Konkurencija yra progreso variklis
|
Prancūzijos ekonomistas
ir sociologas Paskalis Salinas
Lietuvos laisvosios
rinkos instituto - Eltos nuotrauka
|
Lietuvoje neseniai viešėjęs Prancūzijos ekonomisto
ir sociologas Paskalis Salinas teigė, kad progreso variklis yra
konkurencija, kuri ypač būtina viešajame sektoriuje.
Spausdiname Eltos interviu su P.Salinu apie
konkurenciją, prekybos tinklus, mokesčius bei jų vienodinimą bei
struktūrinių fondų paramą.
Ką galite pasakyti apie vyriausybių monopolius
švietimo, socialinės apsaugos srityse?
Man norėtųsi vartoti sąvoką monopolis tik kalbant
apie viešąsias monopolijas. Todėl kad tuo atveju bet kam kitam yra
neįmanoma siūlyti paslaugas ir monopolis gali tęstis amžinai. Tačiau
dažnai, kai žmonės kalba apie monopolius, jie turi omenyje vadinamąjį
privatų monopolį.
Jei privatūs monopoliai egzistuotų ir jei darysime
prielaidą, kad tokiu atveju yra tik vienas gamintojas, tai negali
tęstis. Žinoma, jei neuždrausta konkuruoti ir įeiti į rinką. Dėl
to aš galvoju, kad vieninteliai ilgalaikiai monopoliai yra viešieji
monopoliai.
Antras dalykas, kurį aš norėčiau pabrėžti, yra
tai, kad skirtumas tarp privataus ir viešo gamintojo yra atsakomybė.
Privatus gamintojas žino, kad jei jis gerai netenkins vartotojų
poreikių, jis neišliks rinkoje. Versle jis naudoja savo pinigus.
O viešasis gamintojas pagal prigimtį ir apibrėžimą nėra atsakingas
ir žaidžia su kitų žmonių pinigais, ir jo asmeninė gerovė nepriklauso
nuo to, kaip seksis įmonei.
Kuo labiau nepriimtinas viešasis monopolis, tuo
labiau jis rūpinasi dalykais, kurie svarbūs žmonėms - sveikata,
išsilavinimas. Dažnai žmonės sako: sveikata ir išsilavinimas yra
tokie svarbūs, kad valstybei būtina įsikišti ir tuo rūpintis. Iš
tiesų yra visiškai priešingai. Šios paslaugos yra svarbios, tačiau
turi būti teikiamos geriausiu būdu. Tai užtikrina tik konkurencija.
Kodėl žmonės nepatenkinti didelėmis bendrovėmis,
kurios auga ne ką nors įsigydamos, o tenkindamos vartotojų poreikius.
Pavyzdžiui, vienas Lietuvos mažmeninės prekybos tinklas yra kritikuojamas,
nes naudoja savo jėgą santykiuose su tiekėjais. Tačiau jie išaugo
ne ką nors įsigydami, o tenkindami vartotojų poreikius.
Kai jūs sakote žmonės, ką jūs turite omenyje?
Tai vartotojai ar valstybė? Taip buvo visada - tiekėjai sako: Tinklas
turi dominuojančias pozicijas, mes negalime derėtis.
Tiekėjai nepatenkinti - tokios diskusijos vyksta
ir pas mus Prancūzijoje. Konkurencija yra sunkus dalykas. Kai ji
yra, nieko nepadarysi - turi susiveržti diržus, turi bandyti siūlyti
geresnius dalykus: konkuruoti kaina, kokybe ir t.t. Tiekėjai jaučia,
kad jei prekybos tinklas neegzistuotų, jie galėtų nustatyti didesnes
kainas. Mažos parduotuvės taip pat jaučia didesniųjų konkurenciją.
Tiekėjai galvoja, kad jie turi teisę parduoti prekes kitiems tokia
kaina, kokios jie nori. Tai - nepriimtina.
Aš suprantu, kad kiekvienas siekia parduoti didžiausia
įmanoma kaina. Tačiau kalbant bendrai, būtent prekybos tinklai suteikia
vartotojams galimybę įsigyti žemesnėmis kainomis ir padidina jų
perkamąją galią.
