Prisiminta demokratijos idėjų
plėtros istorija
Mokslinė konferencija 120-osioms
Aleksandro Stulginskio metinėms
Ramūnas LABANAUSKAS
Nepriklausomybės dienos išvakarėse Seimo rūmuose
įvyko mokslinė konferencija, skirta Aleksandro Stulginskio, Pirmosios
Respublikos prezidento ir visų demokratiškai rinktų Seimų pirmininko,
vieno iš Krikščionių demokratų partijos vadovų, 120 gimimo metinėms.
Buvo perskaityti keturi pranešimai. Juose akcentuotas neatsiejamas
nepriklausomybės ryšys su demokratija ir parlamentarizmu. Tai tos
vertybės, kurių laikėsi ir kurias realizuoti siekė dauguma prieškario
Lietuvos politikų. Vienas iš jų A.Stulginskis.
Įžanginį žodį konferencijoje tarė Seimo pirmininkas
Artūras Paulauskas. Jis priminė, kad šie metai neatsitiktinai paskelbti
Didžiojo Vilniaus Seimo ir parlamentinės tradicijos metais. Jų tikslas
padėti visuomenei suprasti parlamentarizmo principus ir kartu
prisiminti valstybės veikėjus, padėjusius lietuviškojo parlamentarizmo
ir demokratijos pamatus, gynusius tikrąsias, o ne menamas žmogaus
teises nepriklausomai nuo partinės priklausomybės. Toks buvo ir
A.Stulginskis, kurio indėlis realizuojant svarbiausius lietuvių
tautos siekius (tarptautinis valstybės pripažinimas, žemės reforma,
Konstitucijos parengimas) neabejotinas.
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto docentas
Algirdas Jakubčionis perskaitė pranešimą apie demokratijos sampratą
Vasario 16osios epochoje. Prelegentas akcentavo, kad tautinio atgimimo
veikėjų pasaulėžiūros dominantėmis buvo ne tik nepriklausomos valstybės
atstatymo siekis, bet ir demokratija. Todėl neatsitiktinai ir Nepriklausomybės
Aktas įprasmino naujo tipo demokratinę Lietuvos valstybę. Demokratija
sudarė esmę visos šios epochos (Vasario 16osios epochos, anot pranešėjo),
prasidėjusios XIX a. pabaigoje ir pasibaigusios Steigiamojo Seimo
rinkimais. Tautinio judėjimo veikėjai (varpininkai) suformulavo
demokratinių laisvių (žodžio, spaudos, tikėjimo, susirinkimų, organizacijų
kūrimo) programą, idėją, jog tobuliausia yra valstybė, kurioje aukščiausia
valdžia priklauso tautai. Šis idėjų, politinių programų kūrimo etapas
baigėsi 1904 metais, kai tauta atgavo savo spaudą.
1905 metai žymi naujo etapo politinio atgimimo
(programų realizavimo) pradžią. Šiuo etapu demokratija ir valstybingumas
tapo neatsiejami. Svarbiausi jo akcentai: Didysis Vilniaus Seimas,
Vilniaus lietuvių konferencija ir Vasario 16oji. Vilniaus Seimas,
paskelbęs Lietuvos autonomijos etnografinėse ribose siekį, reikšmingai
prisidėjo prie demokratinės Lietuvos visuomenės formavimosi, davė
postūmį naujų partijų kūrimuisi. Prelegentas pastebėjo, kad visų
naujai susikūrusių partijų pavadinimuose figūravo žodis demokratija.
Taigi politinės partijos be demokratijos neįsivaizdavo savo ateities.
Jos stengėsi demokratiją derinti ir su krikščioniškosiomis bei liberaliomis
vertybėmis, socialiniais lozungais, tačiau to meto lietuvių visuomenėje
demokratiškumas labiau sutapdavo su nacionalizmu, t.y. manyta, kad
demokratija turi palaikyti tautos teises į laisvę.
Viltis, kad Rusijos demokratijos užuomazga pamažu
atves į demokratinės Lietuvos valstybingumą, greitai žlugo. Rusijos
Dūma į krašto interesus nekreipė jokio dėmesio, o negausūs lietuvių
atstovai taip pat nieko realaus negalėjo nuveikti. Ryškėjo nuostata,
kad demokratija galima tik nepriklausomoje Lietuvoje. Vokiečių okupacija
keitė krašto geopolitinę situaciją, bet nepakeitė pagrindinės nuostatos.
