Apie skriaudas ir taiką
Žinome pasaulio vietas, kur priešiškumai yra dideli
ir juos reikia šalinti. Ten neseniai vyko tarpusavio karai. Jie
šiaip taip nurimo, bet pasiliko žmonių tarpusavio skriaudos. Karų
pasekmės - nuoskaudos, nesantaika ir pasikartojantis smurtas.
Į Balkanus taiką atnešė NATO ir ES. Kroatijoje
jau matyti rezultatai. Sunkiau sekasi Kosove, bet ten daug dirba
NATO taikdariai. Apie tai kalbėjo Tėvynės sąjungos Partijos politikos
komiteto posėdyje europarlamentaras Vytautas Landsbergis. Taikai
palankus ir būsimas ES plėtimasis, nors kyla sunkumų dėl Turkijos.
Jeigu sėkmingai ir visoms pusėms naudingai būtų iš Pietų priartėta
prie neramaus vargstančio Kaukazo, atsirastų galimybė ir ten atkurti
taiką.
Yra ir senų karų, ir nuo seno likusių priešiškumų.
Kartais buvę skriaudėjai imasi iniciatyvos šalinti priešiškumą
atsiprašo, atsilygina. Tai yra geras ir logiškas kelias, bet juo
ne visada einama.
Kai skriaudėjai to imasi ne tinkamu būdu, bet
savaip, išeina dar blogiau. Neseniai vienas iš skriaudėjų Maskva
ėmėsi dar nebūtos iniciatyvos: pati skriaudusi, siūlo taikytis neatsiprašydama
ir neatsilygindama. Tą ji pasiūlė Jungtinėms Tautoms, ir jos iniciatyva
buvo palaikyta. Kadangi ne visų valstybių vadovai nori vykti į Maskvą
gegužės 9-ąją švęsti Pergalės dienos, ji pasiūlė, o Jungtinės Tautos
pritarė, kad gegužės 8 ir 9 dienos būtų švenčiamos kaip prisiminimo
ir susitaikymo dienos. Taip pavadinus, blogai atrodys tie, kurie
nenorės atvykti, neva jie nenori taikos. Tai pasityčiojimas iš nuskriaustųjų,
ir toks yra iniciatyvos tikslas. Viskas buvo seniai, - sakoma,
- o dabar karo pabaigos dienos gali būti paskelbtos santaikos dienomis.
Gražūs sumanymai ir pavadinimai slepia klastą,
kuri kartais ir dar labiau būna pridengta. Jaunųjų konservatorių
lygos leidinyje Į dešinę (2004 12 11) išspausdintas rašinėlis
Vilnius tolerantiškiausias miestas. Ten rašoma, kaip jaunieji
konservatoriai dalyvavo Tarptautinės tolerancijos dienos minėjime.
Tokia diena minima nuo 1995-ųjų UNESCO iniciatyva. Bet kodėl Lietuvoje
ją mini jaunieji? Gal todėl, kad jie neturi ko prisiminti, o gal
tam, kad niekada nepanorėtų ko nors prisiminti? Vyresnieji turi
ką prisiminti ir vertinti, ir panašus jų veiksmas būtų daug tyresnis.
Jie nebūtų užmaršūs, nesulygintų gėrio ir blogio, bet sugebėtų įžvelgti
bet kokį didelį gėrį, pergalintį patirtą blogį. Arba pasibaisėtų
visiems gresiančiu pačiu didžiausiu blogiu.
Nesubrendusiam jaunimui dabar propaguojama nežinančiųjų
tolerancija yra ir užmaršumas, ir gėrio su blogiu sulyginimas. Kai
vien tik jaunimas mini tokią dieną, tai lengvai virsta netolerancija
vyresnėms kartoms. Tai yra tolerancija nusikaltėliams ir nepakantumas
savo vyresniesiems neva dėl jų netolerantiškumo. Panašūs sumanymai
naudingi tik to panorus nuskriaustiesiems, ne skriaudėjams ar užmiršėliams.
Priešiškumų naikinimas gali būti reikalingas ir
perspektyvus net tada, kai atsiprašymas, atsilyginimas neįmanomi.
