Kodėl nepavyksta priimti svarbių Lietuvai sprendimų?
|
Rimantas Rudzkis
Gedimino Žilinsko
(ELTA) nuotrauka
|
Banko Nord/LB Lietuva valdybos pirmininko
patarėjas Rimantas Rudzkis sako, kad pagrindinė Lietuvos bėda
daugiau ar mažiau yra žinoma, ką daryti, tačiau kiekvienam konkrečiam
veiksmui priešinasi tam tikra tam tikriems interesams atstovaujanti
grupė. Ir susidūrę su pasipriešinimu mes patenkame į pato situaciją:
niekaip nepavyksta priimti sprendimų, svarbių visai Lietuvai, jei
jie kertasi su bent viena įtakinga grupe.
Kaip jūs vertinate koalicijos vadovų ir Vyriausybės
palaimintą mokesčių reformos projektą gyventojų pajamų mokestį
2006-ųjų viduryje sumažinti nuo 33 iki 27 proc., o 2008-ųjų pradžioje
iki 24 procentų, taip pat apmokestinti verslo naudojamą gyventojų
turtą bei 2006-2007 metais taikyti laikinąjį verslo mokestį, tapatų
šįmet naikinamam nuo apyvartos skaičiuojamam kelių mokesčiui?
Vertinti nėra lengva, tačiau, manau, bendras įvertinimas
būtų patenkinamai trys balai iš penkių.
Teigiamai vertinu tai, kad gyventojų pajamų mokestis
bus stipriai mažinamas. Tačiau aš būčiau nusistatęs ambicingesnį
tikslą. Juk pati reforma nėra savitikslė, turi būti kažkoks tikslas,
kuriam galėtų tarnauti reforma. Labai geras tikslas galėtų būti,
pavyzdžiui, Prezidento paskelbtas siekis užtikrinti kuo didesnę
ekonomikos plėtrą.
Jei mes siekiame tikrai maksimaliai sparčios ūkio
plėtros, pritraukti investicijas, tai ir mokesčių srityje turėtume
atrodyti ne blogiau nei mūsų kaimynai, su kuriais konkuruojame dėl
šiuo metu vykstančio gamybos perkėlimo iš išsivysčiusių šalių. Sugebėjimas
pasinaudoti šia situacija yra sparčios plėtros garantas.
Palyginti su estais, gyventojų pajamų mokesčio
srityje mes liksime pralošę estai jau numatė jį mažinti iki 20
procentų. Todėl manau, kad buvo galima imtis ambicingesnio tikslo,
pavyzdžiui, kelerius metus į priekį numatyti, kad pajamų mokestis
mažės iki 20 proc., o Sodros mokestis iki 30 procentų. Tokia
pora būtų tikrai labai palankus variantas.
Palyginkime Lietuvą su tokia šalimi kaip Singapūras
ten taikoma progresinė gyventojų pajamų mokesčio sistema, kurios
didžiausias tarifas yra 22 procentai.
Beje, investicijoms pritraukti vien tarifų sumažinti
nepakaks, jį reikia derinti su maksimaliai energinga įvairių agentūrų
veikla, siekiant išreklamuoti Lietuvą investuotojams ir negailint
pinigų reklamai. Mums reikia daug labiau reklamuoti gerąsias Lietuvos
savybes. Aš girdėjau pavyzdžių, kaip CNN televizijoje užsakomos
Latviją reklamuojančios reklamos kažką panašaus lietuviai tikrai
turėtų daryti.
Net ir tai, kad mes netoli Rusijos, yra neblogas
pagrindas reklamai. Šiuo metu pasaulyje nėra lengva gauti žaliavų,
tos šalys, kurios turi neblogus ryšius su žaliavų šaltiniais, irgi
turi tam tikrą pranašumą.
Nekilnojamojo turto mokestis irgi nėra visiškai
nulinis variantas, jis bent šiek tiek suvienodins verslo sąlygas
tam tikrame segmente. Tačiau rimtesnių tikslų juo, žinoma, nebus
pasiekta jis netaps nei rimtesniu biudžeto pajamų šaltiniu, nei
sušvelnins socialinę nelygybę, kurios laipsnis Lietuvoje yra tikrai
labai didelis palyginti su išsivysčiusiomis šalimis.
