Prezidento sprendimas nepadidins grėsmių Lietuvai
Tomas Janeliūnas,
Vilniaus universiteto Tarptautinių
santykių ir politikos mokslų instituto doktorantas
Šių metų pradžioje, regis, nebuvo aktualesnės
Lietuvos užsienio politikos problemos už gana banalų klausimą
ar Lietuvos prezidentas Valdas Adamkus turėtų priimti kvietimą ir
gegužės 9 dieną vykti į Maskvą švęsti Sovietų Sąjungos pergalės
prieš nacistinę Vokietiją.
Prezidento delsimas priimti sprendimą suteikė
pagrindo visuomenei gana plačiai diskutuoti ir ieškoti vis naujų
argumentų, bandant pagrįsti savo požiūrį į šią problemą. Visuomenės
atstovai ir politikai nevengdavo siūlyti Prezidentui savo rekomendacijų,
dažnai apipintų grėsmingais, nors dažniausiai vertybiniais, epitetais.
Manantieji, kad nederėtų gegužės 9-ąją vykti į
Maskvą, teigdavo, kad dalyvavimas šioje šventėje reikštų grobikiškų
SSRS karų pateisinimą ir lietuvių tautos, patyrusios sovietinę okupaciją,
žeminimą. Manantys kitaip aiškino, kad atsisakymas priimti Rusijos
kvietimą pakenktų Lietuvos ir Rusijos santykiams pažeistų dabartinius
Lietuvos interesus. Jų nuomone, vadovautis moraliniais įsitikinimais
būtų politiškai žalinga. Dažniausiai politikai ir komentatoriai
sutikdavo, kad ši problema tautai yra svarbi, todėl jos aktualizavimas
natūralus.
Aiškėjant, kad V. Adamkus paskelbs apie apsisprendimą
nevykti į Maskvą, pasigirdo ir perspėjimų, kad Lietuva nukentės
ekonomiškai, nes įsižeidusi Rusija kurį laiką nenorės plėtoti verslo
santykių su Lietuva.
Šiuo metu, jau žinant V. Adamkaus apsisprendimą
gegužės 9 dieną likti su savo tauta, verta blaiviau pažvelgti į
gegužės 9-osios problemą ir patyrinėti, ar kad ir koks sprendimas
apskritai galėjo būti žalingas valstybei ir turėti realios įtakos
Lietuvos saugumui.
Bandant objektyviai vertinti grėsmes, reikia pripažinti,
kad žalos sukėlimo galimybė būtų svarbiausias grėsmės požymis. Todėl
tik nustačius potencialią politinę ar ekonominę žalą valstybei,
kuri kiltų dėl Prezidento pasirinkimo, galima atsakyti į klausimą,
ar gegužės 9-osios problemos sprendimas yra reali grėsmė valstybės
saugumui.
Pirmiausia reikėtų išnagrinėti politines Prezidento
sprendimo pasekmes. Kalbant apie politines grėsmes, svarbiausias
klausimas kokį poveikį Prezidento važiavimas ar nevažiavimas į
Maskvą padarytų Lietuvos valstybingumo idėjai.
Vienas dažniausiai viešai minimų perspėjimų Prezidentui
yra tai, kad Lietuvos vadovo dalyvavimas gegužės 9-osios šventėje
Maskvoje gali netiesiogiai prisidėti prie Lietuvos okupacijos ir
aneksijos po Antrojo pasaulinio karo pateisinimo. Tokia iš pirmo
žvilgsnio abstrakti problema gali turėti neigiamos įtakos Lietuvos
valstybingumo idėjai.
Rusijos bandymai revizuoti ir pateisinti Sovietų
Sąjungos veiksmus po Antrojo pasaulinio karo gali nors ir netiesiogiai
silpninti argumentus dėl Lietuvos valstybingumo principų. Net
jei tarptautinės teisės atžvilgiu Lietuvos suverenumu nebūtų abejojama,
tarptautinėje politikoje po truputį gali būti pritariama Rusijos
požiūriui, jog ji turi teisę ginti savo interesus ir daryti įtaką
kaimyninėms šalims. Ypač jei pačios Baltijos šalys patvirtintų oficialų
Maskvos požiūrį į Antrojo pasaulinio karo pasekmes.