Taip pat ir tiekėjams suteikiama galimybė gaminti
didesniais kiekiais, ir galbūt dėl to - ir geresnėmis ekonominėmis
sąlygomis. Jei gamintojų gaunama kaina, palyginti su kaštais, yra
nepakankamai didelė, tuomet yra nepatenkintų. Tačiau realybė yra
kitokia - čia visų pirma yra rinka, paklausa ir pasiūla. Jei paklausos
nebūtų, nebūtų ir tiekėjų. Todėl gamintojai turi prisitaikyti. Aš
suprantu, kad tai nėra lengva, tačiau toks gyvenimas - jis nėra
lengvas. Rinkos sąlygomis jie turi rasti galimybių gaminti mažesniais
kaštais, galbūt diegdami technologijas, importuodami. Reikia bandyti
kažką keisti, o tokiu atveju prekybos tinklų spaudimas tampa progreso
sąlyga bei varikliu.
Grįžkime prie to, kad didelių prekybos centrų
konkurencija yra nepatenkinti mažų parduotuvėlių savininkai. Aš
suprantu šį prieštaravimą, tačiau jie negali pretenduoti būti vartotojų
savininkais. Visi mes nemėgstame konkurencijos. Kai esi profesorius,
norėtum, kad nebūtų kitų profesorių konkurencijos. Tai - gyvenimo
principas, ir mes turime su tuo susitaikyti. Dar kartą - konkurencija
yra progreso variklis.
Per Prancūzijos televiziją mačiau reportažą, kuris
privertė susimąstyti. Žurnalistai paklausė mažos parduotuvės savininkės,
ką ji galvoja apie šalia duris atveriantį prekybos centrą. Ji buvo
išsigandusi, pikta - be to, pardavė savo parduotuvę. Po kelerių
metų toje vietoje buvo atidaryta daug naujų parduotuvių ir visi
džiaugėsi sakydami: žmonės ateina į prekybos centrą, tačiau jie
aplanko ir kitas parduotuves - tai gerai.
Suprantama, kai egzistuoja grėsmė, jai bandoma
priešintis. Tačiau niekada nežinosi, kaip bus ateityje, todėl žmonės
turi prisitaikyti. Ir tai, kas atrodo blogai dabar, ilgainiui gali
būti labai gerai - reikia tik mokėti prisitaikyti.
Ir aš tikiu, kad žmonės gali prisitaikyti. Pavyzdys
galėtų būti Lietuva - kaip per 15 metų sugebėta pasikeisti, kaip
žmonės prisitaikė prie visiškai naujos sistemos. Tai - nuostabu.
Žmonės turi resursų, kurie neįkainojami. Žinoma, yra žmonių, kurie
negali pasikeisti. Tačiau yra ir nemažai tų, kurie visuomet bando
įsivaizduoti ateitį dabar ir nebijo pasikeitimų.
Ar galvojate, kad dabartinės konkurencijos taisyklės
yra teisingos.
Aš labai kategoriškas šiuo klausimu. Manau, kad
visi konkurenciją reglamentuojantys teisės aktai turėtų būti išmesti
į šiukšlių dėžę, nes jie neturi jokios prasmės.
Daugelyje šalių mes turime konkurencijos įstatymus.
Visi šie įstatymai, visa ES konkurencijos politika priklauso nuo
tradicinio požiūrio į konkurenciją, kuris, mano nuomone, yra visiškai
klaidingas.
Konkurencijos apibrėžimas sako, kad turi būti
pakankamas visą informaciją turinčių gamintojų kiekis. Vadinasi,
tie, kurie taiko šiuos įstatymus, nori nenori turi kreipti dėmesį
į rinkos dalį. Ir jeigu ji didelė, tai vadinasi tai yra dominuojanti
padėtis, ir gamintojas išnaudoja ją prieš vartotojus.
Tarp šių dviejų dalykų yra prieštaravimų. Iš vienos
pusės, yra tiksli, matematinė teorija, apibrėžianti tai, kas yra
konkurencija. Iš kitos pusės, taikant šiuos įstatymus, galima pasirinkti
tai, kada prasideda dominuojanti padėtis - ar kai rinkos dalis siekia
50 proc., ar 80 proc., ar 90 proc. tai visiškai pasirenkama. Teisėjas
nusprendžia tiksliai nežinodamas, kas atsitiko, kas buvo praeityje.
Šis požiūris į konkurenciją yra visiškai klaidingas
ir yra nepritaikomas realiame pasaulyje, kuriame mes gyvename. Pavyzdžiui,
kai mes susiduriame su inovacijomis, tai pagal apibrėžimą novatoriui
priklauso 100 proc. rinkos ir tai žmonės tai vadina monopoliu.
Bet kodėl jis turi 100 proc. rinkos? Todėl, kad jis žinojo, ko reikia
žmonėms, ir vartotojai buvo tuo patenkinti. Todėl novatorius pagal
apibrėžimą yra monopolistas visuose pasaulio kraštuose. Vadinais,
visi šie įstatymai yra absurdiški ir jų reikia atsisakyti.
