Apie alternatyvas Vyriausybei negalvoju
|
Prezidentas Valdas Adamkus
Tomo Černiševo (ELTA) nuotrauka
|
Interviu Omni laikui Lietuvos Respublikos
Prezidentas Valdas Adamkus teigia, kad dabar pagrindinis jo uždavinys
išlaikyti stabilumą valstybėje. Jis taip pat pripažino, kad Lietuvos
politinis elitas norėtų matyti Prezidentūrą silpną. Kalbėdamas apie
užsienio politiką teigia, kad galime tapti regiono lyderiai, nepaisydami
Europos Sąjungos senbuvių valstybių vadovų pagrūmojimų. Kuo daugiau
mus bara, tuo aktyvesni mes būsime, sakė V. Adamkus.
Lietuvos indėlis į NATO
Lietuva jau metai kaip NATO narė. Kaip vertinate
Lietuvos indėlį į šią organizaciją?
Neseniai Vilniuje įvyko NATO šalių užsienio reikalų
ministrų konferencija. Šis faktas daug ką pasako. Ne viena didesnė
Europos valstybė su pavydu galėjo žiūrėti, kad iš Briuselio sienų
išsilaisvinusi konferencija įvyko Vilniuje, o ne Paryžiuje, Berlyne
ar kur nors kitur.
Kalbant apie Lietuvos indėlį į NATO, galime prisiminti,
kad Lietuva jau buvo įsitraukusi į taikos palaikymo misijas Kosove,
Irake, o dabar Afganistane vadovausime misijai, atkuriant Goro provinciją.
Tai labai sudėtinga provincija.
Kai kas abejoja, ar mums pavyks misija Afganistane.
Gal per daug norime?
Tai nėra blogai. Norėti ir įrodyti bendrom pastangom,
ko esame verti ir kuo pajėgūs, nėra blogai. Lietuva padarė sprendimą,
pagal kurio rezultatus galėsime įvertinti, ar esame pajėgūs dalyvauti
tarptautiniuose įvykiuose, kaip mes norime, o gal pamatysime, kad
per anksti išsišokome.
Lietuva Europos Sąjungoje
Lietuva jau metai kaip Europos Sąjungos narė.
Kas pasikeitė nuo 2004 metų gegužės mėnesio?
Metai labai trumpas laiko tarpas. Gerovė, apie
kurią kalbėjome, kad ateis įstojus į Europos Sąjungą, dar nepasiekė
žmogaus.
Tačiau mums atsivėrė galimybės savo darbu pagerinti
gyvenimą. Tie, kurie važinėja po Europą, jaučia privalumus: supaprastėjo
kelionės, nebereikia vizų. Mums atsidarė rinkos, kurios anksčiau
buvo varžomos muitų. Mūsų eksportas padidėjo, o tai netiesiogiai
turi pajusti ir kiekvienas žmogus. Tad aš neabejoju, kad įstojimas
į ES ekonomiškai valstybei naudingas.
Žiūrint į ateitį, Lietuvą pasieks struktūriniai
fondai ir jau pasiekė ne vienas milijonas jų paramos. Jei jie
bus teisingai panaudoti, kiekvienas Lietuvos žmogus pasakys: O
vis dėlto priklausyti ES apsimoka.
Cemento gamykla ar universitetas?
Jūs paminėjote struktūrinius fondus. Ar matome
problemų juos skirstant?
Man kelia nerimą, kad yra tam tikrų ženklų, kurie
verčia sukrusti ir užkirsti kelią piktnaudžiavimui tokiais fondais.
Iki šio laiko aš, atvirai pasakius, neturiu saugumo
jausmo, kad jau yra protingai suplanuota, kur tie pinigai turi būti
panaudoti, kad jie nebūtų iššvaistyti.
Aš jau nekalbu apie akivaizdžiausią ir paprasčiausią
pavojų tų pinigų iššvaistymą. Mano didžiausias rūpestis yra: ar
mes turime viziją, kur mes tuos pinigus norime panaudoti? Kur tie
pinigai atneš daugiausia naudos ūkio kilimui ir kokią naudą tai
duos Lietuvos žmogui.
Bet juk mes neturime plano, kaip bus dalijami
2007-2013 metų pinigai.
Reikia pasakyti teisybę: mes nekreipėme dėmesio
į tai. Mes dalijamės pinigus, kurie skirti iki 2007 metų, bet niekas
nepažvelgė toliau. Tad norėčiau kreiptis į tuos, kurie atsakingi
už tokio plano parengimą: ponai, nedelskite ir pradėkite dėstyti
labai aiškius planus.
