Liberalizmo keliai ir klystkeliai
Valdas Kilpys
Atsižvelgiant į dabartinę situaciją šalies politiniame
gyvenime kalba apie ideologijas gali pasirodyti niekam nereikalinga
ir net žalinga. Šio požiūrio priešpastatymui argumentų tikrai gali
pritrūkti, nes seniai aišku, kad ideologiniai motyvai užleido savo
vietą pragmatiškajam interesui. Tai tapo lemiamu faktoriumi priimant
daugumą politinių sprendimų.
Kita vertus, bandymas paanalizuoti pamatus, ant
kurių turėtų stovėti politinės partijos, neabejotinai turi ir privalumų.
Atrandamas dar vienas rimtas instrumentas, kuriuo remiantis galima
daryti savo išvadas apie vienos ar kitos partijos veiklą. Juk laikas,
kad partija galėtų egzistuoti nedeklaruodama savo kairiosios ar
dešiniosios ideologijos, reikia tikėtis, dar neatėjo (Darbo partija
bene pirmoji kregždė neideologizuotų partijų priešaušryje).
Taigi natūralu, kad rinkėjas turi teisę paanalizuoti
ir pasidaryti savo išvadas apie partijų veiklos ir jų ideologijos
atitikimą. Kad taip atsitiktų, privalu žinoti kertinius akmenis,
ant kurių ir stovi vienos ar kitos ideologijos statinys.
Mums šiuo atveju rūpi liberalizmas.
Lietuvos politinio gyvenimo arenoje veikia net
keletas partijų, kurios savo iškaboje vienaip ar kitaip eksploatuoja
liberalizmo arkliuką. Tai matosi ir iš jų pavadinimų: socialliberalai,
liberaldemokratai ir liberalcentristai. Darosi aišku, kad liberalizmas
yra laikomas gana dėkinga ideologija, su kuria galima susieti savo
politinius lūkesčius. Tačiau taip pat aiškiai matyti, kad visos
partijos prie liberalistinės žodžio šaknies stengiasi prijungti
dar vieną šaknį, kuri lyg ir turėtų praplėsti konkrečios partijos
ideologijos horizontus.
Liberalizmas yra gana griežtomis nuostatomis grindžiama
ideologija ir bandymas ją maišyti su kitomis ideologijomis praktiškai
yra neįmanomas.
Štai vienas iš liberalizmo ideologų Deividas Bouzas
savo knygoje Liberalizmas. Istorija, principai, politika kalbėdamas
apie istoriją pateikia tik dvi politikoje, jo manymu, egzistuojančias
filosofijos rūšis: laisvę ir valdžią. Valdžios filosofijos maskavimo
tikslais buvo sugalvota daug visokiausių valstybę nusakančių terminų
cezarizmas, despotizmas, socializmas, fašizmas, kapitalizmas,
monarchija, gerovės valstybė ir t.t. D.Bouzas įsitikinęs, kad visų
jų esmė ta pati valdžios ideologijos maskavimas.
Šiame trumpame jo pasisakyme glūdi visa liberalizmo
esmė laisvė yra besąlygiškas gėris, o valdžia blogis. Atitinkamai
rinka yra tvarkos garantas, o valstybė chaoso priežastis. Valstybės
kišimasis į rinką (ir apskritai į žmogaus gyvenimą) turi būti minimalus.
Teoriškai ir nesigilinant liberalizmas atrodo
pakankamai patrauklus. Tačiau jo bėda yra ta, kad jis skirtas teorinei
visuomenei, kurios nariai yra visi sveiki, verslūs ir be galo darbingi
bei iniciatyvūs. Tačiau realybė yra kitokia, ir liberalistinės ideologijos
susidūrimas su gyvenimo realijomis nušluoja šią mąstymo kryptį tarsi
kortų namelį. Pateiksime keletą pavyzdžių.
Pirmas pavyzdys socialinio draudimo sistema.
Liberalų nuomone, dabartinė sistema, kuri remiasi mokesčiais, yra
neperspektyvi ir iš esmės net ydinga. Mokesčiai turėtų būti mažinami
ir laipsniškai pereinama prie socialinio draudimo, kuris paremtas
santaupomis ir investicijomis. Ši sąlyga būtų įmanoma, jei, kaip
jau minėta, pati visuomenė būtų ideali (jos nariai - dirbantys ir
uždirbantys, sąmoningi ir apie ateitį mąstantys). Tačiau realybė,
švelniai tariant, kiek kitokia, ir be tam tikro prievartos mechanizmo
įmokos vis vien nebus atiduodamos kad ir privatiems pensijų fondams
ar investicinėms bendrovėms. Tad kyla klausimas: ar galutinio pinigų
gavėjo pakeitimas iš valstybei priklausančios Sodros į privatų
fondą didina liberalizmo kiekį visuomenėje?
Atsakymas aiškus: tikrai ne, nes mechanizmas
lieka toks pat. Pasikeičia tik įmokų gavėjų skaičius.
Kitas pavyzdys - tarkim, švietimo sistema. Liberalistinės
minties sekėjai aiškiai pasisako už stipraus privataus mokymosi
sektoriaus sukūrimą. Kiekvienas mokinys turi savo valstybės skirtą
pinigų krepšelį, kuris galėtų būti panaudojamas priklausomai nuo
mokinio ar jo tėvų noro ir galimybių pasirenkant mokymosi įstaigą.