Žinoma, konkurentai gali pykti ir sakyti, kad
tai nesąžininga, nes rinkoje yra tik vienas žaidėjas, kad jis turi
100 proc. rinkos ir kad reikia su tuo kovoti. Tačiau jeigu įėjimas
į rinką yra laisvas ir jie turėjo galimybę į ją įžengti anksčiau,
kodėl jie to nepadarė? Galbūt jie buvo lėti ir nesugebėjo išrasti
nieko naujo? Tačiau šlovė teko tik vienam, ir dabar jie sako: Tai
nesąžininga, tu esi tik vienas rinkoje, mes turime neleisti tau
turėti tokią rinkos dalį. Tai yra visiškai kvaila.
Jeigu konkurencijos įstatymai būtų stumiami į
priekį labai stipriai, tai nebeliktų inovacijų. Nes novatorius žinotų,
kad jei jam pasiseks, jei jis ką nors išras, ko neturi konkurentai,
tai jis gali būti įpareigotas pasidalyti tuo su kitais, suteikti
visiems tą technologiją. Tuomet pelnas labai sumažėtų.
Net ir dabar manau, kad šie įstatymai netinkamu
būdu stabdo veiklą, ir rizika investuojant į inovacijas labai dėl
to padidėja. Mums nereikia tokių įstatymų, išskyrus prieš didelius
monopolistus. Ir turėtų būti principas, kad konkurencija turi egzistuoti
ir viešajame sektoriuje. Valstybė visuomet sako: Mes esame geriausi
suteikdami išsilavinimą, todėl mes turime tai daryti.
Tačiau jei valstybė yra geriausia, ji neturėtų
bijoti konkurencijos. Valdžia turėtų pasakyti: Mes geriausi, ateikite
į rinką, ir pamatysime. Aš esu tikras, kad tuomet pamatytumėme,
kad jie nėra geriausi. Valstybė bijo konkurencijos. Visi bijo konkurencijos,
tačiau tik valstybė gali užsitikrinti, kad jos nebūtų, nes ji turi
teisės aktų leidimo monopolį.
Ką galvojate apie mokesčių konkurenciją tarp
valstybių, ar pritariate mokesčių harmonizavimui?
Visiškai nepritariu. Tiek dėl praktinių priežasčių,
tiek iš principo.
Prancūzijoje ilgai diskutuojama apie pridėtinės
vertės mokesčio (PVM) harmonizavimą. Gamintojai sako, kad konkuruoti
būtų lengviau, jei PVM visose šalyse būtų vienodas. Tai - klaidinga.
Žmonės turėtų žinoti, kad tarptautinė prekyba yra ne paaiškinama
absoliučiomis kainomis, o tik santykinėmis. Santykinių kainų PVM
nepakeičia.
Kita techninė priežastis - reikėtų suvokti, kad
PVM nėra mokestis vartojimui. Tai iš esmės yra pelno mokestis, skaičiuojamas
nuo sukurtos pridėtinės vertės. Vienintelis skirtumas tarp PVM ir
pelno mokesčio yra tas, kad gamintojas moka PVM prieš paskirstydamas
pelną, o pelno mokestis mokamas vėliau.
Kai kurių šalių vyriausybės surenka daugiau pajamų
iš PVM ir mažiau iš pelno mokesčio, kitos bando daryti priešingai.
Tai tik mokesčių struktūros problema ir nesukelia santykinių kainų
skirtumų.
Tačiau pagrindinis klausimas yra principinis.
Pagrindinis principas yra toks, kad konkurencija visuomet yra gerai,
nes visų pirma tai reiškia laisvę pasirinkti. Tai tinka tiek individui,
tiek asmenų grupei, institucijoms. Konkurencija skatina žmones eksperimentuoti,
lyginti skirtingų sprendimų pasekmes. Mes iš anksto nežinome, kokie
turi būti mokesčiai - viskas priklauso nuo daugelio faktorių. Negalime
pasakyti, kad geriausia mokesčių sistema yra tokia ir tokia, todėl
mums reikia eksperimentuoti ir palikti teisę šalims spręsti. Ir
ne tik valstybėms, bet ir bendruomenėms ar miestams.
Mano nuomone, šalys, stumiančios visišką mokesčių
suderinimo idėją, turėtų elgtis priešingai ir leisti mokesčių konkurenciją
tarp mažiausių įmanomų vienetų.
