Drungnojo karo šešėlyje
Pusę praėjusio amžiaus pasaulio scenoje veikia
du pagrindiniai veikėjai, du galios poliai, visiškai skirtingi tautiniu
ir kultūriniu identitetu, tačiau, būdami vienodų gabaritų, jie
turi daug panašių bruožų. JAV ir Rusija dvi gigantiškos politinės
mašinos, kartais be stabdžių judančios pasauliniame greitkelyje.
Ar galima drąsiai teigti, kad šaltasis karas liko užverstuose istorijos
puslapiuose, vienai iš šių mašinų ėmus rūdyti ir strigti? Šaltojo
karo įtampa ėmė slūgti dar nesugriuvus Sovietų Sąjungai. Viena iš
priežasčių: didėjančios komunikacijos galimybės, ryšių technologijų
progresas, atvėręs duris nevaržomai žodžio laisvei. Kita priežastis
glūdi kritinėje atominio karo baimės įkrovoje, kuriai ėmus kibirkščiuoti
po Černobylio branduolinės katastrofos, pagaliau atsivėrė akys (ir
atsirišo rankos?) konkuruojančių supervalstybių valdžiai pradėti
konstruktyvų dialogą.
Pasiligojus Rusijos ekonomikai, galios konkursas
pateko į aklagatvį, tačiau atsargūs tarpvalstybiniai santykiai įpareigoja
žvelgti giliau: ar neperėjo laikinai dvišalės varžybos į drungnojo
karo periodą? Kaip klostysis ambicingiausių šalių konfrontacija
po kelių dešimtmečių atsigavus Rusijos ekonomikai? Išlieka perspektyva
JAV ir Rusijos draugiško vienijimosi bendrai kovai su nauja grėsme,
terorizmu. Tačiau sudvejintos pajėgos beatodairiškai raganų medžioklei
musulmoniškuose kraštuose gali sujudinti rytietišką širšių lizdą.
Tokiame kontekste ambicijų gali turėti ir nauji galios židiniai,
pavyzdžiui, šuoliškai augančios ekonomikos Azijos kraštai. Nesuderinamos
religijų ir kultūrų pagrindu, tačiau pasaulinės globalizacijos tėkmėje
susidūrusios jėgos gali įžiebti pavojingus neramumus. Mažosioms
valstybėms telieka tenkintis pasyvaus stebėtojo vaidmeniu, dangstantis
iš pirmo žvilgsnio tvirtomis ir daug žadančiomis tarptautinėmis
sąjungomis. Belieka viltis, kad Europos Sąjunga sugebės atsverti
didžiųjų nacijų ambicijas ir sukontroliuoti tarpžemyninį santykių
aiškinimąsi. Tautinė ir kultūrinė diferenciacija susivienijusioje
Europoje skatina toleranciją ir neleidžia įsivyrauti pasipūtėliško
nacionalizmo nuotaikoms, ilgainiui galinčioms pereiti į tarptautinę
konfrontaciją. Deja, vienybė turi savo ribas, ir atskiroms valstybėms
tenka pačioms atlaikyti didelį politinį spaudimą.
Pastarojo meto Lietuvos užsienio santykiuose su
Rusija dominuoja ekonominis aspektas. Europos kontekste minimaliai
sumažėjus karinės grėsmės tikimybei, lieka energetikos kontrolė,
kuri ir taikiame demokratiniame pasaulyje yra galingas svertas sprendžiant
tarptautinio bendravimo klausimus. Siekiant politinės naudos, naudojami
ir kiti ekonominio spaudimo būdai: prekybos, trasporto ribojimas.
Tiesiogiai ir netiesiogiai Lietuva yra priklausoma nuo Rusijos naftos
ir dujų tiekimo.
Lietuvos Prezidento dilema vykti ar nevykti
Gegužės 9-ąją į Maskvą švęsti pergalės prieš nacistinę beprotybę
parodė, jog net istorijos grynumo bei valstybingumo klausimai
sprendžiami tarptautinio verslo kontekstu. Tarp daugumos balsų,
raginančių Prezidentą nevykti, buvo girdėti ir priešingų nuomonių,
grindžiamų pablogėsiančių ekonominių santykių su Rusija grėsme.
