Komunizmas ir nacionalsocializmas: panašumai bei
skirtumai
Ramūnas Labanauskas
Komunizmas ir nacionalsocializmas, dvi iš įtakingiausių
XX amžiaus ideologijų, pateisinusios dešimčių milijonų žmonių žudymą,
karus ir prievartą tautų ar socialinių grupių atžvilgiu, dar netapo
vien politologijos ir istorijos vadovėlių aptariamomis temomis:
juk praėjus daugiau kaip dešimt metų po komunistinės sistemos žlugimo
vis dar lieka jų vienos iš dviejų totalitarinius režimus pagrindžiusių
ideologijų sekėjų, beje, daugiausia tarp Vakarų intelektualų,
tebeegzistuoja komunistiniai režimai Šiaurės Korėjoje ir Kuboje,
daugelyje šalių veikia komunistų partijos, Rusijoje ir Baltarusijoje
tebestovi paminklai Leninui. Be to, tiek Vokietijoje, tiek, kad
ir kaip būtų keista, Rusijoje tebesama Hitlerio gerbėjų. Todėl artėjantis
pergalės prieš nacionalsocialistinę Vokietiją 60-metis yra gera
proga dar kartą pasiaiškinti šių ideologijų prigimtį ir jų gyvybingumo
priežastis. Mums galėtų pagelbėti Aleno Besanēono knygos Le malheur
du siecle. Sur le communisme, le nazisme et lunicite de la Shoah
antrojo skyriaus publikacija Naujajame židinyje (2000 m., Nr.5.).
Knygos autorius A.Besanēonas ėmėsi aktualios ir
drąsios temos nacizmo ir komunizmo moralinio įvertinimo. Tačiau,
nors Naujajame židinyje publikuotoje knygos ištraukoje lyginamas
nacizmo ir komunizmo moralės santykis su prigimtine (krikščioniškąja)
morale, visgi akivaizdu, jog autorius siekia nuplėšti kaukę būtent
nuo tariamo komunizmo moralumo ir humaniškumo. Neabejotina, kad
pirmiausia A.Besanēono knyga skirta tradiciškai gan kairuoliškai
nusiteikusiems prancūzų intelektualams, komunizmą pažįstantiems
tik iš knygų ir nepajėgiantiems įsivaizduoti jo demoralizuojančios
jėgos masto.
A.Besanēono knygos skyriaus struktūra gana paprasta:
tekstas suskaidytas į keturias dalis. Nacizmas ir komunizmas analizuojami
atskirai. Skyriaus pradžioje pristatomas nacizmo iracionalumas bei
absurdiškumas, įvertinant jį kaip savotišką psichopatinį nukrypimą.
Vėliau pereinama prie nacistinio gėrio (idealo) sampratos. Lygiai
tokia pat schema pritaikoma ir komunizmo analizei. Pastebėtina,
jog teksto proporcijos aiškiai paliudija autoriaus poziciją: komunizmas
žmonijos istorijoje suvaidino žymiai reikšmingesnį vaidmenį nei
nacizmas (totalitarinės ideologijos spaudimą išgyvenusios visuomenės
moralinė degradacija iliustruojama būtent komunizmo pavyzdžiu).
Garbė autoriui, kad jis mechaniškai nesulygino
nacizmo ir komunizmo žmonijai padarytos moralinės žalos, kaip tai
buvo įprasta iki šiol, tačiau manytina, jog autorius, taikliai pastebėjęs,
kad ji (nacionalistinė ideologija) negali būti universalizuojama,
visai be reikalo sustoja ir net nebando iškelti savaime besiperšančio
klausimo: ar apskritai nacizmą galima laikyti universalia globaline
ideologija, savo pritaikomumu būtent šiuo aspektu lygiaverte
komunizmui? Didesnė dalis istorikų neabejoja, jog nacistine ideologija
pagrįstas Trečiojo Reicho režimas buvo totalitarinis, tačiau šiuo
atveju turimas omenyje jos sugebėjimas konkuruoti su neabejotinai
universalia komunizmo ideologija. Ir pats autorius pateikia labai
iškalbingą Himlerio pasisakymą: Visa tai, ką mes darome, turi būti
pateisinta mūsų protėvių atžvilgiu. Jei nerasime šio moralinio ryšio
(...), nesugebėsime nugalėti krikščionybės ir sukurti vokiško Reicho,
kuris visai žemei bus palaima. Tai neabejotinai programinis vieno
iš Reicho vadų pareiškimas, nuolat pasikartojantis įvairiausiuose
nacių dokumentuose. Argi šie Himlerio žodžiai nereiškia, kad nacizmas
tai tik beformio nacionalistinio emocionalumo suvaldymas, sustruktūrinimas?
