A.Toinbio pasaulio istorijos modelis
Ramūnas LABANAUSKAS
Lietuvoje britų istoriko ir valstybės veikėjo
Arnoldo.J.Toinbio (J.Toynbee) (18891975) pasaulio istorijos modelis
dar nėra plačiai žinomas. Tai nestebina mūsų šalies bibliotekose
mes nerasime visų jo svarbiausio veikalo Istorijos studijos dvylikos
tomų anglų kalba (tėra tik vertimas į ispanų kalbą). Tuo tarpu pasaulyje
jo civilizacijų raidos modelis gerai žinomas ir seniai pripažintas
vienu logiškiausių ir universaliausių XX amžiaus istoriosofinių
koncepcijų. Tad ir šio straipsnio autoriui teko pasitenkinti rusų
istorikų sudarytu šio veikalo daidžestu Postiženije istorii.Tenka
apgailestauti, kad į jį neįtraukti tekstai iš dvyliktojo tomo, pasirodžiusio
1961metais (pirmasis tomas - 1934 metais, o autorius pradėjo savo
svarbiausią gyvenimo veikalą rašyti 1922 metais). Šiame tome, atsižvelgdamas
į į kolegų istorikų kritiką, A.Toinbis gerokai išplėtė savo empirinių
duomenų bazę, pakoregavo vertinimus žymiai didesnį vaidmenį pradėjo
skirti didžiosioms religijoms ir Bažnyčioms.
Keletas biografinių detalių. A.Toinbis gavo
puikų klasikinį humanitarinį išsilavinimą. Neabejotinai prie to
prisidėjo ir jo dėdė A.Toinbis, kuris buvo žymus istorikas ekonomistas.
Dėl anksti išryškėjusių savo gabumų turėjo galimybę mokytis prestižiniame
koledže. Po to studijavo Oksfordo universitete ir Britų archeologijos
mokykloje Atėnuose. 1913 metais išspausdino pirmąjį savo mokslinį
straipsnį. 19191924 metais bizantiškosios ir naujosios graikų
kalbos, literatūros ir istorijos profesorius, nuo 1925-ųjų - visuotinės
istorijos profesorius Ekonomikos mokykloje.
Neišdildomą įspūdį A.Toinbiui paliko kelionės
į Skandinaviją ir Pietų Europą (Graikiją, Italiją ir kitas šalis).
Stebėjo graikųturkų karą kaip laikraščio korespondentas. Visa tai
jam tapo stimulu pasinerti į lyginamuosius civilizacijų tyrimus.
Dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą konsultavo Didžiosios Britanijos
užsienio reikalų institucijas Vidurio Rytų klausimais, dalyvavo
1919 metais Versalio ir 1946-aisias Paryžiaus taikos konferencijose
Britanijos delegacijų sudėtyje. 1925 -1956-aisiais A.Toinbis - Karališkojo
užsienio reikalų instituto direktorius, 1943-1946 metais vieno
iš užsienio reikalų ministerijos departamentų direktorius. Po karo,
pasitraukęs iš ilgamečio darbo užsienio reikalų ministerijoje, visą
savo laiką paskyrė istorijos studijoms.
Straipsnyje pabandyta atskleisti A.Toinbio civilizacijų
irimo modelio ypatybes, išryškinant universalios valstybės bei Bažnyčios
vaidmenį jame, taip pat A.Toinbio istorinio proceso sampratą ir
santykį su krikščioniškąja doktrina.
Civilizacijų irimo modelis: svarbiausi bruožai
Pasak A.Toinbio, civilizacijos raidoje galima
išskirti kelias stadijas: genezės, augimo (jo aiškiai neįvardytos);
trumpą harmonijos arba pusiausvyros; įlūžio ir pačią ilgiausią irimo
stadiją, užsibaigiančią civilizacijos žlugimu. Apžvelgiant irimo
stadiją, svarbiausi akcentai būtų šie: irimo pasekmės visuomenei,
chronologinis irimo nuoseklumas, visuomeniniai jausmai bei elgesio
tipai ir jų pasireiškimas universalios valstybės stadijoje, asmenybės
vaidmuo yrančioje civilizacijoje, Visuotinės Bažnyčios vaidmuo,
taip pat trečiosios kartos civilizacijos ypatybės.