Daugiausia problemų, žinoma, sukelia laikinasis
verslo mokestis. Mano pozicija būtų kategoriška išvis nereikia
laikinojo verslo mokesčio.
Jo neįvedus, atsirastų tam tikras įtempimas biudžete,
o tai yra būtina sąlyga, kad mūsų valdantis elitas imtųsi ryžtingų
veiksmų. Mums reikėjo Rusijos krizės, kad premjero Andriaus Kubiliaus
laikais būtų sutvarkyti valstybės finansai, kad ir mūsų privatizuojamos
įmonės persitvarkytų. Matyt, vėl reikia tam tikro įtempimo, kad
būtų išspręsta daugybė problemų, susidariusių ekonominių santykių
srityje.
Manau, kad mokestį būtų geriau skaičiuoti nuo
apyvartos nei nuo pelno, jei tai nesukeltų teisinių problemų. Pirmas
Finansų ministerijos pasiūlymas buvo vienareikšmis skaičiuoti
nuo apyvartos. Tik paskui, išsiaiškinus, kad tai gresia gana didele
rizika pralaimėti teisinius ginčus, ministerija nepanoro rizikuoti,
ir visiškai teisingai Finansų ministerija turi būti konservatyvi.
Mokestis nuo apyvartos būtų daug lengviau administruojamas,
neskatintų įmonių slėpti pelną ir, kas visų svarbiausia, nestabdytų
modernių technologijų atėjimo į Lietuvą. Modernios technologijos
įmonei pelno mokestis yra pats svarbiausias, nes jos pasižymi aukštu
darbo našumu ir pelninga plėtra.
Jei faktinis pelno mokestis Lietuvoje pasidaro
19 proc., tada mūsų padėtis ir Latvijos, ir Estijos atžvilgiu iškart
tampa blogesnė. Kodėl modernios technologijos įmonė turėtų ateiti
į Lietuvą, jei šalia Latvija, kur pelno mokestis keturiais procentiniais
punktais mažesnis?
Kokius išteklius Vyriausybė galėtų pasitelkti
kaip alternatyvą laikinajam verslo mokesčiui?
Iš valdančiosios daugumos negirdžiu jokių aiškių
planų, kaip papildomai išieškoti pajamas iš šešėlinio verslo, apie
ką buvo kalbėta rinkimų kampanijoje prieš rinkimus į Seimą.
Nurodysiu pavyzdį. Palyginkime Lietuvą ir Estiją.
Abiejose šalyse egzistuoja neapskaitoma ekonomika, šešėlinis verslas,
abiejose šalyse pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifas yra 18
procentų. 2004 metais PVM pajamų Estija surinko 8,1 proc. nuo bendrojo
vidaus produkto (BVP), Lietuva 6,3 proc. Sakykime, mes nesugebėsime
taip gerai administruoti mokesčių, kaip Estija, bet užtektų mums
vietoj 6,3 proc. surinkti 7,3 proc., tai jau būtų papildomai daugiau
kaip 600 mln. litų, gerokai daugiau negu tikimasi gauti iš laikinojo
verslo mokesčio.
Viename Vyriausybėje vykusiame posėdyje Vilniaus
Vingio vadovas Vaclovas Šleinota sakė: visi viską žino, ką reikia
daryti, bet niekas nieko nedaro. Čia ir yra pagrindinė Lietuvos
bėda daugiau ar mažiau yra žinoma, ką daryti, tačiau kiekvienam
konkrečiam veiksmui priešinasi tam tikra tam tikriems interesams
atstovaujanti grupė. Ir susidūrus su pasipriešinimu mes patenkame
į pato situaciją: niekaip nepavyksta priimti sprendimų, svarbių
visai Lietuvai, jei jie kertasi su bent viena įtakinga grupe.
Kalbama apie kovą su kontrabanda, bet jokių realių
veiksmų kontrabandos bazei sumažinti nesiimama. Kiek metų kalbama
apie tai, kad Lietuvoje patentininkai yra neapskaitomi ir jiems
leidžiama užsiimti prekyba ne savo pačių pagaminta produkcija,
daugiau tokių valstybių Europoje, jei ir yra, tai nedaug. Pati Finansų
ministerija apie tai seniai kalba, ir pasiūlymai, kadaise buvę Seimui
priimti atitinkamus įstatymus, taip ir liko gulėti stalčiuje.
