Lisabonos strategija ar Lisabonos tragedija?
Ugnius Trumpa,
Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas
Nors pastarojoje Europos Sąjungos (ES) viršūnių
susitikimo dienotvarkėje dominavo du pagrindiniai klausimai Paslaugų
direktyva ir Stabilumo pakto kriterijai, pasirengimas šiam susitikimui
sukėlė šalyse narėse ir ES Parlamente daug diskusijų apie Lisabonos
strategiją ir jos ateitį.
Ne veltui ir Europos Komisijos (EK) prezidentas
Chosė Manuelis Barozas atkreipė dėmesį, kad nuo Paslaugų direktyvos
ateities priklauso ir Lisabonos strategijos įgyvendinimo perspektyvos.
Susitikimas pasibaigė, ir šiandien jau aišku, kad Paslaugų direktyvos
laukia niūri ateitis, o Stabilumo pakto pakeitimai, vadinami išimtimis,
de jure pripažins kelių ES šalių valstybinių finansų nestabilumą
ir leis EK į tai užmerkti akis.
Nors daugelis naujųjų šalių narių, stodamos
į ES, pareiškė norą kuo greičiau integruotis taip pat ir į Europos
pinigų sąjungą, po pastarųjų išimčių įvedimo kyla rimtų klausimų
dėl euro kaip stabilios ir patikimos valiutos, nes kasmet vis daugiau
šalių nebeatitinka vieno ar net kelių Mastrichto kriterijų. Po narystės
sutarčių pasirašymo su Bulgarija ir Rumunija ne tik Europos Komisijai,
bet ir visoms narėms turėtų kilti dar daugiau ekonominių ir socialinių
bei sienos saugumo klausimų.
Kokia ateitis laukia ES ir Lisabonos strategijos,
jei taip lengvai paminami pagrindiniai vieningos rinkos ir skaidrių
bei stabilių šalių narių valstybės finansų principai? Neseniai viename
Lisabonos strategijos aptarimų teko girdėti autoritetingų ekspertų
kategorišką išvadą Lisabonos strategija mirė. Galbūt daugeliui
tai netikėta ir iš pirmo žvilgsnio nepriimtina nuomonė, bet pasigilinkime
į Lisabonos strategijos įgyvendinimo pirmųjų penkerių metų rezultatus
ir į tolesnes jos perspektyvas.
Valdymo dokumentas ar politinių deklaracijų rinkinys?
Strategija valdymo teorijoje ir praktikoje nusistovėjęs
terminas, kurio esmė yra pateikti tikslų ir priemonių planą, atitinkantį
racionaliai įvertintas aplinkybes ir resursus. Užgimęs karinio planavimo
ir statutinių organizacijų terpėje strateginis planavimas vėliau
buvo pritaikytas versle ir valstybės administravime. Tačiau nuo
pat savo prigimties strateginis planavimas buvo taikomas hierarchinėse
organizacijose su griežtai apibrėžta struktūra ir vidine tvarka.
Trumpiau tariant, strategija tai veiklos planas struktūrizuotai
organizacijai su aiškiai apibrėžta jos struktūrinių dalių atsakomybe
ir veiklos ribomis.
Atviro koordinavimo principas, kuriuo nuo pradžių
buvo paremtas Lisabonos strategijos įgyvendinimas, iš principo yra
netinkama valdymo forma bet kokiai strategijai įgyvendinti. Dėl
šios priežasties nuo pat pradžių Lisabonos strategijos įgyvendinimas
tapo laisvu šalių narių dreifavimu politinio kompromiso būdu suderintų
ir todėl dažnai prieštaringų tikslų link.
Strategijos rengimas visai ES ir detalus nuo valdžios
institucijų tiesiogiai nepriklausančių tikslų apibrėžimas tampa
neįveikiama užduotimi vien todėl, kad ekonominiai ir visuomeniniai
procesai negali būti strateginio planavimo objektu, nes didžiąja
savo esme yra spontaniški ir nuo valdžios norų ar veiksmų kinta
tik netiesiogiai. Jei strateginį planavimą taikytumėm visuomeniniams
ir ekonominiams procesams šalies mastu, toks planavimas pasibaigtų
totalitarizmu ir socialine inžinerija.
Dėl šios priežasties Lisabonos strategija yra
neįgyvendinama iš esmės, nes objektu pasirinkta ne konkreti organizacija
(pavyzdžiui, Europos Komisija), o visa ES ir jos ekonomika. Net
ir atsakingų pareigūnų Mr ar Ms Lisabona paskyrimas šalyse narėse
dėl išvardytų priežasčių negali tapti strategijos išgelbėjimo plano
dalimi. Veikiau tai gali daugiau biurokratizuoti gerų iniciatyvų
procesą ir jį diskredituoti.
Strategijos Achilo kulnas
Ne visos senosios ES šalys pasižymi vienodu ekonominiu
pajėgumu pasiekti socialinius tikslus ir konkrečius rodiklius. Portugalijai,
Graikijai ir net Ispanijai ekonominis augimas šiandien yra uždavinys
numeris vienas, nes siekdamos kitų tikslų jos paprasčiausiai neturės
tam reikalingų išteklių. Kadangi strategija buvo kurta neatsižvelgiant
į naujų šalių narių stojimą, galime teigti, kad atotrūkis tarp Lisabonos
strategijos ir naujų šalių narių strateginių tikslų ir priemonių
yra tiesiog užprogramuotas.
