Oranžinės revoliucijos sulaukus Apie ukrainiečius
kitu požiūriu
Povilas STRAPŠYS
|
Apie 10 tūkstančių žmonių
susirinko Kijevo centre
į akciją kandidatui į Ukrainos
prezidentus Viktorui
Juščenkai paremti
EPA-ELTA nuotrauka
|
Pastarųjų mėnesių įvykiai buvusios SSRS respublikose
sukelia daug prieštaringų minčių. Vieni valdžios pokyčius NVS šalyse
sieja su tų tautų mėginimu išsivaduoti iš to pačio sovietinio vyresniojo
brolio įtakos. Kiti, priešingai, teigia, kad šiuo metu kaip tik
prasidėjo aktyvaus rusiškojo revanšo periodas ir rodo į žmogų, sėdintį
Rusijos vadovo krėsle.
Kiek pagrįsti šie nuogąstavimai? Juk iš pirmo
žvilgsnio matome lyg ir prorusiškų režimų ir lyderių atsitraukimą
net keliuose posovietiniuose regionuose. Gruzinai dar užpernai išvijo
į pensiją senąjį kompartijos veteraną E.Ševardnadzę, pakeitusi jį
jaunu ir energingu vadovu, nevengiančiu provakarietiškų pareiškimų.
Pagaliau nustebino ir ukrainiečiai, savo aktyviais protestais privertę
pakartoti prezidento rinkimų antrąjį ratą. Kad ir kiek stengėsi
valdžios vyrų remiamas premjeras V.Janukovičius, net ir prie sukčiavimų
įpratusių žmonių kantrybė trūko. Matyt, melas jau buvo peržengęs
visas įsivaizduojamas ribas.
Apie Ukrainos fenomeną bus dar daug kalbama. Bet
dabar, kai atviros konfrontacijos fazė jau pasibaigė, o šalis įžengė
į numanomą ryžtingų reformų erą, galima vertinti šiuos įvykius visiškai
kitaip. Apie šios krizės priežastis ir galimą problemų sprendimą
manome turį teisę kalbėti ramiai ir be jokių emocijų. Todėl pamėginkime
atsakyti į keletą klausimų kas gi ta Ukraina ir kodėl tokia spontaniška
protestų banga, primenanti mūsų dainuojančią revoliuciją prieš
penkiolika metų, kilo kaip tik šitoje didžiulėje ir turtingoje šalyje?
Kas gi atsitiko?
Daugelis ekspertų pagrįstai kalba apie šios didžiulės
šalies (plotu ir gyventojų skaičiumi beveik prilygstančios Prancūzijai)
kultūrinį ir politinį dvilypumą. Aiškinama, kad yra Rytų ir Vakarų
Ukraina, kurias beveik tiksliai dalija rytinė XVI a. pabaigos XVII
amžiaus Žečpospolitos siena. Tada neva Rytų Ukraina priskirtina
Rusijos, t.y. rytietiškos despotijos įtakai, o šalies Vakarai visada
buvo vakarietiškos, t.y. demokratinės tradicijos nešėjai. Ką atseit
įrodė ir prezidento rinkimų rezultatai.
Ši schema tik iš dalies teisinga. Be Rytų Ukrainos,
dar yra ir pietinės jos sritys, balsuojančios panašiai kaip ir rytiečiai.
Čia tenka kalbėti ne apie kažkokią ilgalaikę Rusijos įtaką (ji ten
pasirodė tik pačioje XVIII a. pabaigoje), o apie totorišką ir turkišką
paveldą. Tiesa, vienu aspektu jis panašus į rytinę Ukrainos dalį
tai despotijų įtaka. Juk ir tuometė Rusija, ir Turkija tokio dalyko,
kaip demokratija, nežinojo.
Visai kas kita su Ukrainos centru ir vakarais.
Lietuvos-Lenkijos valstybė nuo seno garsėjo savo bajoriškąja demokratija,
kuri stipriai veikė ir jos pakraščių gyventojų gyvenimo eigą bei
būdą. Jei LDK laikais ukrainiečių diduomenė dar nebuvo stipriai
veikiama lenkų įtakos, tai po to, kai 1569 metais Liublino unijos
metu Lenkija atėmė šias teritorijas iš savo sąjungininkės LDK,
lenkiško modelio bajorijos mąstysenos įtaka tapo lemiama ir Ukrainai.