Kitas rezervas keista situacija Lietuvoje, kai
prie dabartinės pagalbos žemės ūkiui žemės ūkio bendrovės nemoka
pelno mokesčio.
Turbūt didžiausia yda šiuo metu Lietuvoje tapo
nebaudžiamumas. Gana didelė dalis verslininkų ramiai ir per daug
nesijaudindami vengia mokėti mokesčius, nes jie supranta, jog beveik
nerizikuoja. Bausmės šiuo metu yra nepaprastai švelnios. Užtenka
pažiūrėti statistiką, kokia nedidelė dalis yra surenkama baudų po
visų teismų peripetijų dėl mokesčių nemokėjimo. Nors, kad mokesčių
pakankamai nemoka, visi mes žinome.
Niekam ne paslaptis, kokia yra dalis vokelinių
atlyginimų, kaip ramiai PVM yra slepiamas atsiskaitant be sąskaitos-faktūros
ir kitais būdais. Šitie rezervai yra tikrai dideli.
Mažinant gyventojų pajamų mokestį vienas iš siekių
yra dalį atlyginimų ištraukti iš šešėlio, bet jeigu mes tik sumažinsime
mokesčių tarifą ir daugiau nieko nedarysime, nerealu tikėtis, kad
tas, kuris iki šiol nemokėjo mokesčių, staiga pradės juos mokėti.
Tuo metu, kai Lietuvoje premjero Gedimino Vagnoriaus laikais vyko
žiauriosios akcijos, Lietuvos ekonomika buvo gilioj duobėj, ir
dauguma įmonių buvo ant bankroto ribos. Tada galbūt vertėjo Vyriausybei
užsimerkti dėl kai kurių įmonių mokesčių nemokėjimo, nes tai buvo
vienintelis būdas joms išlikti.
Šiuo metu tikrai negalima sakyti, kad įmonės balansuoja
ant bankroto ribos, jų pelningumas kaip niekada aukštas. Gal atėjo
laikas iš jų daugiau pareikalauti? Nesakau, kad reikia pakartoti
tokias pačias žiaurias akcijas turėtų būti kažkoks protingesnis,
labiau apgalvotas sprendimas.
Finansų ministras bei Premjeras viešai mini,
kad kitų metų biudžeto projekte yra numatyta iš šešėlinės ekonomikos
pritraukti daugiau nei 400 mln. litų. Ar, jūsų nuomone, realu tikėtis,
kad valstybei pavyks įgyvendinti šį tikslą?
Visko gali būti. Tikrai tikėtis pritraukti gerokai
daugiau lėšų būtų galima, jei iš anksto būtų paskelbtas veiklos
planas, apimantis visas veiklos sritis, tarp jų ir teisinio pagrindo
tobulinimą. Tačiau aš negirdžiu valdžios kalbant apie jokias numatomas
priemones. Jei bus imtasi tik didesnio spaudimo Mokesčių inspekcijai
gal pritrauks 400 mln. litų į biudžetą, gal ne.
Ta pati Mokesčių inspekcija, siekdama surinkti
daugiau mokesčių, nemažai daro, bet ji negauna jokios paramos iš
politikų.
Jei teismų praktikoje vyrauja nemokančių mokesčių
išteisinimas, tai kiek nori gali spausti Mokesčių inspekcija, ji
ir vėl pralaimės bylą teisme. Pažeidėjai realiai atleidžiami nuo
pasekmių.
Tas, kuris nemoka mokesčių, nukonkuruoja tuos,
kurie sąžiningai moka mokesčius. Tai skatina tolesnį tam tikrą moralinį
nuopuolį visuomenėje; mokantis mokesčius atrodo tarytum kvailas
nemokančių akyse. O kad pas mus su morale yra problemų, irgi pastebi
visi, tarp jų ir Prezidentas.
