Lietuvos kariuomenė po Osamos bin Ladeno: transformacijos
iššūkiai ir kryptys
Aleksandras MATONIS
Teroristo vardą šima pranešimui pasirinkau neatsitiktinai.
Būtent šio žmogaus sukurta organizacija asimetrinių grėsmių suvokimą
per kelerius metus iškėlė iš taktinio operacinio į strateginį lygmenį.
Būtent Osama bin Ladenas ir jo Al Qaeda", jo suplanuotos ir įvykdytos
neįtikėtinos savo žiaurumu ir drąsa operacijos iš esmės įstūmė į
naujas realijas ne tik Jungtines Amerikos Valstijas, bet ir didžiąją
pasaulio dalį. Nuošalyje neliko ir Europa bei transatlantinė erdvė.
Tarp tūkstančio bin Ladeno aukų ir kelios dešimtys ispanų, daugiau
kaip prieš metus, kovo vienuoliktosios rytą, vykę į paskaitas ir
į darbą Madrido traukiniuose.
O. bin Ladeno grėsmė privertė keistis ir NATO
Šiaurės Atlanto Aljansą. Ne vien pagal gyvenimo logiką ir strateginę
padėtį reformuotis, bet iš pagrindų keisti savo gyvavimo koncepciją.
Skaudžia patirtimi suvokta, kad galingi geležiniai kumščiai ar
tai būtų laivynas, ar armija, ar oro pajėgos negali apsaugoti
valstybių nuo mažų teroristinių kuopelių, o diktatorius, tokius
kaip Sadamas Huseinas, lengviau likviduoti nei kažkokį mistinį al
Zarqavį. Suvokti naujas grėsmes, suprasti, kaip su jomis kovojama,
parengti pirmiausia doktrinas, o vėliau karius, taigi persigrupuoti
iš pagrindų štai naujas NATO iššūkis. Sunku patikėti, kad nuo
2001-ųjų, kai Niujorke sugriuvo dangoraižiai, ir nuo 2002-ųjų, kai
NATO vadovai Prahoje nustatė naujas Aljanso vystymosi gaires, atsirado
ir efektyviai veikia ne tik tokie dariniai kaip Sąjungininkų transformacijos
vadavietė Norfolke ar NATO greitojo reagavimo pajėgos, bet pasaulyje
atsirado ir dvi visiškai kitokios nei anksčiau valstybės Afganistanas
ir Irakas.
Minėtieji procesai jau palietė ir Lietuvą, jos
diplomatijos ir gynybos sistemas. Pastaruosius penkiolika metų krašto
apsaugos sistema išgyveno nuolatinius virsmus: kariuomenės įkūrimą,
formavimąsi, suderinamumą su NATO, o vėliau Aljanso standartų
siekimą. Atsidūrus NATO tarpduryje nauji sukrėtimai: visiška restruktūrizacija,
mažinimas, profiliavimas, specializacija, apskritai visos koncepcijos
keitimas nuo teritorinės prie kolektyvinės gynybos.
Tačiau ar galima sakyti, kad kariuomenė, keisdamasi,
patirdama reformas, kartu ir transformuojasi Norfolko dvasia? Ar
čia įsisąmonintas NATO transformacijos apibrėžimas, kurį suformulavo
admirolas Edmundas Giambastianis: NATO transformacija tai Aljanso
gebėjimų apginti NATO globalius saugumo interesus nuolatinis gerinimas"?
Kaip civilis, procesus stebintis iš šalies, nebijau būti nepopuliarius
ar politiškai nekorektiškas, tačiau tikrasis suvokimas apie transformaciją
kol kas sklando kitur Norfolke, Briuselyje, Stavangeryje, bet
ne Vilniuje.
Ar tai kaltė, ar bėda? Manau, ne kaltė. Norfolko
doktrinos greitai pasiekia Lietuvą. Tapusi NATO sistemos dalimi,
krašto apsauga turi pakankamai prievaizdų, konsultantų, karinio
planavimo ir peržiūros procesus, kurie neleidžia iškrypti iš pagrindinio
kelio. Nuolat daugėja tiek vidutinio, tiek aukštesnio strateginio
lygmens karininkų, turinčių jau ne po vieną, o po du aukštuosius
karinius išsilavinimus NATO mokslo įstaigose. Taigi nuolat daugės
ir suprantančiųjų admirolo E.Giambastianio transformacijos apibūdinimo
prasmę.
Problema, manyčiau, glūdi kitur. Lietuvos politikų
suformuota aplinka nepalanki transformacijai. Ji nepalanki net seniai
suplanuotoms ir pradėtoms įgyvendinti karinėms reformoms.
