Europa ir Rusija. Kas toliau?
Petras KATINAS
Lapkričio 11 dieną Hagoje turėjo įvykti aukščiausiojo
lygio Europos Sąjungos ir Rusijos vadovų susitikimas. Tačiau Rusijos
prezidentas V.Putinas nusprendė nevykti į Hagą ir paprašė perkelti
susitikimą vėlesniam laikui, kol bus suformuota naujos sudėties
Europos Komisija. Tačiau yra ir kitų priežasčių, dėl kurių Maskva
ėmė žaisti žaidimus su ES. Dabar, gruodžio 8-9 d., vėl iškelta kažkokių
derybų dėl Rusijos keliamų dirbtinių problemų būtinybė.
Kaip žinoma, 2003 metų gegužę Sankt Peterburge
iškilmingai buvo paskelbta, kad Rusija ir ES kartu kurs keturias
bendrąsias erdves. Buvo paskelbta apie strateginę partnerystę tokiose
srityse kaip ekonomika, žmogaus teisės ir laisvės, saugumas ir pagaliau
mokslas bei kultūra. Dabar atėjo metas, kai tie susitarimai turi
būti pasirašyti aukščiausiu lygiu. Tačiau jau dabar aišku, kad praėjus
pusantrų metų Rusijos ir ES santykiuose atsirado tam tikras atšalimas.
Tie minėti keturi punktai, arba bendrosios erdvės, pasirodė beveik
neįgyvendinami, o nesutarimų tarp Maskvos ir Briuselio vis daugėja.
Mat Briuselis reikalauja, kad susitarimas dėl
visų minėtų punktų turi būti pasirašomas vienu metu. Maskvai toks
variantas nepriimtinas. Nesutariama dėl daugelio priežasčių. Net
ir dėl ekonominio bendradarbiavimo. Nesvarbu, kad prekyba su ES
šalimis sudaro daugiau nei pusę visos Rusijos užsienio prekybos.
Savo ruožtu Europos Sąjunga gauna iš Rusijos ketvirtį sunaudojamų
dujų. O tokios ES narės kaip Lietuva, Latvija, Estija ir Slovakija
100 proc. Vengrija, Lenkija ir Čekija eksportuoja iš Rusijos du
trečdalius reikalingų gamtinių dujų. Be to, Rusija eksportuoja 44
proc. visos ES sunaudojamos naftos. Maskva ne kartą pareiškė, jog
siekia tapti pagrindiniu energetiniu ES partneriu. Kitaip tariant,
turėti savo rankose ne tik energetinių resursų tiekimą, bet ir jų
čiaupų kontrolę. Maskva kaltina Briuselį, kad ES reikalauja parduoti
dujas savo (t.y. Rusijos) gyventojams už tokią pačią kainą, kaip
ir ES valstybėms. Bet ekonominiai Rusijos ir ES santykiai yra bene
mažiausiai sukeliantys nesutarimų. Kremliui labai nepatinka, jog
ES, pritardama ekonominių santykių vystymuisi, neapsiriboja vien
tik ekonomika, bet reikalauja, kad tie santykiai būtų neatsiejami
nuo kitų ne mažiau svarbių dalykų. Pirmiausia žmogaus teisių laikymasis,
demokratinių reformų būtinybė ir pagaliau svarbiausias atsisakyti
nuo pačios sau suteiktos teisės turėti monopolinę įtaką buvusiose
SSRS respublikose.
ES taip pat neslepia nepasitenkinimo tuo, kas
Kremliuje vadinama valdžios vertikalės stiprinimu. Taip pat karinėmis
akcijomis Čečėnijoje, prisidengus kova su tarptautiniu terorizmu.
