Pažangiose demokratijose politikai atsistatydina
ir dėl etikos
Interviu su Darbo partijos atstove Europos Parlamente
Ona Juknevičiene
|
Darbo partijos atstovė
Europos Parlamente
Ona Juknevičienė
Valdo Kopūsto (ELTA)
nuotrauka
|
Lietuvos politikams trūksta politinės kultūros,
kuri labiau priimtina pažangioms demokratijoms. Ten politikai dažnai
atsistatydina ir neturint jų kaltės įrodymų. Tai iš tikro yra politinės
etikos klausimas. Jeigu politiniai faktai yra tokio lygio, kuris
rodo, kad žmogumi bus sunku pasitikėti, politikas paprastai pasitraukia,
Eltai sakė europarlamentarė.
Kokia, jūsų manymu, Europos Sąjungos (ES) ateitis
po to, kai prancūzai ir olandai atmetė Sutartį dėl Europos Konstitucijos?
Buvo aiškiai matyti, kad sulauksime neigiamo prancūzų
ir olandų atsakymo, bet iki paskutinės akimirkos turėjome šiokios
tokios vilties, jog prancūzai, kaip per prezidento rinkimų antrąjį
ratą, susitelks ir balsuos už Žaką Širaką. Referendumų rezultatas
vis dėlto šokiruojantis.
Jeigu prieš Konstituciją pasisakys tik dvi ar
trys ES valstybės, dar bus galimybių svarstyti, ką galima perdaryti.
Referendumai Prancūzijoje ir Olandijoje dar iš esmės nekeičia esamos
padėties.
Prancūzijos žmonių išreikšta pozicija pirmiausia
parodė, ką jie galvoja apie savo valdžią tai pripažįsta dauguma
politikos analitikų. Žmonės reagavo į tai, kaip valdžia sprendžia
vidaus ekonomines ir politines problemas. Ekonomikos sąstingis,
šoktelėjęs nedarbo lygis pirmiausia lemia žmonių pasipriešinimą
blogai besitvarkančiai valdžiai. Ne buvo pasakytas ne tiek Konstitucijai,
kiek Ž.Širakui ir jo vyriausybei.
Referendumo Prancūzijoje baigtį lėmė ir kiti veiksniai.
Ne tik Prancūzijos, bet ir kitų valstybių politikai dažnai manipuliuoja
ES institucijų galiomis. Kai kas nors nesiseka valstybės vidaus
politikoje, jie aiškina, esą vidaus padėtį bloginančių sprendimų
reikalauja ES.
Pavyzdžiui, sakoma, kad ES negina tekstilės pramonės,
įsileisdama kinų produkciją. Tekstilininkai sukyla prieš valdžią,
reikalaudami juos ginti, o valdžia jiems atsako nieko negalinti
padaryti, nes paklūsta ES vykdomai politikai. Manipuliavimas tariant,
jog dėl nesėkmių kaltas Briuselis, smarkiai veikia senųjų ES valstybių
narių piliečius, jų sąmonę. Balsuodami prieš Konstituciją jie greičiausiai
galvoja apie tai, kaip Briuselis pablogino jų gyvenimą.
Įvardijote dvi priežastis nepasitenkinimą
valdžia dėl ekonominės socialinės padėties ir kalčių suvertimą ES.
O kokį vaidmenį šiuo atveju galėjo suvaidinti neigiamas požiūris
į Briuselio biurokratiją, jos atotrūkį nuo žmonių, per menką politinę
demokratinę įtaką jos sprendimams?
Jūs teisus vis labiau nuogąstaujama, kad ES
sukerojo nuo žmonių atitolusi biurokratija, neigiamai veikianti
jų kasdienį gyvenimą. Tačiau politikai nepasinaudojo gera galimybe
išaiškinti, jog siūloma Europos Konstitucija kaip tik yra nukreipta
prieš tą biurokratiją.