Aš esu prieš mokesčių harmonizavimą, nes tai trukdo
eksperimentuoti ir keisti sistemą atsižvelgiant į vietos žmonių
poreikius. Aš manau, kad tokios šalys, ES naujokės kaip Lietuva,
kad pasiektų senųjų narių gyvenimo standartus, turėtų plėsti veiklą
dar sparčiau. Ir tam reikia rasti tam tikrų santykinių pranašumų.
Ir mažesnių mokesčių turėjimas yra vienas iš šių dalykų.
Mes jaučiamės priešingai - jauni žmonės palieka
Prancūziją, tai labai liūdna - jie bijo, kad mokesčiai yra per dideli.
Mūsų Premjeras neseniai pareiškė, kad perskirstymas
per biudžetą yra per mažas. Vadinasi, kad jis norėtų didinti mokesčius.
Ką galite pasakyti apie tai?
Tai yra didelis pavojus, nes mes niekada neturime
pamiršti, kad kai valstybė perskirsto pinigus iš vieno mokesčių
mokėtojo kažkam kitam, tai turi dvigubą efektą. Sėkmingai veikiantis
mokesčių mokėtojas, kuriam taikomi didesni mokesčiai, yra mažiau
motyvuotas stengtis inovuoti, parduoti, nes žino, kad pelnas, kurį
jis gaus, bus mažesnis dėl mokesčių. Todėl jis yra skatinamas dirbti
mažiau, galbūt palikti šalį. Savo ruožtu tas, kuris gauna pinigų
iš valstybės tam, kad susikurtų normalų gyvenimą, bus mažiau skatinamas
stengtis pats, nes jis laukia paramos.
Aš sutinku, kad mes visi norėtume, kad neturtingi
žmonės mūsų šalyse būtų labiau pasiturintys. Tačiau geriausias būdas
tai pasiekti, mano nuomone, yra neduoti pinigų. Tai iliuzija, išsprendžianti
problemą trumpam, tačiau neišsprendžianti ilgu.
Leiskite pateikti pavyzdį palyginimui. Jūs matote
vargšą žmogų gatvėje, kuris prašo jūsų pinigų. Yra dvi galimos reakcijos.
Viena - pasakyti: Jis vargšas, aš turiu jam duoti pinigų. Aš suprantu
tai. Kita sprendimas būtų pasakyti - jei mes duosime jam pinigų,
jis bus skatinamas stovėti gatvėje, užuot daręs kažką, ieškojęs
darbo. Jis taps tingus ir nenorės dirbti.
Abi pozicijos yra suprantamos. Tačiau reikėtų
pasakyti, kad visos Vakarų šalys su gerovės perskirstymu nuėjo per
toli. Aš nesu prieš labdarą, tačiau paprastai žmonės, kurią ją dalija,
daro tai savo pinigais. Tuo tarpu politikai, perskirstydami pajamas,
naudoja kitų žmonių pinigus. Ir tai darydami jie rūpinasi savo politine
karjera, o nesiekia kitų žmonių gerovės. Perskirstymo perteklius
reiškia, kad bus mažiau inovacijų, mažiau bandymų kurti savo verslą
ir t.t.
Klausimas apie monetarinę politiką. Lietuva
nori kuo greičiau prisijungti prie euro zonos. Ką manote apie tai
ir ką patartumėte daryti?
Aš buvau prieš eurą ir turiu pasakyti kodėl. Dažnai
tuo klausimu priimamos dvi nuomonės. Viena jų yra žmonių, kurie
pritaria euro įvedimui, nes sakoma, kad mes esame europiečiai ir
mes jaučiamės taip, tarsi kurtume supernaciją. O supernacija turi
turėti savo pinigus, savo valiutą, todėl reikia įvesti eurą.
Iš kitos pusės, žmonės, kurie yra nusiteikę nacionalistiškai,
prieštarauja euro įvedimui, sako, kad valstybė turi išsaugoti suverenitetą
savo valiutai leisti.
Asmeniškai aš buvau prieš eurą ne dėl to, kad
buvau nacionalistiškai nusiteikęs. Aš esu liberalas ir nesu nacionalistas,
nes man tai nerūpi. Aš manau, kad valstybė neturėtų gaminti pinigų
- tai nėra suvereniteto ženklas. Ir dar kartą - aš tikiu, kad konkurencija
yra geriau nei monopolis. Sukurdami Europos monopolį, mes rizikuojame,
kad jis nebus gerai valdomas, ir mes turėsime problemų. Tai gali
niekada neatsitikti, tačiau rizika yra rizika. Ir jeigu ji yra didelė,
geriau turėti sistemą be šios grėsmės.