O kokie turėtų būti šių pinigų panaudojimo prioritetai?
Švietimas, žinių ekonomika tai yra kelias, kuriuo
Lietuva turi eiti. Turime kelius, vienur kitur, kur reikia pataisysime,
palopysime, ir stogus, kur reikia. Bet svarbiausias dėmesys turi
būti sutelktas į švietimą, aukštąjį mokslą, naujausių technologijų
pritaikymą ir aukštų pramoninių technologijų plėtrą.
Tačiau ar dabartinis politinis elitas tai supranta?
Ar ir vėl Europos Sąjungos pinigai nenukeliaus į kelius ir stogus?
Štai čia ir yra galimybė pasakyti: ponai, apsižvalgykite
aplink, į kitų šalių patirtį. Pažiūrėkite, kur investuoja kitos
šalys ir kokį gauna rezultatą.
Jei reikės statyti cemento gamyklą ar sustiprinti
mokslo institucijas, mano atsakymas bus labai aiškus.
Kaip vertinate, kad verslo informacijos centrų
dalininke nori tapti Verslo darbdavių konfederacija, kuri glaudžiai
susijusi su Darbo partija?
Bet koks supolitinimas ar panaudojimas kokių nors
struktūrų vienos politinės srovės tikslams Lietuvai nėra reikalingas
ar prasmingas. Tad į tai aš labai skeptiškai žiūriu.
Kuo daugiau mus bara, tuo aktyvesni mes būsime
Kokie šiandien galimi Lietuvos užsienio politikos
uždaviniai?
Mums atverta galimybė Europoje suvaidinti reikšmingą
vaidmenį. Mūsų geografinė padėtis, žinios apie Rytus gali pasitarnauti
ne vien tik Lietuvos naudai.
Lietuva turi tapti regiono politine lydere. Omenyje
turiu ne tik Baltijos šalis, bet ir posovietinę erdvę nuo Baltijos
šalių iki Rumunijos. Kartu su labai stiprių demokratinių valstybių
patirtimi galime daug ką nuveikti. Šiame kontekste mūsų balsas gali
būti labai svarus ir girdimas Europos Sąjungoje.
Tačiau ES senbuvių vadovai kartais pabara Lietuvą,
kad per daug kišamės ten, kur nereikia.
Tuo labiau. Kuo daugiau mus bara, tuo aktyvesni
mes būsime.
Vilniuje viešėjusi Kondoliza Rais teigė, kad
Baltarusija paskutinė diktatoriška valstybė regione. Gal matote,
kaip Lietuva gali prisidėti prie demokratinių procesų Baltarusijoje?
Visiškai pritariu K.Rais nuomonei. Mes jau prieš
gerus penkerius šešerius metus prisidėjome prie demokratinių procesų
Baltarusijoje. Kai Lukašenka pradėjo varyti užsienio diplomatus
iš Baltarusijos, Lietuva buvo vienintelė valstybė, kuri neatšaukė
diplomatų iš Minsko, bet suderinusi su Vakarų valstybėmis paliko
savo atstovybę. Per mūsų ambasadą Vakarų valstybės galėjo turėti
kontaktą su Lukašenkos vyriausybe. Mes tuomet suvaidinome svarbų
vaidmenį, kuris jau primirštas.
Kartu palaikydami visuomenines organizacijas,
mes prisidedame prie demokratizacijos procesų Baltarusijoje.
Dabartinis baltarusių universiteto atkūrimas Vilniuje
rodo, kad pasirinkta teisinga kryptis. Manau, Lietuva bus viena
iš šalių, kuri padės baltarusiams susigrąžinti demokratinį gyvenimą
ir tas taisykles, pagal kurias gyvena visas civilizuotas Vakarų
pasaulis.
Kai kurie analitikai teigia, kad regionui ir
Lietuvai geriau Lukašenkos režimas. Jei Lukašenkos režimas žlugtų,
prasidėtų suirutė, kuri nieko gera niekam neatneš. Ką tokiems analitikams
galima atsakyti?
Jei jau diktatūra yra regiono stabilumo sąlyga,
tuomet pasidairykime į kitus regionus, ten paverskime diktatūrinėmis
valstybėmis ir pamirškime demokratiją. Tokį svarstymą aš iš principo
atmetu.
Apie Lietuvos ir Rusijos santykius
Kaip vertinate Lietuvos ir Rusijos santykius?
