Kas valdys po Putino?
Valdžios perdavimo ypatybės Rusijoje
Valdas Kilpys
Valdžios perdavimo mechanizmas kiekvienoje šalyje
turi savo ypatybių. Šalies visuomeninė santvarka, tradicijos, elektorato
mentalitetas yra lemiantys veiksniai valdžios kaitos procese. Šio
proceso vyksmas gali varijuoti gana plačiai: tarkim, esant grynajai
monarchijai niekam nė į galvą neateina mintis apie rinkimus ir priešingai
jei valstybė tvarkoma laikantis demokratinių nuostatų, rinkimai
tampa esminiu valdžios perdavimo mechanizmu.
Laikantis šio klasikinio perskyrimo, Rusija atsiduria
labai neaiškioje padėtyje. Viena vertus, deklaruojama demokratinių
vertybių prerogatyva, tačiau realiai šioje šalyje nebuvo nė vieno
valdovo, savo posto netekusio demokratinių procedūrų vykdymo dėka.
Galima net teigti, kad šioje šalyje dar nuo carų laikų egzistuoja
paprotys, kad gyvas valdovas savo noru iš posto nesitraukia. Tai
padaryti jį priverčia tik ypatingos aplinkybės arba mirtis. Toks
pasitraukimo būdas taikytinas net dabartiniams laikams. Komunistų
partijos generalinio sekretoriaus numatymo būdas buvo gana paprastas
tereikėdavo pasižiūrėti, kas sėdi šį postą užimančiojo dešinėje
ir kokia tvarka išvardijami Centro komiteto nariai, ir viskas tapdavo
aišku. Rinkimai buvo gražus priedas prie to, kas seniai nuspręsta.
Gorbačiovas savo noru valdžios taip pat neatidavė.
Tiesiog politinė situacija susiklostė taip, kad kito kelio nebebuvo.
Sovietų Sąjunga žlugo, o Rusijos vadovo postą Jelcinas nebuvo nusiteikęs
niekam atiduoti. Teko trauktis.
Jelcino pasitraukimas taip pat nebuvo savanoriškas.
Jį pasitraukti privertė bene neperkalbamiausias priešas sveikata.
Nors pasitraukimas ir buvo pristatomas kaip savanoriškas poelgis,
tačiau šis valdžios atsisakymas nebuvo toks paprastas, koks atrodo
iš pirmo žvilgsnio. Jelcinas vėl reanimavo rusiškąją įpėdinių skyrimo
tradiciją savo sekėju nurodydamas Putiną.
Artėjant antrajai Putino prezidentavimo kadencijos
pabaigai šis lyderis turi dvi pasirinkimo galimybes: arba veikti
pagal Lukašenkos scenarijų, arba jau dabar pradėti ieškoti savo
įpėdinio. Vis dėlto labiau tikėtinas antrasis - valdžios perdavimo
įpėdiniui - variantas, todėl verta jį aptarti plačiau.
Įpėdinystės įteisinimas
V.Putinas jau yra užsiminęs, kad nesirengia likti
trečiajai kadencijai. Kadangi šie jo žodžiai nuskambėjo oficialiu
lygiu, tai būtina paanalizuoti, ką gi tai iš tikrųjų reiškia politiniame
Rusijos gyvenime.
Iš esmės buvo deklaruoti du dalykai. Pirmiausia
pats faktas, jog jis atsisako savo posto trečiai kadencijai ir (dėmesio!)
pabrėžta, kad tokio lygio pareigūnas privalo pasiūlyti į savo vietą
tinkamą kandidatą. Kitaip tariant, siūlymo faktas Putinui nesukelia
jokių pašalinių reakcijų. Jam tai yra visiškai normalu ir priimtina.
Taigi visuomenei netiesiogiai pasakyta, jog:
a) įpėdinystės buvimas Rusijoje nelaikomas blogiu,
o veikiau oficialiu valdžios perdavimo mechanizmu;
b) rinkėjai nebeturi sprendžiamosios galios. Jiems
palikta tik naujojo kandidato legalizavimo funkcija.
Aiškiai matyti, kad dabartinis Rusijos prezidentas
bando atkurti senąją šios šalies valdžios perdavimo tradiciją. Įdomu,
kad ši tendencija stiprėja su kiekvienu šios šalies vadovu. Geriausiai
tai išryškėja juos surikiavus chronologine tvarka.
