Punskas mena senovės laikus
Benjaminas ŽULYS
|
|
Tokių Žolinių altorėlių,
mėgiamų šio krašto lietuvių,
galima pamatyti ne tik
Punsko muziejuose, bet
ir per Žolinių šventę
|
|
Albino Vaškevičiaus nuotraukos
|
Kryžiai ir... šiaudiniai batai
Punske (Lenkija) ir jo apylinkėse gyvenantys lietuviai
kiek įmanydami siekia išsaugoti savo tautiškumo ženklus. Taip jie
dažnai pralenkia netgi Lietuvoje gyvenančius tautiečius, ne visada
mokančius įvertinti ir išsaugoti savo tautinį palikimą. Punske renkama,
apibendrinama akiai ir protui prieinama įvairi medžiaga, kurios
dėka daug ką sužinome ir dar sužinosime. Vieni tokių atkaklių žmonių
yra kraštotyrininkai, einantys per kaimus, miestus ir miestelius,
per žmones ir laukus, daug ką ten randantys, aptinkantys.
Punske jau ne vieną dešimtį metų veikia net keturi
muziejai. Vienas jų etnografinis, kurio šeimininkas mokytojas
Juozas Vaina. Muziejus įsikūręs Punsko lietuvių kultūros namuose,
užima kelis erdvius kambarius. Juose nuo viršaus iki apačios lentynose
išdėliota, sukabinta daugybė įvairiausių Seinų, Punsko, jo aplinkinių
vietovių senųjų ir šių laikų gyvenimą bylojančių daiktų, daiktelių.
Kone apie kiekvieną jų garbusis muziejininkas entuziastas gali pasakoti
ir pasakoti. Anot mokytojo, kiekvienas eksponatas - žmonių rankos,
jų darbai, gyvenimai. Ne vieną dešimtį metų eidamas per kaimus,
J. Vaina aptiko įdomių medžio skulptūrų, medinių ir metalinių kryžių,
pakelės ir vienkiemių koplytstulpių, dar šiandien turinčių vien
dekoratyvinę vertę kaimo šulinių, senųjų tvartų, tvorų elementų,
kitų nepamatuojamų gėrybių, grožybių.
Suprantama, ne viską, kas regėta, įmanoma perkelti
po muziejaus stogu, tačiau ir tai, kas čia sukaupta, kelia nuostabą
ir pasigėrėjimą šio žmogaus atkaklumu bei darbštumu. Antai nemažą
erdvę užima ant sienos sukabinti kalvystės meistrų darbai - įvairiausių
formų, padabinti pusmėnuliais, saulutėmis, kitais tautiniais simboliais
kryžiai. J. Vaina žino, kuo vienas nuo kito skiriasi, iš kokios
vietovės čia atkeliavęs. O štai senovinės audimo staklės, akmeninė
girnapusė, medinė vygė, senovinis, matyt, daug metų dėvėtas storo
milo drabužis, įvairi, kažkada kaimo kelius ir laukus mynusi avalynė.
Šeimininkas paima vieną iš šiaudų nupintą aulinį batą, kurio padas,
pasirodo, medinis. Apie tokius batus net dainelė sukurta: Šiaudų
batai, šakaliniai padai. Aš negaliu šokinėti, man kojelės skauda...
Mat mediniai padai nesilanksto, todėl tokiais batais šokti nepatogu.
Vienoje ir kitoje vietoje - lakūnų S.Dariaus ir
S.Girėno paveikslai, įvairi lietuviška literatūra. Palei sieną stovi
ne vieną tūkstantį vagų išvertusi ir savo gyvenimą kažkurioje sodyboje
baigusi vienvagė žagrė, ant sienos kabo linų šukuotuvas. J. Vaina
išima iš tašyto baslio (pasirodo, tai senovinio tvarto fragmentas)
kažkokį pailgą, su atsikišusiais dantimis medinį daiktą - prieš
šimtą metų gudriai anuometinių meistrų sumanytą raktą tvarto durims
rakinti. Ir visų čia susirinkusiųjų nuostabai šeimininkas parodo,
kaip tai daroma. O kur dar senovinis verpimo ratelis, raštuoti audeklai,
juostos, kiti eksponatai.
Visa tai J. Vaina ne vien surinko, čion sunešė,
suvežė. Eidamas per žmones, jis išgirdo ir įdomių pasakojimų, padavimų.