Manau, tokia padėtis yra Lietuvoje. Čia yra nuskriaustųjų ir juos
skriaudusių jėgų. Skriaudėjai buvo laikinai pralaimėję. Jeigu pralaimėjimas
būtų užtrukęs ilgiau, jie gal ir būtų ryžęsi geriems veiksmams.
Bet pralaimėjimas neilgai truko, todėl tik vienas kitas spėjo atsiprašyti.
Pralaimėjimo laikas baigėsi, nes jie buvo dosniai remiami iš užsienio
ir viduje. Atrodytų, jau turi būti ramybė, nes skriaudėjai ilgam
laimi, nuskriaustieji nutildomi. Bet esama padėtis netenkina ir
skriaudėjų. Jie dar nesijaučia laimėję. Mat trumpam laimėjusieji
padarė šį tą naudinga: jie spėjo oficialiai įtvirtinti teisingą
požiūrį į Lietuvos istoriją. Skriaudėjams tas požiūris nepatinka,
nes atskleidžiamas jų išdavikiškas arba bent negarbingas vaidmuo.
Lietuvos garbės nešėjai - partizanai ir kiti kovotojai. Buvusiųjų
širdyse liko nemalonus priekaištas; labai menkutis, bet taip atsirado
priežastis nemylėti tėvynės, kuri juos traktuoja kaip negarbingus.
Jiems kyla noras kovoti prieš savo tėvynę ir klastoti jos istoriją.
Klastotėms dar šiaip taip pajėgiama pasipriešinti, bet vieną kartą
jiems pasiseks, nes jie stiprūs pinigais ir vis dar užsienio remiami.
Keičiantis kartoms priešiškumas nenyksta, nes
tėvai ir aplinka nuostatas perduoda vaikams. O reikėtų jį pašalinti,
nes tas priešiškumas krypsta jau ne prieš žmones, o prieš tėvynę
ir jos istoriją. Patys priešiškieji negali atsiprašydami pašalinti
negerumo, nes tai būtų jų nusižeminimas ir pergalė prieš puikybę
tokios dorybės tikrai ne jiems būdingos. Jie nesieks dorybės tėvynės
labui, nes jos nemyli. Ydingas ratas, koks dažnai būna ir esant
fizinei negaliai: kol nemyli, negali siekti, o nesiekdamas negali
pamilti. Nustoję sirgti ta baisia neapykantos liga, pradėtų gerbti
tėvynę, tada patiktų ir jos istorija. Būtų pergalė, jeigu stribų
vaikai ir vaikaičiai, buvę okupantų liokajai imtų didžiuotis, kad
Lietuvoje po karo vyko priešinimasis okupacijai, kad galų gale okupacijos
buvo atsikratyta.
Yra žmonių, kurie nori tokios pergalės, nori,
kad kuo daugiau tėvynės vaikų ją mylėtų. Didelis noras, bet kur
priemonės jam pasiekti?
Tai negali būti susitaikymas, nes kaltieji neatsiprašo.
Nė užmiršimas negali būti, nes užmarštis iš esmės yra yda. Iš bėdos
galima pasiskelbti visiems buvus to laikotarpio aukomis. Jau ne
kartą taip buvo, kai abiejose pusėse kariavusieji pasiskelbė to
karo aukomis, didvyriais arba tiesiog veteranais. Sunkiau tada,
kai karas slaptesnis ir mažiau akivaizdi buvo prievarta jame dalyvauti:
tada kolaborantai kaltesni, o didvyriškesni pasipriešinusieji. Ir
vis tiek nei vienų, nei kitų be okupacijos nebūtų buvę, todėl visi
yra aukos.
Kas nors gali priminti, jog anie jau seniai nori
paskelbti visus aukomis ir kad visi kolaboravo; ėmus nuskriaustiesiems
taip kalbėti, anų džiaugsmas būtų begalinis, ir jie galėtų imtis
klastojimų. Gal taip ir atsitiktų, o gal ir ne. Mat panašios jų
kalbos yra tas pats, kaip ir Maskvos veidmainiškas taikos skelbimas
šiomis dienomis, neduodantis gerų rezultatų. Čia akcentus galima
perkilnoti tik silpniesiems: arba jie, arba niekas kitas, ir tik
laikas viena išryškins, kita nudildys.
Gražina TRIMAKAITĖ
© 2005 "XXI amžius"
|