Imitacinė demokratija NVS: kur slepiasi išorės
priešai?
Valdas KILPYS
Pastarųjų kelerių metų
Rusijos politika krypsta nauja linkme. Ši valstybė pasuko kitos
misijos vykdymo keliu. Matyt, tai vienaip ar kitaip siejasi su
vis labiau atsiskleidžiančiais Putino siekiais, tačiau nevalia užmirši,
kad ir pats Rusijos prezidentas nėra visagalis. Būtų naivu manyti,
kad net esant tokiam centralizacijos lygiui absoliučiai viskas priklauso
nuo vieno žmogaus. Šalyje egzistuoja labai stiprios pramoninės finansinės
grupuotės bei klano principu pagrįsti politiniai dariniai. Prezidentas
yra neabejotinai nuo jų priklausomas.
Jukos turto perėmimas
valstybės naudai (Gazprom kontroliuoja valstybė) praktiškai įrodo
teiginį, kad viešai paskelbtas karas oligarchams yra ne praeityje
buvusio privatizavimo klaidų atitaisymas, bet politinių klanų įtakos
didėjimo pasekmė. Už energetinius resursus gaunamos lėšos sudomino
tuos, kurie tiesiogiai priklauso jėgos struktūroms.
Terminas jėgos struktūros
taip pat reikalauja šiokio tokio paaiškinimo. Ypač tada, kai kalbame
apie mūsų didžiąją kaimynę. Lietuvoje tai būtų kariuomenė, policija
ir valstybės saugumas bei kelios kitos specialiosios tarnybos, o
kalbant apie Rusijos jėgos struktūras tokio išskaidymo aiškiai
nepakanka. Mokesčių policija, nesuskaičiuojama daugybė spec. dalinių,
kurių funkcijos neaiškios, karinis pramoninis kompleksas su didžiule
gvardija generolų-verslininkų ir t.t. Visa tai sudaro tokį tankų
ir painų organizmą, kad tikslesnio jo veikimo, manau, negalėtų nusakyti
net ir didžiausias specialistas.
Taigi, grįžtant prie Jukos
bylos, tapo aišku, kad turto perdalijimas Rusijoje rodo vis didėjantį
jėgos struktūroms atstovaujančių politikų apetitą. Už naftą gaunama
tiek daug dolerių, kad į tai negali neatkreipti dėmesio ir politikų-verslininkų-generolų
konglomeratas. Tačiau klausimas, kas šiuo konkrečiu atveju labiausiai
lemia vykstančius procesus, taip ir lieka neatsakytas.
Lengviausia būtų teigti,
jog viskam vadovauja Putinas, bet tai būtų ribotas požiūris. Remiantis
mūsų jau įvesta veikėjų triada niekaip nedrįsčiau teigti, kad politikas
yra lyderis. Neabejotina ir generolo įtaka. Tuo tarpu verslininkas
Rusijoje pastaruoju metu bene labiausiai skriaudžiamas. Bent jau
tas, kuris sumanė imtis veiklos, netinkančios Kremliui.
Tad toliau bandysime nagrinėti
politiko ir generolo veiklos ypatumus buvusios Sovietų Sąjungos
erdvėje.
Senieji mitai NVS šalyse
Bene pagrindinis teiginys, kuris netiesiogiai
transliuojamas visose Kremliui lojaliose žiniasklaidos priemonėse,
remiasi suvokimu, kad Rusija ir jos draugai apsupti priešų. Reali
opozicija dabartiniame rusiškajame viešajame dispute netgi neįmanoma.
Jei savas tai palaikai oficialiąją Rusijos politiką, jei opzicionierius
tai Vakarų žvalgybų samdinys. Trečio kelio tiesiog nėra.
Daugmaž taip atrodo supaprastintas mitas, kuriuo
remiantis yra siekiama Kremliui parankių kandidatų pergalės rinkimuose.
Jo naudojamų pavyzdžių daugiau negu pakanka. Visada, kai opozicija
NVS šalyse tampa per daug įtakinga ir tuo pačiu pavojinga, Maskva
ateina į pagalbą prorusiškiems vadovams. (Opozicija atitinkamai
paramos ieško Vakaruose.)