Unikalia šios ideologijos išraiška tapo valdančiojo luomo bajorų
laisvių ir teisių sureikšminimas. Bajorai jautėsi tikraisiais šios
valstybės šeimininkais. Nesvarbu, kad mes žinome, kuo baigėsi tokia
bajoriškoji demokratija: Lietuvos-Lenkijos valstybė po kiek laiko
paniro į anarchiją ir žlugo po agresyvių (ir, sakytume, visai nedemokratiškų)
kaimynų sandorių, buvo išdraskyta ir atiteko trims valstybėms. Svarbu
tai, kad vakarinių dabartinės Ukrainos dalių gyventojai bajorai
gyveno visai kitokiame pasaulyje. Ir tai paliko žymę ukrainiečių
charakteryje. Kol rytinėje krašto dalyje maišėsi didelės kolonistų
masės ir beveik išsitrynė riba tarp rusų ir ukrainiečių, tai Vakaruose
net ir po prijungimo prie Austrijos-Vengrijos išliko stiprūs tautinio
savitumo daigai, kurių nepajėgė užgožti nei Austrijos vokiečių,
nei vengrų, nei lenkų kultūrinės įtakos.
Svarbų vaidmenį čia suvaidino ir tas banalus faktas,
kad iki pat 1939 metų dalis Vakarų Ukrainos su Lvovu niekada nepriklausė
Rusijai, taigi ir rusifikacija čia nebuvo taip toli pažengusi kaip
kitur. Neužmirškime ir konfesinių skirtumų. Jei katalikai Ukrainoje
visada buvo nežymi mažuma, tai vakarinėje jos dalyje iki pat 1946
metų veikė ir buvo įtakingiausia Unitų (graikų katalikų) Bažnyčia,
kurią carai anksčiau užgrobtose Žečpospolitos žemėse sujungė su
valstybine Stačiatikių Bažnyčia dar 1839 metais.
Štai iš tokio konfesijų ir tradicijų mišinio ir
susiformavo dabartinė Ukraina. Beje, prof. E.Gudavičius teigia,
kad daugiausia prie ukrainiečių (ir baltarusių) tautų susikūrimo
prisidėjome mes, lietuviai. Tiksliau sakant, ne mes, o mūsų didieji
kunigaikščiai, atkovoję šias žemes po totorių pogromo ir taip davę
pradžią ukrainiečių tautos savitumo formavimuisi. Turbūt tai ir
tiesa, nes ukrainiečiai ir šiandien teigia, kad tarp daugelio jų
užkariautojų lietuviai yra buvę patys geriausi. Panašius teiginius
ne kartą teko girdėti Sovietų Sąjungos griūties ir tautų atbudimo
laikotarpiu.
Tyrinėtojai pabrėžia ir kazokų vaidmenį ukrainiečių
nacijos formavimuisi. Tiesa, daugelis jų bando įrodinėti, kad kazokai
yra ištikimi rusiškojo imperializmo tarnai, visada buvę carizmo
vėzdu. Tai nėra visiška tiesa. Istorijos paradoksas yra tas, kad
kazokai savo organizacija ir gyvenimo būdu buvo ne rytietiško despotizmo,
o vakarietiškos, bajoriškos demokratijos atspindys, perkeltas į
asmeniškai laisvų karių-plėšikų lygmenį. Tegul broliai ukrainiečiai
neįsižeidžia, juolab kad pasaulyje yra ir daugiau tautų, kurių branduolys
susiformavo panašiu pagrindu (pvz., anglakalbiai Australijos gyventojai,
kurių pirmieji buvo metropolijos kaliniai ir jų palikuonys). Bėda
buvo ta, kad kazokai, gyvenę krikščioniškojo pasaulio paribyje,
kai už Zaporožės buvo tik musulmonai totoriai, jautėsi atstumti.
Bajoriškoji Lietuvos-Lenkijos valstybė jų paprasčiausiai prisibijojo,
nes jie sudarė nemenką karinę jėgą. Tai skamba kaip kvailiausias
paradoksas, tačiau Žečpospolita nepanoro įpilietinti gana solidžios
beveik nemokamų karių armijos, o pati pastoviai dusdavo po nepakeliama
samdytinės armijos išlaikymo našta arba kaudavosi nelabai drausmingomis
bajorų šauktinių pajėgomis. Ir žymusis XVII amžiaus kazokų maištas,
ir po jo sekęs savanoriškas Ukrainos prisijungimas prie Rusijos
įvyko ne dėl kokio nors tautinio artumo su Rytų kaimynu, o dėl konfesinių
dalykų. Bet net ir tada Maskvos caras nedrįso iš karto pulti į pagalbą
savo bendratikiams jis išlaukė, kol ilgametis vidaus karas išvargins
ir LDK, ir Lenkiją. Ir tik tada išvaduotojų armijos užplūdo mūsų
valstybę.