Černenka-Gorbačiovas. Sovietiniam laikotarpiui
būdingas naujojo lyderio paskyrimas visiškai nepriklausomas nuo
rinkėjų. Oficialiai sprendžiamoji galia priklausė partijos Centro
komitetui. Siaura partinio elito grupė nuspręsdavo, kas yra tinkamiausias
eiti aukščiausias pareigas. Rinkimai gryna fikcija.
Gorbačiovas-Jelcinas. Susiklosčiusių istorinių
aplinkybių dėka naujas lyderis pats užėmė naują postą ir tapo
Rusijos prezidentu. Visuotinis rinkėjų palaikymas legitimavo konkrečią
kandidatūrą, taigi šį lyderių pasikeitimą būtų galima pavadinti
demokratijos apogėjumi Rusijoje.
Jelcinas-Putinas. Naujo lyderio paieška buvo vykdoma
karštligiškai. Ministrų pirmininkų kaita rodė tam tikrą skubotumą
ir naujų kandidatų bandymą. Jelcino suteiktas užnugaris Putinui
leido pasinaudoti visais oficialiais resursais ir tapti naujuoju
prezidentu. Jo vykdoma kandidatų atranka buvo pakankamai skaidri
ir neslepiama nuo visuomenės. Rinkėjai pradedami pratinti prie paveldimumo
idėjos.
Putinas-incognito. Tapęs prezidentu Putinas ėmėsi
visų priemonių, kad nebūtų laikomas Jelcino įpėdiniu. Aiškiai
matomas noras sukurti naują dinastiją.
Naujo kandidato paieška vykdoma slaptai, ir Putinas
tampa praktiškai vieninteliu žmogumi, nuo kurio priklausys, kas
gi bus kitas Rusijos prezidentas. Esant valstybinių struktūrų palaikymui
rinkėjų lojalumas garantuotas. Tam taip pat padeda ir nepriklausomos
žiniasklaidos minimumas.
Taigi peržvelgus Rusijos lyderių kaitą, aiškiai
matomos įpėdinystės tradicijos stiprėjimo tendencijos. Savo apogėjų
jos turėtų pasiekti pasibaigus Putino antrajai kadencijai. Tada
realiai bus išbandytas naujas lyderių kaitos mechanizmas, kuris
jo pasiteisinimo atveju ir toliau bus tobulinamas.
Specifinė tokio lyderio skyrimo ypatybė yra ta,
kad jis yra net nedemokratiškesnis negu kad buvo sovietiniais laikais.
Anuo metu naujo lyderio išrinkimas būdavo grupės draugų CK pavidale
sprendimo galioje, o dabar jis faktiškai priklauso nuo vieno asmens,
kuris savo sprendimo gali ir nemotyvuoti. Juk tikimybė, kad kas
nors turės kitokią nuomonę, yra labai maža.
Ar taip galima elgtis?
Šis klausimas vis labiau kankins Vakarų šalių
lyderius, kai jie bandys formuluoti savo poziciją Rusijos atžvilgiu.
Jų deklaruojamos demokratinės vertybės ir, tarkim, mūsų aptariama
lyderių kaitos specifika Rusijoje nelabai dera tarpusavyje, tad
galvą tikrai teks pasukti.
Lietuvai šiuo atveju yra gerokai paprasčiau dėl
dviejų priežasčių mes realiai žinome šios šalies ypatumus, tad
mūsų žvilgsnis jos atžvilgiu gerokai blaivesnis (ypač tada, kai
politikai, be interesų, dar turi ir sveiko patriotizmo). Ir kita
priežastis siejasi su buvusiu Lietuvos statusu. Kadangi mes buvome
okupuoti, tai turime daugiau teisių formuluoti griežtesnį požiūrį
į Rusijoje vykstančius procesus.
Žinant, kad Vakarų Europa vis labiau priklausoma
nuo rusiškos naftos ir dujų, labai abejotina, kad kam nors kiltų
klausimų net tuo atveju, jei Putinas vis dėlto nuspręstų prezidentauti
ir trečią kadenciją. Tokiu atveju Vakarams tiesiog protingiau būtų
patylėti.
Tačiau klausimas apie demokratijos ir įpėdinio
paskyrimo santykį yra aktualus. Juk jei Vakarų Europa 2008 metais
entuziastingai sveikins naują Rusijos prezidentą, tai visiškai nereikš,
kad ir mes turime trykšti džiaugsmu. Ypač tuo atveju, jei vis dar
bus bandoma laikytis demokratinių vertybių.