Kita problema sektorinis požiūris į atskiras
strategijos dalis ir aiškios prioritetų sekos nebuvimas sukuria
prielaidas instituciniams prieštaravimams šalyse narėse strategijos
įgyvendinimo metu, o koordinavimo centro nebuvimas ir tarpinių įvertinimų
stoka daro beprasmišką bet kokių apibrėžtų tikslų ir vertinimo priemonių
nustatymą. Tenka tik apgailestauti, kad integracijos procesas, nors
tuo metu buvo gana akivaizdus, vis dėlto nebuvo nei įvertintas,
nei įtrauktas į strategijos formulavimą ir vykdymą.
Atnaujintoje strategijoje matyti teigiamų pokyčių
Strategijos peržiūrėjimas neabejotinai įnešė gerų
pokyčių. Pagrindiniai atnaujintos strategijos privalumai tai išryškintas
ekonomikos augimo akcentas, palyginti su socialinės sanglaudos ir
darnios plėtros siekiais. Sveikintina tai, kad atsisakyta deklaratyvaus
tikslo būti lyderiu pasaulyje ir kad sumažintas keliamų uždavinių
skaičius.
Apgailėtini pirmojo penkmečio rezultatai davė
teigiamų poslinkių ir strategijos administravime. Pagaliau atsitraukta
nuo atviro koordinavimo principo ir grįžta prie tiesioginio šalių-narių
dialogo su Komisija. Tikėtina, kad tai pagerins administravimo efektyvumą.
Tai, kad konsoliduotas Lisabonos strategijos vykdymo
valdymas ir numatomas vienas atsakingas ministras kiekvienoje šalyje
narėje, dar neaišku, ar taps teigiamu veiksniu, nes gali būti sukurta
dar viena biurokratinė struktūra, kurios efektyvumas visgi priklausys
nuo šalies narės Vyriausybės arba Parlamento politinės valios. Neaišku,
ar vietiniai Mr ar Ms Lisabona sugebės iškelti Lisabonos strategijos
tikslus virš nacionalinių politinių ar ekonominių interesų. Tačiau
tai, kad bus taikomas vienas nacionalinis planas ir viena ataskaita
(anksčiau buvo taikomas sektorinis principas), leis bent jau lengviau
vertinti planų ir pasirinktų priemonių efektyvumą.
Pagrindiniai trūkumai liko
Pagrindinis atnaujintos strategijos trūkumas yra
tas, kad stipriai akcentuojamas ekonomikos augimas nelaikomas pagrindu
bet kokiems socialiniams arba gamtosauginiams tikslams. Taigi išlieka
tikslų paralelizmas, lygiai taip pat kaip ir ankstesniame strategijos
variante deklaruojama proaktyvi pozicija tose srityse, kur ekonominiai
procesai klostosi spontaniškai (pavyzdžiui, konkurencija, verslo
ir mokslo ryšiai ir t.t.).
Vertinant strategijos atitikimą ir santykį su
kitomis pagrindinėmis reformų iniciatyvomis tenka konstatuoti, kad
neatkreipiamas dėmesys į struktūrines reformas (pavyzdžiui, bendros
žemės ūkio politikos reforma). Taip pat neaišku, ar nuolatos akcentuojamos
investicijos į žinias ar inovacijas neiškreips rinkos santykių ir
ar šios investicijos bus efektyvios, jei bus naudojamos valstybinių
mokslo ar švietimo įstaigų (ypatingai naujosiose narėse).
Tenka tik apgailestauti, kad išlieka gaji nuostata
vertinimu laikyti biudžeto išlaidas, bet ne pasiektų tikslų ir panaudotų
priemonių efektyvumą (pavyzdžiui, 3 proc. nuo bendrojo vidaus produkto
mokslui ir tyrimams). Taip pat deklaruojami ne tik lygiagretūs,
bet ir visai priešingi tikslai (pavyzdžiui, darbo vietų išsaugojimas
ir darbo rinkos lankstumas). Nors naujojoje strategijoje akcentuojamas
socialinių partnerių vaidmuo, pastarojo meto senųjų šalių profsąjungų
teroras prieš naujųjų šalių įmones rodo, kad darbo jėgos mobilumui
ir konkurencijai bus rimtai priešinamasi.
Priešinimasis Paslaugų direktyvai prieš pastarąjį
ES viršūnių susitikimą Briuselyje parodė, kad nenoras konkuruoti
yra pagrindinis ekonomikos augimo ir bendrosios rinkos plėtojimo
stabdis. Valstybinis arba valstybės finansuojamas paslaugų sektorius
ir profsąjungos senosiose šalyse narėse tapo pagrindiniu ekonomikos
augimo trukdžiu, todėl tikėtina, kad šios jėgos stabdys ir visą
Lisabonos strategijos įgyvendinimą.
Turint galvoje visus vidinius strategijos prieštaravimus
ir trūkumus bei nepalankią išorinę aplinką, tenka konstatuoti, kad
šis planas bus greičiau Lisabonos tragedija, o ne ES išsigelbėjimo
ir ekonomikos augimo strategija.
ELTA, LLRI
© 2005 "XXI amžius"
|