Nacių idealas hierarchinė pasaulio (o galbūt ir arijų visuomenės
juk pats autorius teigia:Visuomenėje taip pat bus atstatyta natūrali
tvarka, pagal kurią viešpataus geriausieji, tvirčiausieji ...)
tvarka. Pasaulį valdys naujoji viešpačių klasė tebūnie, galima
sutikti su autoriumi, jog pirmenybę turės net ne vokiečiai, o skandinavai
su olandais ir flamandais kaip rasiškai grynesni. Bet ką tie 15
ar 20 milijonų nevokiečių germanų šalia kokių 80 milijonų vokiečių
keičia? Juk viešpačių klasės pagrindą vis tiek sudarys vokiečiai,
be to, valdomųjų ir valdančiųjų santykis taip pat praktiškai
nepasikeis. Tiesa, apskritai labai abejotina, kad naciai pergalingo
karo atveju būtų užleidę vadovaujančias pozicijas skandinavams ar
būtų taikstęsi su tolesniu Britų imperijos egzistavimu. Kad ir kaip
ten būtų, vis tiek dar lieka milijonai prancūzų, italų, ispanų,
italų, Lotynų Amerikos gyventojų, kurie pagal savo rasines charakteristikas
niekaip negalėjo pretenduoti į arijų statusą, ką jau kalbėti apie
slavus, kurių skaičių Hitleris planavo gerokai sumažinti, o likusius
paversti germanų vergais. Ar galėjo lenkas ar rusas nuoširdžiai
priimti nacizmo tikėjimą, norėdamas išlaikyti savo tautinę tapatybę?
Be to, naciai neturėjo aiškaus suvokimo, kaip jiems elgtis su savo
geltonodžiais sąjungininkais japonais pastarieji demonstravo tokias
pat pretenzijas į išskirtinumą kaip ir vokiečiai. Taigi, paviršutiniškai
žvelgiant, galima būtų manyti, jog nacizmas tai ne kas kita, kaip
vienos galingiausių pasaulio tautų globalinėms ambicijoms pateisinti
sukurta doktrina. Faktiškai tai būtų tik viena iš globalinį mastą
įgavusių nacionalistinių ideologijų, suteikiant jai istorinio būtinumo
pobūdį ir uždedant mokslo etiketę. Ir todėl autoriaus siekis atriboti
nacionalizmą nuo nacizmo, parodant pastarojo dirbtinumą, iš pirmo
žvilgsnio būtų visiškai nepagrįstas. Tačiau žinant, kad nacionalsocializmo
doktriną (pagal kurią vokiečiai, kaip rasiškai gryniausi iš arijų,
turi imtis tikrosios civilizacijos ir kultūros, kurią beveik sunaikino
rasiškai nevisavertė žydų tauta, atkūrimo misijos) sukūrė nedidelė
okultinėmis idėjomis persiėmusi grupuotė, dosniai finansuojama ir
skatinama to meto pasaulio galingųjų už Vokietijos ribų, nacizmo
ir vokiečių nacionalizmo santykis tampa nebe tokiu vienareikšmiu.
Faktiškai nacių sekta, pasak autoriaus, pasinaudojo vokiečių nacionalizmu,
primesdama jam kraštutines rasistines idėjas. Tačiau nacionalizmas,
nebūdamas savaime suprantamu, būtinu istorinio proceso rezultatu,
o tik dirbtine konstrukcija (t.y. jis tebuvo tam tikrų asmenų ir
grupuočių propagandos padarinys), tapo vokiečių tautos savastimi.
