Iš nupilietinimo į pilietiškumą
Algimantas ZOLUBAS
Vos atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, dabartinė
Lietuvos ambasadorė prie NATO Gintė Damušytė pabrėžtinai tvirtino,
kad svarbiausiu procesu Lietuvoje reikia laikyti pilietinės visuomenės
ugdymą, formavimą, jos telkimą valstybinei veiklai, nes demokratinėje
šalyje pilietinė visuomenė yra valstybės pamatas, turinys, tvirtybės
ir saugumo garantas. Deja, diplomatė, įžvalgi politikė dešiniųjų
nebuvo deramai išgirsta, o kairieji jos teiginį suvokė kaip įspėjimą
ir didžiulį pavojų pažadinti galingą jėgą, kuri turės juos nušalinti
nuo valstybės reikalų tvarkymo politikos. Tebeturėdami visose
valstybės valdymo struktūrose bei žiniasklaidoje buvusius kompartijos
nomenklatūrininkus, kairieji, politiką įvardiję tik Seimo narių,
partijų, diplomatų nuosavybe, piliečiams į politiką pastatė neperžengiamą
užkardą, uoliai ėmėsi depolitizavimo formalių Lietuvos piliečių
nupilietinimo.
Viešai primygtinai buvo tvirtinama, kad mokykla,
Bažnyčia, kariuomenė, visuomeninės organizacijos yra depolitizuotos,
į politiką kištis negali ir, jei tų institucijų atstovai prabildavo
apie valstybės reikalus, jiems, pasitelkus palankią žiniasklaidą,
buvo užčiaupiama burna. Sąmoningai supainioję (suplakę) politinę
ir partinę veiklą, užuot valstybės institucijose draudę tik partinę
veiklą, draudė ir politinę. Taigi penkiolika nepriklausomybės metų
visuomenė ėjo nupilietinimo link. Todėl nereikia stebėtis, kad visuomenė
tebeklaidžioja raudoname rūke, kad akis tebedengia komunistinė valktis,
kad leidžiasi vakarykščių prievartautojų mulkinama, kad tokius renka
į valdžias.
Kitas veiksmingas nupilietinimo būdas buvo ir
tebėra visuomenės laikymas skurde. Skurstančio, alkano, negalinčio
patenkinti būtiniausių reikmių žmogaus akiratis siauras, toliau
būtiniausių buitinių poreikių nesiekia, jam laisvė, tautiškumas,
valstybingumas mažai reiškiančios abstrakcijos. Tokiu žmogumi
labai lengva manipuliuoti, jo balsą pirkti nereikšmingais pažadais,
sėlenų sauja, alaus buteliu ar blizgučiu. Visuomenėje, kurioje skurdžių
dauguma, saujelė milijonierių gali lengvai išsipirkti kelialapį
į Seimą, tapti Seimo dauguma. Tik tokiu būdu, tik rinkėjų emocijų,
o ne sąmoningo pasirinkimo dėka į Seimą atėjo Darbo partija. Panašiai
veikia ir kitos partijos, kurioms rūpi ne valstybės ateitis, o jos
lovys. Kalbant apie depolitizavimą arba nupilietinimą, verta skaitytojui
nors trumpai priminti politikos ir partijos apibrėžimus.
Politika senovės Graikijoje ir iki XVIII amžiaus
Europoje buvo apibrėžiama kaip mokslas apie valstybę. Mūsų laikais
politika yra valstybės institucijų, visuomeninių organizacijų bei
atskirų asmenų veiksmai ir siekiai, nukreipti į valstybės reikalų
tvarkymą. Yra ir perkeltinė žodžio politika reikšmė tai išsisukinėjimas,
maskuotas veikimas. Deja, šia pastarąja prasme, turėdami maskuotų
interesų, mūsų politikai dažnai naudojasi. Partija yra politinė
organizacija, veikianti ir išreiškianti kokios nors savo programos
interesus ir idealus. Partinė veikla yra taip pat politinė, nukreipta
į valstybės reikalų tvarkymą, tik siauresnė, neapimanti valstybės
idealų, interesų bei kitokių siekių visumos. Dėl šios priežasties
partinė veikla mokyklose, valstybės institucijose yra draudžiama
kaip neatspindinti valstybės reikalų tvarkymo visumos. Tik veikdamos
drauge įvairios partijos gali vykdyti politiką, reikšti valstybės
siekių visumą. Jei politiką valstybės reikalų tvarkymą lygintume
su upe, tai partijas turėtume lyginti su jos intakais. Čia pat derėtų
pastebėti, kad nebrandžios demokratijos šalyse randasi partijų (intakai),
kurios tik teršia politiką (upę). Tokių partijų pavyzdžiai Lietuvoje:
Rusų sąjunga, Lenkų rinkimų akcija, Moterų, Gyvenimo logikos ir
kitos (tarp jų Darbo) partijos. Daugumai partijų būdingas netikrumas,
imitacija. Iš tikrųjų jos tėra grupės, kurias vienija ne valstybės
kūrimo ir tvirtinimo idealas, o siauri klano interesai. Jų programų
rinkėjai politiniai analfabetai perskaityti nemoka, tačiau balsuoja
pagal sukeliamas emocijas ir įvaizdį, o ne pagal tikrąjį vaizdą.
