Suomija ir Estija - du skirtingi, tačiau sėkmingi
ekonomikos modeliai
Ir Suomijos, ir Estijos ateityje laukia dideli
iššūkiai, dalį iš kurių šalys mes viena kitai. Suomija yra turtinga
valstybė, garsėjanti dideliais mokesčiais ir dosnia socialinės apsaugos
sistema. Tačiau vos už keliasdešimties kilometrų, kitame Baltijos
jūros krante, yra Estija nedidelė ir ne tokia turtinga kaimynė,
kuri iki 1991 metų prieš savo valią priklausė Sovietų Sąjungai.
Estijoje vidutinis metinis darbo užmokestis tesiekia šešis tūkstančius
eurų. Tačiau norėdama pritraukti užsienio investicijų, šalis tam
tikrą įmonių pelną apmokestina nuliniu tarifu.
Suomija prisijungė prie Europos Sąjungos tik 1995
metais, tačiau yra turtinga jau ne vieną dešimtmetį. Tradiciniai
Suomijos ekonomikos sektoriai yra medienos ir mašinų pramonė, bet
po Antrojo pasaulinio karo šalis taip pat tapo laivų statybos ir
technologijų centru. Kaipgi gana nutolusiai šaliai, pasižyminčiai
dideliais atlyginimais ir aukštais mokesčiais, pavyko tapti turtinga
ir tokia likti?
Suomija ir toliau didžiausią dėmesį skiria verslo
nišoms. Be mobiliųjų telefonų milžinės Nokia, kuri užtikrina ketvirtadalį
šalies eksporto, Suomijoje veikia ir kitų specializuotų nišų lyderės.
Pavyzdžiui, liftus ir keltuvus gaminanti Kone pasaulyje pagal
pardavimus tenusileidžia Schindler, o Suunto laikrodžių trokšta
viso pasaulio atletai. Be to, Suomijoje yra įsikūrusios trys iš
dešimties didžiausių pasaulyje medienos pramonės įmonių. Suomiai
supranta, kad kainų požiūriu negali konkuruoti su mažesnėmis sąnaudomis
pasižyminčiomis šalimis, ypač Tolimųjų Rytų valstybėmis. Todėl daroma
tai, kas sekasi geriausiai kuriami produktai ir mokomi darbuotojai.
Taip siekiama, kad Suomija ir toliau gamintų pasaulį užkariaujančius
produktus. Suomija pasižymi didžiausiomis pasaulyje, skaičiuojant
vienam gyventojui, išlaidomis tyrimams ir taikomajai veiklai. Tai
leidžia sparčiau pritaikyti naujas technologijas. Suomija, kaip
ir kitos Šiaurės valstybės, visuomet buvo maža prekiautojų šalis,
sakė Suomijos užsienio reikalų ministras Erkis Tuomioja. Todėl
išmokome prisitaikyti prie pasaulio ekonomikos. Be Tolimųjų Rytų
šalių, Suomijai grėsmę kelia nauja ir galbūt pavojingiausia konkurentė,
esanti tiesiog kitame Baltijos jūros krante. Skrydis malūnsparniu
iš Helsinkio į Estijos sostinę Taliną tetrunka 15 minučių ir kainuoja
75 eurus. Šia paslauga naudojasi daugelis Suomijos verslininkų.
Estija viena iš naujųjų ES narių senbuvių
pasipiktinimą sukėlė mažais mokesčiais. Vokietijos kancleris Gerhardas
Šrioderis pareiškė, kad Estijoje taikomas nulinis pelno mokesčio
tarifas naikina darbo vietas Vokietijoje. Tačiau Estijos politiką
gina jos premjeras Johanas Partsas. Bandome paskatinti įmones kurtis
Estijoje bei patraukti vietinius ir užsienio verslininkus, teigė
J. Partsas. Estijos mokesčių sistema yra labai veiksminga, ir
ja bandoma sukurti daugiau darbo vietų. Nors Estija ir padarė didelę
pažangą, jai dar reikia daug nuveikti norint pasiekti aukštą gyvenimo
lygį, kuriuo pasižymi Vakarų Europos šalys. Tuo tarpu Suomijai,
kurioje gyvenimo lygis yra vienas aukščiausių pasaulyje, teks aršiai
konkuruoti ne tik su Europos, bet ir su Tolimųjų Rytų valstybėmis,
ypač su Kinija.
Vis dėlto daugelis mano, kad ir Suomija, ir Estija
pasirinko teisingą kelią: Suomija daug investuodama į tyrimus
ir taikomąją veiklą bei į savo žmones, o Estija pasirinkdama agresyvią
mokesčių politiką.
Pagal ELTA
© 2004 "XXI amžius"
|