Paradoksas, tačiau kuo geriau sekasi kariškiams,
tuo daugiau problemų iškyla jų suplanuotiems darbams. Juo mažiau
politikoje antiglobalistų, idėjinių kariuomenės priešininkų ir pacifistinėmis
kaukėmis prisidengiančių populistų, tuo mažiau kariuomenė gauna
pinigų. Spartų ekonomikos augimą deklaruojanti vykdomoji ir įstatymus
leidžiamoji valdžia, užuot kukliai, bet stabiliai didindama krašto
apsaugos biudžetą, jį kasmet nuosekliai mažina. Jei dėl to Briuselyje
krašto apsaugos planuotojams ir vadovams tik tektų teisintis ir
raudonuoti, būtų dar pusė bėdos. Kaip visi žinome, reali padėtis
baisesnė. Realybė yra netolygus, minimalus, neatitinkantis deklaruojamo
BVP augimo, krašto apsaugai skiriamos bendrojo vidaus produkto dalies
didinimas, kasmetis deltos" didinimas. Ne mažinimas, apie ką pradėta
kalbėti prieš kelerius metus, o agresyvus pašalinių išlaidų, nesusijusių
su kariuomene, išplovimas per deltą". Kieno sąskaita? Ginkluotės
įsigijimo ir infrastruktūros programų, kai kurių nepigiai kainuojančių
reformų ir, baisiausia tarptautinių įsipareigojimų vykdymo sąskaita.
Jei tokia tendencija išsilaikys ir kitais metais, sena populistinių
politikų svajonė apie krašto apsaugai skiriamą 1 proc. BVP virs
realybe. Ar tai bėda? Ne, tai jau kaltė.
Pirmiausia tai kaltė politinio establišmento",
kuris krašto apsaugą laiko savo politinių žaidimų įkaite. Valstybės
mechanizmas didina savo išlaikymo kaštus, valstybės valdymo reformos
tapo praeitimi, į biudžetą valdžia kiša ranką, tenkindama populistinius,
o ne strateginius poreikius. Krašto apsaugos vadovai pernelyg mandagūs,
pernelyg politiškai korektiški, pernelyg lengvai susitaiko su kariuomenės
piniginės ploninimu. Tokie kompromisai tik toliau didina įsitikinimą,
kad iš krašto apsaugos galima dar daugiau atimti, arba gimdo bandymus
pateisinti tokią netvarką. Kaip vieną tokių pavyzdžių paminėsiu
įstatymo pataisų projektą, susijusį su vidaus tarnybos pulkų reorganizavimu.
Reikalas lyg ir nesusijęs su kariuomene. Norima pagal Europos Sąjungos
standartus civilizuoti" vidaus reikalų ministrui atskaitingą minikariuomenę".
Nesigilindamas, kam ir kodėl turi būti atskaitingi vidaus tarnybos
pulkai, noriu atkreipti dėmesį į pataisose esamą karinę dimensiją.
Vidaus pulkams, pateisinant jiems skiriamą deltos" dalį, norima
priskirti taikdarių misijas. Taip, Italijos karabinieriai dalyvauja
vadinamosiose žemo aktyvumo taikos palaikymo misijose, pavyzdžiui,
Kosove. Tačiau karabinieriai yra kariai, pavaldūs Italijos kariuomenės
vadui, dėl susiklosčiusių šalyje tradicijų atliekantys ir policijos
funkcijas. Tuo tarpu mūsų vidaus tarnybos pulkai nuo karabinierių
skiriasi ir parengtimi, ir patirtimi, ir funkcijomis, ir pavaldumu.
Kad atitiktų dalyvavimo tarptautinėse misijose reikalavimus, vidaus
pulkų karius tektų išmokyti kalbų, suteikti kovinį parengimą, aprūpinti
ekipuote ir ginklais, technika, pagaliau pakeisti mentalitetą iš
policininko į kario. Galiausiai lauktų rezultatas policijos generaliniam
komisarui pavaldi beveik bataliono dydžio kovinė grupė maždaug
800 vyrų. Tai būtų antra, paralelinė kariuomenė, iš dalies išlaikoma
iš tikrosios kariuomenės lėšų. Retorinis klausimas: ar tai nėra
beprasmiška ir net šiek tiek ciniška bandyti įtrinti akis sąjungininkams,
pateisinant dalį deltos" išlaidų, jas tik didinant per pulkų parengimą
misijoms? Dalyvauti misijose ir, be to, siekia dešimtkart daugiau
motyvuotų ir gerai parengtų karių nei reikia, o kur dar Krašto apsaugos
savanorių pajėgos, kurių specialistai veržiasi padirbėti į vadinamąsias
žemo intensyvumo misijas ir sėkmingai jose pasirodo, pavyzdžiui,
Kosove. Atkreipkit dėmesį, visos šios destruktyvios peripetijos
dėl vidaus tarnybos pulkų vyksta tuo pat metu, kai kariuomenė nuosekliai
mažinama, kai koviniai batalionai, remiantis nauja NATO logika ir
poreikiais, pertvarkomi į logistikos dalinius arba savanorių mokymo
centrus.
