Plėšikai grobio negrąžina
Petras KATINAS
Lietuvos Seimo ryšių su visuomene skyrius lapkričio
5 dieną išplatino Seimo pirmininko pirmojo pavaduotojo Česlovo Juršėno
kalbą, pasakytą lapkričio 4-ąją Maskvoje vykusioje tarptautinėje
mokslinėje konferencijoje Istorinis lietuvių raštijos kelias (Istoričeskij
putj litovskoj pismennosti). Šią kalbą Č.Juršėnas, kaip ir dera
senam komunistui, pradėjo žodžiais: Brangūs draugai, kolegos ir
svečiai. Netgi Rusijoje jau vengiama taip kreiptis. Šioje kalboje
Č.Juršėnas sakė: Daug kas iš to, kas buvo sukurta pas mus, per
įvairias okupacijas, politinius sukrėtimus išgabenta svetur. Bet
Č.Juršėnas nepaaiškino brangiems draugams, kas yra tas svetur.
Ogi visas tas vertybes pagrobė carinės Rusijos, o vėliau sovietiniai
okupantai. Apie Maskvoje vykusią tarptautinę konferenciją kalbėjo
ir Seimo spaudos tarnybos vadovas Andrius Vaišnys. Jis teigė, kad
Č.Juršėnas būdamas Maskvoje iškėlė ir pagrobto kultūrinio paveldo
grąžinimo Lietuvai klausimą. Grįžęs į Vilnių, Č.Juršėnas pareiškė,
kad su Maskva svarbiausia yra šnekėti, ir pridūrė, jog per daugelį
metų Rusija grąžino Lietuvai nemažai jos vertybių, ir teigė tikįs,
kad laikui bėgant grąžins dar daugiau... Taigi viltis, kaip žinoma,
kieno motina, pasak vienos senos patarlės. Tiktai galima drąsiai
sakyti, jog šnekėtis su Maskva betikslis užsiėmimas. Netgi naujasis
Rusijos prezidento V.Putino brangus draugas Vokietijos kancleris
Gerhardas Šrioderis nesusišneka, kai prašo grąžinti neįkainojamas
kultūros ir meno vertybes, pagrobtas iš Vokietijos muziejų saugyklų
Antrojo pasaulinio karo metais. Neatiduota netgi garsiosios pirmosios
spausdintos knygos Gutenbergo Biblijos. Ir niekada neatiduos.
Nes, kaip žinoma, Maskva, ką jau pagrobė, niekada neatiduoda. Teko
spaudoje skaityti, kad ir dabar Maskva graužiasi, kam anksčiau grąžino
Drezdeno galerijos meno vertybes (aišku, ne visas). Tačiau tada,
grąžindama jas vadinamajai Vokietijos demokratinei respublikai,
Maskva net nesapnavo, kad kada nors Vokietija susivienys ir komunistinis
placdarmas Europos vidury subyrės.
Seimo spaudos tarnybos vadovas A.Vaišnys pripažino,
kad Rusijoje glūdi didelis lietuviškų vertybių lobynas, tarp jų
autentiški Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės dokumentai, knygos,
spaudos draudimo metais (1864-1904) išvežti rankraščiai ir kitos
neįkainojamos vertybės. Ką jau kalbėti apie sovietinės okupacijos
metus! Vos tik užėmę Vilniaus kraštą 1939 metų rugsėjį, okupantai
ėmė pirmiausia plėšti ne tik įmones ir įstaigas, bet ir dvarus,
kuriuose buvo neįkainojamų meno vertybių, turtingų bibliotekų, baldų.
Visa tai buvo išgabenta į Rusiją. Knygos ir rankraščiai daugeliu
atveju paprasčiausiai sudeginti. Tas pats pasikartojo ir 1940 metų
birželį užėmus visą Lietuvą. Okupantams labai patiko švietimo ir
kultūros įstaigos. Netgi iš LSSR Švietimo liaudies komisariato 1941
m. birželio 9 d. surašyto sąrašo aiškiai matyti, kad okupantai buvo
užėmę 37 švietimo ir kultūros įstaigas: penkiolika gimnazijų ir
progimnazijų, tiek pat pradžios mokyklų, keliolika bibliotekų. Ypač
okupantams tiko Vytauto Didžiojo universiteto patalpos. Bet labiausiai
užkariautojams patiko dvarai. Ir visai ne dėl patogių patalpų, bet
dėl juose buvusių turtų ir istorinių vertybių. Tai paveikslai, skulptūros,
senoviški baldai, puikios bibliotekos ir kitos vertybės, sudariusios
nemažą lietuvių tautos turtą. Vadinamoji LSSR vyriausybė jau 1940
m. liepos 25 d. paskelbė Kultūros paminklų apsaugos įstatymą.
