Lietuva ES geri europiečiai ar paskutiniai mulkiai?
Neseniai baigėsi Europos Sąjungos (ES) viršūnių
tarybos posėdis. Jame buvo nutarta gaivinti Europos konkurencingumo
strategiją, praktiškai palaidota paslaugų direktyva ir palengvintos
Europos augimo ir stabilumo pakto sąlygos. Lietuvos Premjeras dalyvavo
šiame susitikime ir buvo viskuo patenkintas. Tai ne naujiena. Artėja
pirmosios Lietuvos narystės ES metinės. Per šiuos metus Lietuva
beveik visą laiką buvo viskuo patenkinta. Ar tapome geriausiais
europiečiais, ar tiesiog nežinome, ko į ES įstojome?
Atsakydami į šį klausimą, pradėkime nuo praėjusios
savaitės reikalų. Lisabonos strategijos suaktyvinimas tikrai sveikintinas
ir atitinka Lietuvos interesus. Dėmesys konkurencingumui, ekonomikos
augimui aktualus ne tik stagnacijos ištiktoms ES senbuvių ekonomikoms,
bet ir naujosioms ES narėms, kurios nori lengvesnio ekonominio reguliavimo
ir mažiau vidaus rinkos suvaržymų.
Bėda ta, kad, iš naujo paleidžiant Europos konkurencingumo
variklį, buvo atsisakyta bene svarbiausio jo galios rezervo. Valstybių
vadovai pasidavė Prancūzijos, Vokietijos bei kelių kitų ES senbuvių
spaudimui ir iš esmės palaidojo vadinamąją paslaugų direktyvą. Formaliai
nieko neįvyko tiesiog ji bus orientuota ne tik į paslaugų rinkos
atvėrimą, bet į Europos, tiksliau, Prancūzijos ir Vokietijos socialinio
modelio išsaugojimą. Visi, įskaitant ir Prancūziją su Vokietija,
supranta, kad tą modelį reikia reformuoti. Dabar Europa tampa šių
dviejų šalių vyriausybių bejėgiškumo įkaite.
Minėtoji direktyva būtų palengvinusi Lietuvos
gydytojų, stalių, santechnikų, statybininkų ir kitų profesijų atstovų
galimybes savo paslaugas be kliūčių teikti kitose ES valstybėse.
Tai būtų buvę naudinga ne tik naujosioms ES narėms, bet ir visai
ES. Tad ar yra ko džiaugtis? Vargu ar verta džiaugtis ir dėl to,
kad susilpninti Augimo ir stabilumo pakto reikalavimai. Nors čia
reikalas ne toks akivaizdus tikėtina, kad finansinės drausmės
susilpninimas pakenks euro, kurį netrukus žada įsivesti ir Lietuva,
stabilumui.
Lietuvos laikysena įvykusiame viršūnių susitikime
simptomiška. Atrodo, kad per pirmuosius narystės ES metus Lietuvos
Vyriausybė taip ir nesuprato, kad Lietuvos statusas pasikeitė. Rengiantis
narystei ES atrodė akivaizdu, kad vienas svariausių narystės privalumų
yra vieta prie stalo, už kurio priimami sprendimai. Dabar susidaro
įspūdis, jog niekas žino, ką prie to stalo veikti.
Pirmieji ratifikavome naująją Europos Konstituciją,
taip ir nesupratę, apie ką ji ir kodėl daugelis valstybių nusprendė
dėl jos rengti referendumus. Viskas mums gerai dėl naujosios ES
finansinės perspektyvos. Vyriausybėje per praėjusius metus įvyko
tik viena rimtesnė diskusija dėl naujų reguliavimo priemonių. Lietuvos
dalyvavimas ES panašus į ritualą savitikslį dalyvavimą įvairiuose
susitikimuose ir posėdžiuose.
Valstybės tarnautojai savo rutininį darbą atlieka,
tačiau trūksta politinio savų interesų suvokimo ir noro bei valios
juos ginti. Integracijos nuovargis? Galbūt. Per daug pripratome
adaptuotis ir derintis prie ES. Norėdami formuoti bendrą politiką,
turėtume žinoti, ko siekiame. Senieji politikai to jau nebenori,
o naujieji negali suvokti.
Geras požiūrio į ES reikalus pavyzdys Seimo
Europos reikalų komiteto pirmininko istorija. Ši pareigybė iš pradžių
buvo atiduota jokio patyrimo ES reikaluose neturinčiam politikui,
o dabar, atrodo ,niekam nereikalinga. Niekam, pasirodo, nereikalinga
ir speciali Vyriausybės kanclerio pavaduotojo ES reikalams pareigybė.
Petrui Auštrevičiui išėjus į Seimą, niekas į šias pareigas iki šiol
nepaskirtas.
O gal ta ES ir nereikia rūpintis? Vis tiek blogų
sprendimų ten nebūna, nelabai ką ir pakeisti gali, tad lieka domėtis
struktūrinių fondų upės kryptimi. Apie struktūrinius fondus atskira
kalba. Tačiau jais mūsų reikalai ES nesibaigia.
Kaip tik šiuo metu ES vyksta rimta ir ilgalaikių
pasekmių turėsianti kova. Daugelis senųjų ES valstybių negali ir
nenori susitaikyti su tuo, kad ES jau 25 nariai. Sprendimus bandoma
primesti. Europos Konstitucijoje sprendimų priėmimas keičiamas taip,
kad mažųjų valstybių balsas reikš mažiau. Į naująsias valstybes
kreipiama mažai dėmesio formuojant ES užsienio ir saugumo politiką.
Tai ypač akivaizdu politikos Rusijos atžvilgiu srityje. Ekonominio
reguliavimo priemonės pirmiausia atspindi turtingų vartotojų visuomenių
lūkesčius. Dažnai pasitelkiamas šantažas kelių greičių Europa.
ES šiuo metu yra kryžkelėje. Nebesuvaldydama savo
vidaus dinamikos, tolesnio plėtros proceso, keisdama esmines laiko
patikrintas žaidimo taisykles ji juda dezintegracijos link. Mes
Lietuvoje esame ne mažesni europiečiai nei prancūzai ar vokiečiai,
ir tai mums turi rūpėti. Paradoksalu, bet suvaldyti integraciją
bus galima tik tuomet, kai naujosios narės ims aktyviau ginti savo
interesus, o senosios juos pripažinti. Geri europiečiai turi būti
aršūs europiečiai. Kitaip patys sau susikursime naują europinės
politikos užribį.
Klaudijus Maniokas
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių
ir politikos mokslų instituto docentas
ELTA, VU TSPMI
© 2005 "XXI amžius"
|