Taigi V. Adamkaus vizitas į Maskvą galėtų prisidėti
prie abejonių, ar Lietuvos valstybingumo klausimai tikrai yra neginčijami.
Ypač tai svarbu pačiai Lietuvos visuomenei nemaža jos dalis istorijos
vertinimų nesieja su esamu valstybingumu. Todėl aiški V. Adamkaus
pozicija nepritarti Rusijos istorijos interpretacijoms ir Lietuvos
valstybingumo abejonėms sumažino galimą žalą Lietuvos valstybingumo
suvokimui.
Antras svarbus politinių pasekmių aspektas Prezidento
sprendimo padariniai Lietuvos užsienio politikos savarankiškumui.
Valstybės vidaus ir išorinis politinis saugumas gali būti apibūdinamas
ne tik kaip tiesioginės grėsmės nebuvimas, bet ir kaip laisvė savarankiškai
vykdyti savo politiką, autonomiškai priimti sprendimus, geriausiai
atitinkančius nacionalinius interesus.
Šiuo atveju Lietuvos prezidento V. Adamkaus sprendimas
dėl vykimo į Maskvą buvo nulemtas ir tam tikro spaudimo iš užsienio
valstybių. Aiškiausiai tai demonstravo Rusijos politikai, užsimindami,
kad atsisakymas vykti į Maskvą pakenktų tarpusavio santykiams.
Tačiau ir kitų šalių diplomatai ir politikai,
diplomatiškai pabrėždami, kad tai yra Lietuvos Prezidento apsisprendimo
reikalas, leido suprasti, kad reikėtų mąstyti pragmatiškai ir
negadinti santykių su Rusija. Pavyzdžiui, Vokietijos dienraščio
Frankfurter Allgemeine Zeitung vedamajame redakcijos straipsnyje
(spausdintame dar prieš V. Adamkaus sprendimą) teigta, kad Vilniaus
ir Talino apsisprendimą gali nulemti spaudimas iš Vakarų, kaip jau
nutiko Rygai.
Jei Lietuvos Prezidentui priėmus sprendimą vykti
į Maskvą būtų argumentuota, kad tokį žingsnį paskatino ir tarptautinės
bendruomenės požiūris, tai liudytų apie reikšmingą įtaką Lietuvos
sprendimų savarankiškumui. Lietuvos Prezidento pasidavimas išorės
spaudimui būtų precedentas vėliau šią įtaką didinti tai yra mažinti
Lietuvos užsienio politikos savarankiškumą ir kelti didesnę grėsmę
politiniam saugumui.
Galima manyti, kad gegužės 9-osios problemos perkėlimas
į viešųjų diskusijų erdvę buvo tikslingas Prezidentūros bandymas
paskatinti argumentus pačioje visuomenėje ir pasipriešinti galimai
grėsmei, kylančiai dėl išorinio spaudimo Prezidentui. Dominuojanti
visuomenės pozicija, kad V. Adamkui nederėtų vykti į Maskvą, galėjo
tapti argumentu, padedančiu atsispirti neoficialiems užsienio diplomatų
raginimams palaikyti draugiškus santykius su Rusija. Šiuo atveju
problemos aktualizavimas galėjo būti skatinamas tikslingai.
Tiesa, V. Adamkui nutarus nevykti į Maskvą, galima
laukti ir priešingo poveikio šalies politiniam savarankiškumui.
Bandydami vengti toliau aštrinti santykius su Rusija, Lietuvos politikai
gali būti linkę kitais klausimais užimti lankstesnę poziciją, kuri
atitiktų Maskvos interesus. Kita vertus, kuo radikalesnė ir emocingesnė
bus Maskvos reakcija į Lietuvos ir Estijos vadovų sprendimą likti
namuose, tuo Vakarams bus aiškiau, kodėl lietuviai ir estai nepanoro
pasiduoti pragmatiškam spaudimui nusileisti Rusijos reikalavimams.