NVS šalyse susiformavo neginčijama aksioma: būti
opozicijoje yra tolygu antirusiškų nuotaikų laikymuisi. NVS šalių
erdvė tuo tarpu panašėja į Vakarų agentų apsuptą stovyklą. Iš esmės
ši situacija beveik nesiskiria nuo Rusijos situacijos 1918 metais.
Jauna bolševikinė respublika kovoja su blogais baltagvardiečiais.
Aplink vieni priešai.
Panašią situaciją turėjome ir soclagerio laikais.
Varšuvos pakto valstybės taip pat buvo apsuptos priešų. Dabartiniai
Ukrainos ir Gruzijos prezidentai Juščenko ir Saakašvilis gali būti
lygintini su anuometiniais disidentais Valensa ir Dubčeku. Beje,
buvo paplitęs ir kitas klasikinis posakis: Tarybų Sąjunga suteikė
internacionalinę pagalbą draugiškoms valstybėms. Ką tai realiai
reiškė ją priėmusioms šalims, tikiuosi, neverta aiškinti.
Taigi įdėmiu žvilgsniu žvelgiant į dabartinius
procesus, kažkokių didelių skirtumų tarp Sovietų Sąjungos ir dabartinės
Rusijos veikimo metodų neaptinkama. Vartojama ta pati mitologija.
Skirtumas tik tas, kad vietoj tiesioginio kariuomenės įsikišimo
(prisiminkime Prahos pavasarį) dabar tinkamesnės kitos priemonės.
Nuo viešųjų ryšių specialistų komandiruočių į karštus taškus iki
tiesioginio Rusijos vadovybės įsikišimo lemiamu momentu (Rusijos
prezidento kelionės Ukrainon prieš rinkimus).
Iliuzinės demokratijos šalys
Posovietinės erdvės panašumas pirmiausia remiasi
tuo, kad visose šalyse deklaruojami identiški tikslai. Jeigu palygintume
esminius Lietuvos ir, tarkim, Moldovos politikų vartojamus retorikos
segmentus, pamatytume, kad jie nelabai ir skiriasi. Visi teigia
kurią demokratiją, visiems norisi, kad liaudžiai būtų geriau,
žodžiu, kalbama panašiai. (Tiesą sakant, tiek demokratinių, tiek
ją imituojančių šalių politikų kalbos yra panašios.)
Taigi visi eina demokratijos keliu ir tai garsiai
deklaruoja. Vadinasi, lyg ir nėra dėl ko pyktis. Juolab kai prisimeni
dar vieną Rusiją ir Vakarus vienijantį faktą terorizmą. Taigi
vartojant beveik identišką retoriką, turint visiems nerimą keliančią
terorizmo grėsmę, didelių skirtumų lyg ir nėra.
Suprantamiau viskas buvo anais laikais: egzistavo
aiškus ideologinis skirtumas tarp į komunizmą žygiuojančių šalių
ir kapitalistinių Vakarų. Tuo tarpu dabar visi siekia demokratijos
ir kovoja su terorizmu. Lyg ir visiems pakeliui, bet tuo pat metu
niekas negalėtų neigti, jog tarpvalstybiniuose santykiuose nėra
taikoma ankščiau minėta mitologija. Paradoksas, bet, vidinėje savo
erdvėje skelbdama esanti apsupta priešų, Rusija tuo pat metu oficialiai
deklaruoja tuos pačius demokratijos principus kaip ir šalys, kurios
lyg ir turėtų būti minėti priešai.
Pagrindinė to priežastis posovietinėse šalyse
sukurtos iliuzinės demokratijos. (Tik Pabaltijo valstybės sugebėjo
išsiveržti iš tokio pobūdžio demokratijų.) Tokios santvarkos besilaikančiose
šalyse garsiai kalbama apie tą patį, ką girdime ir mes, tačiau realiai
ten nėra jokios galimybės valdžioje atsirasti kam nors, kas netenkintų
valdančiojo klano. Stabilumas užtikrinamas alternatyvų nebuvimu.
Bet kokios tikros opozicijos atsiradimas suvokiamas beveik kaip
pasaulio pabaiga ne dėl to, kad jie gali laimėti, bet tiesiog
dėl pačios opozicijos buvimo fakto. Tada į pagalbą ir vėl pasitelkiami
senieji politrukųveikimo metodai.