Esant tokiems demokratijos lūkesčiams ir buvo
sušaukta Vilniaus konferencija. Jos dalyviai nebuvo rinkti, tačiau
tai ne pagrindas laikyti ją nedemokratiniu organu, nes jau Organizacinis
komitetas skelbė demokratinės Lietuvos tikslą, pakviestieji atstovavo
visai Lietuvai, ir galiausiai konferencijos rezoliucijoje buvo deklaruota
nepriklausoma, demokratiškai sutvarkyta Lietuvos valstybė. Su konferencijos
nutarimais jos dalyviai supažindino plačiąją visuomenę. Kaip pažymėjo
pranešėjas, tie susitikimai parodė, jog demokratijos svarbą Lietuvos
nepriklausomybei suvokė ne tik elitas, bet ir plačiosios masės
liaudis be demokratijos neįsivaizdavo galimos valstybės. Tačiau
lietuviškoji demokratija nebuvo taikoma kitataučiams buvo laikomasi
principo, kad valstybę kuria dauguma, o mažumos tegali tik prisidėti.
Buvo ir kitų problemų dėl demokratijos: į Vilniaus konferenciją
nebuvo įsileistos moterys, jos negalėjo dalyvauti Valstybės Tarybos
darbe. 1918 metų vasarą pateiktas siūlymas, nelaukiant Steigiamojo
Seimo skelbti Lietuvą monarchija, sukėlė politinę krizę, ir buvo
puikus pretekstas kaltinti Valstybės Tarybos narių daugumą ir prezidiumą
nedemokratiškumu.
Naujos galimybės demokratijai plėtoti atsirado
XIX a. pabaigoje. Jau Laikinoji konstitucija garantavo piliečių
teises ir laisves. Pagal 1919 metų įstatymą rinkimai į Steigiamąjį
Seimą turėjo būti visuotiniai, lygūs, laisvi ir slapti. 1920 metais
Lietuva paskelbta demokratine valstybe. 1922 metų Konstitucijoje
skyrius apie piliečių teises ir laisves įdėtas antruoju. Tai puikiai
parodo, kaip Konstitucijos rengėjai vertino piliečių teises ir laisves.
Anot pranešėjo, tik nedaugelyje naujai susikūrusių valstybių piliečių
teisės taip išaukštintos. Tačiau toks demokratijos sureikšminimas,
kai bet kokias problemas buvo tikimasi išspręsti pasitelkus ją,
galėjo būti ir viena autoritarinio režimo atsiradimo aplinkybių.
Anot pranešėjo cituoto J.Purickio, visi išganymą matė tik demokratijoje,
demokratija buvo tarsi kokia Šventoji Dvasia, kuri turėjo apšviesti
politikus ir suteikti jiems politinio neklaidingumo dovaną.
Istorikė Audronė Veilentienė perskaitė pranešimą
apie A.Stulginskį politiką, parlamentarą, demokratą. Istorikė
A.Stulginskio asmenį apibūdino Seimų ir opozicijos veiklos ginant
Lietuvos valstybingumą fone.
Steigiamojo Seimo pirmininku ir laikinai einančiu
prezidento pareigas A.Stulginskis tapo sulaukęs 35 metų ir ką tik
vedęs Oną Matulaitytę. Jam teko sunki pareiga imtis Lietuvos institucijų
koordinavimo darbo siekiant atremti Lenkijos agresiją. A.Veilentienė
detaliai nušvietė Steigiamojo Seimo (tuo pačiu ir A. Stulginskio)
darbą L.Želigovskio ir vėlesnės Lenkijos agresijos laikais. Dar
prieš Želigovskio žygį bendrame Seimo komisijų ir kai kurių ministrų
posėdyje buvo nutarta įkurti Vyriausiąjį Lietuvos gynimo komitetą.
Ne kartą svarbiausių valstybės institucijų bendruose posėdžiuose,
kuriems pirmininkavo A.Stulginskis, buvo tariamasi, kaip būtų galima
geriau atremti agresiją, svarstyti kariuomenės aprūpinimo, diplomatinės
kontrakcijos klausimai. Ginklams pirkti į Londoną buvo nusiųsta
jungtinė komisija, kuriai vadovavo krikščionių demokratų atstovas
J.Vailokaitis. Misija buvo labai atsakinga ir delikati: juk didžiosios
valstybės, pataikaudamos Lenkijai, buvo uždraudusios Lietuvai parduoti
ginklus.