Jei būtų priimta Konstitucija, labai sustiprėtų
Europos Parlamento (EP) galios, o EP savo ruožtu vienintelė ES
institucija, kuri galėtų ir turėtų būti arčiausiai žmonių. Būtent
EP atstovauja ES valstybių piliečių nuomonėms. Deja, EP ligi šiol
buvo nuo žmonių atitrūkęs, ir kaip tik Konstitucija, didindama jo
galias, galėjo sustiprinti ryšį tarp valdžios ir žmonių.
Vadinasi, balsuodami prieš Konstituciją, žmonės
patys pamynė politinio atstovavimo principą?
Taip, tik jie tai padarė greičiausiai patys nesuvokdami,
ką daro. Jų supratimas toks: mano gyvenimas blogas, nes blogai
tvarkosi mano vyriausybė. Kad ir už ką būtų balsuojama, už Konstituciją
ar kitais klausimais, jie, balsuodami prieš, galvoja apie tai,
kaip nubausti savo vyriausybę.
Per EP rinkimus Darbo partijos lyderis V. Uspaskichas
aiškino, kad jūsų partijos sąraše nėra politikų tik savo sričių
profesionalai. Tai koks tas darbas EP politinis ar nepolitinis?
Jis negali būti nepolitinis, nes specialisto darbas
tam tikroje institucijoje įgyja politinį atspalvį. Rinkimų į EP
kampanijos metu sakiau, kad esu ekonomistė, tačiau esu ir politikė
galbūt ne tuo tradiciniu būdu, kai politikai suvokiami kaip Seimo
nariai, bet kaip patarėja privatizavimo klausimais kitose valstybėse.
Šis darbas labai politizuotas. Juk ekonominiai sprendimai dažnai
nepriimami vien dėl ekonominių motyvų jie neretai priimami argumentuojant
politiškai.
Galima kelti klausimą kiek specialistui politinėje
institucijoje, kaip EP, reikia būti politiku ir kiek specialistu?
Į šį klausimą sunku atsakyti negalėčiau to išmatuoti procentais.
Tačiau teiginys, kuriam aš pritariu, kad reikalingi specialistai,
galioja EP, nes specialistų poreikis ten jaučiamas ir frakcijose,
ir komitetuose, kur dažnai kalbama, kad sprendimai priimami dėl
išprusimo stygiaus nesuvokus klausimo esmės.
Išmanantis ekonomiką ir pinigų politiką EP narys
yra vertingesnis nei tas, kuris atitinkamo išsilavinimo neturi.
Jis gali kalbėti apie esminius dalykus. Tačiau EP yra pasidalijęs
į politines frakcijas, ir, pavyzdžiui, geras ekonomistas, jeigu
jis socialistas, stengsis kreipti ekonominę politiką į kairę,
kaip liepia jo politiniai įsitikinimai.
Kitaip tariant, socialistas-specialistas geriau
nei paprastas socdemas?
Taip. Žmogus, kuris nėra savo srities specialistas,
kalba politinėmis deklaracijomis, neatspindinčiomis svarstomo dokumento
esmės. O įstatymuose, direktyvose juk yra esminių dalykų, tad reikia
gerai išmanyti ekonomiką, rinkos santykius ir žaidėjų santykius
toje rinkoje.
Dažnai patogu politiškai manipuliuoti kai dominuoja
politika, o ne esminiai klausimai ar esmės supratimas. Antai prancūzai
buvo gąsdinami paslaugų direktyva, pabrėžiant, kaip daug žmonių
iš naujųjų ES valstybių suvažiuoja į senąsias ES valstybes nares
ir esą atiminėja darbo vietas. Esminė šiuo atveju daroma klaida
ta, jog visa tai nieko bendra neturi su paslaugų direktyva. Tai
nelegalaus darbo klausimas. Taigi matome, kaip kartais politizuojami
klausimai ir nutolstama nuo jų esmės.
Sakote, kad EP trūksta politinio atstovavimo.