Sugrįžkime prie transformacijos, prie to, kaip
Lietuvos krašto apsaugos sistema reaguoja į naujai iškilusias grėsmes.
Apie sėkmingą Lietuvos kariškių dalyvavimą tarptautinėse misijose
pasakyta šimtai kalbų, parašyta tūkstančiai pranešimų. Lietuvos,
kaip patikimos misijų dalyvės, reputacija bei Lietuvos diplomatinės
iniciatyvos atnešė ir naujų iššūkių. Tarp jau šiemetinių iššūkių
Lietuvos vadovaujama provincijos atkūrimo grupė Afganistano Goro
provincijoje, planuojamas karinio kontingento didinimas Kosove ir
vadovaujančio vaidmens prisiėmimas batalione LITPOLUKRBAT (kuris
išsivystys iš dabartinio POLUKRBAT). Tuo pat metu planuojamas tolesnis
dalyvavimas taikos užtikrinimo misijoje Irake 2006 metais.
Per penkias dviejų būrių rotacijas operacijoje
Iraqi freedom", manau, pasiekti jau visi įmanomi tikslai: surinkti
politiniai dividendai, įgyta tarnybos aukšto intensyvumo misijose
patirtis, sužinota tarnybos Rytų šalyse specifika, pramokta etninės
diplomatijos, ištobulinta apranga, ekipuotė. Visa tai pasitarnaus
provincijos atkūrimo grupės misijoje Gore, Afganistane. Manau, tiek
politikams, tiek kariniams planuotojams pats laikas būtų pradėti
rengti išėjimo iš Irako strategiją. Lietuvos indėlis stabilizuojant
taiką Irake buvo pastebimas, bet vis dėlto regioninio pobūdžio,
jos iš anksto suplanuotas laipsniškas pasitraukimas iš operacijos
nepadarys daug žalos. Irakas, su JAV ir NATO pagalba kuriantis savo
kariuomenę, saugumo struktūras, kas mėnesį privalo perimti vis didesnę
atsakomybės dalį, tapti savo saugumo kūrėju, ne tik vartotoju. Neabejotina,
tarptautinės pajėgos, net ir po jų mandato peržiūros Jungtinių Tautų
Saugumo Taryboje, kuriam laikui išliks Irake. Lietuva taip pat turi
įsipareigojimų prieš sąjungininkus, todėl taikdarių išvedimo klausimai
turi bręsti lėtai, bet galiausiai subręsti. 2006-ųjų vidurys būtų
pats laikas lietuvių kariams atsisveikinti su Iraku arba bent jau
pakeisti misijos pobūdį.
Būtina susitelkti į vadovaujantį vaidmenį kitose
misijose. Provincijos atkūrimo komandos veikla pareikalaus spręsti
ne tik finansines, logistines, organizacines ir karinio pobūdžio
problemas. Lietuva dar neturi valstybės kūrimo organizavimo, humanitarinės
pagalbos pastangų koordinavimo patirties, todėl PAG veiklos sėkmę
nemažai lems ir sąjungininkų indėlis. Be to, pulkininkui leitenantui
Gintautui Zenkevičiui ir kiekvienam jo komandos nariui teks daug
improvizuoti, reaguoti į viską nuo orų, kurie kalnuose lemia viską,
pasikeitimo iki etninės diplomatijos subtilybių. Jeigu Lietuvos
provincijos atkūrimo grupę lydės sėkmė, ir Goro provincijos žmonės
pajus gyvenimo pagerėjimą, būsime grąžinę civilizuotam pasauliui
dalį milžiniškos skolos už pagalbą Lietuvos valstybingumo atkūrimo
ir įtvirtinimo kelyje.
Dar vienas, tiesiogiai su NATO transformacija
susijęs aspektas, Lietuvos dalyvavimas NATO reagavimo pajėgose
(NRP). Nors žinia apie keliolikos vandenvalos specialistų delegavimą
į NRP prieš kelis mėnesius sukėlė Financial Times" komentatoriaus
pašaipą, siūlau į ją nereaguoti. Kariškiai puikiai žino, o ir aš
po kelionės į Afganistaną skaitytojams pamėginau paaiškinti, ką
reiškia litras gėlo vandens ten, kur jo nėra. Kai NRP šių metų viduryje
pradės budėti Specialiųjų operacijų junginio žaliukai, siūlyčiau
teroristams žemiau nuleisti galvas ir neprovokuoti krizių, į kurias
būtų išsiųstas NRP korpusas. Keletas talibų, sėdinčių Gvantaname,
gali paliudyti, o nemažai jų, atgulusių Afganistano kalnuose, jau
nebegalės paliudyti: ten, kur Aitvaro" eskadronas, O. bin Ladenui
šansų lieka mažiau.
Pranešimas, skaitytas balandžio 22 dieną Generolo
Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje vykusioje konferencijoje
Krašto apsaugai - 15 metų"
© 2005 "XXI amžius"
|