"XXI amžiaus" priedas apie Lietuvą ir pasaulį
2005 m. balandžio 13 d., Nr. 7 (100)

PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos

Popiežiaus divizijos:
kova be kompromisų

Jovita Pranevičiūtė

Vilniaus universiteto Tarptautinių
santykių ir politikos mokslų instituto doktorantė

Katalikų Bažnyčia jau seniai nepropaguoja „sosto ir kalavijo“ principo, tačiau iš politinės ar viešosios erdvės tikrai nepasitraukė. Atvirkščiai – per pastaruosius 26 popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato metus Bažnyčia sustiprino savo, kaip moralinio autoriteto vertybinius pagrindus pasirinkti leidžiančios institucijos, įvaizdį nacionaliniu ir tarptautiniu lygmenimis.

Šiuo metu pasaulyje yra apie 1,1 mlrd. katalikų, kurių tikėjimo ar bent jau afiliacijos su Katalikų Bažnyčia dėka Jonas Paulius II galėjo formuoti popiežiškąsias divizijas. Tačiau atsakyti į klausimą, kas vis dėlto lemia dvasinio lyderio politinę įtaką ir autoritetą ne tik tikinčiųjų bendruomenei, bet ir didžiajai daliai tarptautinės bendruomenės, nėra paprasta.

Būtų galima išskirti kelias priežastis: pirma, religiniai ar tikėjimo įsitikinimai išlieka įtakingi kaip užsienio politikos formuotojų sprendimų vertybinis pagrindas; antra, religija vis dar svarbi kaip legitimumo šaltinis; trečia, religija vis dažniau tampa aktualiu užsienio politikos klausimu.

Pirmuoju atveju pabrėžtina, kad visos vertybinės sistemos yra religinės kilmės. Be to, vykdydamas savo kaip kataliko pareigas, tikintysis interpretuoja savąjį tikėjimą, juo vadovaujasi viešojoje erdvėje, tad religijai ar Bažnyčiai kaip institucijai nebereikia tiesiogiai politinėje veikloje dalyvauti. Taigi politiniame mąstyme tikėjimas dažniausiai pasireiškia kaip vertybinė orientacija, vertybių sistema, moralinių interpretacijų laukas. Jis veikia tarsi filtras pasirenkant vieną ar kitą veikimo būdą. Todėl kiekvieno dvasinio lyderio tikslas – užtikrinti, kad kuo daugiau tikinčiųjų ir kitų pasauliečių taip suvoktų katalikų ar kurį nors kitą tikėjimą.

Ne veltui Jonas Paulius II dėjo ekumenizmo pagrindus, palaikė palestiniečius jų kovoje už nepriklausomą valstybę. Vien Jono Pauliaus II iniciatyva parengta doktrininė nota dėl katalikų veiklos ir elgesio politiniame gyvenime kai kurių klausimų.

Antruoju atveju kalbama ne apie teokratinio režimo legitimavimą, bet apie politinių sprendimų pateisinimą remiantis religinėmis kategorijomis, kaip teisingo karo, kurios padeda pasaulietinei valdžiai legitimuoti savo sprendimus ar bent jau suteikia aiškų ir patogų, moralinį veiksmų rėmą.

Be to, vadovaujant Jonui Pauliui II Bažnyčia vienu ar kitu klausimu nuolat išreikšdavo savo poziciją – ne legitimuodama kuriuos nors veiksmus, bet kurdama savo tarptautinių santykių doktriną. Pastarosios prioritetus Popiežius įvardijo dar 2003 m. sausio 1 d.: dramatiška padėtis Artimuosiuose Rytuose, neįvykdyti pažadai Trečiajam pasauliui, skolų panaikinimas mažiausiai išsivysčiusioms valstybėms, skurdo ekumenizmo klausimas.

Bažnyčia pasisako net apie globalizacijos keičiamus tarptautinius santykius ir moderniausias informacines technologijas. Tai liudija, pavyzdžiui, dokumentas dėl interneto etikos, kurį 2002 metais parengė Popiežiškoji visuomenės komunikavimo priemonių taryba. Jono Pauliaus II pontifikatas prasidėjo nuo jo paskelbto kredo: „Nebijokite“. Taip religijos ir tikėjimo laisvė tapo vienu aktualiausių klausimų tarptautinėje darbotvarkėje. Ta darbotvarkė buvo formuluojama kaip du iššūkiai istorijai ir tarptautinei bendruomenei, vienas kurių – kova prieš baimės imperijas. Šią Jono Pauliaus II, kaip tarptautinio politinio veikėjo, kovą demonstravo jo nekompromisiškumas viešojoje erdvėje.

Kilęs iš Lenkijos Popiežius puikiai suprato, kad katalikybės stiprybė ir galimybės išlikti įmanomos kardinaliai nereformuojant Bažnyčios socialinio mokymo. Savo 1987 metų enciklikoje „Sollicitudo rei socialis“ Jonas Paulius II tvirtino, kad asmuo ir bendruomenė negali vystytis, kai nėra tinkamos politinės sistemos, kurios principai – laisvas ir atsakingas visų piliečių dalyvavimas politinėje veikloje, įstatymo viršenybė ir žmogaus teisių užtikrinimas. Taigi bet kuri demokratija turi būti grindžiama tikėjimo vertybėmis.

Tokios nuostatos pirmiausia keitė tikinčiųjų viešąjį žinojimą: Bažnyčia, kaip ir Viduramžiais, atliko švietėjišką funkciją – skatino katalikiškų grupių formavimąsi ir aktyvumą, religinės ir politinės literatūros platinimą, tikinčiųjų susižinojimą. Taip ji formavo alternatyvią politinę sistemą komunistinei diktatūrai. Todėl nenuostabu, kad Jonas Paulius II laikomas šaltojo karo pabaigos ir Berlyno sienos griūties iniciatoriumi.