NVS erdvėje esančių šalių demokratinė išvaizda
slepia beveik autoritarinį turinį. Nerimą kelia tai, kad autoritarizmo
keliu pasukusi Rusija ėmėsi vieningos erdvės kūrimo uždavinio. Dar
prieš kelerius metus tokios šalys kaip Turkmėnija ar mūsų kaimynė
Baltarusija buvo retkarčiais Rusijos kritikuojamos, o pastaruoju
metu tokių ženklų nebepastebima.
Atrodo, Rusija ėmėsi esminio valdžios kūrimo principo
- centralizacijos. Ir ji vykdoma tiek viduje (gubernatorių rinkimų
atšaukimas), tiek išorėje. Vieningos informacinės erdvės sukūrimas
NVS šalyse yra būtent pirmasis žingsnis kuriant vientisą valdymo
struktūrą. O kas tam gali pasitarnauti geriau negu priešų apsuptos
valstybės įvaizdis?
Užkrečiamo pavyzdžio baimė
Dabartinis valstybių, besiremiančių imitacinėmis
demokratijomis, susijungimas į vientisą darinį taptų neįmanomas,
jeigu bent vienoje iš jų laimėtų opozicija. Ukrainoje įvykusi oranžinė
revoliucija jau dabar yra rimtas galvos sopulys Rusijai. Nukenčia
ne tik ekonominiai interesai, bet iškyla grėsmė geopolitiniams tikslams.
Ukraina gali tapti rimtu precedentu kitoms NVS
valstybėms. Juk pasirodė, kad alternatyvų neturintys prorusiški
prezidentai gali būti nuversti nuo valdžios. Tiesą sakant, iki šiol
neaišku, kodėl Juščenkai buvo leista reikštis politikoje iškart
po jo laimėjimų atstatant Ukrainos ekonomikos stabilumą. Rusijai
tai buvo nedovanotina klaida, kuri gali kainuoti labai daug.
Opozicijos pergalė Ukrainoje gali destabilizuoti
padėtį visoje NVS erdvėje. Juk atsirado realus pavyzdys, įrodantis,
jog galima priešintis net Maskvai. Sėkmingai priešintis. Prahos
pavasaris 1968 metais buvo suvoktas būtent kaip potencialus užkrečiamas
pavyzdys, todėl su juo ir buvo taip žiauriai susidorota. Chirurgiškai
pašalinus šį nenaudingą sovietams auglį, buvo išvengta tolesnio
ligos plitimo. Tuo tarpu dabar niekas negali garantuoti, kad Juščenkos
pavyzdys nėra užkrečiamas.
Ypač prastai Rusijoje reikalai klostytųsi, jeigu
Ukrainos ekonomika imtų augti. Tada iškiltų rimtas pavojus pačiai
Rusijai. Niekas valstybėje taip nedidina įtampos, kaip šalia geriau
gyvenantys kaimynai.
Šia prasme Europos Sąjunga ir ypač Baltijos valstybės
taip pat yra rimtas kliuvinys NVS valstybių priklausomumo nuo Rusijos
uždavinių vykdymui. Gyvenimo lygio kilimas šiose valstybėse yra
tarsi akibrokštas prisimenant, kad po Sovietų Sąjungos griuvimo
startuota buvo kartu. Tačiau tai yra tik nedidelė priežastis Maskvai
jaudintis, palyginti su Ukrainos pateiktu siurprizu.
Priešo įvaizdžio formavimas Vakarų atžvilgiu yra
tinkamas tik vidiniam naudojimui. Sovietinę realybę išgyvenęs žmogus
turi daug gajų stereotipų, iš kurių vienas ir paremtas teiginiu,
kad aplink vien priešai. Tačiau realiai Vakarų valstybės visada
laikėsi ir toliau laikysis principo, kad stabilumas regione yra
gerokai svarbiau negu tikros demokratijos diegimas. Ypač tada, kai
nemaža dalis energetinių resursų gaunama iš posovietinės erdvės
valstybių. Todėl naivu būtų tikėtis, kad Vakarų valstybės imsis
kokių nors rimtesnių žingsnių ir parems opoziciją tose šalyse, kuriose
vyrauja imitacinė demokratija. Tai yra laiko klausimas, nes tikra
opozicija atsiranda po ilgo inkubacinio laikotarpio.
Kita vertus, lojalių Maskvai vyriausybių kova
su išorės priešais rodo, kad šis procesas yra prasidėjęs ir toliau
tęsiasi. Tiesiog kova su neegzistuojančiais piktavaliais visada
buvo ir yra kur kas lengvesnis uždavinys, nei imtis radikalių vidinių
permainų. Kadangi represijos valstybės viduje neįmanomos dėl tarptautinių
sankcijų baimės, tai nelieka nieko kito, kaip tik ieškoti išorėje
priešų. Tačiau vartojant seniai žinomus sovietinius metodus vargu
ar galima pasiekti kitokį finalą negu tas, kurį pasiekė Sovietų
Sąjunga.
Militaristiniai žaidimai
Baltijos regiono geopolitinė padėtis yra išskirtinė
dėl kelių priežasčių. Pirmiausia dėl to, kad tai geografiškai artimiausios
Rusijai šalys, priklausančios NATO. Kita priežastis, kurią galima
pavadinti ir pirmosios aspektu, nelemtasis Kaliningrado anklavas.
Esant tokiai situacijai logiška būtų manyti, jog piktas priešas
pasislėpęs būtent Baltijos valstybėse.
Šiuo požiūriu esame pasmerkti, ypač Lietuva, kuri
ribojasi su Kaliningrado sritimi. (Norėtųsi vartoti Karaliaučiaus
toponimą, bet, nagrinėjant militaristinę problematiką, matyt, labiau
tiks Kaliningradas.)
Taigi tolesni svarstymai bus paremti nepriklausomos
Rusijos žiniasklaidos pranešimais apie karinius mokymus. Kitaip
tariant, pabandysime pažvelgti, kur ir kaip išorės priešų ieško
tariamasis generolas, įkūnijantis klasikinį Rusijos jėgos struktūrų
atstovą.
Pirmasis pavyzdys. Nuo 1993 metų Kaliningrado
gynybos klausimai buvo daug kartų nagrinėjami aukščiausių Rusijos
karinių pajėgų vadovų. Šis anklavas buvo priskirtas Leningrado karinei
apygardai, o vadovavimo struktūros pavyzdys buvo paimtas iš Antrojo
pasaulinio karo metu vykusios Sevastopolio gynybos pamokų.
Visai logišką išorės priešų paieškos mitologijos
tąsą galima pastebėti nagrinėjant 1999 metais vykusių karinių mokymų
Zapad-99 scenarijų. Jo esmė tokia: po Jugoslavijos bombardavimo
NATO pradeda Kaliningrado blokadą. Po to šis anklavas atakuojamas
NATO oro ir kosminių pajėgų naudojant didelio tikslumo ginkluotę.
Taip sunaikinama visa reali Kaliningrado pasipriešinimo galimybė.
Rusai atsako riboto galingumo branduoliniais smūgiais, JAV ir Vakarų
Europoje sunaikindami po du didelius minėtų regionų miestus. Po
tokių smūgių NATO atsisako savo agresyvių planų ir atsitraukia.
Antrasis pavyzdys. 2000 metais į valdžią atėjusiam
Putinui, matyt, norėjosi pademonstruoti Rusijos karinę galią. Juolab
gerokai padidėjo įplaukos iš prekybos nafta. Barenco jūroje vėl
buvo žaidžiamas kovos su NATO scenarijus. Amerikiečių lėktuvnešis,
pasinaudodamas Norvegijos karinių pajėgų lojalumu ir pagalba, bando
atakuoti rusų karines bazes Kolos pusiasalyje. Mokymai šį kartą
baigėsi tragiškai nuskendo Rusijos povandeninio laivyno flagmanas
Kursk. Kaip išsiaiškinta vėliau, pagrindinė katastrofos priežastis
ekipažo nesugebėjimas vykdyti tokias sunkias užduotis.