Idėja patraukli, tačiau ar visuomenėje egzistuojantis mokinių kišimo
į mokyklas mechanizmas nenusižengia liberalistinėms nuostatoms?
Peršasi išvada, kad liberalizmas gali būti taikomas
tik iki tam tikro lygio, iš dalies, nes kitu atveju bus prieita
prie anarchijos blogiausia šio žodžio prasme.
Panašiai atsitinka ir bandant analizuoti viešumon
vis labiau iškylančią progresyvinių mokesčių temą. Juolab dabar,
kai socialdemokratai užsitikrino vietą Seimo daugumoje.
Liberalų deklaruojama lygybė prieš įstatymą
skamba patraukliai. Jos esmė suteikiamos vienodos teisės, bet
ir reikalaujama laikytis vienodų pareigų. Atitinkamai liberalai
piestu stoja prieš progresyvinius mokesčius, kurie, jų manymu, yra
aiškiausia nelygybės išraiška. Kokia gali būti lygybė, kai vienas
moka daugiau, o kitas mažiau? Kitaip tariant, liberalai teigia,
kad šiuo būdu mažesnes pajamas gaunantys gyventojai pasipelno daugiau
uždirbančių sąskaita.
Iš tikrųjų tai tiesa, juk pinigų perskirstymas
ir yra mokesčių esmė. Tačiau liberalios minties besilaikantiems
pasipelnymas proporciniu būdu yra priimtinesnis negu progresyviniu.
Kur tada dingsta lygybė prieš įstatymą? Juk mokesčių
didėjimas progresyviniu būdu (priklausomai nuo gaunamų pajamų) nebus
taikomas konkretiems asmenims. Niekas nepaims Lietuvoje gyvenančių
asmenų sąrašo ir neišrinks turtingesniųjų. Įstatymo galia bus vienoda
visiems lygiai taip pat, kaip dabar galioja įstatymai, nustatantys
proporcinius mokesčius.
Taip patys liberalai, prieštaraudami progresyviniams
mokesčiams, netiesiogiai deklaruoja dvigubus standartus. Ne pirmą
kartą liberalizmas, susidūręs su realia situacija, neišlaiko jokios
kritikos.
Panašiai nutinka ir pabandžius aptarti grynai
liberalų požiūrį į žmogų. Žmogaus padėtis visuomenėje pirmiausia
sietina su jo teisėmis ir pareigomis. Pagrindinės liberalizmo deklaruojamos
teisės yra trys: teisė į gyvybę, teisė į laisvę, teisė į nuosavybę.
Visų jų kilmė tiesiogiai siejama su žmogaus autonomija arba priklausymu
sau pačiam. Būdamas protinga būtybė, jis turi niekieno neginčijamą
teisę laisvai elgtis su savo kūnu ir siela, atitinkamai ir su savo
nuosavybe. Trys išvardytos teisės yra grindžiamos natūralumo principu,
kylančiu iš pačios gamtos.
Tačiau ar žmogaus teisės gali būti natūralios?
Toks teiginys yra absoliuti nesąmonė, nes bet kokia teisė ja tampa
tik tada, kai yra pripažįstama kitų visuomenės narių. Kitaip tariant,
pati teisės sąvoka yra socialinės prigimties ir kildinti ją iš
gamtos nėra labai protinga.
Beje, žmogaus autonomija taip pat kelia rimtų
abejonių, net nepainiojant jokių metafizinių dalykų. Nuo pat pirmosios
gyvenimo akimirkos jis nebepriklauso sau pačiam. Iš pradžių jis
priklausomas nuo tėvų, vėliau, sulaukęs pilnametystės, jis tampa
priklausomas nuo kitų aplinkinių visuomenės narių. Sąlyginai žmogus
turi laisvę veikti, tačiau šis teiginys yra prasmingas tik tada,
kai kalbame apie jį kitų, aplinkinių atžvilgiu.
Liberalizmo ideologija laisvę laiko pamatine savo
vertybe ir ją grindžia jau minėtu autonomijos principu, kuris, būdamas
grynai materialios prigimties, neatlaiko jokios kritikos. Tuo tarpu
jeigu į šituos reikalus įpainiosime Dievą, tada jokio autonomiškumo
tiesiog nebelieka, nes žmogus tampa Dievo kūriniu ir yra nuo Aukščiausiojo
priklausomas.
Dar vienas nesusipratimas kyla bandant suderinti
žmogaus teisę į nuosavybę ir jo autonomiją, iš kurios ši teisė,
anot liberalizmo ideologų, kyla. Kadangi nuosavybė reiškia kažko
priklausymą žmogui, tai lieka visiškai neaišku, kodėl ir kokiu
būdu iš autonomijos randasi teisė į nuosavybę. Tai yra du visiškai
skirtingi dalykai. Net jeigu žmogui ir priklausytų jo kūnas ir protas,
tai visiškai nereiškia, kad jam turi priklausyti ir dar kažkas,
t.y. kažkokia iš kažkur atsiradusi nuosavybė.
Taigi visiškai akivaizdu, kad autonomija ir nuosavybė
yra visai priešingi dalykai. Kokia gali būti autonomija, kai turi
nuosavybę? Jokios.
Post Scriptum. Liberalai šlovina laisvą
visuomenę ir jos gebėjimą tvarkytis spontaniškai, t.y. rinkos
sąlygomis. Tačiau nėra jokių garantijų, kad ši tvarka bus dar
ir teisinga bei žmoniška.
© 2004 "XXI amžius"
|