1920 m. spalio 22 d., kovų su lenkais metu, Seimas
nutarė sustabdyti savo darbą buvo sukurtas efektyviau veikiantis
Mažasis Seimas. O (didžiojo) Seimo nariai tuo tarpu dirbo propagandinį
ir organizacinį darbą: provincijoje organizavo šaulių būrius, padėjo
įstaigoms, platino atsišaukimus, rengė mitingus. Lenkijos propagandai
atremti į Vakarų šalis, taip pat Lenkiją ir Estiją buvo siunčiamos
delegacijos. Diegiant patriotizmą Vyriausiojo Lietuvos gynimo komiteto
ir Mažojo Seimo iniciatyva Vasario 16-oji iškilmingai pradėta švęsti
visoje Lietuvoje. Buvo minima ir Steigiamojo Seimo sušaukimo diena
gegužės 15-oji.
A.Stulginskis buvo griežtas, bet korektiškas Seimo
vadovas. Priėmus naują Konstituciją, kai reikėjo išrinkti konstitucinį
Prezidentą, buvo pasiūlyta ir A.Stulginskio kandidatūra. Tik po
kelias dienas užtrukusių įkalbinėjimų jis sutiko eiti Prezidento
pareigas. A.Stulginskis labai atsakingai žiūrėjo į jas ir greitai
padarė pažangą. Išmoko prancūzų ir anglų kalbas (greta vokiečių),
išpruso politiškai, įgijo Prezidentui būtinų manierų. Buvo be galo
darbštus ir pareigingas. Kruopščiai studijuodavo Seimo priimtus
įstatymus, dalyvaudavo vyriausybės posėdžiuose. Nemėgo pasirodymų
ir prabangos. Dėl užimtumo neturėjo laiko palaikyti glaudesnių ryšių
su visuomene. Dėl to jam daug kas prikaišiojo užsidarymą prezidentūroje.
Nepaisant to, A.Stulginskis buvo perrinktas ir pirmajame bei antrajame
Seimuose, nes krikščionys demokratai neturėjo ryškesnių lyderių.
A.Stulginskio vadovaujamo Seimo darbas susilaukė
opozicijos kritikos: Steigiamasis Seimas, Mažasis Seimas, Vyriausiasis
Lietuvos gynimo komitetas kritikuoti už įgaliojimų viršijimą ir
kišimąsi į vyriausybės veiklą. Klaidomis pranešėja laiko ir karo
padėties nepanaikinimą, ir Bažnyčios įtraukimą į politinę kovą.
Krikščionims demokratams taip pat pakenkė sacharino, lašinių skutimo,
prekybos ir pramonės bylos. Nepavyko išspręsti visų užsienio politikos
problemų, nutrūko diplomatiniai santykiai su Vatikanu. Klaidomis
netruko pasinaudoti opozicija, todėl rinkimus į trečiąjį Seimą laimėjo
kairiosios jėgos. A.Stulginskis tapo to Seimo nariu. Krikdemai perėjo
į opoziciją. Šio Seimo darbą pristabdė, o vėliau ir nutraukė 1926
m. gruodžio 17 d. perversmas. Kai kurie krikdemai buvo įsitraukę
į perversmo rengimą, tačiau A.Stulginskis nepritarė perversmui ir
netgi įgaliojo kun. M.Krupavičių pranešti M.Sleževičiui apie rengiamą
perversmą. A.Stulginskis visgi prisidėjo prie perversmo įteisinimo,
tapdamas Seimo pirmininku. Tačiau, A.Smetonai paleidus Seimą ir
nepaskelbus naujų rinkimų, krikdemai protestuodami atšaukė savo
atstovus iš vyriausybės. A.Stulginskis ir toliau save laikė Seimo
pirmininku, tebeturėjo ir seifo raktus, kuriuos sutiko perduoti
tik naujam Seimo pirmininkui, todėl 1931 metais valdžiai seifą teko
išlaužti.
Protestuodamas A.Stulginskis išvyko ūkininkauti
į Jokūbavo dvarą, nors nuo politikos ir Lietuvos reikalų neatsiribojo.
Po Lenkijos ultimatumo 1938 metų kovą, A.Stulginskis kartu su kitais
opozicijos veikėjais pasirašė atsišaukimą tautai ir vyriausybei,
raginantį vyriausybę atsistatydinti ir sudaryti koalicinę vyriausybę.
Bandė suburti buvusius valstybės veikėjus, finansiškai rėmė opozicijos
Klaipėdoje leidžiamą laikraštį Bendras žygis. Tačiau opozicija
buvo praradusi savo įtaką ir nepajėgė suburti tautos pasipriešinimui.