Demokratija, kaip disciplinuojanti politinė sistema,
gali būti apibūdinta keliomis savybėmis. Viena jų reglamentuoja
ir naujų lyderių rinkimo būdą. Asmuo, kuris valstybėje užima aukščiausią
postą, turi būti tiesiogiai arba netiesiogiai renkamas visų tos
šalies piliečių. Jei šį sprendimą padaro grupelė išrinktųjų arba
net vienas asmuo, tai galima teigti, jog toje šalyje yra autoritarinis
režimas.
Kita neatsiejama demokratijos dalis tam tikrų
procedūrinių reikalavimų laikymasis. Ypač daug jų keliama rinkimų
procedūrai tinkamai atlikti. (ESBO pateikti priekaištai referendumui
Baltarusijoje ir prezidento rinkimams Ukrainoje yra būtent procedūrų
nesilaikymo pasekmė.) Tačiau netgi neanalizuojant pačių rinkimų
atlikimo tvarkos, kalbant apie naujo lyderio rinkimus egzistuoja
esminis reikalavimas kiekvienas turi teisę skleisti savo politines
pažiūras rinkėjams. Kitaip tariant, niekam neuždrausta pretenduoti
į prezidento postą. (Jei kandidatas atitinka formalius reikalavimus.)
Tačiau, iš kitos pusės, pats Putinas turi teisę
pareikšti savo pasitikėjimą vienu ar kitu kandidatu. Juk niekam
nekelia nuostabos tas faktas, kad, tarkim, JAV ar Didžiosios Britanijos
lyderiai palaiko savo partiečius. Tačiau yra universalus reikalavimas
visiems kandidatams jie turi turėti vienodas sąlygas skleisti
savo politines nuostatas. Kokios jos yra Rusijoje, kur realiai nepriklausomos
žiniasklaidos praktiškai nebeliko, manau, aiškinti neverta.
Žiniasklaidos priklausomybė Kremliui yra tiesiogiai
susijusi su jau minėto V.Putinui parankaus kandidato palaikymo
įtaka rinkėjų apsisprendimui. Įsivaizduokime, kokį sprendimą padarys
paprastas rinkėjas, per visus televizijos kanalus išgirdęs dabartinio
prezidento palaikomąją kalbą. Šiuo aspektu Putinas turi praktiškai
neribotą valdžią, ir jo palaikymas, nesant jokių alternatyvių nuomonių,
ir yra lemiamas.
Verta trumpai aptarti ir pačių rusų požiūrį į
savo šalies vadovą. Suprantama, dabar Rusijoje esanti situacija
nebūtų įmanoma kitoje šalyje, t.y. Rusijoje egzistuoja tam tikras
specifinis ir simptomiškas požiūris savo lyderių (ir bendrai valdžios)
atžvilgiu. Pagrindinis jo akcentas - paternalizmas. Dar nuo caro
valdymo laikų į valdžią Rusijoje žvelgiama panašiai kaip vaikas
žiūri į savo tėvus. Tai pagarbos, nuolankumo, pasitikėjimo ir tikėjimo
mišinys. Esant tokiai situacijai, šios šalies valdžia gali sau leisti
gerokai daugiau negu tai įsivaizduojama tiek senas demokratines
tradicijas turinčiose šalyse, tiek Lietuvoje.
Būtent dėl to apie alternatyvą Putinui nekalbama.
Paskutiniai Rusijos sociologinės tarnybos Levada
Centr duomenys rodo, kad 30 proc. šios šalies gyventojų vis dar
pasitiki Putinu, tuo tarpu 40 proc. pasirinko atsakymą, teigiantį,
jog šiam lyderiui jie nemato realių alternatyvų. Kitaip tariant,
galima daryti išvadą, kad, dabartinei situacijai radikaliai nepasikeitus,
Putinas turės apie 70 proc. gyventojų palaikymą.
Daug pasakantis skaičius yra minėti 40 proc. Jį
galima komentuoti dvejopai: pirma, tai gali būti pateikta kaip neginčijamo
Putino autoriteto ir gyventojų palaikymo įrodymas (jam nėra lygių
lyderių); antra, šis skaičius parodo dabartinės situacijos iškreiptumą
(alternatyvūs lyderiai neturi galimybės pasirodyti viešumoje).
Riba tarp demokratiško palaikymo ir alternatyvų
neturinčio įsakmaus nurodymo, už ką balsuoti, yra gana slidi. Todėl
kaltinimai Rusijai dėl nedemokratiškų prezidento rinkimų 2008 metais
tikrai nebus pateikti. Vakarų europiečiams iki šiol neaiškus pats
faktas, kad Putino palaikymas naujam kandidatui yra identiškas
visos valdžios įsakymui balsuoti būtent už jį.