Tuo tarpu Darbo partijos atstovai per EP rinkimus kratėsi politikų
pavadinimo. Ar tai buvo politinė gudrybė manipuliuojant žmonėmis,
kreivai žiūrinčiais į politiką?
Manau, buvo noras identifikuoti save kitaip nei
konkurentai. Šis noras normalus. Nemanau, kad tai buvo manipuliacija
arba melas. Atsidūrę EP mes tikrai pasistengėme ir mums labai
pasisekė dirbti tuose komitetuose, kurių sritis geriausiai išmanome.
Nuo žmonėms duoto pažado, kad EP būsime specialistai, mes nenutolstame.
Europos Komisija (EK) neseniai išreiškė susirūpinimą
dėl SAPARD lėšų skirstymo Lietuvoje. Ar, jūsų manymu, Ūkio ministerija
dirba skaidriai ir nepriekaištingai, o EK nuogąstavimai nepagrįsti?
Ar skaidriai dirba Ūkio bei kitos ministerijos
ir ar dabar jos dirba skaidriau nei anksčiau, geriausiai galėtų
pasakyti Transparency International Lietuvos skyriaus vadovas
Rytis Juozapavičius. Deja, pagal korupcijos lygį Lietuva ES ir viso
pasaulio mastu apskritai negražiai atrodo.
Ar skaidriai dirba Ūkio ministerija? Neturiu informacijos.
Negalėčiau įvardyti konkrečių atvejų, kur buvo padaryti dideli nusižengimai.
Kai vyko rinkimų kampanija, aš gana aktyviai kritikavau
Finansų ir Susisiekimo ministerijas, kad jos tinkamai nepasinaudoja
galimybe pasiimti lėšas iš ES. Mūsų valdininkai praleido geras progas.
Kodėl praleido? Pirmiausia, manau, dėl kvalifikuotų žmonių stokos.
Kitas dalykas lietuviai nemoka užmegzti gerų ryšių Briuselyje,
Europoje.
Dabar man tikrai sunku pasakyti, ar kurie nors
projektai nepraleidžiami sąmoningai dėl asmeninių priežasčių,
draugysčių.
Kaip vertinate pastaruoju metu įsiplieskusius
skandalus pavyzdžiui, dėl Krekenavos agrofirmos galimo protegavimo?
Nors kalbamu atveju niekas neįrodyta, anksčiau, kilus panašiems
skandalams, atsakingi valstybės pareigūnai atsistatydindavo bent
jau dėl etinių sumetimų.
Gerai pastebėjote niekas neįrodyta. Visados
tikėjau, tikiu ir tikėsiu nekaltumo prezumpcija. Jei neįrodyta,
negaliu sakyti, kad žmogus kaltas. Jei turėčiau kurios nors agrofirmos
protegavimo įrodymų, galėčiau tai komentuoti ir sakyti, jog tai
negerai.
Kita vertus, manau, kad Lietuvos politikams trūksta
politinės kultūros, kuri labiau priimtina pažangioms demokratijoms.
Ten politikai dažnai atsistatydina ir neturint jų kaltės įrodymų.
Tai iš tikrųjų yra politinės etikos klausimas. Jeigu politiniai
faktai yra tokio lygio, kuris rodo, kad žmogumi bus sunku pasitikėti,
politikas paprastai pasitraukia.
Prezidentas Valdas Adamkus savo pareiškime kaip
tik ir leido suprasti nepasitikįs ūkio ministru V.Uspaskichu ir
Vilniaus meru A. Zuoku bei užsiminė apie vakarietiškos politinės
kultūros standartus. Ar jūsų nuomonė iš esmės sutampa su Prezidento
pozicija?
Nesakyčiau, kad sutampa. Galiu pasakyti savo,
kaip Lietuvos pilietės, nuomonę. Manau, Prezidento pareiškimas skatina
Lietuvos politiką pakilti į aukštesnį politinės kultūros lygį. Kartu
manau, jog Prezidento patarėjai turėjo kitaip sudėti akcentus. Manau,
su tokiu pareiškimu Prezidentas taip pat nutolsta nuo aukšto politinės
kultūros lygio, nes neatsižvelgia į teisingą politinių institucijų
funkcionavimą. Apie nepasitikėjimą jis turėtų pareikšti Premjerui.