Briuselio politikai visiškai įsitikinę, kad centrinės valdžios,
konkrečiai, prezidento V.Putino valdžios stiprinimas, ypač atsisakant
tiesioginių gubernatorių rinkimų, bei sufabrikuota byla prieš Jukos
kompaniją nėra jau taip pažeidžiantys demokratijos principus. ES
nuomone, ši byla yra politinė, o kova su terorizmu Čečėnijoje primena
genocidą, nes per vykstantį karą nužudomi ne teroristai ar banditai,
o daugiausia taikūs gyventojai. Taigi ir šioje srityje Maskvos ir
ES požiūriai absoliučiai skiriasi.
Pastaruoju metu Rusijoje vis labiau demonstruojama,
kad Rusija turi eiti savo keliu, ir raginama atsisakyti kokios nors
vakarietiškos demokratijos bei tvarkos kopijavimo. Ir tai daro ne
tik atviri nacionalistai ir imperijos gaivintojai, o patys aukščiausi
Kremliaus pareigūnai. Esą jeigu ne šiandien, tai rytoj Rusija vėl
taps supervalstybe, ir todėl nėra jokio reikalo skaitytis su kitomis
valstybėmis, tuo labiau su ES. Maskvos nuomone, su Rusija ES privalo
palaikyti ypatingus santykius, kaip su supervalstybe. Bet ES visiškai
nesirengia suteikti Maskvai jokių ypatingų teisių, skirtingų nuo
kitų ES kaimynų.
Kita vertus, dauguma analitikų ir ekspertų pažymi,
kad, įstojus į ES dešimčiai naujų Rytų ir Vidurio Europos valstybių,
bendra ES politika Rusijos atžvilgiu tapo gerokai griežtesnė. Jeigu
Prancūzija, Vokietija ir Italija gana dažnai nusileidžia Maskvai,
tai Rytų ir Vidurio Europos valstybės, savo kailiu patyrusios, ką
reiškia Maskvos meškos glėbys, ne tik su įtarumu, bet ir su baime
žvelgia į Rusiją. Jos pagrįstai tvirtina, kad Rusijoje vėl atgijo
ir specialiai kurstomos imperinės ambicijos su visomis iš to kylančiomis
pasekmėmis. Todėl jos kategoriškai nepritaria Paryžiaus, Berlyno
ir Romos koketavimui su Kremliaus valdovu.
Yra dar vienas labai svarbus dalykas Europos ir
Rusijos santykiuose. Tai aktyvus Rusijos bandymas dalyvauti užtikrinant
Europos saugumą. Kas gi rengiasi ją užpulti, Maskva, aišku, nesako.
Reikalo esmė kita. Rusijos dalyvavimas Europos ginkluotųjų pajėgų
struktūrose turi du pagrindinius tikslus: įsiskverbus į būsimų Europos
Sąjungos saugumo pajėgų struktūras niekais paversti NATO, kaip Vakarų
pasaulio gynybinę organizaciją, ir išstumti iš Europos Jungtines
Valstijas. Antra Rusijos dalyvavimas tokioje gynybos sistemoje
reikštų Rusijos, kaip galingiausios karinės jėgos, dominavimą senajame
žemyne. Šiuo klausimu netgi V.Putino bičiuliai Prancūzijos prezidentas
Žakas Širakas, Vokietijos kancleris Gerhardas Šrioderis ir Italijos
premjeras Silvijus Berluskonis suvokia, kad negalima įleisti amžinai
išbadėjusio ir labai pikto Maskvos vilko į Europos avidę.
Rusijos politologas Dmitrijus Gluchovskis, dažnai
rašantis apie ES ir Rusijos santykius, pažymi dar vieną Maskvos
nepasitenkinimo santykiuose su ES šaltinį. Tai, anot D.Gluchovskio,
ne tik rusakalbių, neva diskriminuojamų Baltijos šalyse, klausimas,
bet ir Kaliningrado eksklavo tranzito problema. Tik bevizis režimas
į eksklavą patenkintų Rusiją, - rašo D.Gluchovskis. Taigi pakankamai
aišku, kad Lietuvos laukia dar ne viena Kremliaus paspęsta kilpa.
© 2004 "XXI amžius"
|