Politinė veikla jokiose valstybinėse institucijose,
visuomeninėse organizacijose, Bažnyčioje nedraudžiama, neribojama.
Iš tikrųjų jei pilietis sodina medį valstybei gražinti, jei kunigas
pamokslu doroviškai ugdo valstybės pilietį, jei savanoris eina ginti
savo tėvynės, jie dalyvauja politikoje. Kartais tenka išgirsti iš
dvasininkų, kad jų priedermė sielovada, todėl Bažnyčia, būdama
atskirta nuo valstybės, nuo politikos atsiriboja. Taip kalbantieji
klysta ir kitus klaidina: dvasininkai, kaip ir tikinčiųjų bendruomenė,
kaip ir pati Bažnyčia, nuo valstybės nėra atskirti, veikia valstybėje,
tik Bažnyčios valdymas yra atskirtas nuo valstybės valdymo. Doroviškai
ugdydama pilietį, Bažnyčia pačiu aktyviausiu būdu dalyvauja politikoje,
Bažnyčia daugeliu atvejų institucine parama arba protestu daro įtaką
valstybės politikai. Milano kardinolas, buvęs kandidatas į popiežius
Karlas Marija Martinis įsakmiai ragina Bažnyčią trauktis ne iš politikos,
o iš jos šešėlio. Pats popiežius Jonas Paulius II parodė neišdildomą
politinės veiklos pavyzdį, didžiulį poveikį pasaulinės politikos
raidai.
Nuostatą šalintis politikos tarsi nešvaraus dalyko
nuo pat pirmų nepriklausomybės atkūrimo dienų įvairiais būdais piršo
buvę komunistiniai partneriai nomenklatūrininkai. Jie į politikos
vietą statė kompetenciją valdyti, įgytą iš demokratinio centralizmo,
kurio neatsisakė iki šių dienų. Todėl nupilietinta žmonių masė lengvai
mulkinama, ja manipuliuojama, o panaudojus pilkąsias, juodąsias
viešųjų ryšių technologijas ir net moderniąją magiją, jau 15 metų
demokratinių rinkimų būdu klanai valdo Lietuvą. Nupilietinta visuomenė
neįgali suformuoti svarios opozicijos, kuri galėtų keisti padėtį.
Apmaudu, kad padėtis negerėja, nes daugelis jaunų potencialių politikų
bei sąmoningų piliečių traukiasi iš Lietuvos, palikdami laisvą erdvę
veikti seniesiems politikams.
Tik penkioliktais nepriklausomybės metais Prezidentas
atkreipė dėmesį į didžiausią trūkumą mūsų valstybėje pilietinės
visuomenės stoką. Ta proga sukurtas Pilietinės visuomenės institutas.
Sveikintinas, nors pavėluotas dėmesys. Tačiau vienkartinis simbolinis
dėmesys, menkos instituto pajėgos, patikimai galima tvirtinti, apčiuopiamų
poslinkių pilietiškumo link neduos. Reikalinga kitokia veikla, kitokio
kelio pasirinkimas. Reikalinga visuotinė tautos talka. Į ją privalo
jungtis šeima, mokykla, Bažnyčia, visuomeninės organizacijos, atskiri
asmenys, valstybė. Jau galime tvirtinti, kad skamba mūsų tautos
ir jos valstybės išlikimo pavojaus varpas. Kas gresiančių valstybei
pavojų akivaizdoje įstengs varpą talkai įsiūbuoti, kas įstengs paklupdytą,
paniekintą, nupilietintą visuomenę prikelti, tas iš tikrųjų kurs
ir tvirtins valstybę. Liaupsinami Valdovų rūmų statybos iniciatoriai
ir statytojai bus pamiršti rytojaus dieną rūmus pastačius; tautos
rūmo, jos valstybės būsto statytojai be liaupsių save įprasmins
amžiams.
Laikas nelaukia. Priekyje nelengvas, netrumpas,
reikalaujantis pasiaukojimo darbas. Tik išmokyta politinio raštingumo,
tik iš klystkelių grąžinta į tikrųjų vertybių lauką buvusi tarybinė
liaudis taps patriotine pilietine visuomene. Ir tik tada Lietuva
galės tvirtinti: aš čia gyva, saugi, laisva ir nepriklausoma.
© 2005 "XXI amžius"
|