Todėl, nepaisant to, kad nacizmas, kaip kitos nacionalistinės ideologijos,
nebuvo kolektyvinės kūrybos vaisius, jis visgi išreiškė bendrą vokiečių
tautos nusiteikimą, t.y. viešpatavimo pasaulyje idėja logiškai iškilo
iš vokiečių tautos išskirtinumo doktrinos, pangermanistų propaguotos
jau nuo XIX a. pabaigos.
Todėl ir galutinis žydų klausimo sprendimas
(nors nesama jokių įrodymų, kad Hitleris būtų davęs įsakymą fiziškai
sunaikinti žydus, dokumentais galima įrodyti tik Trečiojo Reicho
vadovybės siekį iškelti žydus iš Europos) nėra beprotiškumo pasireiškimas,
o logiška vokiečių tautos nacionalizmo (ne įgimto vokiečiams, bet
tam tikrų grupuočių nuosekliai jiems įdiegto) išdava: negali vienu
metu egzistuoti dvi išrinktosios tautos viena iš jų turi būti
pažeminta ar net žūti. Faktiškai, nacizmas turėtų būti analizuojamas
nacionalistinių ideologijų fone (italų fašizmas viena iš jų, be
to, tai ir ispanų frankizmas, vengrų fašistinių bruožų turintis
nacionalizmas ir daugelio kitų tautų nacionalistinės vizijos nacizmas
nuo jų skiriasi tik tuo, kad jis gana sėkmingai bandytas įgyvendinti),
nepaisant to, kad ir patys nacizmo ideologai savo doktriną priešpriešino
neabejotinai universaliam komunizmui.
Kelia abejonių A.Besanēono pastangos atriboti
nacizmą ir komunizmą, kaip liguisto proto kūrybos vaisius, nuo ankstesnės
filosofinės tradicijos, taip išgelbstint dideles ir gilias idėjas.
Manyčiau, tokios pastangos nevaisingos.Ypač komunizmo atveju. Žmonijoje
visada būta siekio sukurti idealią santvarką, vaizdžiai tariant,
rojų žemėje. Sakykim, Platono valstybė galėtų būti laikoma puikiu
Trečiojo Reicho (kaip ir stalininės imperijos) prototipu. Ir tai
ne vienintelis idealios santvarkos projektas: prisiminkime Tomą
Morą, Kampanelą ir daugelį kitų. Skirtumas galbūt tik tas, jog visi
tie filosofai neturėjo valios, jėgų įgyvendinti tai, ko jie siekė.
Antra vertus, jie, matyt, ir netikėjo, kad įmanoma pakeisti žmogaus
prigimtį tam trukdė suvokimas, jog žmogus nėra visiškai savarankiška
būtybė jos likimas priklauso nuo dievų ar Dievo. Tuo tarpu XIX
amžiaus mokslas sukūrė iliuziją, jog žmogus visagalis. Dievas mirė,
sakė F.Nietsche. Žmogus nuo šiol laisvas kurti savo ateitį, jam
nebetrukdo senosios, kaip tikėta, ne žmogaus kurtos moralės grandinės.
Nuo šiol žmogus, kiekviena žmonių grupė (pavyzdžiui, tauta) gali
kurti (o svarbiausia bandyti įgyvendinti) savo politinius moralinius
modelius. XIX amžiuje daugelis tautų ir sukūrė savo mesianistines
vizijas (anglai, prancūzai, rusai, lenkai, taip pat ir vokiečiai).
Darvinizmas, panašiai kaip fizika ar chemija negyvajame pasaulyje,
į darnią ir neva mokslinę sistemą sudėliojo įvairius gyvosios gamtos
fenomenus, o pritaikius žmonijos istorijai jis virto rasizmo teorija.
Tad štai Apšvietos pažangos idėja, Hegelio Pasaulinės Dvasios (istorijos)
įsikūnijimo tautose idėja, nacionalizmo pliūpsnis ir atvedė į nacizmą,
o socialinių dėsningumų paieškos į K.Markso istorinį materializmą.