Kaip savo prisiminimuose užrašė Punsko lietuvių švietėjas, lietuviškų
tradicijų puoselėtojas mokytojas Algis Uzdila, dar prieš keletą
dešimčių metų jis su savo bičiuliu J.Vaina pėsčiomis keliavęs po
istorinio Šiurpilio kalno apylinkes, kuriose tyvuliuoja trys įspūdingi
ežerai. Vietinis gyventojas jauniems to krašto tyrinėtojams papasakojęs,
kad vienas jų - Juodelio - esąs kaip tik tas, kuriame legendiniais
laikais maudėsi trys žvejo dukros, su jomis - ir Eglė. Netoliese
esančio ežero vanduo būnąs žalias - tai jame, gintaro pilyje, gyvenęs
Žilvinas. O štai trečio ežero vanduo kiekvieną pavasarį paraudonuojąs
- esą jame Eglės broliai dalgiais Žilviną užkapoję... Pasirodo,
kad ne vien Lietuvoje yra populiari legenda apie Eglę žalčių karalienę
ir karalaitį Žilviną, o ir čia, lietuviškuose Lenkijos kraštuose.
A. Uzdila daro išvadą, kad šioji legenda savo ištakomis siekia dar
priešistorę ir yra bendrasis baltų dvasios perlas.
Etnografijos muziejaus šeimininkas J. Vaina prisimena
ne vieną kliūtį, kol buvo įkurtas šis muziejus. Pati pradžia buvusi
prieš trisdešimt metų. Kurį laiką jam nebuvo rasta vietos, vėliau
eksponatus priglaudusi vietos mokykla, o štai dabar ekspozicija
atvira neseniai atidarytuose Punsko lietuvių kultūros namuose. Dabar
muziejuje yra ne vienas tūkstantis įvairiausių eksponatų.
Į užmarštį nenueis
O kas Punske ir jo apylinkėse nežino Aldonos Vaicekauskienės?!
Mokytoja, Lietuvių etninės kultūros draugijos vadovė, lietuviškų
tradicijų žinovė bei uoli jų propaguotoja, įvairių tautinių renginių
organizatorė ir aktyvi dalyvė tai tik dalis jos užimtumo, skirto
Lenkijos lietuviams, jų tautiškumui stiprinti. Viename iš leidinių,
kuriuos mokytoja etnografė parengė ir išleido lietuviškajam Sūduvijos
regionui pažinti Tradicinės kultūros pėdsakais, ji rašo: Apie
gilesnį tradicinės kultūros supratimą ir krašto pažinimą pradėjau
mąstyti prieš 26 metus. Taip Punsko mokykloje atsirado folkloro
grupė, vėliau išaugusi į kelis ansamblius, o senųjų audinių paroda
Senojoje klebonijoje sudarė muziejaus archyvo pagrindą. Keičiantis
laikams ir gyvenimo būdui, į užmarštį skubiai eina tai, kas formavosi
šiame krašte šimtmečiais... Todėl mokytoja mediniame namelyje,
buvusioje klebonijoje, ėmė kurti muziejų. Jis taip ir vadinasi Senoji
klebonija arba Liaudiška seklyčia. Kad čia gyveno dvasios luomo
žmogus, byloja kai kurie liturginiai rūbai, paveikslai, nostalgiją
kelia senoviniai baldai, buities reikmenys. Pagrindinė muziejaus
ekspozicija tai Sūduvijos lietuvių tautodailininkų darbai, darbeliai:
raštuoti audiniai, margaspalvės, margaraštės juostos, kitos austos
grožybės, molio, medžio dirbiniai. O virš langų - popieriniai karpiniai.
Iš pirmo žvilgsnio nepasakytum, kad tas gražumas - iš popieriaus,
taip nuotaikingai jis atrodo. Nemažą dalį ekspozicijos sudaro margučiai,
šie įstabaus lietuviško meno kūriniai. A. Vaicekauskienė pasakoja,
kaip marginami velykiniai margučiai, kaip išlaikomi net ganėtinai
ilgą laiką. Pasirodo, tam tikslui kiaušinius reikia net kokias tris
valandas virti sūriame vandenyje, tada jie ilgą laiką negenda, papuoštais
jų margumynais galima gėrėtis ne vienerius metus.
Visi šie eksponatai keliuose senosios klebonijos
kambariuose sunešti, sudėlioti, sukabinėti muziejaus įkūrėjos -
darbščiosios A. Vaicekauskienės pastangomis. Žinoma, tik už ačiū,
už gerą žodį, kurį taria dažnas čia apsilankęs.