Nesu labai laimingas, matydamas nereikalingas
įtampas, stebėdamas kai kuriuos pareiškimus, net jei tai būtų kai
kurių parlamentarų. Juk jie gali šnekėti tai, ką nori tai demokratijos
išraiška. Tačiau kartu tai parodo tam tikras nuotaikas. Todėl džiaugtis
nėra kuo.
Tačiau tai nekeičia principinio Lietuvos nusistatymo.
Mes pasisakome už savo vertybes, norime geriausių santykių su Rusija:
politinių, ekonominių, kultūrinių. Tikimės, kad demokratinis procesas
Rusijoje laimės, ir tos įtampos dings.
Ar įsivaizduojate, kad kada nors sutarsime dėl
Antrojo pasaulinio karo pabaigos vertinimo?
Bijau, kad su dabartine politikų karta to nesulauksime.
Tačiau aš žvelgiu į ateitį ir manau, kad bus pristatyti faktai taip,
kokie jie buvo, o ne interpretacijos.
Politiniam elitui nereikia stiprios Prezidentūros
Prezidentūros, į kurią grįžote, prestižas ir
įtaka po skandalų buvo sumenkusi. Visuomenės akyse pavyko grąžinti
ankstesnį pasitikėjimą. O ar grąžinta Prezidentūrai ankstesnė politinė
įtaka?
Atsakydamas norėčiau pradėti nuo tokio klausimo:
kaip mes vertiname Prezidentūrą kaip instituciją?
Prezidentūra remiasi moraliniu autoritetu. Prezidentūra
nėra vykdomoji valdžia, nėra įstatymų leidžiamoji. Prezidentas turi
teisę siūlyti įstatymus, juos vetuoti. Tačiau remtis ji gali tik
savo moraline jėga. Tokią Prezidentūrą aš norėčiau matyti ir norėčiau,
kad visuomenė tokią priimtų.
Deja, visuomenėje Prezidentūra kaip institucija
nėra adekvačiai suprantama. Vieni ją laiko vykdomąja valdžia ir
mano, kad jei pasakė Prezidentūra, tai taip ir turi būti. Kiti kritikuoja,
kad Prezidentūra nieko nesako, todėl neveikli, neturi vizijos ir
pan. Tol, kol nesutarsime, kas yra Prezidentūra, tokie skirtingi
vertinimai ir bus.
Norėčiau, kad aiškiai būtų suvoktos Vyriausybės,
Seimo ir Prezidentūros funkcijos. Aš viską darysiu, kad Prezidentūra
moraliai atstovautų visai tautai, visai visuomenei, kad atstovautų
tiems principams, už kuriuos valstybė pasisako, kad tuos principus
savo pavyzdžiu galėtų patvirtinti.
Ar neatrodo, kad dabartiniam politiniam elitui
tokios Prezidentūros nereikia? Priešingai, ji nori, kad Prezidentūra
būtų silpna, kurią būtų galima įvairiomis progomis pakritikuoti
už neveiklumą arba už kišimąsi kur nereikia.
Turiu pripažinti, kad labai daug tiesos yra pasakyta
jūsų klausime.
Šiuo metu apie alternatyvas Vyriausybei negalvoju
Kaip vertinate Vyriausybės darbą?
Noriu tvirtai pasakyti, kad Lietuvai bet kokie
sukrėtimai būtų be galo nuostolingi. Aš dėsiu visas pastangas, kad
būtų išlaikytas stabilumas. Bet kartu negalima išlaikyti stabilumo
darant kompromisus, kurie kenktų Lietuvai. Ten, kur galima surasti
bendrą sutarimą, raginsiu atsisakyti netgi aiškiai suprantamų partinių
tikslų, o veikti bendram labui.
Gintaras Steponavičius teigė, kad galima alternatyva
Vyriausybei. Ar jūs tokią alternatyvą matote?
Šiuo metu apie alternatyvas Vyriausybei negalvoju
galvoju apie viena: kaip stabilizuoti padėtį valstybėje.
Kaip žiūrėtumėte, jei į dabartinę koaliciją
įsilietų dar viena politinė jėga?
Jei yra tokia pozityvi politinė jėga, nedelsdamas
kviečiu ją prisijungti.
O jei įsitrauktų liberalcentristai?
Jei jie gali rasti bendrą kalbą ir sustiprinti
esančią koaliciją, visi Lietuvos žmonės sveikintų tai.
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi
Virginijus Savukynas
www.omni.lt
(2005 05 04)
© 2005 "XXI amžius"
|