Kazokų tikrai negalima kaltinti piktybiška savo
tėvynės Lietuvos-Lenkijos valstybės išdavyste. Jie paprasčiausiai
ieškojo savo vietos po saule. Tad nenuostabu, kad jie ilgai blaškėsi
tarp trijų ugnių tarp Rusijos, Žečpospolitos ir Turkijos, vis
siūlydami savo paslaugas kiekvienai iš jų, o po to vėl keisdami
savo šeimininką. Net kai jie galutinai atiteko Rusijos imperijai,
carinei valdžiai dar ilgai teko kęsti gana savarankišką ir atkaklų
kazokų būdą ir net suteikti jiems daugelį laisvių, kurių niekada
nepatyrė paprasti rusai. Tiesa, sunaikinus Lietuvos-Lenkijos valstybę
ir išstūmus iš šiaurinio pajuodjūrio Turkiją, poreikis vaidinti
demokratiją dingo. Dauguma kazokų tada buvo iškelti į Šiaurės Kaukazą
ir kitas Rusijos imperijos pakraščių sritis, kur iš tikrųjų tapo
uoliais carizmo ir rusiškojo imperializmo gynėjais. Tai mena ir
ukrainiečių kalbininkai, etninę ukrainiečių ribą išvesdami net iki
Kubanės, žymiai ryčiau dabartinės Ukrainos sienos.
Kazokai buvo žmonės, kuriuos paprasčiausiai apgavo.
Žmonės, norėję pagarbos ir laisvių, galų gale atsidūrė žymiai bjauresnėje
carinės patvaldystės vergovėje.
* * *
Kur link sukame? Šiandieninis ukrainiečių džiaugsmas,
nusikračius visiems įgrisusio ir Maskvos atvirai remiamo kandidato,
mums yra labai suprantamas. Kažką panašaus ir mums teko išgyventi.
Ne veltui vienas įkyrus TV žurnalistas su šleikščiai saldžia šypsena
vis lindo prie Vilnių aplankiusios Eurovizijos laimėtojos Ruslanos
ar nebus taip, kaip atsitiko pas mus, kai džiugią pergalės euforiją
1991 metais labai greitai pakeitė didžiulis nusivylimas ir neviltis,
kurių suklestėjimą matome šiandien? Ar sveikinimai nugalėtojams
nevirs prakeiksmais jų adresu, kaip atsitiko Lietuvoje?
Klausimai labai teisingi. Toks liūdnai tradicinis
šiam regionui įvykių posūkis yra realus. Visų pirma negalima tikėtis
staigaus žmonių gerovės išaugimo. Antra, skeptiškesni įvykių vertintojai
jau dabar įspėja, kad naujasis jų prezidentas visai ne rezistentas
ar patriotas, o kilęs iš to paties korumpuoto elito, kadaise kartu
su dabartiniais savo oponentais dirbęs aukštuose valdžios postuose.
Ciniškiausi ekspertai iš viso nekalba apie kažkokią demokratų pergalę
prieš rusų remiamus autokratus, o tik apie vienos verslo grupuotės
pergalę prieš kitą panašią grupuotę. Trečia, kalbėti apie ryžtingą
Ukrainos nusisukimą nuo Rusijos neverta. Pasvarstykime patys šalių
ūkiai glaudžiai susiję, daug istorinių ir kultūrinių sentimentų.
Pagaliau ir daugelis Rusijos energijos išteklių vamzdynų eina per
Ukrainos teritoriją. O kur dar Rusijos Juodosios jūros laivynas,
kurio didžioji dalis sutelkta Kryme, Ukrainos teritorijoje? Kur
dings ukrainiečiai be rusiškų dujų ir naftos, ką darys rusai, neturėdami
tų pačių energijos šaltinių tranzito teisės į Vakarų Europą?
Yra ir ketvirtas argumentas, galintis nubraukti
išorinių Ukrainos įvykių reikšmę. Nors Rusija ir netikėtai atvirai
parėmė V.Juščenkos konkurentą, kuris pralaimėjo, tai toli gražu
nereiškia, kad pralaimėtas visas užkulisinis karas dėl įtakos sferų.