Pagal jį kultūros ir istorijos paminklų apsauga turėjo rūpintis
Švietimo ministerija, kuri ir įkūrė Kultūros paminklų apsaugos įstaigą.
Jai vadovauti buvo paskirtas žinomas dailininkas V.K.Jonynas. Jo
dėka nuo gobšių okupantų nagų iš siaubiamų dvarų pavyko išgelbėti
keletą žymiausių dailininkų P.Smuglevičiaus, J.Rustemo,olandų, flamandų,
italų ir lenkų dailininkų paveikslų. Tačiau sovietinės armijos daliniai,labiausiai
siautėję dvaruose, ypač vidurio Lietuvoje ir Žemaitijoje, pagrobė
nepalyginti daugiau. V.K.Jonyno komisija nustatė, kad nuo išvaduotojų
labai nukentėjo Kėdainių apskrities dvarai. Antai iš Terespolio,
Juodkiškių dvarų buvo išvežta daugybė vertingiausių baldų. Iš Metiniškių
dvaro Karelijos beržų bibliotekos baldai su visomis knygomis.
Baldai, vertingos knygos, paveikslai, skulptūros ir kitos kultūros
vertybės buvo išvežtos iš Rietavo, Vilkėnų, Pakirkšnovio, Šventupio,
Trempinių ir kitų dvarų. Kultūros vertybių saugotojai V.K.Jonynas
ir P.Galaunė aprašė net 21 nusiaubtą dvarą. Tuo tarpu į Palangos,
Kretingos, Raudondvario ir daugybę kitų dvarų komisijos nariai net
nebuvo įleisti, nepaisant LSSR vyriausybės leidimų. Jau 1940 m.
spalio 6 d. V.K.Jonyno komisija sužinojo, kad išvaduotojai užėmė
ir siaubia vieną vertingiausių Lietuvoje Marijampolės marijonų
vienuolyno biblioteką. Buvo kreiptasi į okupacinės Raudosios armijos
vadovybę, prašant nesikėsinti bent jau į bibliotekos patalpas. Deja,
nieko iš to neišėjo. Marijonų kongregacijos neįkainojama biblioteka
buvo nusiaubta, išvežta netgi jos kartoteka. Raudonoji armija nusiaubė
ne tik dvarus, bet ir daugelį kitų istorijos, kultūros, netgi archeologijos
paminklų. Jeigu LSSR vyriausybė nedrįso net bandyti sutramdyti okupantų
savivalę ir plėšimą, tai Lietuvos patriotai kultūrininkai nepaprastai
sielojosi dėl tokio Lietuvos kultūros saugotojų ir globėjų elgesio
ir bandė bent jau sudrausti raudonuosius įsiveržėlius. Jau vien
todėl tokie žmonės kaip V.K.Jonynas, P.Galaunė, V.Landsbergis-Žemkalnis,
I.Šeinius ir daugybė kitų Lietuvos šviesuolių nusipelnė giliausios
pagarbos. Kad kultūrinės istorinės vertybės buvo išvogtos ir sunaikintos,
tai ne jų kaltė, net ne tiek Maskvos čekistų, kiek vietinių kolaborantų
A.Sniečkaus, J.Paleckio, A.Gudaičio-Guzevičiaus, A.Venclovos ir
panašių nuopelnas. Tų, kurie kasdien šūkavo: Pasaulį seną išardysim.
Arba, kaip rašė liaudies poetas, šiaudadūšis ir parsidavėlis,
anot prof. V.Biržiškos, prostitucinė blakė Liudas Gira, Lietuvos
senos nebėr Lietuva LTSR.
