Demokratijos vertybių paralelės
Edmundas SIMANAITIS
Bratislavoje valstybių vadovai prašneko apie demokratijos
vertybes. Amerikos prezidentas Bušas paminėjo Vakarų demokratijos
pasaulio vertybes, pvz., laisvę, pagarbą žmogaus teisėms. Rusijos
prezidentas Putinas sakė, kad bendrosios vertybės Rusijoje bus vertinamos
pagal šios šalies tradicijas. Iš tikrųjų neprošal pasidomėti kai
kuriomis Rusijos gyvenimo tradicijomis. Naujausi įvykiai, o ir istorija,
pateikia nemažai pavyzdžių. Lietuviai, kaip ir čečėnai, būdami Rusijos
pavergti praėjusiais amžiais, ir dabartiniu laikotarpiu ne kartą
sukildavo, mėgindami nusimesti priespaudos jungą.
Oficialioji Rusijos propaganda, nepriklausomai
nuo to, kas valdė šalį, caras, gensekas ar prezidentas, visais
atvejais tiek Lietuvoje, tiek ir Čečenijoje laisvės kovotojus vadino
separatistais, banditais ir kitokiais niekinančiais vardais. Savo
ruožtu pavergėjas represijas, masinius trėmimus, masines žudynes,
šviesuomenės naikinimą Lietuvoje ir Čečėnijoje vadino išvadavimu
iš kapitalizmo, buržuazijos nacionalistų priespaudos. Rusija pagal
tradiciją niekada neturėjo draugiškų kaimynų.
Mažieji kaimynai buvo brutaliai vaduojami, o
su galingesniais kariaujama. Vakarų didieji ir totalitarinio sovietų
režimo lyderis Stalinas paneigė mažųjų tautų teises į apsisprendimą
ir laisvę. Apie tai byloja gėdingi Teherano, Jaltos ir Potsdamo
susitarimai. Likimo ironija, kad Atlanto Chartijos įžiebta viltis
atkurti okupuotų valstybių nepriklausomybę buvo užgesinta ir šio
dokumento signatarų (valstybių) valia ar negebėjimu atsispirti įžūlaus
ir gudraus diktatoriaus spaudimui. Baltijos ir Rytų Europos šalys
pateko į besąlygišką komunizmo priklausomybę. Rusijos imperijos
tradicija buvo išlaikyta.
Antrojo bolševikmečio metais vienintelė teisėta
valdžia okupuotoje Lietuvoje buvo partizanų apygardos. LLKS tarybos
pirmininkas kartu ir Gynybos pajėgų vadas gen. Jonas Žemaitis išsilaisvinimo
atveju turėjo tapti laikinuoju Lietuvos Respublikos prezidentu.
Tokią galimybę panaikino minėti didžiųjų susitarimai. Tačiau 1990
metais ši tradicija buvo sulaužyta galingos Sąjūdžio cunamio bangos.
Lietuvos nepriklausomybė buvo atkurta. Čečėnija taip pat ginklu
iškovojo savo laisvę. Pirmasis Ičkerijos Respublikos prezidentas
Džoharas Dudajevas pagal tradiciją buvo sunaikintas Rusijos raketa.
Generolas Jonas Žemaitis po išdavystės nužudytas Butyrkų kalėjime,
o palaikai sudeginti krematoriume. Šis atvejis išimtinis. Šiaip
jau pagal tradiciją kagėbistai, stribai savo aukų nelaidodavo
užkasdavo kaip maitą, kovotojų kūnus sumesdavo į pelkes, duobes,
išvietes. Prezidento Putino ištartas dvižodis močit v sortyre
(murkdyti išvietėje rus.) tapo kagėbistų žargono puošmena.
Rusijos televizija visam pasauliui vaizdžiai pademonstravo
dar vieną tradicijos elementą, anaiptol ne naują lietuviams. Kautynėse
žuvusių, nukankintų laisvės kovotojų kūnai pagal tradicinį ritualą
būdavo niekinami visose Lietuvos miestelių aikštėse. Nekrosadizmas
tapo privalomu klasinės neapykantos ir ištikimybės šviesiems
komunizmo idealams liudijimu.
Ši praktika, matyt, kartojama ir Čečėnijoje. Teisėtai
išrinktą antrąjį Ičkerijos Respublikos prezidentą Aslaną Maschadovą
nužudė rusų baudėjai prieš Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo šventę.
Jo apnuogintas kūnas buvo numestas ant grindinio, lygiai kaip mūsų
partizanų kūnai laisvės kovų metais, ir su pasigardžiavimu niekinamas
Rusijos ir viso pasaulio televizijos ekranuose. Tai akivaizdus įrodymas,
kad ši ilgus metus Lietuvoje praktikuota tradicija tebėra gyva.
Tikriausiai priskirtinas šios kategorijos tradicijoms
Rusijoje požiūris į tarptautinę karo teisę. Fronto kovose ar kautynėse
žuvusiųjų kūnai, tiek saviškių, tiek ir priešų, laidojami su priderama
kariui pagarba. Neteko girdėti, kad Sovietijoje būtų buvę laidojami
žuvę priešo kareiviai. Geriausiu atveju jų kūnai būdavo tik užkasami.
Tradicijai priskirtina ir niekinama pažiūra į
kito tikėjimo, kitos tautos, kitos kariuomenės papročius ir tradicijas.
Tai akivaizdžiai patvirtina faktas, kad Ičkerijos prezidento kūnas
nebus atiduotas palaidoti. Po viešo išniekinimo jis bus užkastas
arba sudegintas, mat pagal tradiciją naikintina visa, kas žadina
nepriklausomybės dvasią, primena laisvės kovas ir žuvusiųjų kovotojų
atminimą.
Tradicijai tiktų priskirti pastaruoju metu plačiai
išpopuliarintą kvietimo į svečius būdą. Prieštaravimo nepripažįstančiu
tonu šventės rengėjas kviečiasi į svečius jo paties anksčiau okupuotų
ir apiplėštų nedidelių tautų ir valstybių vadovus. Kadangi šios
kategorijos svečių kariuomenės neturi balistinių raketų, povandeninių
laivų, milijoninių armijų, tai su jais kalbamasi kaip su tarnu.
Pabandyk neatvykti, tai aš tau parodysiu: užsuksiu žibalo čiaupą,
taikysiu ekonomines sankcijas, viešai išgėdinsiu, kad nedrįsti užmiršti
tau padarytų skriaudų ir spyriojiesi, nenorėdamas nusilenkti ir
padėkoti buvusiam pavergėjui už nesuskaičiuojamas skriaudas ir žalą.
Vakarų pasaulyje demokratinės valstybės kviečiasi į svečius ne įsakmiu
šantažuotojo tonu, o kaip sau lygų ir garbų partnerį. Divizijų ir
branduolinių bombų skaičius neturi lemiamos reikšmės.
Lietuviai Antrojo pasaulinio karo metais buvo
priversti tarnauti ir vieno, ir kito okupanto kariuomenėse. Kovotojai
žūdavo abiejose fronto pusėse. Todėl primygtinis siūlymas pagerbti
tik vienos pusės aukas būtų tiesiog nekorektiškas.
Beje, rusų tauta nukentėjo nuo totalitarinio režimo
ne mažiau nei kitos sovietų okupuotos šalys. Tad ar nereikėtų prezidento
Putino terminą rusų tradicijos suprasti kaip KGB tradicijos?
Būtų tiksliau ir aiškiau suprantama.
© 2005 "XXI amžius"
|