Ar toli pažengėme
nuo SSKP XXV suvažiavimo?
Andrius Kubilius
Ar Vyriausybė pajėgi suvokti svarbiausias
šių dienų Lietuvos problemas?
Šį ketvirtadienį bus pateikta Vyriausybės 2004
metų veiklos ataskaita.
Skaitant šį 117 puslapių apimties monumentalų
dokumentą iškyla neįveikiamas noras palyginti jį su iš atminties
dar neišdilusiais prisiminimais apie SSKP XXV suvažiavime skelbtas
ataskaitas.
Turiu pasakyti, kad XXV suvažiavime, šalia pasigyrimų,
kaip, mylimai partijai vadovaujant, viskas gerėja ir tobulėja, vis
dėlto buvo pasakoma, kad dar yra ir trūkumų jest nedostatki.
Vyriausybės ataskaita nuo XXV suvažiavimo ataskaitų skiriasi tuo,
kad joje kalbos apie trūkumus nėra. Yra tik pasiekimai BVP auga,
nedarbas mažėja, karvių primilžiai didėja. Skaitant tokį ekonomikos
pasiekimų sąrašą, vis dėl to tenka paklausti, o kuo prie tos sėkmės
prisidėjo Vyriausybė?
Lietuvos ekonomiką į priekį varo privatus verslas,
kuris sukuria 70 procentų BVP, ir šiam verslui reikia dėkoti už
tą ligšiolinę sparčią ekonomikos plėtrą, tačiau Vyriausybė bando
ir verslo nuopelnus sau priskirti.
Tuo tarpu ten, kur ekonomikos reikalai priklauso
nuo Vyriausybės, pavyzdžiui, užsienio kapitalo investicijų pritraukimas,
kur reikalai darosi vis prastesni apie tai ataskaitoje nė neužsimenama.
Žodžiais Vyriausybė žinių ekonomiką vadina vienu svarbiausių prioritetų.
Tačiau iš ataskaitos visiškai neaišku, ką Vyriausybė šioje srityje
yra padariusi. Nėra nė žodžio apie mokslo tyrimus, nors Lisabonos
strategija jų plėtrai skiria ypač didelį dėmesį. Ir pati Vyriausybė
Briuseliui yra įsipareigojusi pasiekti tam tikrą mokslo tyrimų finansavimo
lygį, tačiau iš ataskaitos nėra aišku, kaip tai pavyksta įgyvendinti.
Praėjusieji metai buvo baigiamieji XII Vyriausybės
darbo metai. Ateidama dirbti 2001 metais, Vyriausybė buvo patvirtinusi
savo programą, buvo prisiėmusi įsipareigojimus. Ataskaitoje nėra
nė žodžio apie tai, kaip pavyko tą programą įgyvendinti. Joje tėra
tik aprašymai, ką ministerijos veikė, kokias strategijas kūrė, kokias
programas įgyvendino, bet visiškai neaišku, kas dėl to valstybės
gyvenime pasikeitė. Nėra jokio įvairių rodiklių palyginimo su kaimyninėmis
šalimis ir ES senbuvėmis. Būtent pagal tai būtų galima vertinti
Vyriausybės darbą, o ne pagal sukurtų ir į stalčių padėtų strategijų
skaičių. Ataskaitoje nėra jokios Vyriausybės ar atskirų ministerijų
darbo analizės, vertinimų. Neaišku, pagal ką ministerijų darbą būtų
galima vertinti, nes ministerijos ir Vyriausybė metų pradžioje nebuvo
įsipareigojusios dėl savo veiklos kokių nors rezultatų pasiekti,
todėl ir atsiskaito už veiklą, tai yra, kiek kokių strategijų ar
teisės aktų priėmė, bet ne už tai, kaip tai paveikė žmonių gyvenimą.
Ataskaita atskleidžia kai kuriuos Vyriausybės
mąstymo bruožus. Vienas jų yra paprastas valdant šiai Vyriausybei
Lietuvos gyvenime problemų nėra. Ypač skaudu, kad ataskaitoje nėra
jokių užuominų apie tokius ypač svarbius klausimus ir reiškinius
kaip emigracija, gimstamumo mažėjimas, šeimos institucijos silpnėjimas,
žmonių nepasitikėjimas Vyriausybe ir valstybe, korupcija. Susidaro
įspūdis, kad šie dalykai Vyriausybei arba nerūpi, arba ji nemano,
kad tai svarbu. Tai verčia tikrai nerimauti dėl Vyriausybės pajėgumo
suvokti svarbiausias šių dienų Lietuvos problemas.
