Jėgos teisė Rusijoje:
tautos ar valdžios valia?
Justina ŽEIŽYTĖ
Šiandien atvirai deklaruojamos valstybės valdžios
stabilumo, legalumo ir legitimumo idėjos apeliuoja į demokratinį,
tautos suverenitetu ir valia pagrįstą valdymą, kuriame nepaliekama
vietos jėgos, prievartos ir represijos prioritetui prieš teisę.
Genčių teisėje pasireiškusi kaip stipresniojo prerogatyva, vėliau
kaip aukštesniųjų luomų privilegijų įtvirtinimo įrankis, nūdienos
teisė yra pagrįsta asmenų lygybe prieš įstatymą, geranoriškumo principu.
Beveik prieš metus tuometis Europos Komisijos pirmininkas R.Prodis
pasakė: Metams bėgant, suvienytos Europos kūrimas parodė, kad šalių
santykiai gali būti valdomi ne jėgos teise, bet teisės jėga. Prigimtinė
teisė mums diktuoja individo laisvės nuo valstybės prievartos koncepciją,
kurioje aukščiausiasis įstatymas žmogaus protas pasirenka įstatymą
kaip visuotinę vertybę, naudą teikiantį gėrį, kuris, be kita ko,
yra ir būtina jo gyvenimo visuomenėje sąlyga. Pozityvioji teisė
įžvelgia kur kas formalesnį individo santykį su įstatymais ir teisės
normą apibrėžia kaip visuotinai privalomą elgesio taisyklę, grindžiamą
teisiniais santykiais veikiančių šalių nauda ir garantuojamą valstybės
prievarta. Kad ir iš kurios teisės doktrinos pozicijų žiūrėtume,
norėdami suvokti teisės ir jėgos santykį pasaulio politikoje, negalime
atsiriboti nuo jėgos kaip svarbaus teisės funkcionavimo veiksnio
arba iškelti ją aukščiau natūralių demokratinių procesų, nes jėga
be teisės ir legitimaus pagrindo veda į totalitarizmą arba anarchiją,
o teisė be jėgos yra neįgali esmingiausioms vertybėms apginti. Tuomet
klausiame, kokį teisės ir jėgos santykį renkasi nūdienos valstybės,
nuo kurių priklauso visas pasaulio pulsas.
Pažvelkime į savo kaimynę Rusiją. Deklaruojama
demokratija ir teisės jėga čia tėra teorijos dalykas. Dabartinę
situaciją Rusijoje norėčiau iliustruoti nuotaikinga humoreska: Rusijos
prezidento Putino metų planas: padaryti visus žmones turtingus ir
laimingus. Priedas nr.1- žmonių sąrašas. Matome, kaip, įnikusi
į kovą su nepaklusniais oligarchais, Rusijos valdžia plečia savo
intervencijos ribas ne tik į valstybės piliečių gyvenimą, bet ir
į kitų, ypač buvusiųjų Sovietų Sąjungos narių politinius procesus.
Neramiai laukiame sankcijių, kilsiančių iš Rusijos reakcijos į tai,
kad Lietuvos Prezidentas neatvyko pagerbti mūsų tautai nepriimtinos
ir istorinę tragediją menančios šventės. Nesvarumo stadijoje pakibę
vizų režimai, naftos kainų ir tiekimo disbalansas, įtampa tarptautiniuose
santykiuose dar tik ledkalnio viršūnė Putinas pagarbos jo tautos
šventei neatidavimo greitai nepamirš.
Kol kas pasaulio dėmesys krypsta į Rusijos politiką
Vidurio Rytuose, kur ji turi didelę įtaką, tačiau negali atvirai
ir grobikiškai jos realizuoti, nes ją stebi kiti pasaulio galingieji.
Kuo labiau pažengs Vidurio Rytų demokratija, tuo labiau silps Rusijos
jėga šiame regione, savo pranešime teigė JAV kariuomenės pulkininkas,
Strategijos instituto direktorius Ričardas Vaiterspunas (Richard
Whiterspoon). Gilyn į visas Azijos ir Europos puses Rusiją gena
nostalgiškas Sovietų imperijos prisiminimas. Grobuoniškas pradas
slypi pačioje tautoje pabandykime į tai pažvelgti filosofiškai.