Reikėtų turėti omenyje, kad, nepaisant popiežiaus Jono Pauliaus II asmenybės, jo indėlio į Berlyno sienos griovimo procesą, Katalikų Bažnyčia ištisus amžius turėjo savo interesų ir jų turi šiandien. Sovietinio bloko žlugimas pirmiausia buvo tikinčiųjų – lenkų, lietuvių, dalies vokiečių, čekų, baltarusių, vengrų, kroatų – išlaisvinimas. Jiems buvo suteikta galimybė ir teisė viešai išpažinti savo tikėjimą. Katalikų Bažnyčia, kaip ir bet kuri kita religinė institucija, XX a. antroje pusėje susidūrė su tikinčiųjų skaičiaus, kunigų trūkumo problemomis. Be to, būtų galima teigti, kad Popiežius ir Vatikanas vis dėlto vykdė ir tebevykdo pragmatinę politiką didžiųjų valstybių atžvilgiu: buvusioje Jugoslavijoje bombardavimų kritika nebuvo labai aštri, katalikų kunigai nebuvo aktyviausi pacifistinių mitingų prieš karą Irake dalyviai. Kita vertus, Jonas Paulius II buvo pirmasis Popiežius, kuris nuvyko į Artimuosius Rytus, atsiprašė už Bažnyčios klaidas, padarytas Antrojo pasaulinio karo ir holokausto metu.

Karolis Vojtyla buvo pirmasis Popiežius slavas per visą Katalikų Bažnyčios istoriją. Jis taip pat buvo pirmasis Popiežius, kuris apkeliavo daugiau nei 130 valstybių, pirmasis įžengė į mečetę ir į sinagogą, pirmasis atsiprašė už Bažnyčios klaidas, organizavo milijonines audiencijas pasaulio jaunimui. Jis buvo pirmasis Popiežius, tapęs komiksų veikėju; pirmasis, kurio knygos yra bestseleriai ir kuris po sutana galėjo avėti sportinius batelius. Jonas Paulis II nesiekė būti politiniu lyderiu, bet juo tapo savo pagrindine užduotimi laikydamas gėrio ir blogio įvardijimą. Tai atsispindi visoje jo kūryboje (5 knygos, 13 enciklikų, 6 apaštališkieji laiškai, 8 apaštališkieji paraginimai, 4 apaštališkieji laiškai Motu proprio, šimtai paskelbtų kalbų, laiškų, bulių, žinių, kreipimųsi ir sveikinimų), ne tik dvasinėje veikloje. Autoritetas ne tik katalikams, bet ir daugumai netikinčiųjų ar kitų religijų atstovų kaip liberalus, visas įmanomas informacines priemones naudojantis Popiežius, Jonas Paulius II kartu buvo dvasinis autoritetas Bažnyčios viduje kaip didžiausias konservatorius, nepripažįstantis abortų, kontraceptikų ir neleidžiantis suabejoti kunigų celibato būtinybe. Tik stipri asmenybė galėjo viešai skelbdama nepopuliarią konservatyvią Bažnyčios poziciją išlikti populiariausiu pasaulio lyderiu.

Konservatyvus nukrypimo nuo tradicinės katalikų doktrinos netoleravimas reiškė, kad žinia, kurią skelbė Popiežius, yra viena žinia vienos Katalikų Bažnyčios. Kita vertus, Popiežius buvo postmoderniausias dvasinis lyderis, savo autoritetą užsitikrinęs moderniausių informacinių technologijų dėka. Vien jo penktosios knygos pavadinimas – „Atmintis ir tapatybė“ – atspindi įspūdingai adekvatų Popiežiaus požiūrį į šių dienų realybę.

Dėl Bažnyčios įsitraukimo į globalų tarptautinės politikos ir žiniasklaidos žaidimą naujasis popiežius turės matyti visumą ir atrasti bendrą sprendimą problemų, kurių perprasti kol kas nepajėgė net pasaulio lyderiai: užkirsti kelią „žvėriško kapitalizmo“ skatinamai globalizacijai, kovoti už paklydusias sielas, grąžinant jas ne tik į Bažnyčią, bet ir į aktyvų pilietinį gyvenimą, o svarbiausia – užtikrinti mokslinį Bažnyčios pajėgumą ir autoritetą.

Naujajam popiežiui, kaip politiniam veikėjui, kurio pirmtakas kovojo prieš totalitarines sistemas, už demokratiją ir pasaulinę taiką, teks suformuluoti atsakus į tokias grėsmes kaip masinis terorizmas, Vakarų ir islamo civilizacijų susidūrimo rizika, karai ir ligos, kurios nuolat kamuoja Afriką, bei spartus katalikų bendruomenės didėjimas Pietų Amerikoje ir Afrikoje. Tai nereiškia, kad naujasis popiežius turėtų būti juodaodis, Lotynų amerikietis ar Artimųjų Rytų katalikas. Tačiau Jonas Paulius II savo aktyvia ganytojiška veikla tarptautinėje erdvėje taip aukštai užkėlė kartelę, kad dėmesio sutelkimas vien į kanonus, liturgiją ar ekumeniją dabartiniame informacinių technologijų valdomame pasaulyje būtų nebesuprantamas. Ir atvirkščiai – populiarumas ir politinė įtaka be kanonų, liturgijos ir ekumenijos neįsivaizduojama.

Globaliame pasaulyje bažnyčia turi globalių interesų ir globalios atsakomybės. Tokią žinią Jonas Paulius II skelbė 26 savo pontifikato metus, atlikdamas pagrindinį vaidmenį trijose lyg ir nesuderinamose srityse – politikos, religijos ir kūrybos.

ELTA, VU TSPMI

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija