Nepriklausomybė daugiau išbandymas negu teisė
|
Istorikas, vienas žymiausių
Lietuvos XX amžiaus
istorijos tyrinėtojų
Alfredas Erichas Senas
Vladimiro Gulevičiaus
(ELTA) nuotrauka
|
Mažos tautos pabrėžia savo moralinę teisę į
nepriklausomybę, tačiau tarptautiniuose santykiuose moralumo dažnai
nepaisoma, o nepriklausomybę pirmiausia reikia suvokti kaip išmėginimą,
ne tik kaip teisę. Taip Eltai tvirtino lietuvių-šveicarų kilmės
JAV istorikas, vienas žymiausių Lietuvos XX amžiaus istorijos tyrinėtojų
Alfredas Erichas Senas. Istoriko tėvas šveicarų kalbininkas Alfredas
Senas į Lietuvą atvyko 1921 metais. Čia kito Lietuvai pasišventusio
šveicarų mokslininko Juozo Ereto kvietimu jis tapo 1920 metais
įsteigtos Lietuvos telegramų agentūros (Eltos) referentu (J. Eretas
buvo pirmasis Eltos vadovas).
A. Senas Lietuvoje sukūrė šeimą, kurioje, kaip
pasakojo jo sūnus istorikas A. E. Senas, ir pasitraukus vėliau į
JAV buvo kalbamasi lietuviškai. Tėvai man suteikė tuos pagrindus,
ant kurių subrendo mano domėjimasis Lietuvos istorija, sakė Vytauto
Didžiojo universitete šiuo metu dėstantis profesorius A. E. Senas.
Jūsų nuopelnai Lietuvos XX amžiaus istorijos
tyrinėjimams, daugelio istorikų vertinimu, neprilygstami, o gyvenimo
aplinkybės, turint galvoje ir jūsų tėvų praeitį, nepaprastai įdomios.
Savo pirmąją mokslinę studiją apie Lietuvą Lietuvos valstybės
atkūrimas (The Emergence of Modern Lithuania. New York, 1959)
dedikavote tėvams. Kokią įtaką motinos kilmė, tėvo gyvenimas Lietuvoje
padarė jums, kaip istorikui?
Į šį klausimą labai sunku atsakyti net nežinau,
nuo ko pradėti. Mano tėvai tarpusavyje kalbėdavosi lietuviškai,
tad ir aš užaugau su šia kalba. Dar augdamas turėjau galimybę susipažinti
su daugeliu žymių Lietuvos žmonių. Pavyzdžiui, Vincas Krėvė-Mickevičius
buvo mano tėvų bičiulis, mane išmokęs rusų kalbos, o kitas jų draugas
Antanas Salys išmokė mane lenkų kalbos.
Turėdamas tokį patį vardą, kaip ir mano tėvo,
žinoma, neturiu galvoje savo antrojo vardo Erichas, lengviau susipažindavau
su man padėti galėjusiais lietuviais. Kaip savo tėvo sūnus buvau
lyg ir žinomas žmogus. Apskritai tėvai man suteikė tuos pagrindus,
ant kurių subrendo mano domėjimasis Lietuvos istorija.
Kurie Lietuvos istorijos aspektai sudomino jus
labiausiai?
Pirmasis Lietuvos nepriklausomybės dešimtmetis.
Tai buvo sunkūs valstybės gyvenimo laikai. Šiuo tarpsniu Lietuvoje
gyveno mano tėvas, ir tai taip pat padėjo man apsispręsti pasirenkant
studijų temą. Mane domino politinė minėtojo periodo istorija ir
pirmiausia lietuvių konfliktas su lenkais.
Nepriklausomos Lietuvos atsiradimą, pasak jūsų,
pirmiausia lėmė tarptautiniai veiksniai. Teigiate, jog pačių lietuvių
nuopelnai neturėtų būti pervertinami. Rašote: Nė viena nauja valstybė,
ypač tokia maža kaip Lietuva, negalėjo atsirasti be pagalbos iš
užsienio... Lietuva neatrėmė Lenkijos, Rusijos ir Vokietijos vien
savo rankomis, kaip norėtų savo skaitytojus įtikinti kai kurie autoriai...
Lemiama Lietuvos tautinės valstybės įkūrimo aplinkybė buvo titaniška
kova dėl valdžios Rytų Europoje 1918-1920 metais.... Kaip Lietuvoje
buvo reaguojama į šią jūsų poziciją po 1990-ųjų?
Cituojate mano daktarinę disertaciją, kurią parašiau
beveik prieš 50 metų. Šiandien laikausi tos pačios istorinių įvykių
interpretacijos, nors galbūt šiek tiek keisčiau kai kurias formuluotes.
Neteko girdėti apie ypatingai griežtas reakcijas į šią mano poziciją
po 1990-ųjų. Nors iš tikro sulaukiau kritikos dėl Lietuvos nepriklausomybės
atkūrimo interpretacijos, kurios laikausi ir kuri iš esmės atitinka
mano ankstesnę poziciją.
Lietuvių išeivija Amerikoje jūsų knygos pasirodymą
sutiko ne itin šiltai. Kaip rašo knygos lietuviškojo vertimo autorius
istorikas Alfonsas Eidintas, išeivijai buvo sunku susitaikyti su
tuo, kad neigėte tautininkų koncepciją, jog tik patys lietuviai
1918 metais išsikovojo nepriklausomybę. Nepatiko ir jūsų tvirtinimas,
kad lietuvių argumentai ginče su lenkais dėl Vilniaus buvę labai
silpni. Ar šis nepritarimas jums jaučiamas tarp dabartinės Lietuvos
intelektualų?
Vilnius, man regis, buvo gerokai sulietuvintas
po Stalino mirties ir ypač praeito amžiaus septintajame dešimtmetyje.
Kai 1960-aisiais pirmą kartą lankiausi Vilniuje, pastebėjau, kad
daugelyje vietų esu priverstas kalbėtis rusiškai, užuot bendravęs
lietuviškai. Pamenu, vaikščiodamas parke prie Katedros sekmadienio
vakarą pokalbius rusų kalba girdėdavau dažniau nei lietuvių. O kai
antrąkart buvau Vilniuje 1970-aisiais, atkreipiau dėmesį, jog kur
kas daugiau žmonių kalbėjo lietuviškai. Šiuo atžvilgiu, sakyčiau,
mano požiūris į istorines pretenzijas į Vilnių dabar nebe tiek susijęs
su aktualijomis ir yra daugiau akademinio pobūdžio.
Tačiau iš jūsų akademinių studijų lyg ir peršasi
išvada, kad teisūs dėl Vilniaus nebuvo nei lietuviai, nei lenkai.
Jei taip, tai kur buvo lietuvių argumentų silpnybė?
Pirmiausia noriu pažymėti, kad man labiau rūpi
ginčytino regiono gyventojai negu istorinės pretenzijos. Antra vertus,
man kelia siaubą mintis apie priverstinius masinius gyventojų perkėlimus.
Laikydamasis šių dviejų nuostatų, Vilnių mačiau
kaip daugiatautį miestą, kurio gyventojams teko kęsti kančias, bent
jau kurį laiką, susidūrus tarpusavyje besivaržiusioms tautinėms
valstybėms. Vilnius istoriškai buvo susiformavęs kaip centras kelių
kultūrų, vėliau pradėjusių varžytis dėl išskirtinės šio miesto kontrolės.
Tačiau gyventojų sudėtis keičiasi, ištisos kartos išmiršta, ateina
naujos kartos, žmonės atsikrausto ir išsikrausto. Vilnius dabar
lietuviškas miestas.
Rašėte galįs pritarti minčiai, kad jei lietuviai
nebūtų turėję Vilniaus problemos, kursčiusios antilenkiškus jausmus,
jie būtų radę kitą pretekstą nesantaikai su lenkais. Kodėl priešiškumas
lenkams buvo, jūsų manymu, toks gajus, net nepaisant Vilniaus problemos?
Ar šiandien esama jo atgarsių?
Be geopolitinės kovos dėl Vilniaus, tarp lenkų
ir lietuvių būta didelių socialinių, ekonominių bei kultūrinių konfliktų.
Mano tėvas prisidėjo prie lietuvių kalbos vystymosi praėjusio amžiaus
trečiajame dešimtmetyje, kai filologai turėjo kurti pažangesnį žodyną
ekonomikos, chemijos, net verslo dalykams svarstyti. Lietuviams
reikėjo erdvės ir laisvės, kad galėtų modernizuoti savo gyvenimą
ir kultūrą. Kad pasiektų šio tikslo, jie turėjo išsivaduoti iš buvimo
lenkų šešėlyje padėties.
Kaip nesantaika su lenkais prieškariu prisidėjo
prie Lietuvos užgrobimo 1939-1940 metais ir valstybės pavertimo
dešimtmečiams sovietų valda?
Rusiškai tariant, každaja sobaka znajet (kiekvienam
aišku), jog Sovietų Sąjunga išnaudojo Vilnių kaip jauką, kad įtikintų
lietuvius priimti dvišalės pagalbos paktą 1939 metų spalį. To meto
pasakyme Vilnius mūsų, o mes rusų šiuo atžvilgiu būta daug tiesos.
Ar galima tvirtinti, jog prieškario Lietuvos
politikai būdingas netoliaregiškas flirtas su bolševikų Rusija
ir kad valdžia galiausiai prisiflirtavo, bejėgiškai įsileidusi
į Lietuvą okupantus 1939 ir 1940 metais?