Bene svarbiausias argumentas, kurį bandė naudoti
politikai ar verslininkai, ragindami V. Adamkų neerzinti rusų ir
vykti į Maskvą, buvo ekonominės žalos baimė. Lietuvos ekonominė
priklausomybė nuo Rusijos išlieka reikšminga grėsme. Ypač tai akivaizdu
energetinių šaltinių srityje Lietuva neturi jokios alternatyvos
Rusijos dujoms ir (dėl didelių alternatyvių šaltinių kaštų) Rusijos
naftai.
Rusijos mėginimai politiniais tikslais naudoti
ekonomines priemones (dažniausiai diktuojant užsienio prekybos,
tranzito ar energetinių resursų tiekimo sąlygas) yra gana įprasta
praktika. Vienas ryškiausių pastarojo meto pavyzdžių Rusijos naftos
tiekimo ribojimas Latvijos Ventspilio naftos terminalui, siekiant
palankių sąlygų perimti Ventspils nafta kontrolę. Valstybinei
Rusijos įmonei Transneft nutraukus naftos tiekimą vamzdynais į
Ventspilį, terminalas perkrovė daug mažiau naftos ir jos produktų
bei patyrė didžiulių nuostolių.
Rusija gali imtis ir kitų, ne tik su energijos
resursų tiekimo ribojimu susijusių, ekonominio spaudimo priemonių
pavyzdžiui, taikyti netiesioginius prekybos apribojimus ar kurti
naujų transportavimo kliūčių. Todėl reikia pripažinti, kad bent
jau hipotetiškai Rusijos valdžia turi galimybių padaryti ekonominės
žalos Lietuvos ūkiui politiniais tikslais. Kai kurie Lietuvos verslininkai
skatino V. Adamkų atsižvelgti į Lietuvos ekonominius interesus ir
vykti į Maskvą, nes apie neigiamus ekonomikai padarinius Lietuvos
verslininkus iš aukštų tribūnų perspėję patys rusai.
Nors galima ekonominių sankcijų žala Lietuvos
ekonominiam saugumui gali būti reikšminga, sankcijų taikymo tikimybė
dėl vienokio ar kitokio V. Adamkaus sprendimo vargu ar labai pasikeistų.
Jau dabar galima pastebėti, kad Rusijos santykiuose su Lietuva dominuoja
politinių interesų įgyvendinimas, net jei tai ekonomiškai nenaudinga
pavyzdžiui, trukdoma tranzitui į Klaipėdos uostus, nors Rusijos
uostai nepajėgia susidoroti su transporto srautais.
Ekonominės grėsmės tikimybę gali nulemti procesai
pačioje Rusijoje. Jei V. Adamkaus sprendimas nevykti į Maskvą bus
politiškai sureikšmintas, gali būti siūloma reaguoti radikaliai
ir taikyti ekonomines sankcijas.
Vis dėlto Prezidento sprendimas dėl gegužės 9-osios
vargu ar gali daryti žalą Lietuvos ekonomikai. Ekonominių sankcijų
(tiesioginių ar pridengiamų kitais argumentais) grėsmė, net nepaisant
gegužės 9-osios, problemos yra gana didelė. Tikrai to norėdama,
Maskva gali rasti ir kitą pretekstą taikyti sankcijas Lietuvai,
o V. Adamkaus vizitas į Maskvą tikrai vienu mostu nepanaikintų Lietuvos
ekonominės priklausomybės nuo Rusijos.
Konkretų žalos mastą Lietuvai galima būtų įvertinti
tik po oficialios Maskvos reakcijos į V. Adamkaus sprendimą, tačiau
jau dabar galima teigti, kad Prezidento sprendimas nevykti į Rusiją
švęsti gegužės 9-osios nesukels Lietuvai didesnės grėsmės nei ta,
kurią lemia dabartinė situacija ir priklausomybė nuo Rusijos. Greičiausiai
atvirkščiai kai kuriais aspektais Prezidento sprendimas net padidino
politinį Lietuvos saugumą ir savarankiškumą.
ELTA, VU TSPMI
© 2005 "XXI amžius"
|