Civilizacijos irimo pradžią žymi Įlūžis, pasireiškiąs
dviem pavidalais: horizontaliuoju ir vertikaliuoju Įlūžiais. Horizontalusis
Įlūžis tai civilizacijos subyrėjimas į atskiras lokalines valstybes,
pasireiškiantis karais ar kitokiu tarpusavio priešiškumu. Žymiai
fundamentalesnis vertikalusis (socialinis) Įlūžis. Tai yra, iki
tol vieninga (tais pačiais idealais gyvenanti) visuomenė skyla į
vidinį ir išorinį proletariatą (proletaras A.Toinbio koncepcijoje
- tai žmogus, nesitenkinantis savo padėtimi) bei valdančiąją mažumą
- tokia tampa kūrybinė mažuma, nesugebėjusi ar nenorėjusi atsakyti
į paprastą istorijos Iššūkį. Nauja kūrybinė mažuma pradeda formuotis
vidiniame proletariate, nors kūrybingumo pėdsakai išlieka ir valdančiojoje
mažumoje.
Irstančioje civilizacijoje veikia In ir Jan ciklinis
dėsnis, iki Įlūžio pasireiškiąs Iššūkio ir Atsako pavidalu, civilizacijai
įlūžus - kaip Irimas ir Palingenezė (atgimimas perėjimas į naują
dvasinį planą, t.y. naujos civilizacijos gimimas). Civilizacija
kiekvieną kartą susiduria vis su tuo pačiu Iššūkiu, į kurį vieną
kartą nesugebėjo atsakyti. Nuolat vyksta vis nauji nesėkmingi bandymai
įveikti išbandymą, kol galiausiai tokia visuomenė žlunga, prieš
tai pagimdydama naują civilizaciją, o trečiosios kartos civilizacija
- ir Visuotinę Bažnyčią. Irimo procese galima įžvelgti dar vieną
ciklą Kritimo ir Atsigavimo, tarsi vieną iš Irimo taktų. Civilizacija
žlunga per 3,5 tokių taktų. Antrajame takte susiformuoja universali
žlungančios civilizacijos valstybė, įgaunanti imperijos pavidalą.
Tai paskutinis galingas bandymas gelbėti civilizaciją. Tuo tarpu
trečiasis Atsigavimas (pagyvėjimas) jau žymiai silpnesnis. Žlungančios
civilizacijos vidinis proletariatas dar pagimdo universalią religiją
bei Bažnyčią (tiesa, pirmosios kartos civilizacijos nesėkmingai
tik tokios religijos užuomazgą), kuri ir tampa naujos civilizacijos
užuomazga, bet taip pat ir tolesnio istorinio proceso, kaip nepertraukiamo
kylančio judėjimo dvasinio progreso aukščiausiu tašku (taip
apibūdinama krikščionybė, bet nedaug nuo jos atsilieka ir kitos
aukščiausiosios religijos). Vakarų civilizacijai pasukus regreso
keliu, lyderystę dvasiniame progrese perims krikščionybė ir kitos
aukščiausiosios religijos. Taigi galima daryti prielaidą, jog greta
trečiosios kartos civilizacijų gimdytojos vaidmens A.Toinbis didžiosioms
religijoms (krikščionybei, mahajanos tipo budizmui, islamui ir induizmui)
numato ir civilizacijų paveldėtojų vaidmenį.
Įlūžusios visuomenės struktūrinės dalys
Jos, kaip minėta, trys: valdančioji mažuma, vidinis
ir išorinis proletariatas. Po įlūžio keičiasi visuomeniniai santykiai:
savanorišką nekūrybingosios visuomenės dalies sekimą (mimezę) kūrybingąja
mažuma pakeičia susvetimėjimas ir priešiškumas. Visuomenė skyla
susiformuoja proletariatas. Keičiasi vaidmenys: dabar proletariatas,
savo gelmėse gimdydamas naują kūrybingąją mažumą daro įtaką valdantiesiems,
kurie palaipsnį kūrybingumo praradimą stengiasi kompensuoti jėga,
prievarta. Kiekviena iš trijų suskilusios visuomenės dalių formuoja
savo institutus: valdančioji mažuma - universalią valstybę (paskutinis
ryškesnis jos kūrybingumo pasireiškimas), vidinis proletariatas
universalią religiją (Bažnyčią), o išorinis proletariatas ginkluotus
barbarų būrius. Visi šie institutai gerai atspindi vertybes, kuriomis
vadovaujasi kiekviena iš skilusios visuomenės dalių: valdančiajam
elitui charakteringas siekis prievarta išlaikyti valdžią, proletariate
išryškėja dvi linijos gerumo (daugiau būdinga vidiniam) ir prievartos
(išoriniam proletariatui pastarasis atlieka neišvengiamai būtiną
išorinio civilizacijos griovėjo vaidmenį). Taigi prievarta (karingumas)
reiškiasi tiek iš valdančiosios mažumos, tiek iš išorinio proletariato
pusės (tačiau ją išprovokuoja pati mažuma), o vidinis proletariatas
atstovauja tą tolesnio progreso linkme vedančią liniją gerumą.
