Ar ES Konstitucija
kelia katalikams pavojų?
Ramūnas AUŠROTAS,
teisininkas
Kaip žinoma, Seimas svarstė ES Konstitucijos klausimą,
ir Lietuva tapo pirmąja valstybe, ratifikavusia sutartį. Ta proga
teko žiūrėti televizijos laidą Visuomenės interesas, kurioje,
be kita ko, buvo iškeltas ir gėjų klausimas. Deja, jis, galima sakyti,
buvo nuleistas juokais, nes teisininkams, politikams ir ekspertams
labiau rūpėjo aptarti politines ir ekonomines sutarties pasekmes,
negu jos galimas pasekmes socialiniams santykiams. Juk šia sutartimi
kartu bus ratifikuota ir pagrindinių teisių chartija. Tad pabandžiau
pasidomėti jos turiniu ir palyginau ją su Lietuvos Konstitucijos
numatytu žmogaus teisių turiniu. Kilo keletas minčių, kuriomis noriu
pasidalyti su jumis.
1. Lietuvos Respublikos Konstitucija numato, kad
žmogaus teisę į gyvybę saugo įstatymas (10 str.). Kalbant apie abortų
legalizavimą, dažniausiai nesutariama, ką vadinti žmogumi. ES Konstitucija
vartoja terminą kiekvienas. Kiek man žinoma, vienas iš abortų
šalininkų argumentų, kuriuos vartoja gindami abortus, - esą vaisius
yra motinos kūno dalis, jis nėra savarankiškas kūnas (arba tam tikrą
laiką tokiu būna), o žmogus turi teisę disponuoti savo kūnu. Įdomu,
kam yra naudingas termino žmogus pakeitimas terminu kiekvienas?
Čia turbūt autonomijos klausimas. Ar galime vaisių vadinti savarankišku
vienetu? Vargu. Bet ir pusės metų vaikas nėra pakankamai autonomiškas.
Gal tai naudinga katalikams, juk lengviau įrodyti, kad vaisius yra
kiekvienas, negu kad jis yra žmogus.
2. Lietuvos Konstitucija taip pat numato, kad
šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas. Valstybė saugo ir globoja
šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę. Santuoka sudaroma laisvu
vyro ir moters sutarimu (38 str.). Tarsi viskas ir aišku: santuoka
yra laikoma tik heterogamine vyro ir moters sąjunga. Ar tai kartu
reiškia, kad šeima yra heterogaminė sąjunga? Formaliai Konstitucijoje
nėra šeimos apibrėžimo. Iš Lietuvos Respublikos Civilinio kodekso
Trečios knygos esmės išplauktų, kad šeiminius santykius teisiškai
galima sukurti tik santuokos arba partnerystės pagrindu (kuri laikoma
vyro ir moters gyvenimu kartu neįregistravus santuokos). Kitaip
tariant, santuoka ir šeima eina kartu. Tuo tarpu ES Konstitucija
kaip tik ir atskiria šias dvi teises. 9 straipsnis numato teisę
tuoktis ir teisę sukurti šeimą. Neaišku, ar šis atskyrimas yra tik
dirbtinis ar esminis. Gal taip tik palengvintas barjeras galimybei
įteisinti homogamines santuokas, juk prieštaraujančiųjų gėjų tuoktuvėms
nepalyginti mažiau negu tų, kurie prieštarauja jų pretenzijai į
šeimos statusą. Tegu tuokiasi, jei nori, jų reikalas, tik vadinti
šeima ir įsivaikinti vaikų neleisime. Gal tai kaip tik taps laipteliu
šeimos statuso link? Matyt, šis klausimas buvo toks opus, jog jį
svarstant vienintelėms šioms dviem teisėms buvo padaryta išimtis,
numatant, kad teisė tuoktis ir teisė sukurti šeimą užtikrinama
remiantis nacionaliniais įstatymais, reglamentuojančiais naudojimąsi
šiomis teisėmis. Ką šis magiškas sakinys reiškia? Ar tai, kad mes
patys Vilniuje nusistatysime, kas yra šeima ir kas gali sudaryti
santuoką?
O gal nacionalinė teisė turi tik užtikrinti,
kaip supranta šeimą ir santuoką ES teisė? Tai jau kompetencijos
klausimas: kas turi galią priimti šiuos sprendimus. Bet apie tai
šiek tiek vėliau. Tuo tarpu dabar, jei darysime prielaidą, kad tai
reiškia ne tik teisę užtikrinti, bet ir suformuluoti/apibrėžti,
kyla klausimas, kiek tai realu? Juk ES Konstitucijos 57 straipsnis
aiškiai teigia, kad Sąjungos teisė yra viršesnė už nacionalinę
teisę. Ir nors Seimo ratifikuotos tarptautinės sutartys pagal galią
teisės normų hierarchijoje eina tuojau pat po Lietuvos Respublikos
Konstitucijos, šis straipsnis aiškiai teigia, kas čia šeimininkas.
