
jau spėjo pavadinti vizitą istoriniu. Iš tiesų Pekine ir Dušanbėje
V.Putinas pasirašė kelis svarbius susitarimus, kurie atveria Rusijai
tokias politines ir ekonomines perspektyvas šiuose regionuose, kokių
nebuvo per visą posovietinį laikotarpį.
Pirmiausia Maskvai pavyko panaikinti bene paskutinę
kliūtį santykiuose su Kinija iki šiol buvusius nesureguliuotus
Rusijos-Kinijos sienos atkarpos palei Amūro upę klausimus. Įsisenėjusi
problema buvo ginčas dėl kelių nedidelių vandens suneštų salų Amūro
upės vagoje. Pasak rusų politologo Andrejaus Baranovo, Rusija jau
seniai galėjo sustiprinti ir išplėsti naudingus ekonominius santykius
su sparčiai ekonomiškai stiprėjančia Kinija, jeigu ne įsisenėjusi
politinė rakštis, kyšanti iš Amūro farvaterio. Pagaliau V.Putinas
sutiko perduoti komunistinei Kinijai Tarabarovo salą ir nemažą dalį
Didžiosios Usurijsko salos. Taigi Rusija, nors labai nenoromis,
pati ištraukė tą rakštį. Oficialiuose Kremliaus sluoksniuose skelbiama,
jog nuo šiol Kinijos-Rusijos sienų klausimas galutinai išspręstas
ir keturių tūkstančių kilometrų siena taps saugi ir neginčijama.
Abi pusės patenkintos šia sutartimi. Kinija todėl, kad jai pavyko
išsaugoti principus, o Rusijai atsivėrė galimybės sudaryti su
Kinija milijardinius sandorius. Žinant didžiulę Kinijos rinką ir
dinamišką ekonominį vystymąsi, Rusijai atsiranda didžiulės galimybės.
Tiesa, Maskva modernizuojamai Kinijos pramonei negali pasiūlyti
kažką ypatinga. Naujausią techniką ir technologijas Kinija įsigyja
Vakaruose. Užtat Pekinui labai svarbu užsitikrinti stabilų Rusijos
žaliavų, ypač naftos tiekimą. Be to, Kinija labai suinteresuota
įsigyti iš Rusijos karinės technikos. Pirmiausia naujausios konstrukcijos
karo lėktuvų bei raketų.
Jeigu su Kinija pavyko susitarti pagrindiniais
ekonominiais klausimais, tai Dušanbėje Kremlius pademonstravo savo
geopolitines užmačias Centrinėje Azijoje. Pirmiausia užvaldant ne
tik Tadžikistano, bet ir viso šio regiono ekonomiką. V.Putinas demonstratyviai
sutiko nurašyti 242,5 mln. dolerių Tadžikijos skolą Rusijai. Tačiau
už tuos palyginti nedaug ką Maskvai reiškiančius pinigus Rusija
žymiai sustiprino savo karinį potencialą regione. Rusijos valdžios
kontroliuojamos kompanijos gavo teisę įsigyti Pamyre esamų ir statomų
hidroelektrinių kompleksų kontrolinius akcijų paketus. Galima priminti
štai ką: kas kontroliuoja energijos srautus ir vandens resursus,
tas laiko savo rankose viską. Pagaliau Rusija pasiekė vieną pagrindinių
savo geopolitinių tikslų regione. Maskva prisijungė prie Centrinės
Azijos bendradarbiavimo organizacijos, kurią 2002 metais įkūrė Kazachstanas,
Kirgizija, Tadžikistanas ir Uzbekija. Šios organizacijos tikslas
buvo siekti ekonominės šalių integracijos ir kolektyvinio saugumo
šiame Centrinės Azijos regione. Taigi dabar buvusios sovietinės
Azijos respublikos iš esmės vėl grįžta į Maskvos glėbį.
Pajungdama šių NVS šalių ekonomiką, Rusija nepamiršta
ir karinių dalykų. Nuo šiol Tadžikijoje dislokuota Rusijos 201-oji
motošaulių divizija įgavo karinės bazės statusą. Tai pats didžiausias
Rusijos karinis junginys, dislokuotas už Rusijos sienų. Jame septyni
tūkstančiai kariškių profesionalų, tarnaujančių pagal kontraktus.
Šioje karinėje grupuotėje trys motošaulių, artilerijos ir zenitinių
raketų pulkai. Taip pat galinga karo aviacijos grupuotė, kurios
sudėtyje naikintuvai, sraigtasparniai, kariniai transporto lėktuvai.