Išvis pas mus yra susikaupę gana daug į tam tikrą
masę susipynusių problemų, ir vienas iš sprendimų būtų tikrai susijęs
ir su mokesčių sistemos sutvarkymu, bet, matyt, ne visai tokiu keliu,
kuris šiandien yra siūlomas, einama.
Laikinąjį verslo mokestį valdančioji koalicija
planuoja taikyti 2006-2007 metais. Ar Vyriausybei nekils pagundos
mokesčio galiojimą vėliau pratęsti, galbūt grindžiant tuo, kad 2008
metais gyventojų pajamų mokesčiui mažėjant nuo 27 proc. iki 24 proc.
biudžete atsiranda neplanuotai didelė skylė?
Yra toks posakis nieko nėra pastovesnio už laikinumą.
Jei pavyktų pagerinti mokesčių administravimą tada biudžete spragų
jau nebūtų. Bet aš tikrai baiminuosi, kad verslo mokestis gali būti
pratęstas, nes jei įvedami nauji mokesčiai atima poreikį stengtis
mokesčius administruoti geriau, tai niekas ir nesistengia to daryti.
Gali būti, kad iki 2008 metų ryškių pasistūmėjimų į priekį nebus
sulaukta.
Poreikis išsaugoti mokestį priklausys ir nuo to,
kaip sėkmingai Lietuvos ekonomika augs. Tai prognozuoti sunku
to, ką prognozuoja Finansų ministerija, toli gražu nepakanka rimtesnei
ekonominei konstruotei. Ministerija apsiriboja tik tais skaičiais,
kurie jai reikalingi biudžetui prognozuoti, į gilesnę analizę nesileidžia.
Lietuvoje strateginio planavimo beveik nėra. Nėra
jokių išankstinių tyrimų, kurie prognozuotų Lietuvos ekonomikos
raidą trims ketveriems metams į priekį, kad šitos prognozės pagrindu
statytume kažkokį ekonominės politikos fundamentą. Neturime net
jokios investicijų srautų prognozės.
Tai, kad niekas iki šiol neišmatavo emigracijos
masto, irgi rodo keistą situaciją mūsų strateginiame planavime.
Jei, neduok Dieve, migracijos srautas nenusilps, Lietuvos BVP augimas
gali praktiškai sustoti. Jo didėjimą dėl darbo našumo augimo gali
kompensuoti darbo vietų sumažėjimas, nes darbo jėgos Lietuvoje praktiškai
nebeturime. Nord/LB Lietuva prognozės, kad ekonomikos augimas
artimiausiais metais lėtės iki 5,9-6 proc. yra gana optimistinės
galimas kur kas blogesnis scenarijus.
Nord/LB Lietuva analitikai Lietuvos perspektyvas
vertina gerokai pesimistiškiau nei Finansų ministerija, nesenai
pagerinusi šių metų Lietuvos ekonomikos augimo prognozę nuo 6,4
proc. iki 7 procentų. Kodėl išsiskiria jūsų nuomonės?
Jų modelis remiasi daugiausia vien matematinės
analizės metodais jie pagal praeities rodiklius gauna tam tikras
lygtis, kurias pratęsia į priekį. Aš gi manau, kad prognozuojant
į priekį, reikia mėginti aprėpti ir tą informaciją, kuri negali
būti formalizuota matematiniais metodais.
Pavyzdžiui, Finansų ministerija neįtraukia emigracijos
mastų, nenumato, kad šiuo metu jau nėra laisvos darbo jėgos. Ministerija
neįvertina to, kad 2005 metais Europos Sąjungos rinka labai stipriai
atsivėrė Pietryčių Azijos prekėms, todėl kelios Lietuvos pramonės
šakos patirs gerokai didesnį spaudimą nei iki šiol.
Matematinės statistikos metodai tinka, jei ateityje
išlieka visos tos pačios sąlygos, kurios buvo praeityje. Tačiau
situacija Lietuvos gyvenime keičiasi labai greitai. Be to, labai
vėluoja mūsų statistikos rodikliai, sudarantys Finansų ministerijos
prognozės pagrindą, o ministerijos naudojami modeliai nėra labai
detalūs, šiuo atžvilgiu jų nepalyginsi su, pavyzdžiui, Norvegijos
modeliu, kuris, aišku, daug geriau atspindi padėtį.