Kaip dar 1991 metais pažymėjo istorikas Algimantas
Garliauskas, tas senasis pasaulis jiems, kaip ir raudoniesiems
okupantams, buvo visa Lietuva. Dabar Seimo spaudos tarnybos vadovas
pripažino, kad pagrobtų vertybių atgavimo problema kamuoja Lietuvą
jau beveik šimtmetį, istoriškai nuo 1920 metų, kai Lietuva ir bolševikinė
Rusija pasirašė Taikos sutartį. Pasak A.Vaišnio, 1920 metų sutartyje
svarbiausi buvo politiniai dalykai, o vertybių atgavimo klausimas
taip ir nebuvo paliestas. A.Vaišnys, švelniai tariant, nevisiškai
teisus. 1920 m. liepos 12 d. Maskvoje pasirašytoje Lietuvos ir Sovietų
Rusijos Taikos sutartyje, skelbiančioje, kad Rusija be atodairų
pripažįsta Lietuvos valstybės savarankiškumą ir nepriklausomybę,
tos sutarties IX straipsnyje buvo nurodyta, jog Rusijos vyriausybė
sutinka grąžinti Lietuvai archyvus, bibliotekas, muziejus, dailės
kūrinius ir dokumentus, kurie turi Lietuvai žymios mokslo, dailės
arba istorinės reikšmės ir kurie buvo išvežti į Rusiją prieš pasaulinį
1914-1917 m. karą. Tačiau tame straipsnyje bolševikai paliko ir
paslėptą bombą, įrašydami punktą grąžinti tai, kiek tų dalykų išskyrimas
nepadarys žymios žalos Rusijos archyvams, bibliotekoms, muziejams,
paveikslų galerijoms, kur jie yra sudėti. Taigi iš anksto bolševikai
apsidraudė ir net negalvojo grąžinti vertingiausio grobio, išvežto
iš Lietuvos. Tą faktą pažymėjo ir P.Galaunė, jau tuomet atgimstančios
Lietuvos spaudoje paskelbęs darbus Iš kai kurių Lietuvos knygynų
ir archyvų istorijos bei Kurių Lietuvos turtų esama Rusuose.
Švietimo ministerijos ir įsteigtos Valstybės archeologijos komisijos
prašomas P.Galaunė buvo paskirtas derėtis su Maskva dėl pagrobtų
vertybių grąžinimo. Įdomu, kad jis iš pradžių atsisakė vykti į Maskvą
ir nurodė priežastis. P.Galaunė teigė, jog sutarties IX straipsnio
1 punkto II abzacas buvo taip parašytas, kad įsiskaičius į jį nematyti
nė mažiausios vilties ką nors išgauti iš tų istorinių Lietuvos turtų.
Vis dėlto 1921 metų balandžio pradžioje P.Galaunė išvyko į Maskvą
pabandyti bent šį tą atgauti iš pagrobtų vertybių. O 1921 m. gegužės
21 d. Lietuvos komisija pateikė P.Galaunės parengtą memorandumą,
kuriame buvo reikalaujama grąžinti Lietuvos Metriką, Vilniaus universiteto
biblioteką, archyvą, mokslo ir meno kolekcijas, bent dalį buvusios
Vilniaus viešosios bibliotekos knygų ir rankraščių, išvežtų į Rusiją
prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Iš pradžių Rusijos derybininkai, tarp
jų septyni to meto rusų istorikai G.Melamedas, profesoriai A.Vinogradovas,
M.Liubarskis, V.Pičeta ir kiti sutiko grąžinti Lietuvai kai kuriuos
Vilniaus universiteto dokumentus: Vyriausiosios Lietuvos mokyklos
archyvą, Vilniaus šv. Ignoto ir šv. Rapolo jėzuitų kolegijų archyvą,
Vilniaus akademijos archyvą. Bet netrukus šis sprendimas buvo pakeistas.
Mat, kaip kategoriškai pareiškė prof. A.Vinogradovas, šių vertybių
grąžinimas padarytų didelę žalą Rusijos muziejams. Pasirodo, pagrobtos
vertybės jau seniai pritapo prie Rumiancevo ir kitų Rusijos muziejų
kolekcijų. Kaip žinoma, į garsųjį Rumiancevo muziejų 1868 metais
Vilniaus generalgubernatoriaus Muravjovo Koriko įsakymu buvo išvežtos
Vilniaus senienų muziejaus kolekcijos: skulptūros, tapybos, grafikos
kūriniai, ginklai, indai, audiniai, atspaudai bei herbai ir kiti
muziejinės vertės daiktai. Taigi Muravjovo, kitų carinių grobikų
ir bolševikų tikslai sutapo.
Ką ten kalbėti apie meno ir kultūros lobius, neįkainojamus
dokumentus iš Lietuvos archyvų ir bibliotekų, bažnyčių ir vienuolynų,
uždaryto Vilniaus universiteto! Buvę okupantai nesutinka atiduoti
netgi prieškario nepriklausomos Lietuvos Seimo archyvų, kurie buvo
išgabenti į Rusiją 1940 metais. Lietuvos nacionalinio muziejaus
direktoriaus pavaduotojas Žygintas Bučys teigė, kad dėl muziejinių
vertybių su Rusija tartis beviltiška. Č.Juršėnas siūlė dėl pagrobtų
vertybių tartis aukščiausiuoju lygiu, gal net būtinas Lietuvos ir
Rusijos prezidentų susitikimas tuo klausimu. Tai irgi viena draugo
Č.Juršėno fantazijų. Tokio lygio plėšikai kaip Rusijos valdžia savo
grobio niekada neatiduoda. Kas ne kas, o Č.Juršėnas tai turėtų žinoti
puikiai.
© 2004 "XXI amžius"
|