Vidinis proletariatas - tai deklasacijos, susvetimėjimo gimtajai
socialinei terpei, padarinys, dažniausiai dėl karų. Išorinis proletariato
atsiradimas žymi pasikeitusius civilizacijos ir jos įtakoje esančios
primityvios visuomenės (ar jos dalies) santykius, kai buvusį savanorišką
sekimą civilizacijos kultūra pakeičia priešiškumas ir noras išsaugoti
kultūrinį savitumą. Iki tol buvusį harmoningą poveikį primityvioms
visuomenėms keičia vienpusis, tačiau skvarbesnis ekonominis ir politinis
(karinis) poveikis. Valdančioji mažuma jėga stengiasi paskleisti
savo valdžią ten, kur prieš tai veikė kultūros jėga. Proletariatas
atitinkamai stengiasi sunaikinti valdančiąją mažumą, kuri jam tapo
svetima proletarizacijos eigoje tai ir įvyksta, nes valdantieji,
nors ir turėdami savo rankose jėgą, nepajėgia atsispirti proletariato
kultūrinei įtakai.
Galima išskirti keturis valdančiųjų tipus (pasyvius
ir aktyvius): švaistūno, budelio, racionaliai tvarkančio tai, kas
užgrobta, užkariautojo, užgrobiančio tai, ką švaistūnas naikina,
o budelis saugo ir ketvirtąjį valdininko altruisto, lengvai įžiūrimą
universalios valstybės stadijoje. Pastarasis tipas, žinoma, gerokai
patrauklesnis už pirmuosius ir gerokai gausesnis, tačiau, nepaisant
to, valdančiosios mažumos dominuojančiu bruožu išlieka uždarumas
ir sustabarėjimas.
Reakcija į civilizacijos įlūžį ir elgesio tipai
Fundamentalus lūžis pirmiausia įvyksta žmogaus
dvasioje, sieloje. Galimos dvi jo jausminės reakcijos: dorovinio
nuopuolio neišvengiamumo pojūtis iš čia nusivylimas ir pasyvumas
bei nekontroliuojamos gyvenimo tėkmės pojūtis, vedantis į aktyvumą.
Taigi pasyvi arba aktyvi laikysena. Galimi du elgesio tipai: pasyvus
- atsiribojimas ir du aktyvūs archaizmas, futurizmas. Vienintelis,
vedantis tolesnio dvasinio progreso keliu, Perkeitimas, jungia
ir pasyvumą, ir aktyvumą.
Archaizmas tai sąmoninga politika, sekant protėviais,
o ne amžininkais, paneigiant nuoseklią tradicijų raidą. Pasireiškia
įvairiose sferose: politinių, socialinių institutų, religijos restauravimu,
seniai mirusios kalbos, ideologijų, pasaulėžiūrų atgaivinimu. Tai
gynybinė reakcija, turinti tikslą užpildyti socialinį lūžį. Jos
dingstis siaubas dėl įprastinės gyvensenos, vertybių žlugimo.
Tai ir žingsnis nuo dinamizmo prie statinės būklės. Archaizmas būdingas
valdančiajai mažumai, taip pat išoriniam proletariatui. Archaizmas
siekia suderinti praeitį ir dabartį, bet tai neįmanoma, todėl, įsitikinus
jo bergždumu, perauga į Atsiribojimą. Šiuo keliu žengia kūrybingesni
valdančiosios mažumos atstovai, suvokę gyvenimo beprasmiškumą ir
savo nepajėgumą keisti jo. Filosofija, propaguojanti palaimingą
mąstymą ir primygtinai raginanti nekreipti dėmesio į visuomenę
tokios mažumos kūrinys, kaip kad religija - proletariato. Iki logiško
galo tokias idėjas privedė budizmas (hinajana): gyvenimas yra kančia,
todėl norint jos išvengti geriau nuslopinti savyje norą gyventi.
Stoicizmo svarbiausias motyvas taip pat vedė į tai: jokios užuojautos,
gailesčio, meilės.
