Alternatyvų visada yra, tik jos laikui bėgant
brangsta
Guoda Steponavičienė,
Lietuvos laisvosios rinkos instituto viceprezidentė
|
x
|
Vyriausybė nesiliauja stebinusi. Ne, ne sprendimais
- kairiajai Vyriausybei didinti mokesčius tinka prie veido, nesvarbu,
kad rinkėjams tai nepatinka. Jei rinkėjai nustemba, tai kaltas tik
jų naivus girdėjimas - nes mokesčių didinti garsiai niekas iš šių
partijų nežadėjo, tik šiaip užsiminė apie jų balansavimą ir tobulinimą.
Kaip paaiškėjo patvirtinus 2004-2007 metų Lietuvos
konvergencijos programą, naujų mokesčių reikia tam, kad ekonomika
Lietuvoje plėtotųsi tvariai. Ką tai reiškia ir kuo tai gresia
atskiriems mokesčių mokėtojams iš vartojamos naujakalbės suprasti
negali. Tačiau gali būti tikras, kad gresia.
Netikėta sena problema
Praktiškai visi, kurie komentavo Seimo rinkimų
programas, akcentavo biudžeto balanso klausimą - minėjo, kad prisižadėjus
tiek biudžeto dosnybių ir nedarant jokių struktūrinių reformų nepavyks
išlaikyti valstybės finansų stabilumo. Į šias pastabas buvo atsakyta
visišku problemos ignoravimu. Kaip, beje, nebuvo jai dėmesio skirta
ir anksčiau. O turėjo - juk metų biudžetas rengiamas ne per mėnesį
ar du. Esminiai biudžeto rodikliai, tokie kaip pajamos ir išlaidos
bei jų balansavimo būdai, yra biudžeto stuburas, be kurio joks realus
biudžetas negali būti parengtas. Be to, verta prisiminti, kad augant
ekonomikai biudžeto pajamos taip pat auga. Per pastaruosius ketverius
metus absoliučiais dydžiais biudžetas išaugo 50 procentų. Prisiminus,
kad infliacijos nebuvo, tenka konstatuoti, kad įplaukų padidėjimas
niekaip negalėjo būti skirstytojų nepastebėtas.
Taigi Vyriausybė stebina. Stebina tuo, kad biudžeto
balanso klausimas, jei tikėsime finansų ministro kalbomis, yra tarsi
perkūnas iš giedro dangaus. Tarsi ne socialdemokratų Vyriausybė
(su tuo pačiu Premjeru ir finansų ministru) rengė 2005-ųjų biudžetą,
tarsi dabartinės Vyriausybės nariai nebuvo Lietuvoje rinkimų kampanijos
metu, negirdėjo savo ir kolegų kalbų ir nematė partijų programų,
tarsi koaliciją formavo per vieną dieną ir neturėjo jokių alternatyvų,
tarsi tą biudžeto deficitą reikėtų mažinti ne dėl mūsų pačių ekonomikos,
o tik dėl Mastrichto kriterijų.
Pastarasis argumentas yra vertas atskiro dėmesio.
Juk biudžeto deficitas yra reali problema, kurios sprendimu turėtų
būti susirūpinusi bet kurios valstybės vyriausybė, jei ji nori,
kad šalies ekonomika stabiliai augtų, nepriklausomai nei nuo stojimo
į pinigų ar kitokias sąjungas, nei nuo įsipareigojimų užsienio institucijoms.
Kaip žinoma, Lietuvoje yra precedentas - ilgą laiką Lietuva laikėsi
griežtos biudžeto politikos dėl įsipareigojimų Tarptautiniam valiutos
fondui.
Būdai gyventi pagal kišenę
Praktiškai niekada neteko girdėti pareiškimų,
kad Lietuvoje biudžeto pinigai naudojami efektyviai. Priešingai
- nei viešasis administravimas, nei valstybiniai investicijų projektai,
nei valstybės finansuojamos paslaugos (švietimas, sveikatos apsauga)
efektyviu lėšų panaudojimu niekada negalėjo pasigirti.
Jau aišku, kad ir ES struktūrinių fondų lėšų panaudojimas
nebus lietuviškos ekonomikos stebuklas - ir dėl gebėjimų juos įsisavinti,
ir dėl rinkos iškraipymų, kuriuos sukurs įsisavinti ES pinigai.