Kaip džiugiai pastebėjo laidoje vienas teisininkas, mes referendumu
už stojimą į ES jau pripažinome teisės viršenybę. Todėl ES teisės
aktai, turintys įstatymo galią, yra ir bus viršesni už Lietuvos
Respublikos Konstituciją. Šiuo atveju analizuojant visuminiam kontekste
dar kartą patvirtinama, jog Lietuvos Respublikos Konstitucijos (ir
kitų teisės aktų) užduotis būtų užtikrinti, kad ES suformuota teisė
būtų įgyvendinta.
3. Visgi kam priklauso teisė spręsti šeimos statuso
klausimą? Jei Briuseliui, tada Vilnius turės tik užtikrinti, jog
Briuselyje suformuluota ir priimta samprata būtų taikoma ir čia,
Lietuvoje. ES Konstitucija numato, kad ES turi tik tuos įgaliojimus,
kuriuos pagal šią Sutartį jai suteikė valstybės narės. Jokių prigimtinių
ar liekamųjų įgaliojimų ji neturi. Išskiriama trijų rūšių ES kompetencija:
išimtinė, papildoma ir bendroji. Išimtinė reiškia, kad tai išimtinai
ES reguliavimo objektas. Bendroji kompetencija yra ta, kuri suteikta
Sąjungai ir kurios ribose valstybės narės gali veikti tol, kol to
dar nedaro Sąjunga ir tokiu mastu, kokiu to dar nedaro Sąjunga.
Papildanti Sąjungos kompetencija yra ta, kuri suteikta Sąjungai
valstybių narių veiksmams papildyti ar paremti siekiant įgyvendinti
vieną iš Sąjungos tikslų. Kuriai iš šių kompetencijos rūšių priskiriama
teisė nustatyti kad ir šeimos statusą?
Tiesiogine prasme reguliuoti šeimos statusą ES
lyg ir nepriklauso. Tai tarsi sustiprintų poziciją, kad šalis pati
gali teisiškai apibrėžti ir nustatyti šeimos statusą. Tačiau ES
gali daryti tam įtaką netiesiogiai, pavyzdžiui, per tas sferas,
kurios priklauso jos kompetencijai, tarkim, socialinės apsaugos
sferoje, priklausančioje bendrajai kompetencijai, nustatydama socialines
pašalpas ar išmokas šeimoms ji gali pripažinti ir gėjų teisę jas
gauti, kas de facto yra jų statuso pripažinimas. Jei tai atrodo
per daug neįtikima, reikia neužmiršti, jog ES turi teisę savo nuožiūra
spręsti apie kompetencijos ribų išplėtimą. 72 straipsnis numato,
kad Jei pasirodytų, kad Sąjungai reikia imtis veiksmų vienam iš
jos tikslų pasiekti, o ši Konstitucija nesuteikia tam reikiamos
kompetencijos, Europos Parlamentas ir Taryba, remdamiesi Konstitucijos
pasiūlymu, imasi deramų priemonių. (
) Tokiu atveju būtinas daugumos
Europos Parlamento narių pritarimas ir vieningas Tarybos pritarimas.
Ir manau, kad jį ateityje bus nesunku gauti, kaip aiškiai parodė
Europos Parlamento požiūris į krikščioniškas vertybes.
Žinant, kad dauguma šių struktūrų sudaro proliberaliai
nusiteikę asmenys, galimybė susitarti labai reali, taip išvengiant
tarptautinės sutarties ratifikavimo maratono.
4. Tačiau galutinai į šiuos klausimus atsakys
tikriausiai Europos teisingumo teismas (ETT), kuris turi galią aiškinti
ES teisę. O išaiškinimas priklausys nuo to, kaip greitai atsiras
precedentas kokia nors nelaiminga dviejų jaunų (ar nelabai) vyrukų
šeima, kuriai bus neleista įteisinti jų santykių registruojant
santuoką ir įgyvendinti svajonę kartu auginti vaikus. Ir jei atsitiks
taip, kad ETT bus tolerantiškas, gerbiantis žmogaus teises bei progresyvus,
liks tik laiko klausimas, kol mūsų Aukščiausiasis ar Konstitucinis
teismai paseks jų pavyzdžiu. Toliau viskas kaip pasakoje: ir gyveno
jie ilgai ir laimingai. Juk mūsų Konstitucija numato, kad tėvai
ir globėjai nevaržomi rūpinasi vaikų ir globotinių religiniu ir
doroviniu auklėjimu pagal savo įsitikinimus. Tad katalikams liks
nuolankiai nulenkti galvą, nes: Žmogaus įsitikinimais, praktikuojama
religija ar tikėjimu negali būti pateisinamas nusikaltimas ar įstatymų
nevykdymas.
Tad lieka padaryti išvadą: tam tikrą teisę už
mus spręsti mes jau atidavėme. ES Konstitucija tik patvirtins jau
įvykusį faktą. Tačiau dar nėra aišku, kokia apimtimi. Tai parodys
laikas. Ir kai kurių žmonių sąžinė bei veiksmai.
© 2004 "XXI amžius"
|