Futurizmas lygiai toks pat sąmoningas veikimas,
atsisakant apskritai bet kokio sekimo, savos civilizacijos tradicijų
tiek esamų, tiek ir buvusių praeityje. Futurizmas daugiau būdingas
vidiniam proletariatui. Psichologiškai jis sunkiau pagrindžiamas,
be to, ir sunkiau įmanomas. Jis lengvai perauga (transcenduoja)
į Perkeitimą, kai futurizmo politikos sekėjai įsitikina, jog futuristinės
utopijos šiame pasaulyje įgyvendinti nepavyks tada lieka laimės
siekti anapus, Dievo Karalystėje. Johanano ben Zakajos alternatyvus
nesipriešinimo kelias galėtų būti Sirijos vidinio proletariato dalies
žydų elgesio metamorfozės, kaip reakcijos į nevaisingą zelotizmą
siekį prievartiniu būdu atkurti žydų valstybę, pasibaigusį žydų
ištrėmimu iš Palestinos, pavyzdžiu.
Asmenybių gyvenime tie du elgesio tipai reiškiasi
kaip atsiskyrimas ir asketizmas - pasyvioji pora (Antikos filosofas
ir krikščionių asketas) arba truantizmas ir kankinystė - aktyvioji
pora (Anglijoje T.Volis ir T.Moras). Abi jos skiriasi tik atsidavimo
žmonėms buvimu ar ne (A.Toinbio terminologija - Sugrįžimo momentu).
Jausminė reakcija į universalios valstybės atsiradimą
ir pasekmės
Universali valstybė (imperija) bandymas atstatyti
civilizacijos kultūrinę ir vertybinę vienybę bei socialinę pusiausvyrą,
tačiau ne dvasinėmis, kūrybinėmis priemonėmis, o prievarta. Vis
dėlto dauguma tokios valstybės gyventojų priima labai palankiai
jos atsiradimą ji teikia tvarkos, ramybės, pastovumo pojūtį, todėl
ir jausminė reakcija bei iš jos iškylantis visuomenės elgesys skiriasi
nuo ankstesnės, tuoj po įlūžio vykusios sumaišties.
Pirmasis skirtumas vienybės jausmas. Visų pirma
kultūrinės, tiesa, pasireiškiančios daugiau išoriškai, valdančiosios
mažumos diegiamos iš viršaus ir greta armijos turinčios būti imperijos
vienybės ir amžinumo ženklu. Tokia kultūrinė vienybė greičiau vadintina
standartizacija, kaip priešingybė augimo stadijoje pasireiškiančiai
diferenciacijai. Iš viršaus primetami kultūriniai standartai tiek
vidinio, tiek ir išorinio proletariato dažniausiai nepriimami, jiems
noriai susiurbiant svetimų civilizacijų kultūros elementus per svetimos
kilmės to paties proletariato atstovus, pvz., vergus (Sirijos civilizacijos
proletariato produktas krikščionybė). Tačiau regima imperatoriaus
valdžia duoda impulsą pavyzdžio forma universaliai religijai kūrti
kaip kad vienas valdovas nugali daugelį karaliukų, taip ir vienas
Dievas (dažniausiai dinastijos garbinamas, nors tokiu atveju neaiškios
Jahvės pergalės priežastys, nes Jahvė nebuvo Achemenidų Dievas)
nugali kitus gentinius dievukus.
Kitas dominuojantis jausmas susimaišymas (promiskuitetas),
matomas įvairiose sferose. Tai ir religijos sinkretizmas (graikų
dievų įtraukimas į romėnų dievų panteoną), kalbų maišymasis, kai
atskiri socialiniai sluoksniai vartoja skirtingas kalbas kaip
įrodymas tam panaudojamas ir Šventosios Dvasios nužengimo mitas.
Taip pat filosofijos ir religijos sinkretizmas, pasak autoriaus,
reiškiąs filosofijos nuskurdimą bei religijos praturtėjimą. Pvz.,
krikščionybė, pati būdama judaizmo, zoroastrizmo mišinys, sugebėjo
save išreikšti helenistinės filosofijos kalba. Tai taip pat ir proletarizacijos,
galiausiai atvedančios į valdančiosios mažumos išnykimą, pavyzdys.