Seimo statutas numato, kad Vyriausybė, pateikdama
savo ataskaitą, turi įvardyti ir artimiausių metų svarbiausius tikslus.
Deja, ir čia tik formalus atsirašinėjimas, bet ne gebėjimas išskirti
prioritetus.
Vyriausybės pripažįsta imperines Rusijos ambicijas,
bet nepasako, kaip sumažinti keliamą grėsmę
Vienintelė paguoda pabaigoje pateikta ataskaita
apie nacionalinio saugumo būklę, kurią, matyt, rengė Valstybės saugumo
departamento tarnybos. Iš čia bent jau paaiškėja, kad ne viskas
pas mus rožėmis klota. Pripažįstama, kad Rytų valstybės vis dar
puoselėja imperines ambicijas ir yra netvirtų demokratinių tradicijų
(Premjeras kažkaip kitaip yra kalbėjęs), taip pat teigiama, kad
dėl narystės NATO ir ES Lietuvoje suaktyvėjo užsienio valstybių
specialiosios tarnybos ir Lietuvai priešiškos jėgos, mėginusios
trukdyti sėkmingai narystei euroatlantinėse organizacijose, daryti
poveikį šalies visuomeniniam politiniam gyvenimui ir kai kurioms
interesų grupėms. Tai svarbūs ir svarūs pareiškimai, kuriuos reikėtų
atskirai nagrinėti ir aiškintis, kas žadama daryti, kad tokios grėsmės
sumažėtų.
Yra ir daugiau svarbių įžvalgų:
1. Rusijos politika dėl Europos Sąjungos valstybių
įgyja gana aiškią strategiją Rusija vis mažiau dėmesio skiria
bendradarbiavimui su oficialiomis Europos Sąjungos institucijomis
ir plėtoja dvišalius santykius su didžiosiomis Europos Sąjungos
valstybėmis. Išlieka tikimybė, kad vis glaudžiau su Rusija bendradarbiaujančios
didžiosios Europos Sąjungos valstybės mėgins paremti daugiau Rusijos
interesams palankių iniciatyvų Europos Sąjungos institucijose mainais
už Rusijos ekonomines nuolaidas Kaliningrado srityje ar pačioje
Rusijoje.
2. Elektros energetikos sektoriaus būklė 2004
metais buvo stabili akcinė bendrovė Lietuvos energija ir kiti
elektros energetikos sektoriaus objektai dirbo pelningai, tačiau
pagrindinė grėsmė elektros sektoriaus priklausomybė nuo Rusijos
išliko: Rusijos akcinė bendrovė JES Rossii visiškai kontroliavo
lietuviškos elektros energijos eksportą ir jo sąlygas.
3. Galima teigti, kad 2004 metų pabaigoje dėl
užsitęsusių įtemptų Jukos santykių su Rusijos Federacijos vyriausybe
kai kurios grėsmės Lietuvos naftos sektoriuje padidėjo: tikimybė,
kad sutriks naftos tiekimas, kad Rusija per Kremliui lojalias kompanijas
Lukoil, Gazprom perims tiesioginę akcinės bendrovės Mažeikių
nafta, o vėliau galbūt ir akcinės bendrovės Klaipėdos nafta kontrolę.
Tokiu atveju minėtosios Rusijos kompanijos imtų dominuoti Lietuvos
naftos sektoriuje (ar net keliuose energetikos sektoriuose Gazprom
atveju).
4. Neigiamą poveikį nacionaliniam saugumui daro
šalyje veikiančios didžiulės finansinės (įtakos) grupės, dalyvaujančios
valstybei ir savivaldybėms priklausančio turto privatizavime, taip
pat mėginančios paveikti valstybinės valdžios institucijų pareigūnus,
kad būtų priimti tam tikroms įmonėms palankūs sprendimai.
Tokios įžvalgos yra pavyzdys, kaip turėtų būti
rašoma ir Vyriausybės ataskaita tose srityse, kur Vyriausybė pati,
o ne VSD yra atsakinga. Bėda tik ta, kad VSD šioje ataskaitoje nepateikia
jokių pasiūlymų, kaip tokias grėsmes įveikti, tai yra, kokių tikslų
ir kokių rezultatų reikia 2005 metais pasiekti, kad tos grėsmės
sumažėtų.
Todėl raginame Lietuvos Respublikos Prezidentą
siūlyti Nacionalinės elektros energetikos perspektyvas svarstyti
artimiausiame Valstybės gynimo tarybos posėdyje. Taip pat siūlome
Seime įsteigti Energetikos komisiją, kurioje būtų nuolat aptariami
svarbiausi energetikos klausimai.
Pagal balandžio 11 dienos
spaudos konferenciją
© 2005 "XXI amžius"
|