ES reikalams Lietuvoje skiriama
per mažai dėmesio
Lietuvai tapus Europos Sąjungos (ES) nare sumažėjo
ūkininkų nepasitenkinimo akcijų, bet padaugėjo diskusijų dėl netinkamo
ES lėšų panaudojimo, dažnėja Lietuvos biurokratų kelionės į Briuselį
ir auga pačių biurokratų skaičius. Taip tvirtino Prezidento patarėjas
ekonominiais klausimais politologas Ramūnas Vilpišauskas. Jo žodžiais,
Lietuvai tapus ES nare, padidėjo emigracija, šiek tiek išaugo kainos,
tačiau kartu kyla ir darbo užmokestis.
Lyginant pastarųjų metų ekonomines tendencijas
Lietuvoje, anot R. Vilpišausko, matyti, jog ne tik ėmė kilti bendras
kainų lygis, bet ir sulėtėjo Lietuvos ekonomikos augimas. Tačiau
tai, anot politologo, nėra įstojimo į ES pasekmė. Vienas didžiausių
Europoje Lietuvos augimo tempų ankstesniais metais buvęs ekonominių
reformų ir integracijos į ES priemonių rezultatas. Iš pastarųjų,
anot R. Vilpišausko, ypač išskirtinas prekybos su ES bei kitomis
į ją stojusiomis šalimis liberalizavimas, suteikęs vieną svarbiausių
postūmių ekonomikai.
Galima paminėti ir su naryste ES susijusius teigiamus
lūkesčius, nes būtent dėl jų, dėl mažėjančios investicinės rizikos
ir konkurencijos galime taip pigiai skolintis iš bankų Lietuvoje,
sakė R. Vilpišauskas. Jo manymu, integracija į ES nei prasidėjo,
nei baigėsi 2004 metų gegužės mėnesį ekonominę narystės ES naudą
jau senokai patiriame ir patirsime toliau naudodamiesi bendrosios
rinkos privalumais. Ši nauda Lietuvos gyventojams būtų dar didesnė,
jei sparčiau būtų šalinami nacionaliniai apribojimai, kuriantys
kliūtis bendrajai rinkai. Kad šalinti juos nebus lengva, pasak politologo,
rodo ir daugelyje ES senbuvių tebetaikomi apribojimai darbo jėgos
judėjimui iš naujųjų narių, ir aštrias diskusijas sukėlęs paslaugų
direktyvos projektas. Kai kurių apribojimų taikymą, anot R. Vilpišausko,
lemia senosios Europos noras išvengti aštresnės konkurencijos.
Konkurencija neišvengiamai kelia pralaimėjimo
grėsmę ir poreikį keistis. Tačiau be tokios grėsmės nevyktų technologinė
pažanga, nedidėtų produktyvumas ir neaugtų perkamoji galia. Būtent
konkurencija riboja ir įmonių galimybes Lietuvoje įsivedant eurą
kilstelėti kainas. Žinoma, su aštresne konkurencija susitaikyti
kai kam yra labai sunku, ypač senojoje Europoje, teigė R. Vilpišauskas.
Pasak jo, vienas svarbiausių Lietuvai ateities klausimų kaip į
šiuos spartėjančius rinkos integracijos pokyčius reaguos kitos ES
narės ir kaip į galimas jų reakcijas turėtų reaguoti Lietuva.
Prezidento patarėjo nuomone, politiniu pretekstu
tolesnio bendrosios rinkos kūrimo galimam pristabdymui ar integravimuisi
kuriant grupelės ES narių branduolį gali tapti ir Konstitucijos
Europai ratifikavimo arba neratifikavimo procesas.
Deja, Lietuvoje kol kas mažai modeliuojama, kaip
tokiais atvejais reikėtų elgtis. Atrodo, jog, be ES lėšų įsisavinimo
ir stojimo į euro zoną, visi kiti su ES susiję klausimai mums nėra
svarbūs, kalbėjo R. Vilpišauskas. Pasak jo, lieka tikėtis, jog
matydami, kaip parama verslui iškraipo lūkesčius ir konkurenciją,
atsakingieji už Lietuvos prioritetų nustatymą kitam septynerių metų
laikotarpiui nukreips lėšas reformoms, kurioms jų nuolat trūksta.
Lėšas, R. Vilpišausko teigimu, reikėtų taip pat panaudoti visai
visuomenei naudingiems projektams, o ne vien verslui remti arba
primokėti iš biudžeto ir taip dosniausiai ES remiamiems ūkininkams.
Su tuo susijęs ir bene svarbiausias iššūkis Lietuvos
politikams susieti Lietuvos strateginius prioritetus, ypač ekonomikos
plėtrą, reformas sveikatos apsaugos ir švietimo srityse, su ES teikiamomis
priemonėmis, sakė R. Vilpišauskas.
Prezidento patarėjo teigimu, vis neįsivažiuojanti
diskusija Lietuvoje apie šalies prioritetus panaudojant kito ES
biudžetinio laikotarpio lėšas, kai derybos dėl jo pačioje ES jau
artėja kulminacijos link, rodo, jog ES reikalai tebėra kažkur už
Lietuvos ribų.
Anot R. Vilpišausko, vidaus politinėse diskusijose
dėl mokesčių ar energetikos reguliavimo vis aktyviau ir išradingiau
naudojamasi ES normomis. Tačiau gebėjimas susieti ES ir Lietuvos
prioritetus bei pastaruosius įgyvendinti išnaudojant ES priemones
vis dar silpnas ir politiniu strateginiu, ir institucijų lygmeniu.
Pagal ELTA
© 2005 "XXI amžius"
|