Trečiasis pavyzdys. Tik prieš kelis mėnesius šiaurinėje
Atlanto vandenyno dalyje buvo sutelktos bene didžiausios Rusijos
laivyno pajėgos. Jas sudarė atominis kreiseris Petr Velikij, lėktuvnešis
Admiral Kuznecov, kreiseris Maršal Ustinov ir dar trejetas smulkesnių
laivų. Povandeninių laivų buvimas neafišuojamas, bet žinant, jog
mokymuose dalyvauja stambiausieji laivyno kreiseriai, būtų keista
manyti, kad jų nelydėjo povandeniniai laivai. Scenarijaus esmė ta
pati: susidūrimas su amerikiečių jūrų pajėgomis. Mokymų pabaiga
taip pat simptomiška: vienas tiesiai iš laivo pakilti galintis lėktuvas
SU 25UTG leisdamasis sudraskė Kuznecovo denį. Pats lėktuvnešis
buvo ką tik baigtas remontuoti, tačiau pasirodė, kad remontas nekokybiškas.
Rusų laivyno elitiniai laivai vos ne vos parplaukė į savo dislokacijos
vietas Severomorske. Spėju, kad vienintelis rusų lėktuvnešis dar
negreit išplauks iš savo gimtojo uosto.
Taigi šių trijų pavyzdžių aiškai pakanka, kad
galėtume susidaryti nuomonę, ką generolas laiko savo priešais. Geografiškai
pačiais pavojingiausiais regionais laikomos Baltijos šalys ir Kaukazas.
Baltijos valstybės kartais gali sulaukti bent jau karinių mokymų
su kliedesius primenančiais scenarijais, o Kaukazas yra labai neparankus
tokio pobūdžio mokymams. Pavojai ten neišgalvoti, ten tiesiog iš
tikrųjų reikia kariauti. Tuo tarpu Rusijos pajėgos, kurtos kaip
atsvara NATO, ir toliau priešų ieško išorėje.
Praeis dar daug laiko, kol generolas suvoks, kad
nėra kitos išeities, kaip tik reformuoti kariuomenę, iš nepaslankaus
dinozauro paverčiant ją greitu gepardu. Mums belieka spėlioti, ar
tai apskritai atsitiks, nes dabartinė Rusijos ginkluotųjų pajėgų
būsena neabejotinai naudinga tam pačiam mūsų išgalvotam personažui,
įkūnijančiam daugumą Rusijos generaliteto. Naivu manyti, kad niekas
nesuvokia dabarties realijas atitinkančias kad ir nedidelės, bet
mobilios, gerai parengtos kariuomenės poreikio.
Priežastis labai paprasta išorės priešas tiesiog
būtinas siekiant pelno iš struktūros, kurią kiti vadina Rusijos
armija. Generolui tai beveik tas pat, kas UAB.
Vietoj pabaigos
Nepaisant didelių pastangų sukurti bendrą informacinę
erdvę buvusioje Sovietų Sąjungos teritorijoje, Rusijos valdžios
laimėjimai nėra dideli. Tarp Tbilisio ir Maskvos tvyro vos ne šaltojo
karo nuotaikos, Moldova praktiškai nekreipia dėmesio į Kremliaus
siūlymus dėl Padnestrės problemų, Baltarusija griežia dantį dėl
Putino nepagarbos, Vidurinėje Azijoje vis labiau galvą kelia islamiškasis
radikalizmas. Dar ir Ukraina pateikė tokį nemalonų siurprizą.
Esant tokiai situacijai, nelieka nieko kito, kaip
tik dar stipriau įjungti propagandos mašiną bandant Rusijos piliečius
įtikinti, kad priešas nesnaudžia. Negalima teigti, kad Maskvai
tai daryti nesiseka. Vis dažniau pasigirsta suirzusių ir piktų balsų,
sklindančių rusiškoje žiniasklaidoje.
Pačioje Rusijoje būnant dar galima patikėti, kad
centralizacijos stiprinimas ir demokratijos imitavimas yra būtini
piliečių saugumui ir gerovei didinti, bet iš šalies viskas matyti
kitaip. Matyt, dėl to vis daugiau posovietinių valstybių suvokia,
jog priešų paieška ten, kur jų nelabai esama, nieko gero neduoda.
Tai tiesiausias kelias į asmenybės kultą, jėgos struktūrų nebaudžiamumą,
visa apimančią cenzūrą. Iš esmės tai kelias atgal.
© 2005 "XXI amžius"
|