Ar pakankamai suprantame galingąsias pasaulio
tautas, kad sugebėtume prognozuoti jų veiksmus? Subtilus suvokimas,
kas gi yra velikaja strana Rossija, plevena šios tautos kultūroje
ir įvairiais pavidalais atsispindi literatūros genijų žodžiuose,
tačiau galutinai suvokti šitos neišsemiamos energijos šalies nepavyko
niekam. Rusų mentaliteto dešifruotojams prisilietus prie pažinimo
ir perteikus jį menine forma, lieka daug interpretacijos erdvės.
Tad peršasi vienintelė tikra išvada: russkaja duša (rusų siela)
turi tiek atspalvių, kad tikėtis galima bet ko.
Lietuvos santykiai su Jungtinėmis Valstijomis
visada buvo aiškiai kryptingi. Neturėdami nei rimtų istorinių, nei
ekonominių saitų, lietuviai nuo seno laikė JAV savo didžiuoju draugu
ir užtarėju. Nuo partizanų rezistencijos laikų Lietuvoje vyrauja
tikėjimas demokratine Amerikos galia: Ateis amerikiečiai ir visus
išgelbės. Be kompromisų tikėdama JAV sau bandomu prisiskirti pasaulio
policininko vaidmeniu, Lietuva kartais gali pasidžiaugti draugiškos
politikos trupinėliais. Vilniuje JAV prezidento Džordžo Bušo ištartus
pasižadėjimo užtarti karinės grėsmės akivaizdoje žodžius miesto
valdžia netgi įsakė iškalti akmenyje. Deja, net ironiškai žvelgiant
į lūkesčių pagrįstumą, tenka pripažinti: geriau tiek, negu nieko.
Todėl ir užmerkiame akis nesigilindami į JAV kariaujamų karų motyvų
pagrįstumą. Tylėti galime, tačiau atsimerkti reikėtų... Ar ne per
mažai gilinamės į šių dienų kryžiaus žygių pagrįstumą? Gal tiesiog
džiaugiamės, kad kariauja kažkur toli?
Kur glūdi giliausios valstybių nesusišnekėjimo,
tarptautinio spaudimo, konfliktų šaknys? Kodėl didžiosios supervalstybės
visuomet randa problemų strategiškai ir ekonomiškai patraukliuose
regionuose? Vienoms šalims kūrenant vos rusenantį demokratinį taikos
aukurą, kitos jaučia pareigą šią demokratiją įvesti tankais ir raketomis.
Demokratijos stoka paprastai atrandama kartu su energetiniais
potencialais, o mažosioms šalims telieka arba pritariamai linkčioti,
arba stoti į potencialių teroristų gretas. Panašu, kad karas tėra
vienintelė priemonė išlaikyti savo rankose milžiniškos valstybės
vairą. Kaip kad rykliui nustojus plaukti, jis tiesiog paskęstų,
taip ir didžiųjų valstybių vadovams, kad išlaikytų populiarumą,
reikia nuolat kariauti tiek savo, tiek svetimus karus. Nebeatrodo
tokia utopiška holivudiniame kino filme Uodega vizgina šunį pateikta
mintis, kad, siekiant nukreipti visuomenės dėmesį nuo prezidentą
juodinančio skandalo, galima sukelti nedidelį karą. Tenka tik stebėtis,
iš kur amerikiečiai sėmėsi tiek savikritikos kurdami šį filmą. Istorijos
retrospektyva neatskleidžia nieko naujo: prisimenant senovės imperijų
kūrimą kardu, matyti, kad egzistuoja kritinė valstybės masė, kurią
viršijus, taikiai išlaikyti imperijos nėra įmanoma. Ar technologinis
progresas ir globalizacija nutrauks žmonijos karų prakeiksmą, ar
tiesiog po šaltojo karo pauzės sulauksime karštojo karo?
Paulius SAUDARGAS
© 2005 "XXI amžius"
|