Lietuvos pasiuntinys ir įgaliotasis ministras
Vokietijai praėjusio amžiaus trečiajame dešimtmetyje Vaclovas Sidzikauskas
kartą man sakė, jog yra Maskvos-Berlyno-Kauno trikampis. Kai studijuodamas
to laikotarpio istoriją atidžiau pažvelgiau į žemėlapį, pamačiau,
kad iš šių trijų taškų sudaryta geometrinė figūra labiau primena
tarp Maskvos ir Berlyno per Kauną nusidriekusią tiesę nei trikampį.
Trečiajame dešimtmetyje pagrindiniu savo priešu
Lietuva laikė Lenkiją ir vienijosi su Versalio sutarties autorėms
priešiškomis jėgomis Vokietija ir Sovietų Sąjunga. 1939-aisiais
Vokietija ir Sovietų Sąjunga okupavo Lenkiją bei atvėrė kelią į
Lietuvos valstybės sunaikinimą.
Ar Lietuva turėjo užsienio politikos alternatyvą,
kuri būtų leidusi išvengti sovietų gniaužtų?
Nebent susivienyti su vokiečiais ir pulti Vilnių.
Kazys Škirpa (Lietuvos pasiuntinys ir įgaliotasis ministras Vokietijai
ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje red.) Berlyne pasisakė už tokį
sprendimą, bet Lietuvos vyriausybė taip nepasielgė, išlaikydama
neutralumą.
Rusijos istorikas Jurijus Afanasjevas tvirtina,
kad šioje valstybėje reabilituojamas stalinizmas. Pasak J.Afanasjevo,
dabartinėje Rusijoje nesama tikros demokratijos yra tik demokratinių
institucijų muliažai. Kaip apibūdintumėte šios valstybės raidą po
SSRS subyrėjimo?
Tai sudėtingas klausimas. Čia ir dabar į jį
gilintis nenorėčiau.
Nepriklausomybę atkūrusiai demokratinei Lietuvai
sukako penkiolika metų. Ar perspektyvos išsaugoti nepriklausomybę
dabar yra daug geresnės nei praėjus tokiam pačiam pirmosios nepriklausomybės
tarpsniui? Kokios grėsmės išlieka? Ar esama naujų?
Visada sakiau, kad, kai vadovaujamasi tautos apsisprendimo
principu, nepriklausomybė yra daugiau išbandymas negu teisė. Mažoms
valstybėms ypač būdinga pabrėžti savo moralinę teisę į nepriklausomybę.
Savo ruožtu tarptautiniuose santykiuose moralumo dažnai nėra.
Svarbiausias nepriklausomybės išbandymas tai
visuomenės vidaus telkiantysis ryšys, pilietinės savimonės brendimas
ir, sakyčiau, nuo valdžios nepriklausomos vidaus struktūros vystymasis.
Didžiausioji Lietuvos silpnybė 1940 metais tai, kad joje nebuvo
pilietinės visuomenės. Antano Smetonos režimas užkirto kelią nuo
valdžios nepriklausomos vidaus struktūros raidai. Ir nebuvo pasipriešinti
galėjusios pilietinės visuomenės, kai, pasak Mykolo Romerio, sovietų
valdžia pasinaudojo A.Smetonos konstitucija savo tikslais.
Mano manymu, tęstinis valdžios pareigūnų nekontroliuojamos
pilietinės visuomenės vystymasis svarbiausias dabarties uždavinys
Lietuvai.
Pusę amžiaus nebūta politinių galimybių brandinti
visuomenės pilietinei savimonei, kurią laikote esmine nepriklausomybės
sąlyga. Ar dabar ši savimonė pasiekė tą brandos pakopą, kai nepriklausomybė
suvokiama, jūsų žodžiais tariant, pirmiausia kaip išbandymas, ne
tik kaip teisė?
Manau, egzistuoja pilietinės savimonės poreikis,
ir jos brendimas besitęsiantis išbandymas. Pilietinė savimonė
turi bręsti toliau, kad atlaikytų būsimus išmėginimus. Sunku būtų
kalbėti apie kokią nors šio tęstinio proceso pakopą. Šiuo metu reikia
būti tinkamai pasirengusiems tiems išbandymams, kurie laukia Lietuvos
su jos dabartine vieta Europos ir viso pasaulio tvarkos atžvilgiu.
Norėčiau pažymėti, jog Lietuvos priėmimas į Europos
Sąjungą tai ženklas, kad kitos šalys vertina Lietuvą kaip valstybę,
įrodžiusią savo nepriklausomą tapatybę ir teisę į valstybingumą.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vladimiras Laučius
© 2005 "XXI amžius"
|