Pirmosiomis okupacijos dienomis su K.Griniumi
tarėsi, kaip būtų galima gelbėti Lietuvos valstybę. Sovietinio režimo
buvo suimtas ir išvežtas į Rešotų lagerį. Kalėjo Kamsko, Vladimiro
kalėjimuose. Į Lietuvą grįžo nepalūžęs.
Profesorius Antanas Tyla perskaitė pranešimą apie
Lietuvos valstybės Tarybos nutarimo adaptavimą Lietuvos visuomenėje.
Nepriklausomybės siekis buvo deklaruotas jau tolimojoje Lozanoje
ir Rusijoje, lietuvių seime, tačiau jis turėjo būti paskelbtas ir
pačioje Lietuvoje. Tai ir buvo padaryta lakonišku, konceptualiu,
vos 122 žodžių turinčiu Vasario 16-osios Aktu, deklaravusiu nepriklausomą
Lietuvos valstybę, atskirtą nuo Rusijos, Vokietijos ir Lenkijos,
ir Steigiamąjį Seimą ateičiai.
Nepriklausomybės Aktą paskelbė Valstybės Taryba,
išrinkta Lietuvių konferencijoje Vilniuje 1917 metų rugsėjį. Joje
dalyvavo 222 dalyviai iš visos Lietuvos nuo Palangos iki Dieveniškių,
ir nuo Biržų iki Rodūnios. Nors ir nebūdama demokratiniais pamatais
išrinktu Seimu, ji atstovavo visai Lietuvai delegatais buvo visų
socialinių sluoksnių ir daugelio profesijų atstovai (ūkininkai,
dvasininkai, profesoriai, inžinieriai, tarnautojai, verslininkai,
amatininkai ir kt.). Konferencija priėmė rezoliuciją dėl etnografinės
Lietuvos valstybės sukūrimo ir išrinko 20 žmonių Tarybą, kuriai
pavesta realizuoti konferencijos nutarimus. Nutarimai netrukus pasklido
po visą Lietuvą. Tai tapo įmanoma dėl konferencijos dalyvių aktyvumo
organizuojant susitikimus, susirinkimus, mitingus ir skleidžiant
juose nepriklausomybės idėją. Nepaisydami sąmoningo vokiečių okupacinės
valdžios trukdymo ir Valstybės Tarybos kompromitacijos, žmonės visur
reiškė savo pritarimą konferencijos rezoliucijai ir pasitikėjimą
išrinkta Taryba. Parapijos, seniūnijos, kaimai, ištisi valsčiai,
visuomeninės organizacijos (Žiburio draugijos Naumiesčio skyrius),
mokyklos, dvasininkai (Skuodo dekanato kunigai), atskiros žmonių
grupės, šeimos siuntė Valstybės Tarybai pasitikėjimo ir paramos
pareiškimus jų žinoma daugiau kaip 80. Juos pasirašinėjo dešimtys
ir šimtai pareiškėjų. Jaudina prie plunksnos nepratusių rankų parašai
tai mūsų tautos pilietinio brandumo kristalai. Anot profesoriaus,
tai buvo neorganizuotas referendumas dėl Vasario 16osios Akto.
Žmonės atvykdavo į Vilnių, tardavosi su Tarybos nariais dėl milicijos
kūrimo, kitais klausimais. Ypač didelį entuziazmą sukėlė 1918 m.
kovo 23 d. Vokietijos Lietuvai suteiktas pripažinimas.
Taigi mūsų tauta sugebėjo atsakingai žiūrėti į
kuriamą naują valstybę. Tai akivaizdžiai demonstruoja ir tūkstančiai
Lietuvos kariuomenės savanorių. Vasario 16-osios Aktas išliko amžina
gaire ateities lietuvių kartoms. Jo principais vadovavosi ir Lietuvos
laisvės kovotojų sąjunga, 1949 m. vasario 16 d. pakartojusi juos
savo deklaracijoje. Todėl skaudu, kad, penkiolikai metų praėjus
po nepriklausomos valstybės atkūrimo, netrūksta bandymų įrodinėti,
jog sovietinė okupacija buvo vertesnė už tautos laisvę.