Tad biudžeto deficitui mažinti reikia žvalgytis pirmiausia į savo
išlaidas, o ne į žmonių pajamas ir turtą. Jau nemažai prikalbėta
ir prirašyta, kad kelti mokesčius šiandien būtų pražūtinga. Iš esmės
dėl to, kad tai sumažins Lietuvos įmonių gebėjimą konkuruoti dėl
rinkų ir žmonių perkamąją galią. Kita rimta priežastis, kodėl tai
būtų blogas sprendimas, yra ta, kad tada spaudimas mažinti deficitą
susilpnėtų ir nebūtų priimti kiti, ilgalaikiam ekonomikos augimui
ir žmonių gerovei būtini sprendimai, arba, kitaip tariant, tos pačios
struktūrinės reformos.
Pirma, turi būti dedamos realios pastangos reformuoti
viešąjį administravimą - tiek institucijų prasme (pavyzdžiui, prie
daugelio ministerijų yra viešųjų įstaigų, kurių veikla galėtų vykti
rinkoje), tiek valdymo, tiek darbo organizavimo institucijose prasme
(įskaitant ir elektroninės valdžios diegimą). Gal ir skaidrumo sprendimuose
tuomet būtų galima tikėtis (rengiant biudžetą ar konvergencijos
programas...).
Antra, jau ne pirmi metai kalbama apie piniginės
socialinės paramos konsolidavimą į vieną pašalpą, skiriamą pagal
vieningus turto ir pajamų kriterijus. Tai leistų matyti realias
socialinės paramos apimtis ir kiek jos tenka vienam remtinam žmogui.
To neturint labai sunku atsilaikyti spaudimui didinti socialinę
paramą visomis kryptimis ir formomis, o spaudimas bus nuolatinis.
Trečia, tikrai be didelio nuostolio žmonėms galima
atsisakyti daugelio valstybės programų gražiais pavadinimais (pavyzdžiui,
darbo vietų kūrimo programa), nes jos kelia tikslus, kurių pasiekti
negali, ir naudoja mokesčių pinigus formaliems darbams atlikti ir
biudžetinėms institucijoms išlaikyti.
Ketvirta, atsisakyti tikslo maksimizuoti struktūrinės
pagalbos įsisavinimą ir skirti biudžeto kofinansavimą tik visai
visuomenei reikšmingiems, bet rinkoje neatsirandantiems projektams
(pavyzdžiui, elektros tiltas).
Penkta, privatizuoti švietimo ir sveikatos atskiras
institucijas ar bent jų valdymą, sudaryti nediskriminacines sąlygas
privačioms švietimo ir sveikatos institucijoms steigtis ir veikti.
Tai leistų plėtotis šiose srityse konkurencijai, pritraukti privačių
investicijų, padėtų reformuoti esamų sistemų neefektyvų valdymą,
taupytų ir ligonių kasų kompensacijas, ir pacientų legalias bei
nelegalias priemokas.
Šešta, gerinti mokesčių surinkimą geriau administruojant
PVM ir mažinant/naikinant PVM lengvatas.
Septinta, sudaryti prielaidas mažėti šešėliui.
Tam reikalinga sumažinti biurokratinę naštą vykdant valdymo reformą
bei apčiuopiamai sumažinti mokesčius. Vyriausybės minimas 3 proc.
punktų pajamų mokesčio sumažinimas šio efekto tikrai neduotų. Sumažinus
pajamų mokestį iki 15 proc., mokesčių mokėtojų padaugėtų šešėlinės
ekonomikos sąskaita (įskaitant algų vokeliuose fenomeną), be to,
prarastų prasmę daugelis lengvatinių mokesčių režimų (pvz., verslo
liudijimai, autoriniai atlyginimai ir panašiai). Esant tokiam tarifui
būtų galima naikinti ir gyventojų pajamų mokesčio lengvatas.
Suprantu, kad daugelis čia išdėstytų pasiūlymų
Vyriausybei nepasirodys patrauklūs, nes jų situacija dėl jau minėtų
priežasčių (dėl išdalytų pažadų, dėl uždelstų sprendimų) yra gana
sunki. Tačiau tai ir yra nepadarytų reformų kaina, kuri laikui einant
tik augs. O tikėtis, kad šitaip pareformuoti mokesčiai bus impulsas
ekonomikos augimui, yra mažų mažiausiai keista.
Kadangi joks spartesnio augimo pagrindas nesukuriamas
(lūkesčiai dėl stojimo į euro zoną tikrai bus nepakankamas veiksnys),
tai labai abejotina, ar visi suplanuoti mokesčiai bus surinkti.
Ir kas tada? Vėl nebus kitos išeities kaip didinti mokesčius?
Tomo Černiševo (ELTA) nuotrauka
© 2005 "XXI amžius"
|