Situacija būtų daug geresnė, jei BVP toliau prognozuotų
ir Ūkio ministerija. Ši ministerija rėmėsi verslininkų apklausomis,
o šie pajunta dvelksmus to, kas bus, nors tai dar neatsispindi statistikoje.
Tikiu, kad ministerijos specialistai analizę skaičiuoja
gana nuoširdžiai, tačiau joje trūksta žmonių, kurie ją papildytų
pakankamai išsamia įvairių tendencijų, ateinančių pasikeitimų bei
jų galimų pasekmių įvertinimu. Finansų ministerijos scenarijų vadinu
optimistiniu.
Ar palaikote Liberalų ir centro sąjungos pasiūlymą
gyventojų pajamų mokestį nuo 2006 metų sumažinti iki 24 procentų?
Nepalaikau, nes aš esu prieš staigius judesius
ekonomikoje. Taip galima sukompromituoti visą mokesčių reformos
idėją. Geriau užsibrėžti mokestį nuosekliai per kelerius metus mažinti
iki 20 proc., nei jį staigiai sumažinti iki 24 procentų.
Kaip jūs vertinate finansų ministro planą siūlyti
apmokestinti daugiau nei 500 tūkst. litų vertės gyventojų būstą?
Aš siūlau ne tai, ką siūlė Algirdas Butkevičius,
bet tą, ką aš įvairiuose pokalbiuose siūliau gerokai anksčiau
įvesti vienam šeimos nariui tam tikrą neapmokestinamą minimumą,
o vertingesnį turtą apmokestinti. Tai būtų pagrindas apmokestinti
visą nekilnojamąjį turtą.
Toks apmokestinimo variantas nėra populiarus,
jis yra tik keliose Europos valstybėse, tarp jų Graikijoje, Kipre.
Daugumoje Europos valstybių nėra neapmokestinamo minimumo, mokesčiai
renkami nuo viso turto. Bet Lietuvos sąlygomis, manyčiau, neapmokestinamas
minimumas yra reikalingas, nes pas mus yra susiklosčiusios labai
specifinės sąlygos. Žmonės prieš Lietuvai atgaunant nepriklausomybę
turėjo vienokias pajamas, o po jos situacija pasidarė visiškai kitokia.
Konkrečių minimumo skaičių dabar siūlyti nenoriu,
reikia prieš tai atlikti statistinę analizę, kiek kainuoja visas
turtas, kokia vidutinė jo vertė. Per aukštas barjeras iškraipytų
mokesčio prasmę, per žemas sudarytų nepatogumų, pavyzdžiui, menininkui,
gyvenančiam senamiestyje, bet neturinčiam pakankamai pajamų.
Ilgainiui minimumas galėtų būti atšauktas.
Nekilnojamojo turto mokestis galėtų tapti savotišku
šešėlinio verslo papildomu apmokestinimu, nes tas, kuris dažnai
išvengia mokesčių galbūt nesąžiningais būdais, susikaupia turtą.
Per šio turto apmokestinimą valstybei sugrįš bent šiek tiek lėšų.
Kaip jūs vertinate finansų ministro Algirdo
Butkevičiaus sprendimą atsistatydinti nepritariant mokesčių reformos
eigai?
Ministras tikrai prisiėmė asmeninę atsakomybę
už mokesčių reformą. Šiuo atžvilgiu jo sprendimą palaikau. Jisai
pasielgė sąžiningai, nes nebepajėgė kontroliuoti situacijos, ir
tai tikrai yra geras pavyzdys kitiems.
Bet ar, be gero moralinio pavyzdžio, A. Butkevičiaus
sprendimas Lietuvai atneš naudos, paaiškės, kai pamatysim, kas taps
kitu finansų ministru. Nors A. Butkevičiui situaciją kontroliuoti
sekėsi sunkiai, jis vis dėlto buvo sąžiningas ir darbštus žmogus.
Ar valdančiosios daugumos blaškymasis tvirtinant
mokesčių reformą nediskredituoja Lietuvos užsienio investuotojų
akyse?
Manau, kad užsienio investuotojai to tiesiog nežino.
