Ar išsaugosime tautos savastį?
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
Esame sena unikali baltų tauta, išlikusi gyva
po daugelio istorinių kataklizmų, turinti nepakartojamą savastį,
kuri teikė dvasios stiprybės prievarta nudangintiems lietuviams
į Sibiro platybes ir savo valia, ieškant skalsesnio duonos kąsnio
ar gelbstint gyvybę nuo okupantų perplaukusiems Atlantą ir ten įsikūrusiems,
taip pat likusiems gyventi savojoje žemėje laisvės ir prievartinės
ideologijos sąlygomis.
Vyresniosios kartos žmonės gerai prisimena pirmuosius
XX a. pradžios dešimtmečius, kai Lietuvai atgavus nepriklausomybę
suklestėjo carizmo priespaudos naikinta etninė kultūra, kuri yra
per ilgus šimtmečius susiklostęs lietuvių gyvenimo būdas, pasaulėžiūra,
papročiai, šventės, auklėjimo ir mokymo sistema, etinės ir estetinės
vertybės, kalba, tautosaka ir kt. Negalima pamiršti tuo metu atgijusių
ar naujai įsitvirtinusių religinių tradicijų: maldingos kelionės
pėsčiomis į stebuklais pagarsėjusias vietas, kaimo žmonių procesijos
prie artimiausių kryžių, bendros gegužinės pamaldos, pradėta minėti
Motinos dieną ir t.t. Taigi mūsų senolių atmintyje gyvi to meto
vaizdai, kai mokyklose per pertraukas buvo šokama ir dainuojama,
bažnytkaimių jaunimas, vadovaujamas vietos vargonininkų, būrėsi
į chorus, kaimuose atsigavo klojimo teatrai, kiekviena šventė būdavo
apipinama papročiais ir tradicijomis, sodybose, pakelėse buvo statomi
kryžiai ir koplytėlės.
Paskutinioji okupacija, kaip ir iki tol buvusios,
kapojo gyvybines tautos šaknis. Buvo ardomos tradicinės kaimo gyvensenos
formos, griaunamos senosios sodybos, kertami sodybų medžiai, naikinami
pakelių kryžiai ir koplytstulpiai keičiamas įprastas kraštovaizdis.
Formuota masinė kolektyvizacija iškraipė žmonių tarpusavio santykius,
papročius, buvo draudžiamos senosios kalendorinės, o tuo labiau
religinės šventės, išlaikiusios unikalius senųjų papročių bruožus,
buvo dirbtinai diegiamos naujos gyvenimo tradicijos.
Prieš keturiolika metų atkūrus Lietuvos nepriklausomybę,
pakilo tautos savasties išpažinimo banga. 1990 metais įvykusiame
Kultūros kongrese etnologas Norbertas Vėlius (1937-1996) ragino:
Kad mes vėl taptume visaverčiais laisvais žmonėmis, pirmiausia
turime nugalėti vergą savyje, turime sugrąžinti į širdis ir protus
pagarbą savo kalbai, istorijai, papročiams, visam senajam gyvenimo
būdui; mums reikia vėl atidaryti pasakų skrynelę, įsiklausyti į
lietuviškų kanklių ir trimitų garsus, suprasti patarlėse ir priežodžiuose
slypinčią gyvenimo išmintį, suvokti audimo raštų paslaptis, įminti
Rūpintojėlio ir Sopulingosios Dievo Motinos mįsles.
Iš pradžių atrodė, jog ima kartotis tai, kas vyko
Lietuvoje pirmaisiais XX a. dešimtmečiais. Mokyklose suaktyvėjo
kraštotyros būrelių veikla, imta užrašinėti vietos tautosaką, kūrėsi
nauji etnografiniai ansambliai, dažniau skambėjo liaudies dainos.
Deja, tai buvo trumpas tautos savasties pliūpsnis. Greitai didelei
jaunimo daliai pasidarė priimtinos nelietuviškai skambančios dainos,
pernelyg susižavėta kūno malonumais, pornografija, sekso prisotintomis
pramogomis, net kolektyvine prostitucija, brutalios jėgos kultu...