Išvada viena: nacizmas ar komunizmas nuosekliai kyla iš tam tikrų
mąstymo tendencijų, todėl jis nėra absurdiškas, tačiau pradėtas
įgyvendinti jis išties atrodo absurdiškai.
A.Besanēonas tarp klasių ar rasių vykstančios
dualistinės kovos idėją įvardija kaip beprotišką. Apibūdindamas
leninizmą, jis sieja šią idėją su gnosticizmu: Leninizmas dar aiškiau
negu nacizmas paklūsta dviejų antagonistinių pradų ir trijų laikų
gnostinei schemai. Deja, tai ne vien gnostikų išradimas. Beprotišku
reikėtų apšaukti ir Šventąjį Raštą, nes jame taip pat ryškiai išreikšta
dviejų tikrųjų istorijos veikėjų Dievo ir Šėtono kovos idėja.
Gėrio ir blogio dichotomija akivaizdi bene kievienoje filosofinėje
sistemoje (ir žmogaus mąstyme apskritai). Taigi nacizmas ir komunizmas
šiuo požiūriu nieko naujo nepasiūlo. Tik, skirtingai nuo ankstesnės
tradicijos, blogiu įvardytos konkrečios žmonių grupės (žydai arba
išnaudotojų klasės). Beje, tyrinėtojai pastebi akivaizdžias krikščionybės
ir komunizmo paraleles, leidžiančias pastarąjį laikyti savotiška
antikrikščionybe (pirmykštė bendruomeninė santvarka tai lyg rojaus
atitikmuo, išnaudotojiškos santvarkos Dievo Karalystės palaipsnio
plėtimosi, kovos tarp Gėrio ir Blogio laikotarpis, proletariatas,
sugriaunantis paskutinę išnaudotojišką santvarką, lyg ir kolektyvinis
Mesijas). Vienaip ar kitaip, tos Biblijos paralelės tik dar kartą
įrodo, jog nacizmas ir komunizmas neatsiejamai susiję su ankstesne
filosofinės minties raida.
Panagrinėkime komunizmo santykį su prigimtine
morale. Mūsų manymu, autorius nepagrįstai sutapatina ankstesnių
filosofinių sistemų įstatymais įteisintą ir prigimtinę (krikščioniškąją)
moralę. Juk ir praeityje išminčiai ne visada laikydavosi sąžinės
balso savyje, o įstatymais įteisinta moralė ne visada sutapo su
tuo, ką autorius vadina prigimtine morale (banalūs pavyzdžiai:
Spartoje buvo žudomi neišsivystę vaikai analogiška Trečiojo Reicho
eutanazijos praktika, o Atėnuose įteisintos savižudybės). Svarbiausia,
kad A.Besanēonas suplaka į viena idealios komunistinės santvarkos
ir pereinamojo laikotarpio moralę. Iš tiesų tai, ką jis visiškai
teisėtai vadina nauja komunistine morale (nes ir patys komunistai
neatsisako šios garbės), yra būtent to pereinamojo laikotarpio moralė,
kuri, kaip autorius teisingai pastebėjo, naudojasi senosios moralės
sąvokomis, nors jos turinys diametraliai priešingas tam, ką žmonijos
dauguma laiko normaliu ir įprastu. Būtent šiai moralei tinka Stalino
mėgtas posakis: Mišką kerta skiedros lekia. Proletariato diktatūros
moralė niekuo nesiskiria nuo nacistinės moralės, kuri vadovaujasi
principu: tikslas pateisina priemones. Bet juk ne šioji moralė patraukė
milijonus neatidžių sielų. Juk komunizmo žadamas šviesus rytojus
išties atrodo patraukliai: lygių žmonių visuomenė, jokio išnaudojimo,
karo, patenkinami visi dvasiniai ir materialiniai poreikiai. Štai
šią komunizmo idealo moralę vargu ar dera taip griežtai priešpriešinti
su krikščioniškąja morale, kaip tai daro autorius. Tokioje visuomenėje,
kokią savo vizijose tapė komunizmo ideologai, turbūt nebūtų jokio
poreikio žudyti, vogti, meluoti, geisti svetimo turto ir pan. Sudėtingiau
su paleistuvavimu, bet ir šiuo atveju galima prisiminti, jog Šventasis
Raštas užsimena, kad danguje nebus nei vyro, nei žmonos. Žinoma,
A.Besanēonas visiškai teisus, kai teigia, kad tas pereinamasis laikotarpis
taip ilgai užsitęsė, jog pačios priemonės tam idealui pasiekti tapo
tikslu, tačiau neužmirškime, kad komunistų veikimą motyvavo būtent
tikėjimas šiuo idealu. Todėl, kol jie tikėjo komunizmo galimumu,
jie ramia sąžine pateisino net ir masines žudynes. Tad autoriaus
teiginys, kad komunistinė etika jai (krikščioniškajai moralei)
sąmoningai priešinasi, ne taip lengvai įrodomas. Kaip ir kitas
teiginys: Tai, kas vadinasi žmogiškumu ir žmoniškumu, yra antžmogiškumas
ir antžmoniškumas.