Mes truputį pervertiname jų domėjimąsi Lietuva dauguma užsieniečių
nėra gerai informuoti apie bendrą padėtį Lietuvoje, jie neseka kasdienių
politikos aktualijų, nemato, kas dabar darosi.
Antra vertus, tie, kurie jau investavo Lietuvoje,
pakankamai gerai orientuojasi, kas Lietuvoje darosi. Jiems, matyt,
pasitikėjimas Lietuvos Vyriausybe yra sumažėjęs, nes toks blaškymasis
sukelia abejonių, ar bus įgyvendinti kelerius metus į priekį numatyti
planai keisti mokesčius. Jei Vyriausybe pasitikima, tai pats geriausias
jos sprendimas yra iš anksto paskelbti, kiek mokesčiai sumažės po
kelerių metų. Tada investuotojas pradeda skaičiuoti, kad, pavyzdžiui,
jei po 3-4 metų gyventojų pajamų mokestis bus ne 33 proc., o 24
proc. ar net 20 proc., tai planai iškelti gamybą į Ukrainą galbūt
ir nėra labai prasmingi. Galbūt jis juos pristabdys. Mokesčių reforma
dar nesudaro spragos biudžete, bet jau pradeda nešti tam tikrus
dividendus.
Tačiau jei investuotojas Vyriausybe netiki, tada,
žinoma, planų paskelbimas norimos naudos neatneš.
Kaip elgtumėtės, jei jums būtų duota valia vadovauti
mokesčių reformai?
Pirmas žingsnis reikėtų suformuoti fiskalinės
politikos, kaip pagrindinės ekonominės politikos, tikslus. Tai,
apie ką kalbėjo Prezidentas, turėjo būti atlikta labai seniai.
Yra keli ekonominės politikos tikslai, visi gana
kilnūs, reikėtų nuspręsti, kuris yra prioritetinis. Pavyzdžiui,
socialinės lygybės mažinimas yra gana kilnus tikslas, tačiau, mano
įsitikinimu, šiuo metu svarbesnis tikslas yra bendro skurdo sumažinimas
ir investicijų pritraukimas.
Nors pas mus socialinė diferenciacija yra tikrai
gerokai didesnė nei optimalus lygis, vis dėlto Lietuvoje reikėtų
stengtis kuo skubiau pagaminti didesnį pyragą, o ne kuo teisingiau
dalyti tą mažiuką. Taip elgtis reikia jau vien dėl to, kad tarp
Lietuvos ir Europos yra per didelis atotrūkis. Jeigu pas mus atlyginimai
dar ilgai bus devynis kartus mažesni, nei Anglijoje, mes galime
greitai likti be pačių produktyviausių žmonių, kurie emigruos. Ir
kas tada išlaikys valstybės aparatą, pensininkų armiją, neįgaliuosius,
galų gale ir tą pačią sveikatos apsaugą ir švietimo sistemą?
Kuriant mokesčių reformą, pirmiausia siekčiau
supaprastinti mokesčių sistemą kiek įmanoma mažinti visas lengvatas,
išlygas. Kuo paprastesnė sistema, tuo geriau ir verslui, ir mokesčių
surinkėjams, todėl ir rezultatas geresnis. Tai jau prieš kelerius
metus atliko estai, pas mus gi viskas taip ir liko apipinta lengvatomis
ir išlygomis.
Išlaidų srityje reikėtų kuo greičiau pereiti prie
projektų finansavimo sistemos apie tai daug metų kalbama, bet
kol kas nerealizuota.
Man sunkiai suvokiama, kodėl iki šiol neužbaigtas
žemės grąžinimas, kuris stabdo rinkos formavimąsi žemės ūkyje ir
mažesnių ūkių atsiradimą. Labai keista situacija. Visą laiką buvo
skundžiamasi, kad neužtenka lėšų finansuoti žemės grąžinimą. Tos
lėšos būtų išsyk atsipirkusios, nes susiformuotų žemės rinka, atsirastų
našesni ūkiai, jie pradėtų mokėti į biudžetą, kiltų vartojimas.
Prezidento Antano Smetonos laikais viską per porą
metų išsprendė, ko mes su šiuolaikine technika negalime.
Kalbėjosi Andrius Sytas
© 2005 "XXI amžius"
|