Kaip teigia filosofas Krescencijus Stoškus, blogiausia ne tai,
kad masinė kontrkultūra suranda mūsų tautoje atitinkamus pomėgius
ir polinkius turinčių nesubrendusių žmonių, bet kad, skatindama
seksualinį palaidumą, neatsakingumą, brutalumą, agresyvumą, cinizmą,
žiaurumą, ji tęsia totalitarinės valstybės pradėtą žmogaus dvasios
ir tautos griovimo darbą ir kad nuo politinio entuziazmo apsvaigusi
progresyviausia visuomenės dalis to dar nepastebi, o gal ir nesupranta.
Bet labiausiai pripažinti periodiniai leidiniai, garsindami, reklamuodami
arba net neutraliai aprašinėdami kontrkultūros reiškinius, atitinkančius
Romos imperijos žlugimo laikų dvasią, nepastebi savo chamizmo.
Negalima sakyti, kad valdžios vyrai visai nesirūpina tautos savasties
išsaugojimu. Visiems akivaizdžiaia sektinas Japonijos pavyzdys.
Aukštą technikos lygį pasiekusi valstybė sugebėjo išsaugoti savo
protėvių kultūrą. Lietuvoje buvo daug tikėtasi iš 1999 metais LR
Seimo priimto Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo,
kuriame pabrėžiama, kad etninė kultūra yra tautos būties, išlikimo
ir tvirtumo esmė, nacionalinės kultūros pamatas ir kad tik savo
etnine kultūra besiremianti tauta gali palaikyti savo visuomenės
narių pilietinį brandumą, dalyvauti pasaulio civilizacijoje kaip
lygiavertė partnerė, išlaikyti tokiai partnerystei ir bendradarbiavimui
būtiną orumą, savarankiškumą ir savitumą. 2000 metais įkurta Seimui
pavaldi Etninės kultūros globos taryba, veikia Valstybinė lietuvių
kalbos komisija. Tačiau...
Nuo gegužės 1-osios atsivertėme naują savo istorijos
puslapį tapome Europos Sąjungos nariais. Iki tol Lietuvoje svečiavęsi
tos organizacijos lyderiai pabrėždavo: Europa laukia mūsų, lietuvių,
su savo kultūra, su giliu krikščionybės supratimu tuo mes praturtinsime
Europos Sąjungą. Ne be reikalo taip kalbėdavo. Popiežius Jonas Paulius
II savo apaštaliniame paraginime Ecclesia in Europa, paskelbtame
2003 m. birželio 28 d., pastebi: ...daugelis europiečių atrodo
gyveną be dvasinių šaknų ir tarsi įpėdiniai, iššvaistę istorijos
jiems patikėtą palikimą. Todėl nekelia nusistebėjimo mėginimai suteikti
Europai veidą, kuriame neatsispindėtų religinis paveldas, pirmiausia
jos gili krikščioniškoji siela, stengiantis Europos tautų teises
pagrįsti taip, kad jos nebūtų įskiepytos į kamieną, gaivinamą krikščionybės
syvų.
Esama ir daugiau oficialiai pareikštų įžvalgų,su
kokiais iššūkiais Lietuva susidurs pačioje artimiausioje ateityje.
Kovo mėnesį susikūrė neformalus Lietuvių tautinės kultūros forumas,
surengęs visuomenei konferenciją, globojamą Lietuvos mokslo tarybos.
Pranešimus skaitė katalikų kunigas, mokslininkai, politikai, mažiau
žinomi intelektualai. Perskaityta per dvidešimt pranešimų. Į problemą
pažvelgta įvairiapusiai.
Kun. Edmundas Naujokaitis, priklausantis Šv. Pijaus
X kunigų brolijai, pastebėjo: Šiandien norom nenorom įsiliejame
į ES suformuotą erdę, o joje aktualiausia yra ne tautiškumo problema,
bet radikalus konfliktas tarp religinių ir ideologinių įsitikinimų.