Savo ruožtu Premjeras turi priimti sprendimą, kuriam ministrui siūlyti
pasitraukti. Dabar supainiotas politinių institucijų vaidmuo.
Ko gero, daug kas Lietuvoje norėtų, kad kažkas
pasakytų lemiamą žodį ir taptų teisėju. Tačiau tai neteisinga.
O jeigu jau Prezidentas ėmėsi teisėjo vaidmens, jis turėjo kreiptis
į Vyriausybės vadovą.
Gerbiu principinę Prezidento poziciją jis turėjo
pasakyti savo nuomonę ir tai padarė. Tačiau, jei kalbame apie ministro
keitimą, turėjo būti pritaikytas kitoks mechanizmas.
Daug kas atkreipia dėmesį, kad postų dalybose,
skandaluose ir komisijų kūrimo reikaluose paskendęs dabartinės kadencijos
Seimas iš esmės nedarbingas. Nors didžiausia frakcija jame darbiečių.
Kaip tai paaiškintumėte?
Manau, iš tikrųjų svarstoma daug klausimų, kurie
neleidžia Seimui atlikti jo tiesioginio darbo. Tai labai kenkia
Lietuvai ir visų valdžios institucijų funkcionavimui ne tik Seimo,
bet ir Vilniaus savivaldybės, kai meras įsivelia į politinius debatus,
kurie jam trukdo normaliai dirbti. Žala taip pat daroma Lietuvos
reputacijai tarptautinėje plotmėje. Visi tie ginčai gali turėti
neigiamų padarinių ne tik politikos, bet ir ekonomikos atžvilgiu.
Sovietiniais laikais sakydavo: Jei nori sugadinti reikalą, įsteik
komisiją. Seimas taip ir daro, nors tų komisijų kūrimas nereikalingas
dalykas.
Negalėčiau sakyti, kad dėl prasto Seimo darbo
atsakinga Darbo partija. Seimas kolegiali struktūra: jame yra
ir opozicija, ir neutralios grupės, ir valdančioji koalicija. Klausimai
svarstomi kolegialiai. Manau, kaip tik opozicija tinkamai neatlieka
savo vaidmens nereikalauja liautis švaistyti tuščiai laiką ir
perduoti svarstyti kai kurias problemas specialioms teisėsaugos
institucijoms, kad galėtų normaliai dirbti jai priklausantį darbą.
Tačiau opozicijos atstovai kaip tik sako, kad
Seimas kišasi ne į savo reikalus pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybės
ir mero. Liberalcentristai labai nustebo išgirdę Darbo partijos
frakcijos Seime seniūnės Loretos Graužinienės paaiškinimą, kad A.
Zuoko veiklą tirsianti komisija įsteigta todėl, kad kiti taip pat
steigia komisijas.
Taip, Darbo partija inicijavo vieną komisiją.
O kita partija inicijavo kitas komisijas. Darbo partija dalyvauja
šiuose procesuose, nes ji atstovaujama Seime. Aš jos neišskiriu
sakau, kad jie visi ir valdančioji koalicija, ir opozicija
kartu yra Seime. Sprendimai priimami daugumos balsais.
Vis dėlto į politinį karą labiausiai įsitraukė
liberalcentristai ir darbiečiai. Vilniaus mero veiklą tiriančiai
komisijai vadovauja darbietis, o ji įsteigta, prisimenant L.Graužinienės
žodžius, pagal principą jei jūs taip darote, tai ir mes taip darysim.
Sakyčiau tą patį, ką ir Prezidentas: stokojame
politinės kultūros. Tai nėra solidu.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Vladimiras Laučius
© 2005 "XXI amžius"
|