Istorijos muziejus
1990 metais Alicijos ir Adomo Sitarskių ir tuomečio
Punsko viršaičio Romo Vitkausko pastangomis buvo įkurtas Punsko
istorijos muziejus. Pagrindinis jo tikslas kaupti viską apie Suvalkų
krašto lietuvių praeitį ir dabartį bei supažindinti su jomis lankytojus.
Muziejuje veikia dvi pastovios parodos: pirmoji archeologinė,
skirta pirmiesiems šio krašto gyventojams jotvingiams, antroji
eksponuojanti Suvalkų, Seinų ir Punsko leidybą lietuvių kalba.
Archeologinę ekspoziciją įrengė Varšuvos archeologijos
muziejaus baltų sektoriaus darbuotojai, vadovaujami šio muziejaus
direktoriaus J.Jaskanio. Joje matysime šių apylinkių (Šiurpilio,
Eglinės piliakalnių, Šveicarijos jotvingių pilkapių) radinių kopijas,
nuotraukas, trumpus aprašus, gausią literatūrą. Antrojoje ekspozicijoje
rasime 1906-1914 metais Seinuose leistą periodiką (Šaltinis, Vadovas,
Spindulys) ir knygas bei visus leidinius, pasirodžiusius Lenkijoje
po Antrojo pasaulinio karo (dauguma jų spausdinta Aušros leidykloje).
Punsko etnografinis muziejus
Jis pradėtas statyti 1986 metais. Šią kultūrinę
investiciją parėmė visuomenė, nemokamai atiduodama statybos objektus
bei vidaus įrangos daiktus. XIX a. pabaigosXX a. pradžios kaimo
sodyba pastatyta kairėje kelio į Seinus pusėje, už pusės kilometro
nuo Punsko, netoli kelio, nedidelės kalvos papėdėje.
Rekonstruotos sodybos forma primena kvadratą.
Kiekvienas pastatas stovi atskirai. Arčiausiai kelio atsirado dvejų
durų kluonas, į kelią atgręžtas galu su peludėmis. Priešais kluoną
lygiagrečiai stovi namas, o šių trobesių viename gale skersai išsidėstęs
tvartas, kitame svirnas. Kieme, tarp namo ir svirno, iškastas
šulinys su iškelta svirtimi. Tai tipiška kelių pastatų sodyba, labiausiai
būdinga šiauriniam Seinų regionui.
Gyvenamąjį namą sudaro du galai ir priemenė. Viename
gale įrengta aukšta molinė krosnis, kertėje tarp langų stovi stalas,
pasieniais sustatyti suolai. Čia aptinkame ir ratelį bei kraičio
skrynią, lovį mėsai. Seniau virtuvėje vyko visas gyvenimas. Vyrai
kortuodavo, moterys verpdavo ir dainuodavo. Žymią namo dalį užima
priemenė. Iš jos kopėčiomis galima užlipti į palėpę. Priemenėje
kitados buvo laikytos kiaulės. Tvartas pertvaromis suskirstytas
į tris dalis, turinčias iš kiemo kiekviena savo duris. Jame atskirai
buvo laikomos karvės, kiaulės, arkliai ir avys.
Kluone laikyti laukų derlius bei padargai. Ten
kitados spragilais kuldavo javus. Vasarą muziejuje esančiame kluone
vyksta vaidinimai. Viduje žiūrovams įrengti suolai ir scena artistams.
Visi pastatai yra mediniai, ręstiniai, iškelti
ant akmenų, lengvai surištų kalkėmis ir cementu. Stogai dengti šiaudais.
Prie namo iš kiemo pusės įrengtas gėlių darželis, už namo yra daržas,
kuriame pasodinta ir vaismedžių. Čia pat, prie daržo, žvilga tvenkinio,
ar tiksliau, kūdros, vanduo. Pastatus sieja medinė tvora. Sodybai
priklauso dar ir už kūdros stovintis mažas svirnelis su priesvirniu
bei medinis kryžius. Už kluono, prie kelio, stovi maniežas.
Etnografinio muziejaus pastatas turi dvi paskirtis:
muziejinę vertę ir kartu sudaro neblogas klojimo teatro patalpas.
Čia vyksta sambūrių peržiūros ir liaudiški koncertai. Įėjimas į
muziejų veda pro vartus, esančius pačioje kalvos viršūnėje.
© 2004 "XXI amžius"
|