Baltijos valstybėse, ypač Lietuvoje, Rusija turi puikų pavyzdį,
kaip, be tiesioginio politinio spaudimo, galima daryti įtaką politiniams
procesams per įvairių strateginių ūkio subjektų perėmimą ar per
užsakytas propagandines kampanijas žiniasklaidoje ir kitokius psichologinius
triukus. Jei tokie metodai veikia Lietuvoje, kodėl jų nepabandyti
įgyvendinti ir kitur? Juk V.Putino profesija žvalgybininkas, todėl
jau ką, bet netiesioginio poveikio priemones jis tikrai išmano.
Visai nebūtina nuodyti oponento, jį galima nupirkti arba paprasčiausiai
sukompromituoti. Nepamirškime ir tai, kad Rusijos vadovas atvirai
apgailestauja dėl SSRS suirimo ir net žada ją atkurti. Neaišku tik,
kaip tai bus įgyvendinta, bet pasikeitęs Rusijos tonas užsienio
reikalų klausimais rodo pagrindinę tokių pastangų kryptį SSRS
analogui atkurti nors gal kiek kita forma, bet tai nekeičia reikalo
esmės bus panaudotos visos įmanomos priemonės, kokias tik turi
Rusija. Ir jei karinio spaudimo kaimynams galimybė šiandien dar
menkai tikėtina (ne todėl, kad ji neįmanoma, o vien dėl Rusijos
ekonominio silpnumo), tai ir be jos dar lieka daugybė įvairiausių
politinio spaudimo formų. Kai kurias iš jų mes šiandien jau matome
tai begėdiškas istorijos perrašinėjimas, komunizmo nusikaltimų
nepripažinimas, nenoras pripažinti savo grobikišką politiką Baltijos
valstybių atžvilgiu ir daug kitokių šantažo ir gąsdinimo formų.
Jau vien ko vertas bandymas reabilituoti J.Staliną, pridengus tai
pergalės prieš hitlerinę Vokietiją jubiliejumi.
* * *
Ukrainiečių ryžtas kelia mums susižavėjimą ir
pagarbą. Tik ar nepasikartos sena istorija apie kažkieno apgautus
kazokus? Būtų labai negerai
Ir vis dėlto ukrainiečių patirtis negali būti
tik kažkoks paprastas mūsų Sąjūdžio laikų euforijos ir po to vykusios
ir tebesitęsiančios pokomunistinės nomenklatūros valdžios restauracijos
bei jos įžūlaus siautėjimo pakartojimas. Istorija nepasikartoja,
o jei taip ir atsitinka, tas atkartojimas dažnai pavirsta grotesku.
Ukrainiečiai keturiolika metų po savo nepriklausomybės atgavimo
kentė tų pačių kompartijos bosų savivalę. Ukrainoje nebuvo netgi
formalios valdžių kaitos, kaip atsitiko pas mus: jos vakarykščiai
komunistai paprasčiausiai akimirksniu tapo patriotais.
Ar to nebuvo ir Lietuvoje? Buvo, bet mums prireikė
keliolikos metų, kad valdžią atgavęs KGB rezervas įsidrąsintų ir
vėl nebaudžiamai tyčiotųsi iš mūsų visų. Ukrainoje tos pačios organizacijos
rezervas net ir formaliai niekur nebuvo dingęs. Tik lemiamu momentu
jie neišdrįso panaudoti jėgos prieš paprastus žmones, kuriems nusibodo
vegetavimas skurde. Jų kantrybė trūko. Net jeigu įvykiai vystytųsi
pagal standartinį lietuviškąjį scenarijų, ukrainiečiai jau yra susipažinę
su liūdna prichvatizacijos epocha ir kitomis laukinio kapitalizmo
grimasomis. Gal bus reiklesni savo valdžiai? Gal neturės tiek rožinių
iliuzijų, kiek jų turėjome mes?
Vienas kovos dėl valdžios etapas Ukrainoje pasibaigė.
Ukrainiečiai, nors ir gyvenantys žymiai sunkiau negu mes, yra nepraradę
savo optimizmo ir tikėjimo rytdiena. Jie dar tiki, kad gali spręsti
savo likimą patys.
Koks kontrastas, palyginti su mumis, viskuo nusivylusiais
ir niekuo jau nebetikinčiais lietuviais!
© 2005 "XXI amžius"
|