Tokie tad būtų principiniai prieštaravimai autoriui.
Dar norėtųsi pakomentuoti A.Besanēono priekaištą partiniams aktyvistams
dėl fanatiško įsitraukimo į sistemą.Viena, tai yra neišvengiama,
besąlygiškai tikint vienos ar kitos idėjos teisingumu, o antra,
galima būtų paklausti: o kuo iš esmės skirtųsi atsidavimas mėgstamam
darbui ar šeimai nuo fanatizmo? Juk ir Jėzus kalbėjo: Mylėk Viešpatį,
savo Dievą, visa širdimi, visa siela, visomis jėgomis ir visu protu,
o savo artimą kaip save patį.. Todėl tai greičiau panašu į kabinėjimąsi
prie neesminių dalykų (analogiškai vertintini ir autoriaus priekaištai
dėl sekimo vadais), be to, tai galima suprasti kaip kabinetinio
veikėjo slaptą pavydą energingam, visa savo siela persiėmusiam kokia
nors idėja žmogui.
Taigi apibendrinant galima teigti, kad Dievo eliminavimas
iš visuomenės sąmonės XIX a. pabaigoje XX a. pradžioje, iš to
kyląs moralinis reliatyvizmas (prigimtinė moralė be dieviškojo autoriteto
nepatvari), įgimtas žmogaus troškimas gyventi laimingai čia, žemėje,
ir mokslas, sudaręs iliuziją, jog žmogus gali ne tik užvaldyti žemę,
bet ir pakeisti savo prigimtį, ir buvo tos nežmoniškos nacizmo ir
komunizmo praktikos prielaidos.
Tačiau visgi nacizmas pasirodė esąs primityvesnis
už komunizmą laimė vokiečiams padarys laiminga ir visą žmoniją
(galima, žinoma, įvesti pataisą laimė arijams, bet tai mažai ką
keičia). Net būtų įmanomas teiginys, kad nacizmą pagimdė vokiškasis
egoizmas, tuo tarpu komunizmą - nuoširdus siekis išlaisvinti visą
žmoniją. Prie šio teiginio gražiai derėtų autoriaus pastebėjimas
dėl nacizmo emocionalumo, estetizmo, fizinės jėgos poetizavimo ir
iracionalumo (tačiau veiksmai, kylantys iš šios ideologijos, visiškai
racionalūs). Tai visiškai logiška ir nacionalizme dominuoja jausmai.
Komunizmas ir nacionalizmas tebuvo žmogaus atsitolinimo
nuo Dievo padarinys. Tad ir mums, gyvenantiems XXI amžiuje, jei
norime išvengti praėjusio amžiaus baisybių su visais jo izmais,
vienintelė išeitis - susigrąžinti tikėjimą į Dievą, į amžinosios
išminties ir doros Šaltinį, ir glaustis prie Bažnyčios.
© 2005 "XXI amžius"
|