Romos elito germanizavimasis ir išnykimas bene ryškiausiai liudija
vaidmenų pasikeitimą irimo stadijoje: dabar proletariatas primeta
savo kultūrines vertybes mažumai. Proletarizacija reiškiasi vulgarizacijos
(kultūrinė vidinio proletariato įtaka valdančiajam elitui ar net
jo fizinis atskiedimas pvz., po 1793 metų prasidėjęs reguliarių
armijų kūrimas) ir barbarizacijos forma (barbaras, iš pradžių tenkinęsis
samdinio statusu, tampa užkariautoju, į jo rankas pereina karinės,
vėliau ir civilinės valdžios svertai, lygiagrečiai vykstant barbarų
papročių perėmimui).
Elgesio tipai tie patys: archaizmas, futurizmas,
atsiribojimas ir perkeitimas. Archaizmas institucijose (korporatyvinės
viduramžių miestų santvarkos atkūrimas fašistinėje Italijoje, Likurgo
konstitucijos Spartoje), idėjų srityje (kraujo ir žemės, teutonizmo
kultas), mene (XIX amžiaus Vakarų eklektinė architektūra), kalboje
ir literatūroje (pastangos atgaivinti seniai mirusią kalbą, Atikos
dialekto aukštinimas), religijoje (ceremonialo ar, pvz., viduramžių
krikščionybės nostalgija).
Futurizmas universalios valstybės stadijoje -
tai svetimų civilizacijų vertybių perėmimas: revoliucija manierose
(maskvėnas užsideda peruką), institucijose (bet kokių iki tol buvusių
socialinių ribų ištrynimas pvz., po Prancūzijos revoliucijos standartinių
administracinių vienetų departamentų sukūrimas), drastiškas
atsiribojimas nuo ankstesnės kultūros (knygų deginimas Kinijoje
ar alfabeto pakeitimas Turkijoje, ikonoklastų sąjūdis Bizantijoje)
ir pan.
Tiek futurizmas, tiek ir archaizmas - tai bandymas
ieškoti išsigelbėjimo praeityje ar ateityje, nepakylant į naują
dvasinį lygmenį.
Greitai įsitikinama žmogiškų pastangų bergždumu,
tačiau elgesys skirtingas: valdančiojo elito atstovai renkasi pasyvų
kelią pasitraukimą iš visuomenės (atsiribojimą), o proletariato
lyderiai aktyvų jos perkeitimą, t.y. atsigręžimą į Dievą. Simbolinis
žingsnis nuo Dzeuso karalystės į Dievo Karalystę, perėjimą iš
vieno dvasinio plano į kitą, aukštesnį. Tai dvitaktis judesys
Išėjimas ir Sugrįžimas į šį pasaulį su nauju dvasiniu žinojimu tam,
kad perkeistų jį. Tuo tarpu Atsiribojimas tik Išėjimas, naują
žinojimą egoistiškai bandant pasilaikyti sau (išmintingas tas, kuris
neišgyvena dėl kitų, neįsileidžia į savo širdį meilės ir gailesčio,
o atsiduoda dieviškų dalykų apmąstymui toks helenistinės filosofijos
idealas).
Teologinis-mitologinis fonas
Apčiuopiamą, regimą, istoriškai suvokiamą civilizacijos
raidos modelį A.Toinbis bando įžvelgti teologinio-mitologinio ar
filosofinio pobūdžio tekstuose. Juose vaizduojama antgamtinių, priešiškų
viena kitai esybių kova, jo nuomone, atspindi realią civilizacijos
raidą. Tai tarsi nematomas, antrasis šio realaus vyksmo fonas, teologinis
jo civilizacijos raidos modelio pagrindimas, kurį, tiesa, labai
sunku susieti su šiaip jau aiškiai gamtinėmis, ekonominėmis, kultūrinėmis
ir psichologinėmis šio proceso priežastimis. Viskas atsiremia į
jo Dievo sampratą, o ji miglota nors jis vos ne kiekvieną savo
teiginį bando paremti Šventojo Rašto citata, tačiau, akivaizdu,
jog krikščioniškojo Dievo jis neišskiria iš helenistinių ar kitokių
mitų, todėl Dievas jam nėra realybė, kuriai determinuota žmonijos
istorija. Jei ši prielaida teisinga, tai tas jo teologinis-mitologinis
civilizacijos raidos modelio pagrindimas ir lieka tik realaus istorinio
vyksmo atspindžiu žmogaus sąmonėje.