Etninė savimonė yra vertybė, bet nebegali būti ta aukščiausia vertybė,
kuri vien garantuotų tautos vieningumą ir išlikimą. Socializmo ir
liberalizmo ideologijos, daugumai europiečių diktuojančios vertybinę
skalę, veda mūsų žemyno tautas fizinio išnykimo link. Europa, į
kurią žengiame, serga kažkokia savižudiška manija. Kuo gilesnės
demografinės problemos, tuo aršiau propaguojamas abortas, kontracepcija
ir visų rūšių iškrypimai. Esminiai klausimai, su kuriais susidurs
Lietuvos politikai Europos Parlamente ir kitose institucijose, bus
ne lietuvių kalbos ar etninės kultūros apsauga, o negimusių kūdikių
žudymas, eutanazija, vienos lyties asmenų santuoka, šeimos apibrėžimas,
seksualinis švietimas ir galų gale santykis su Katalikų Bažnyčia,
kuri vienintelė dar išdrįsta tarti kritišką žodį šiais klausimais.
Tai bene vienintelis toks pastebėjimas konferencijoje.
Pasak Romualdo Ozolo, grėsmė, kad lietuvių tautinė kultūra gali
greitai pražūti globalizacijos antplūdyje ir svetimų kultūrų įtakose,
yra akivaizdi ir daug svarbesnė už politines pažiūras bei nesutarimus.
Dabar kaip niekad svarbu pasiekti, kad lietuvių tautinės kultūros
reikalai taptų Lietuvos vadovybės nacionalinės politikos prioritetu,
sakė šis pranešėjas.
Konferencijos rengimo komiteto pirmininkas Molėtų
krašto muziejaus skyriaus vedėjas Jonas Vaiškūnas buvo dar labiau
radikalus. Įstojimas į Europos Sąjungą geopolitinių aplinkybių
padiktuota neišvengiamybė, todėl, apsisprendę ją priimti, turime
įsipareigoti ir įpareigoti Lietuvos Respublikos vadovybę imtis skubių
ir adekvačių priemonių Lietuvos tautinei kultūrai, tautinei ir pilietinei
savimonei savo valstybėje stiprinti. Privalome susitelkę pareikalauti,
kad Lietuvos valdžia šias lietuvių tautos vertybes pradėtų puoselėti
ne tik gražiomis deklaracijomis, bet ir darbais.
Algirdo Endriukaičio nuomone, globalizacijos
ir Europos Sąjungos erdvėje sunku išlaikyti savo kultūrą ir savastį.
ES erdvė nėra palanki Lietuvos kultūros būsenai.
Vienas kitas pranešėjas ragino kiekvieną mūsų
puoselėti savo tautinę kultūrą, tautinę savimonę, kuri visada ir
visur neleistų užsimiršti: Esi lietuvis, todėl nevalia išsižadėti
to, kas buvo brangu mūsų protėviams. Konferencijos dalyviai, susirūpinę
tautinės kultūros ateitimi, priėmė pareiškimą, kuriame reikalauja
apginti ir sustiprinti tautinę valstybę, laisvą tautos valią, sudaryti
tinkamas sąlygas jos savimonei, saviraiškai ir tęstinumui. Taip
pat priimti net penki nutarimai: dėl lietuvių kalbos, dėl tautinės
savasties ugdymo, dėl Lietuvos istorinių-etnografinių sričių ir
t.t.
Baigti norėtųsi tuo, kuo baigė savo pranešimą
kun. E.Naujokaitis. Jis palinkėjo Lietuvai būti šiauriniu tautinių
ir katalikiškų vertybių bastionu Europoje tik suvokusi šį savo
pašaukimą, lietuvių tauta galėtų įlieti šviežio kraujo į susenusią
Europą ir prisidėti prie žemyno dvasinio ir fizinio atgimimo.
Dar laukia atsakymas į antraštėje iškeltą klausimą
ar išsaugosime tautos savastį, kurią supratome kaip etninį ir
religinį paveldą? Visi susitelkę turėtume duoti teigiamą atsakymą.
Jau turime gerų pavyzdžių, kaip pavyko apsiginti nuo mūsų tautai
svetimų intervencijų (švietėjiškas lytinis švietimas mokyklose,
paslaugos jaunimui ir kt.). Išlaikyti tai, ką turime, tikriausiai
bus lengviau.
© 2004 "XXI amžius"
|