Nuo neatmenamų laikų įsišaknijęs turtingųjų diktatas
ir dirbančiųjų nuolankumas galingojo kapitalisto interesams sėja
nepasitikėjimą teise ir teisingumu. Tai kyla iš užslėptos valdžios
represijos tautai, ideologinio diktato, protingos asmenybės valios
įkalinimo valstybės jėgos absoliute. Žmogaus valią varžantys politiniai
veiksniai neleidžia pereiti prie teisės. O tikroji teisė įgauna
prasmę tik tuomet, kai egzistuoja nauji veiksmai, kuriuos atlieka
būtent individas ir kai tie jo veiksmai turi reikšmę ateičiai. Negalima
kalbėti apie teisę nesant laisvam, negalinčiam laisvai elgtis individui.
Žvelgdami į Rusijos, kaip ir Kinijos, Baltarusijos bei kitų pseudodemokratinių
valstybių politiką, galime teigti, jog valstybė čia nėra savo prigimtimi,
neturi jokio tikslo, jį nustato ir koordinuoja tie, kas turi jėgos
persvarą savo politikai vykdyti. Tik galingųjų rankose slypi tikrieji
valstybės siekiai. Todėl, antra vertus, valstybės siekiai čia yra
aukščiausios valdžios turėtojų siekiai ir jos veikimas yra jų veikimas,
tad esminis valdžia disponuojančiųjų siekimas yra nukreiptas vykdyti
valstybės jėgą ir puikybę. Išdidūs pareiškimai apie teisės viešpatavimą
netenka prasmės matant, kaip nesutampa vykdoma praktika su deklaruojama
teorija. Šiuo atveju viešpatauja tik valdžios, politinės ideologijos
teisė, o individų grupės jaučiasi socialiai nesaugios, nes dominuojanti
jėga užgožia bet kokią protesto laisvę ir suvereniteto, priklausančio
tautai, idėją. Išanalizavę šiuolaikinės Rusijos sąrangą, turime
konstatuoti, jog po atvirai skelbiamos demokratinės, teisinės valstybės
koncepcija slypi totali jėgos struktūrų kontrolė, politiškai naudingų
ir ekonomiškai galingų individų grupių interesų protegavimas. Mėginimai
tarptautinės bendruomenės lygmeniu pasirodyti demokratijos šalininkais
ir apsimestinai deklaruoti jėgos teisės viešpatavimo būtinybę praranda
bet kokią prasmę, turint mintyje, jog tokia iniciatyva tėra fikcija.
Jėgos valstybės savo viduje neturi atitinkamos santvarkos, kol vadovaujasi
individualizmo ir jėgos santykiu. Teisė čia tik įrankis sukurti
įstatymui, kurį privalu priimti tautos masėms. Įstatymas konsoliduojamas
jėga ir įstatymų leidėjo valia. Manyčiau, jog taip yra todėl, kad
valdžia neturi pavaldumo teisingumo teisei, o vyraujanti teisės
prezumpcija pati praradusi savo pirminę prasmę. Įstatymų leidėjas
jau nebėra vien ta institucija, kuri pageidaujamas ar organiškai
į visuomenės gyvenimą įaugusias bendro elgesio taisykles paverčia
įstatyminėmis normomis. Visa, ką nusprendžia įstatymų leidėjas,
jėgos politikoje priimta vadinti įstatymu, o šis pats organas įstatymų
leidėju vadinamas ne todėl, kad yra legislatyvinis institutas, o
todėl, kad įstatymais yra vadinama visa, kas išeina iš šio įstatymų
leidėjo. Galime teigti, jog pats įstatymo terminas yra praradęs
prasmę juo įvardijami įsakai tos institucijos, kurią klasikinio
konstitucionalizmo pradininkai pavadintų savavališka valdžia. Taigi
galime sakyti, kad jėgos teisės įtvirtinimas kai kuriose pseudodemokratinėse
nūdienos pasaulio valstybėse yra svarbiausias įstatymų leidėjo
užsiėmimas, kuriam pajungiama įstatymų leidyba. Prezidento galia
čia sprendžiamoji. Jam pajungto parlamento visagalybė reiškia mirtį
individo laisvei. Asmens laisvė reikalauja, kad bet kuri valdžia
būtų saistoma ilgalaikio galiojimo principų, kuriems pritaria viešoji
nuomonė. Antra vertus, kiekvienoje valstybėje susiformuoja tokia
politika, kokiai to meto konkrečios valstybės visuomenė yra kultūriškai
subrendusi.