Virginija Jurėnienė (Vilniaus universiteto Kauno
humanitarinių mokslų fakultetas) savo pranešime Moteris ir demokratija
kuriamoje valstybėje apžvelgė moterų pastangas išsikovoti teisę
į valstybės valdymą. Tos kovos pradžia 1918 m. vasario 17 d. moterų
mitingas. Peticijoje, kurią pasirašė 20 tūkst. mitinge dalyvavusių
moterų, buvo pareikšta, kad moterys sieks politinių teisių ir jų
atstovių kooptavimo į Valstybės Tarybą. Taryba nebuvo linkusi suteikti
moterims lygių teisių. Ledai pajudėjo tik 1918 metų antroje pusėje,
suintensyvėjus valstybės kūrimo darbui. Lygius rinkimus abiem lytims
užtikrino lapkričio 2 dienos Konstitucija. O Valstybės Tarybos Prezidiumo
gruodžio 10 dieną paskelbtas pareiškimas apie būsimąją antrąją lietuvių
konferenciją vėl sukėlė moteris. Lietuvos krikščionių demokračių
moterų sąjunga įteikė Prezidiumui pareiškimą su reikalavimu suteikti
moterims teisę dalyvauti konferencijos darbe ir kooptacijos į Valstybės
Tarybą. Visame krašte aktyviai dirbo Lietuvos moterų laisvės sąjunga
(ją atkūrė viena iš moterų judėjimo lyderių Ona Mašiotienė). Šiek
tiek nuolaidesnės buvo demokratės ir socialdemokratės.
Vis dėlto 1919 metais į centrinį kuriamos valstybės
aparatą moterys dar nebuvo įsileistos. Jos nedalyvavo konferencijose,
nebuvo kooptuotos ir į Valstybės Tarybą. Valstybės vyrų požiūrį
į moteris gerai atskleidžia Felicijos Bortkevičienės atvejis: jai
buvo siūlomas maitinimo ministrės postas, tačiau, didesnės dalies
Tarybos Prezidiumo narių nuomone, moterys galėjusios sugadinti valstybės
vardą.
Užtat 1919 m. lapkričio 20 d. priimtu Steigiamojo
Seimo rinkimų įstatymu moterys gavo rinkimų teisę. Taip Lietuva
aplenkė net senos demokratijos šalis Prancūziją, JAV (visuotinė
rinkimų teisė įvesta tik 1920 metais), Šveicariją (1971 metai).
Moterys įsitraukė į aktyvią priešrinkiminę veiklą.
Jų nemažai buvo partijų sąrašuose (Marija Galdikienė Krikščionių
demokratų partijos sąraše pirmoji), nors neretai jos pasitelkiamos
tik kaip papuošalas. Kai kurios moterys pateko į Steigiamąjį Seimą.
Tarp aktyviausių parlamentarių minėtinos: M.Galdikienė, globojusi
švietimo sistemą, socialdemokratų atstovė Elena Gvildienė, Liuda
Vienažindaitė-Purėnienė, visuomeniniame politiniame gyvenime dalyvavusi
nuo pat Didžiojo Vilniaus Seimo iki 1927 metų.
Rinkimų į savivaldybes teisę moterys gauna dar
1918 m. gruodžio 17 d. Vidaus reikalų ministerijos aplinkraščiu
Dėlei savivaldybių. Rinkimai į savivaldybes ne iš karto tapo lygūs
ir visuotiniai. Pats palankiausias 1921 metų įstatymas (nebeliko
turto cenzo, atstovais galėjo būti išrinkti asmenys, ir negyvenantys
apygardoje). Pasyvią rinkimų teisę (būti išrinktoms į savivaldybių
organus) moterims suteikė Laikinosios taisyklės. Moterys į savivaldybes
išrenkamos Vilkaviškyje, Šiauliuose, Kaune, Ukmergės, Raseinių,
Marijampolės, Rokiškio apskrityse. Sunkiau buvo valsčiuose. Anot
pranešėjos, kaime dar vyravo patriarchaliniai santykiai, didžiulę
įtaką turėjo klebonai, kurių balsas dažnai būdavo lemiamas. Be to,
ir krikščionių demokratų vadovybės instrukcija skatino rinkti autoritetą
turinčius vyrus: kunigus, mokytojus, ūkininkus, labiau prasilavinusius
darbininkus, todėl moterys neturėjo šansų būti išrinktos į valsčių
valdžią.
Apibendrinant konferencijos pranešėjų mintis,
galima daryti išvadą, kad lietuvių tauta anksti suprato demokratijos
reikšmę nepriklausomybei išsaugoti. Demokratija lieka svarbi ir
XXI a. pradžioje, tik būtina išmokti atsakingai naudotis jos teikiamomis
galimybėmis, kad ji negriautų, bet stiprintų mūsų tautos krikščioniškuosius
pamatus.
© 2005 "XXI amžius"
|