Vis dėlto pabandykime išsiaiškinti, kas vyksta
šiame mitologiniame lygmenyje. A.Toinbio manymu, scenarijus visada
tas pats - nuolat kartojasi dviejų superesybių kova: tai gali būti
Dievo ar velnio, Jahvės ir Gyvatės, Dievo ir Mefistofelio, Dzeuso
ar Prometėjo, Artemidės ir Afroditės ar kitų mitologinių būtybių
kova. Norint sistemą išjudinti iš sustingimo, reikalingas išorės
veiksnys tokiu veiksniu ir tampa velnio (ar kitos būtybės) Iššūkis,
pasiūlymas Dievui, kurio jis negali atsisakyti. Velnias savo įsiveržimu
išjudina sistemą iš stabilios In būsenos (sugriauna dieviškąją harmoniją)
į aktyviąją Jan, tačiau Dievas savo kūrybiniu veiksmu ir vėl atstato
tą harmoniją (In būseną), bet jau aukštesniu lygiu. Ir taip nuolat
kartojasi velnio Iššūkis ir Dievo Atsakas - šiame žmogaus sąmonės
vaizdinių (ar transcendentiniame?) lygmenyje taip tarsi atkartojami
Istorijos Iššūkiai ir kūrybinės mažumos nuolatiniai Atsakai į juos.
Kas gi vyksta kūrybinei mažumai atsisakius (ar
nesugebėjus) duoti Atsaką į Iššūkį, tai yra įvykus civilizacijos
įlūžiui? Dievas yra priverstas pats įsikišti, kad būtų atstatyta
harmonija, nes žmogus to nebepajėgus padaryti (civilizacija gyvuoja
tik nepertraukiamame judėjime vieną kartą sustojus, pozityvaus
judėjimo atgaivinti nebeįmanoma, vėl reikalingas įsikišimas iš išorės,
kaip ir pirmosios civilizacijos genezėje). Neaišku, kiek tas įsikišimas
A.Toinbiui realus galbūt tai greičiau kažkokiu būdu visos žmonijos
dvasinėmis galiomis sugebanti pasinaudoti superasmenybė (antžmogis).
Asmenybės vaidmuo irstančioje civilizacijoje
Veiksmo šaltiniu visuomet yra ne visuomenė, o
individuali siela. Proletariato ar valdančiosios mažumos veiksmus
taip pat vairuoja atskiri individai asmenybės. Irimo stadijoje
jų vaidmuo apsiriboja civilizacijos gelbėjimu siekiant užlyginti
socialinį įlūžį. A.Toinbis suranda penkis gelbėtojų tipus: tuos,
kurie atvirai deklaruoja, jog kieta ranka išgelbės visuomenę, archaistus,
futuristus, filosofus su karaliaus kauke bei Dievą, įsikūnijusį
žmoguje. Visais pirmais keturiais atvejais gelbėtojas galiausiai
priverstas imtis kalavijo t.y. prievartos, kai susiduria su visuomenės
pasipriešinimu. Be to, visais tais atvejais siekiama išlaikyti mažumą
valdžioje. Archaistas, susilaukęs valdančiųjų nepasitikėjimo, dažnai
išmetamas iš valdančiojo elito - tada jam telieka kreiptis į proletariatą
ir pasiūlyti savo paslaugas (romėnas Sertorijus, vadovavęs iberų
sukilėliams). Barbarų sukilėlių vadai gali vadovautis ir archaizmu,
ir futurizmu. Filosofas su karaliaus kauke apskritai nenatūralus
dalykas, nes filosofo prigimtis reikalauja atsiribojimo, nebent
filosofų patarimais besivadovaujantys valdovai, bet ir jiems dažnai
telieka viena priemonė - kalavijas. Tad lieka Dievas, įsikūnijęs
žmoguje. Dievų, pretenduojančių į gelbėtojo vaidmenį, nemaža: graikų
dievas Dionisas, induizmo dievų avataros, įvairūs pusdieviai, kaip
Heraklis ar Achilas, tokios sudievintos istorinės asmenybės kaip
Pitagoras, Platonas, Asklepijus ar Augustas. Tame pačiame kontekste
autorius aptaria ir krikščionių Dievo Sūnaus Jėzaus Kristaus
Įsikūnijimą, kuris nuo kitų dievų skiriasi tik tuo, jog savo kančia
bei mirtimi iš tiesų pasiaukojo žmonijai, atverdamas jai naują suvokimą
ir tuo ją išgelbėdamas. Tačiau Jo dieviškumą A.Toinbis laiko mitu.
Tokiu atveju neaišku, kaip jis galėjo aukotis už visą žmoniją, o
jei ir galėjo - kaip vieno žmogaus mirtis praktiškai ją galėjo išgelbėti.
Pabaiga kitame Horizontų numeryje
© 2004 "XXI amžius"
|