Tad kam Maskvai prireikė turėti tokį galingą karinį kumštį, esantį
taip toli nuo Rusijos? Tam yra kelios priežastys. Pirmiausia vėl
siekiama atkurti buvusią imperiją, tik kiek kitokia forma. Antra,
siekiama parodyti, pirmiausia JAV, kad Rusija turi būti Eurazijos
regiono šeimininkė. Centrinė Rusija visada buvo ir yra labai svarbių
politinių, ekonominių ir karinių Rusijos interesų zona, į kurią
pastaruoju metu bandė įsiskverbti Jungtinės Valstijos ir kai kurios
NATO valstybės. Oficialiai, aišku, to nesakoma. Kremlius skelbia,
kad Centrinė Azija vis labiau tampa teroristinių išpuolių epicentru
ir svarbiausia narkotikų intensyvaus tiekimo baze. Giriamasi, kad
jau minėta Rusijos armijos 201-oji divizija, dislokuota prie Tadžikijos-Afganistano
sienos, per pastaruosius metus konfiskavo daugiau kaip 20 tonų narkotikų,
sulaikė daugybę narkotikus tiekiančių gaujų, kurios iš Afganistano
gabena narkotikus į Rusiją ir kitas šalis. Be to, Rusijos kariškiai
saugo svarbiausius strateginius Tadžikijos objektus oro uostus,
hidroelektrines, inžinierines komunikacijas ir įmones nuo tikrų
ar įsivaizduojamų teroristų išpuolių. Bet kažkodėl mažai kalbama,
jog Rusija Tadžikijoje turi dar vieną labai svarbų karinį strateginį
objektą. Tai stambus elektroninės žvalgybos kosminėje erdvėje objektas
Nurek. Taip pat ir tai, kad faktiškai visa Tadžikijos ekonomika,
visi svarbiausi jos objektai atsidūrė Rusijos rankose.
Tačiau Rusijos skverbimasis į regioną neapsiriboja
buvusiomis broliškomis respublikomis. Nepaisant JAV ir didelės
tarptautinės bendruomenės spaudimo, Maskva savo sąjungininke pasirinko
vieną iš blogio ašies valstybių Iraną. Rusija kategoriškai prieštarauja
numatomai svarstyti Jungtinių Tautų Saugumo Taryboje pateiktai rezoliucijai,
reikalaujančiai, kad Teherano antiamerikietiškas ir antivakarietiškas
radikaliųjų islamistų režimas nutrauktų savo branduolinės programos
realizavimą. Dar daugiau, Rusija ir Iranas artimiausiu metu pasirašys
daugiamilijoninį kontraktą dėl rusiško branduolinio kuro tiekimo
atominei elektrinei Bušere, taip pat ir dėl atidirbto rusiško branduolinio
kuro grąžinimo į Rusiją. Tuo tarpu JAV, Izraelis ir kitos valstybės
tvirtina, kad, prisidengdamas branduoline energetika, Iranas sparčiai
kuria savo branduolinį ginklą ir čia jam padeda Rusijos mokslininkai
bei specialistai.
Štai ką rašo Kremliaus poziciją atspindintis Maskvos
dienraštis Rossijskije vesti: Šiuo metu Rusija faktiškai yra
pagrindinė jėga, kuri aktyviai priešinasi Vakarų užmačioms izoliuoti
Iraną pasaulio arenoje. Ir tai vykdoma ne vien dėl Rusijos siekio
padidinti savo technologijų ir įrengimų eksportą į Iraną. Jau ir
dabar prekybos apimtis tarp Rusijos ir Irano sparčiai didėja. Iranas
yra labai svarbus Rusijos partneris tarptautinėje arenoje, ypač
Kaspijos, Užkaukazės, Artimųjų Rytų, Afganistano politikos kontekstu.
Todėl Maskva mato glaudų bendradarbiavimą su jokios demokratijos
nepripažįstančiu Irano režimu kaip savo globalinių tikslų minėtose
regiono valstybėse įgyvendinimo įrankį. Kremlius su dideliu pasitenkinimu
sutiko Irano pasiūlymą netrukus Teherane surengti Kaspijos regiono
šalių Azerbaidžano, Kazachstano, Turkmėnijos, Rusijos ir Irano
aukščiausiojo lygio vadovų susitikimą. Kaip pranešama, šiame viršūnių
susitikime vienas svarbiausių bus glaudaus bendradarbiavimo karinėje
srityje klausimas. Vadinasi, Rusija ir toliau, nepaisydama tarptautinės
bendruomenės spaudimo, tieks Iranui technologijas ir kitą paramą,
Teheranui kuriant branduolinį ginklą.
Taigi V.Putinas, dideliam nacionalpatriotų ir
imperininkų džiaugsmui, kaip ir jo pirmtakai SSRS gensekai, nepaiso
tarptautinės bendruomenės nuomonės ir remia ne tik keliančius didelį
pavojų pasaulio taikai tokių šalių kaip Iranas, bet ir stalininį
Šiaurės Korėjos diktatorius. Tai dar kartą parodo kai kurių Vakarų
šalių vadovų visišką netoliaregiškumą. Jie beveik nieko neišmoko,
nepaisant ilgus dešimtmečius užsitęsusios agresyvios SSRS politikos,
Stalino ir vėlesnių gensekų eksportuojamų revoliucijų, posovietinių
režimų kūrimo ir palaikymo Pietų Amerikoje, Azijoje ir Afrikoje.
Pagaliau teroristinių raudonųjų armijų ir raudonųjų brigadų
finansavimo, ginklavimo ir apmokymo. Tokia amorfiška Rusijos politika,
neatsisakant savo planų dominuoti vadinamojoje Eurazijoje, nepaliauja
bauginti buvusių liaudies demokratijos šalių Rytų ir Vidurio Europoje,
jau nekalbant apie Baltijos valstybes.
© 2004 "XXI amžius"
|