Aš galvojau, kad galėjo būti geriau - reikėjo
leisti konkurenciją bei žmonėms pasirinkti, kokią valiutą jie nori
naudoti - franką, markę, svarą ar ne Europos valiutą - pavyzdžiui,
dolerį. Žmonės turi turėti pasirinkimo laisvę. Ir kodėl ne privačios
valiutos - aš tikiu, kad jos taip pat tinkamos.
Taigi jūs galite pamanyti, kad tai yra tik norai,
nes mes nematome privačių valiutų. Tai gali keistis ateityje, nes
jau yra privačių valiutų užuomazgų internete, kaip euro valiutos.
Tačiau istorijos nepakeisi - euras egzistuoja
ir reikia su tuo gyventi. Problema, ar prisijungti prie euro zonos,
ar ne, yra sudėtinga. Jūs negalite aptarinėti prisijungimo prie
euro zonos naudos nelygindami to su kitais sprendimais. Jei Lietuva
neprisijungs prie euro zonos, kas bus daroma? Ar Lietuvos centrinio
banko politika bus infliacinė, ar ne, ar gyventojams bus leista
laisvai naudoti kitų šalių valiutas?
Vienas sprendimas galėtų būti leisti laisvai naudoti
eurus. Ir dabar kai kuriose parduotuvėse matote kainas eurais. Tai
gali būti geriausias kelias. Pamažu žmonės pripras prie eurų ir
galbūt po 10-20 metų litas išnyks, nes žmonės nuspręs, kad yra naudingiau
naudoti eurą. O galbūt priešingai - mes to nežinome, tačiau būtų
pasirinkimas.
Įvedant eurą egzistuoja viena problema, kuri dažnai
nepastebima. Kainos yra svarbios žmonėms, nes jos leidžia palyginti
darant pasirinkimus. Ir jei nacionalinė valiuta egzistuoja ilgai,
visi žmonės gali suprasti, ką reiškia turėti 1 litą ar 1 franką.
Jie gali įsivaizduoti santykines kainas.
Kai jūs esate įpareigotas naudoti naują valiutą,
jūs neturite kuo pasiremti. Aišku, išmokstama galvoti eurais mažais
valiutos kiekiais. Lengva suprasti, kiek yra 10 eurų, 5 eurai ir
pan. Tačiau didesnėms kainoms beveik visi iš mūsų Prancūzijoje verčiasi
jas į frankus. Problema tokia - matai abstrakčią kainą eurais, kuri
nieko nesako. Tai yra realūs euro įvedimo kaštai, ir todėl aš siūlyčiau
ilgesnį pereinamąjį laikotarpį.
Daugelis žmonių Lietuvoje vertina narystę Europos
Sąjungoje dėl lėšų, kurios bus gautos iš struktūrinių fondų. Kaip
jūs vertinate tokį perskirstymą?
Kalbant bendrai, aš prieš tokį perskirstymą. Aišku,
tas perskirstymas gali būti naudojamas kaip ginklas, jei šalis nenori
ko nors dalyti. Jūs nenorite mokesčių harmonizavimo? Tuomet negausite
struktūrinių fondų paramos.
Šių fondų tikslas - ne iš tikrųjų padėti šalims,
o padėti priimti sprendimus. Visuomet geras jausmas - gauti pinigų,
tačiau tai labai pavojinga. Pavyzdys Afrika ten tai atsitiko ne
vieną kartą. Aš manau, kad perskirstymas Afrikoje buvo labai blogas
sprendimas, nes žmonės pradėjo galvoti, kad viską, ko jiems reikia,
gaus iš išorės. Tai paskatino biurokratiją, korupciją ir t.t. Todėl
šių pervedimų efektas buvo neigiamas, nes pažanga ateina ne iš užsienio
pinigų, o žmonėms stengiantis sukurti naujus dalykus.
Yra rizikinga pasikliauti vien šiais pervedimais,
todėl Lietuvos plėtra priklauso ne nuo to, o nuo žmonių pastangų,
nuo reguliavimo, nuo mokesčių ir t.t. Aš turiu pasakyti, kad kuo
mažiau viskas bus reguliuojama, kuo mažesni bus mokesčiai, tuo labiau
žmonės stengsis ir tuo spartesnė bus plėtra. Tai - realus sprendimas.
Perskirstymas visuomet kainuoja - tiek tam, kuris
moka, tiek tam, kuris gauna.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vytautas Plunksnis
© 2005 "XXI amžius"
|