Juk jėgos kompetencijos santykis su teisės viešpatavimo
laipsniu yra atvirkščiai proporcingi dydžiai. Juo konkreti visuomenė
savo kultūriniu aktyvumu mažiau pajėgi susikurti sau teises ir jomis
civilizuotai naudotis, tuo platesnės kompetencijos valdžią ji kuria
ir pakenčia, ten turi būti daug valdžios, ne tik kontroliuojančios,
baudžiančios, bet ir paternalistinės. Ir priešingai, kur piliečiai
yra pajėgūs palaikyti savo teisių saugą ir tarpusavio santarvę,
ten paliekama minimali erdvė jėgai išsikeroti. Iš pradžių pasireikšdama
aktyvia valdžios forma, valdančiųjų sluoksnių vykdoma valdžios politika
palaipsniui ima reguliuoti visas privačios asmens laisvės formas
ir išsigimsta į beteisiškumą.
Manyčiau, būtų įdomu aptarti žymaus, dienraščio
The Financial Times, žurnalisto Martino Volfo (Martino Wolfo)
mintis apie šiandienį Rusijos elgesį. Rusijos prezidentas V.Putinas
prieš keletą dienų pasakė, jog Sovietų Sąjungos iširimas buvo didžiausia
šimtmečio katastrofa. Anot M.Volfo, daugeliui rusų, kaip ir jų lyderiui,
buvusiam saugumiečiui, jų imperijos, galybės ir ideologijos žlugimas
yra giliausias nuoskaudų šulinys. Čia mes vėl prisimename ankstesnius
samprotavimus apie visuomenės kultūrinę brandą ir galime teigti,
jog tik tokiai jėgos teisei posovietinė Rusijos tauta yra subrendusi.
Normalia valstybe Rusija taps tik tada, kai jos žmonės nustos ilgėtis
savo galybės ir ims šlovinti savo laisvę, sako žurnalistas.
Didžiausia XX amžiaus katastrofa buvo ne Sovietų
Sąjungos žlugimas, o jos sukūrimas. Sovietinių politikų savivalė
ir represinė galia buvo organizacinis modelis ir neigiamas įkvėpimas
Hitlerio nacionaliniam socializmui. Rusų heroizmas padarė galą
šiam žiauriam režimui, gegužės 9-oji vainikuoja komunizmo pergalę
prieš nacizmą. Tačiau kiek kainavo ši pergalė? Lietuvai kainavo
penkiasdešimt metų nelaisvės ir priespaudos, raudonosios armijos
išlaisvintos tautos buvo įkinkytos į kruviną sovietų jungą. Pačiai
Sovietų Sąjungai karas kainavo milijonus gyvybių, atnešė vien nelaimes
ir skurdą.
Jokiu būdu negalime pamiršti to, kad teisė yra
aukščiau visų, ne valdžia ir jėga puošia tautą. Atsigręždami į teologiškąją
valstybės koncepciją galime remtis bibline teisės jėgos samprata,
juk Dekalogas yra lig šiol gyvuojantis Šventųjų įstatymų rinkinys.
Vadovas Mozė nevaldė savo tautos valdė įstatymas. Šį principą
apibūdinančią sąvoką Rex lex (įstatymas yra karalius), net ir
būdamas faktinis valstybės vadovas, asmuo neturi teisės elgtis kitaip,
nei liepia įstatymas, nes pastarasis turi prioritetą prieš bet kokią
valdžios savivalę. Todėl dar kartą paklauskime: kuo teisės jėga
ar jėgos teise valdoma Rusija?
© 2005 "XXI amžius"
|