Tolesni raidos scenarijai
Faktas, kad Putinas nepretenduos į Rusijos prezidento
postą trečiai kadencijai, yra labai tikėtinas. Bene pagrindinė priežastis
šis žmogus bent išoriškai visada stengiasi išlaikyti demokratijos
iliuziją tarptautinėje arenoje. Tai jam tikrai sekasi, nepaisant
didžiulio neigiamų atsiliepimų srauto, kilusio po nedviprasmiškų
Rusijos administracijos "žygių" palaikant prorusiškąjį kandidatą
į Ukrainos prezidentus. Jei ir ateityje bus daromi tokie neapgalvoti
žingsniai perdėtai pasitikint savo jėgomis, Vakarų tolerancija Putino
atžvilgiu gali kiek ir sumažėti. Tačiau šis faktorius realios įtakos
Rusijos rinkėjams neturi. Tai labiau tarptautinei politikai priskirtinas
faktas. O tarptautiniai reikalai rinkėjus šioje šalyje domina ir
veikia tik tada, kai kalbama apie "Rusijos interesų gynimą". Imperinių
nuotaikų netiesioginis akcentavimas sudaro sąlygas Putinui stiprinti
savo pozicijas. Tačiau yra vienas didžiulis "bet"...
Putinas postą paliks pačiame savo jėgų žydėjime.
Būtų visiškai keista ir nesuvokiama, jei Rusijos lyderis imtų ir
atsisakytų savo įgaliojimų taip paprastai ir naiviai. Taip jis sulaužytų
nuo amžių šioje šalyje gyvuojančią tradiciją - valstybės vadovas
iš Kremliaus išnešamas kojomis į priekį arba tiesiog nuverčiamas
nuo sosto kitais neordinariniais būdais. Tačiau tradicijos nėra
taip paprastai laužomos, todėl verta pasvarstyti, kokie gi įmanomi
raidos scenarijai.
Štai buvęs Sovietų Sąjungos lyderis Gorbačiovas
gana sėkmingai persikvalifikavo. Dabar jis yra bent kelių fondų
pirmininkas bei daugelio universitetų Garbės daktaras. Jis tapo
pasaulio piliečiu ir iš to gauna nemažus dividendus. Tačiau Putinui
šis kelias yra aiškiai netinkamas dėl kelių priežasčių. Pirmiausia
jis nėra sau užsitikrinęs Vakarų meilės bei globalių istorinių
įvykių dalyvio statuso. Be to, akademinė veikla tiesiog netinka
buvusiam KGB karininkui. Putinui aiškiai reikalingas kitoks statusas,
kuris ir toliau leis daryti įtaką Rusijoje vykstantiems procesams
(kitu atveju jis tiesiog nebebūtų Putinas).
Dabartiniam Rusijos prezidentui bene tinkamiausias
būtų šešėlinio prezidento vaidmuo. Tai beveik pilkasis kardinolas,
tik su tam tikromis išimtimis ir didesniu legalumo lygiu. Tokia
padėtis kiekvienam lyderiui suteikia daug reikalingų dalykų. Jis
vis dar valdo situaciją, nes žino visas politinės virtuvės paslaptis,
o tai yra gerokai svarbiau negu oficialių prezidento funkcijų vykdymas.
Šis tikslas Putinui yra gana lengvai pasiekiamas,
nes iki šiol Rusijoje vykdoma viešųjų ryšių politika jau padarė
savo darbą. Putinas, kaip paprastas mirtingasis, jau nebeįsivaizduojamas.
Jo įvaizdis yra toks "tirštas", kad atskirti, kur baigiasi Putinas-žmogus
ir prasideda Putinas-prezidentas, tapo praktiškai nebeįmanoma.
Šis žmogus bus prezidentu iki gyvenimo galo su
visomis iš to kylančiomis pasekmėmis. (Nereikėtų to painioti su
demokratinėse visuomenėse liekančiu prezidento vardu ir pagarba
po kadencijos pabaigos. Rusiškuoju atveju liktų ir valdymo galios.)
Pagrindinė kliūtis, galinti sutrukdyti pasiekti
norimą tikslą, siejasi su naujuoju kandidatu. Kas gali būti tikras,
kad, jam tapus Rusijos prezidentu, jis neužsimanys atsisakyti savo
pirmtako, t.y. Putino, įtakos? To garantuoti tikrai niekas negali,
nes, be rusiškos įpėdinystės tradicijos, galioja dar viena, gerokai
universalesnė jei jau tapai valdovu, tai norisi juo tapti iš
tikrųjų.
© 2004 "XXI amžius"
|